Logga in

Visa fullständig version : Kraftlös & argsint

Kraftlos
2012-06-17, 19:08
Hej!

Vi har två underbara barn 2,5år och 7månader (vi ammar fortfarande). Hon har ätit vegitarisk kost i ca 8år.

163cm / 47kg lätt / 30år
Under båda graviditeterna har järnbrist uppstått. Vi har tillsatt järn via maten och piller samt ätit folsyra (inget extra b12)

Min fru äter under en dag:

30gr Fetaost
5gr hushållsost
1-2 ägg
4dl 10% yougurt
3msk linfrö
2msk solrosfrön
4cl 40% grädde
50-100gr mörkchoklad/dag,
0,5liter cola zero /dag,
150gr fisk (90% lax 10% annan fisk) eller 1 Quorn filé
diverse grönsaker (broccoli, ruccola, isbergsallad, blomkål)
10st mandlar & några russin ibland

Ogillar att äta: Morötter, potatis (stora och mjöliga), ris, pasta, majs, bröd i alla former.

Efter barnen föddes har starka ryggbesvär uppstått och träning har rekommenderats från alla håll. Min fru ammar och är oftast totalt kraftlös, sur & grå när hon vaknar och vill samtidigt gärna styrketräna eller promenera ( gå en mil eller så med eller utan våra hundar)

Jag (vi) besitter delvis total okunskap i vad som är rätt och fel inom vegetarisk+fisk+ägg kost.

En grogrund för många diskussioner och vardagstjafs. Jag är orolig och min fru tycker jag är jobbig.

Vi behöver konkreta tips & hjälp för att få det hela att gå ihop.

Tolkia
2012-06-17, 19:11
Det mesta akuta problemet är nog inte mer avancerat än att hon får i sig för lite energi. Det är inte fråga om att applicera något slags rocket science på kosthållningen, utan om att äta mer mat.

Det kan dock vara svårt, om man håller sig med många idéer kring vad och hur mycket man kan eller inte kan äta. Bara det faktum att någon (i synnerhet en ammande tvåbarnsmamma) har koll på att hon äter 5 g av något tycker jag är ett observandum.

Kraftlos
2012-06-17, 19:17
Det är jag som vägt vad alla frön väger (mannen i huset som är kött och potatis älskare)

Pepz
2012-06-17, 19:18
vegetarisk kost med stor rädsla för kolhydrater ser jag.

Håller med tolkia. Min första reaktion var- hon äter för lite.
47kg? hur snabbt och hur mycket har hon rasat efter graviditeten?
Nu verkar hon underviktig

Helammar eran yngsta? dags att den ungen får i sig lite järnberikad gröt/välling som komplement

begt
2012-06-17, 20:13
Blodpudding räcker för att slippa järnbristen. En enda skiva räcker, resten får hon via övriga kosten.

För övrigt är det nog inte att rekommendera en ammande att äta fet fisk nästan varje dag p.ga. potentiella miljögifter. Kolla vad livsmedelsverket har för rekommendationer så får du se.

Kraftlos
2012-06-17, 20:25
hon gick upp 6-7kg kila av grav med ner lika snabbt till sin "normalvikt". Stora grabben käkar havregrynsgröt och massa gott på morgonen så han är cool. Lilla kille 7 månade har börjat käka lite mer mat nu så vi kan avlasta frugan lite. Mammor tenderar att bli beroende av amningen på samma sätt som barnet. Vi hade tänkt att amma ett par månader till men inte på bekostnad av min frus, barns och mitt välbefinnande såklart.

Ingen som har lite länkar eller konkreta tips på rekommenderat kostschema för detta? Jag lagar ofta och gärna mat men detta är nytt för mig med vegetariansk tränings/amningsmat....

begt
2012-06-17, 20:27
hon gick upp 6-7kg kila av grav med ner lika snabbt till sin "normalvikt". Stora grabben käkar havregrynsgröt och massa gott på morgonen så han är cool. Lilla kille 7 månade har börjat käka lite mer mat nu så vi kan avlasta frugan lite. Mammor tenderar att bli beroende av amningen på samma sätt som barnet. Vi hade tänkt att amma ett par månader till men inte på bekostnad av min frus, barns och mitt välbefinnande såklart.

Ingen som har lite länkar eller konkreta tips på rekommenderat kostschema för detta? Jag lagar ofta och gärna mat men detta är nytt för mig med vegetariansk tränings/amningsmat....

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/ammande/

Pepz
2012-06-17, 20:33
enbart gå upp 6-7kg på graviditet och dessutom rasa på en gång plus snudd på undervikt som "normalvikt"

mer mat säger jag bara

Hoppas att stora grabben äter mat även övrig tid på dygnet. att amma för en 2,5åring är väl upp till var och en men det är inget som han får i sig tillräckligt med näring på.

Kraftlos
2012-06-17, 20:49
Stora grabben på 2,5år ammar så klart inte(vi är inte som annika jankell....)

Slv´s riktlinjer kan man titta länge på. Känns dock generell och inte på individnivå. Min tant äter inte kött och förkastar automatiskt många av "statens" råd och rön om kost. Vi skulle behöva konkreta tips på hur tjejer i hennes size & ålder lever, äter & tränar.

Blodpudding är nog det sista hon skulle äta på jorden.
Inhandlar B12 & provital premium imorgon. Kontentan är nog att hon måste äta mer av det hon äter med komplement av lite tillskott.

begt
2012-06-17, 20:52
Nej, hon behöver inte B12 tillskott för 2 ägg motsvarar över 70% av dagsbehovet (iofs för en icke-ammande) men resten får hon från osten och andra källor.

1 skiva blodpudding kan hon väl få i sig. Bara att skölja ned det med Coca cola zero eller vad som helst.

Kraftlos
2012-06-17, 20:55
hon är vegg+fisk och ägg = ingen blodpudding

begt
2012-06-17, 21:00
Det är svårt att få i sig tillräckligt med järn som vegetarian helt klart. baljväxter och ärtor innehåller en del järn, men det är ju inte hemjärn som i kött och blodpudding.

Aping
2012-06-17, 21:36
Baserat på vad som står i första inlägget så tycker jag att det ser ut om en väldigt bra kost. Hon får dock uppenbarligen i sig väldigt lite energi överlag jämfört med vad hon gör av med om hon bara väger 47 kg som sagt. Man kan lätt få in extra kalorier genom att lägga till goda (feta) såser till maten och ha dressingar/rikligt med olja på grönsaker och sallad osv. Gillar hon bönor, linser och/eller avokado kan det vara ett energirikare alternativ att stoppa i en sallad istället för stora mängder isberg och ruccola om hon har svårt att få i sig stora volymer mat.

Ni kan lugnt skippa att köpa B12 och Mivi Total, det är helt onödigt. Däremot kan det vara värt att köpa järntabletter på Apoteket om hon haft problem med låga järnvärden tidigare som du skrev.

För övrigt kallas din tjejs kost för pescetarisk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pescetarianism). Hon är pescetarian :-) Mycket talar för att det finns hälsofördelar med att utesluta framför allt rött kött så du kanske vill följa din tjejs exempel, hehe...

Alltid trixigt att ge sig i kast med andras matvanor men jag antar att ni är överens om att du ska hjälpa henne. Annars får du nog gå väldigt försiktigt fram skulle jag vilja säga. Lycka till i vilket fall!

Kraftlos
2012-06-17, 21:38
Järnspruta eller piller.... vi har prövat piller det hände inte mycket.... vi var i thailand och åt närproducerade grönsaker,skaldjur och fisk och frugans järnvärde var i topp när vi kom hem igen efter 10veckor. Kan det vara så enkelt att växthusodlade grönsaker från holland inte är grönsaker utan bara ser ut som sådana?

Vi byter till teflonet mot en klassisk järnpanna imorgon och tar frugan till vårdcentralen och tar ett järnvärde på henne. Vi börjar där.

Vi är skapligt överens att jag ska hjälpa henne. Ska gå varsamt fram men det är jobbigt att titta på när den man älskar går på knäna.

Aping
2012-06-17, 21:50
När det gäller järnpiller är det viktigt att man inte dricker/äter sånt som försämrar upptaget (ex kaffe, mejeriprodukter, bönor, fullkorn) nära inpå att man tar tabletten så fråga om det på vårdcentralen också! Att äta något C-vitaminrikt med tabletten ökar däremot upptaget.

Kraftlos
2012-06-17, 21:55
När det gäller järnpiller är det viktigt att man inte dricker/äter sånt som försämrar upptaget (ex kaffe, mejeriprodukter, bönor, fullkorn) nära inpå att man tar tabletten så fråga om det på vårdcentralen också! Att äta något C-vitaminrikt med tabletten ökar däremot upptaget.

det har vi koll på. Tack

Kraftlos
2012-06-17, 21:55
Det har vi koll på. Tack för svar Aping

Aping
2012-06-17, 21:56
Jag förstår. Det är tungt att inte kunna hjälpa så mycket som man skulle vilja utan att relationen riskerar att bli lidande!

Förhoppningsvis vänder det nu när får ni prata med någon duktig på vårdcentralen, hang in there :-)

Dreas
2012-06-17, 21:56
Hur kan man som förälder riskera sin egen och sitt ofödda barns hälsa genom att välja en bristfällig kost medvetet?

begt
2012-06-17, 22:02
Hur kan man som förälder riskera sin egen och sitt ofödda barns hälsa genom att välja en bristfällig kost medvetet?

Jag håller med. Förstår inte varför blodpudding vore så hemskt i det här fallet t.ex. Det är ju mer en restprodukt som det är bra att ta hand om.

Kraftlos
2012-06-17, 22:04

Om man äter för lite fett kan hjärnan fungera sämre än för oss andra. Minska kesella intaget och läs tråden noggrannare. Min fru är inte gravid.

Ber inte om hjälp för att spendera min tid med att kommentera irrelevanta kommentarer. Konkreta tips på innehåll/mängd/ måltid är intressantare.

begt
2012-06-17, 22:08
Hon ammar fortfarande och det är nästan samma sak ur näringssynpunkt. I varje fall är det värt att vara extra nogrann med kosten i båda fallen.

Aping
2012-06-17, 22:08
Dreas: Ja, det är en bra fråga. I det här fallet vet du inte om det är så dock så det är onödigt att försöka skuldbelägga någon och hetsa.

Det är vanligt att gravida får järnbrist (oavsett kostval) under graviditeten och de har ju kompenserat för det genom tillskott.

Dreas
2012-06-17, 22:12
Om man äter för lite fett kan hjärnan fungera sämre än för oss andra. Minska kesella intaget och läs tråden noggrannare. Min fru är inte gravid.

Ber inte om hjälp för att spendera min tid med att kommentera irrelevanta kommentarer. Konkreta tips på innehåll/mängd/ måltid är intressantare.Fast hon åt på liknande sätt under graviditeten?

Ni har fått bra tips, mer föda.

Tolkia
2012-06-17, 22:28
Järnspruta eller piller.... vi har prövat piller det hände inte mycket.... vi var i thailand och åt närproducerade grönsaker,skaldjur och fisk och frugans järnvärde var i topp när vi kom hem igen efter 10veckor. Kan det vara så enkelt att växthusodlade grönsaker från holland inte är grönsaker utan bara ser ut som sådana?
Det finns andra järntillskott än Duroferon (som är den man brukar få, och som stoppar upp magen på vissa, vilket brukar leda till att järnvärdet inte går upp ... p.g.a. att patienten inte tar sitt tillkskott). Fråga på vårdcentralen.

Jag tror inte att din frus undernäringstillstånd beror på att hon inte äter tillräckligt biodynamiskt odlade grönsaker - hon är undernärd för att hon äter för lite. När ni var på semester kanske hon kunde slappna av lite och därmed äta mer. Återigen, det handlar inte om att ni skall leka raketforskare och försöka optimera de fattiga kalorier hon får i sig, det handlar om att hon måste få i sig MER MAT. Din fru svälter.
Jag håller med. Förstår inte varför blodpudding vore så hemskt i det här fallet t.ex. Det är ju mer en restprodukt som det är bra att ta hand om.
Allvarligt talat, tycker du verkligen att du är rätt person att skuldbelägga och spela moraliskt indignerad i en tråd som den här? Hört talas om att spotta i motvind ...?

begt
2012-06-17, 22:35
Allvarligt talat, tycker du verkligen att du är rätt person att skuldbelägga och spela moraliskt indignerad i en tråd som den här? Hört talas om att spotta i motvind ...?

Varför riktar du inte den här kommentaren till Dreas i första hand? Hur vet du förresten att jag "spelar moraliskt indignerad"? Jag kanske helt enkelt tycker att det är onödigt att göra på ett visst sätt, ärligt talat.

Tolkia
2012-06-17, 22:39
Varför riktar du inte den här kommentaren till Dreas i första hand? Hur vet du förresten att jag "spelar moraliskt indignerad"? Jag kanske helt enkelt tycker att det är onödigt att göra på ett visst sätt, ärligt talat.
P.g.a. din inläggshistorik. "Hur kan man ..?"-attityden är helt enkelt inte särskilt klädsam.

begt
2012-06-17, 22:46
P.g.a. din inläggshistorik. "Hur kan man ..?"-attityden är helt enkelt inte särskilt klädsam.

Tråkigt att bli dömd på förhand på det viset.

clavain
2012-06-19, 04:54
Kost i all ära men av din beskrivning låter det mer som en variant av depression.

christofer79
2012-06-19, 07:37
Hej!

Vi har två underbara barn 2,5år och 7månader (vi ammar fortfarande). Hon har ätit vegitarisk kost i ca 8år.

163cm / 47kg lätt / 30år
Under båda graviditeterna har järnbrist uppstått. Vi har tillsatt järn via maten och piller samt ätit folsyra (inget extra b12)

Min fru äter under en dag:

30gr Fetaost
5gr hushållsost
1-2 ägg
4dl 10% yougurt
3msk linfrö
2msk solrosfrön
4cl 40% grädde
50-100gr mörkchoklad/dag,
0,5liter cola zero /dag,
150gr fisk (90% lax 10% annan fisk) eller 1 Quorn filé
diverse grönsaker (broccoli, ruccola, isbergsallad, blomkål)
10st mandlar & några russin ibland

Ogillar att äta: Morötter, potatis (stora och mjöliga), ris, pasta, majs, bröd i alla former.

Efter barnen föddes har starka ryggbesvär uppstått och träning har rekommenderats från alla håll. Min fru ammar och är oftast totalt kraftlös, sur & grå när hon vaknar och vill samtidigt gärna styrketräna eller promenera ( gå en mil eller så med eller utan våra hundar)

Jag (vi) besitter delvis total okunskap i vad som är rätt och fel inom vegetarisk+fisk+ägg kost.

En grogrund för många diskussioner och vardagstjafs. Jag är orolig och min fru tycker jag är jobbig.

Vi behöver konkreta tips & hjälp för att få det hela att gå ihop.

Fortsätt med träning, promenader och styrketräning. Din fru behöver lägga in lite socker om hon ammar. Honungsmelon, dadlar, plommon fungerar väl. Låter mer som din fru har ätstörningar. Hon behöver fylla sitt kaloribehov med näringsrik kost. Byt ut alla grönsaker till färska om ni inte redan gjort det. Sen boka tid på vårdcentral kontroller hälsostatus ch tyrodeavärden.

azrael109
2012-06-19, 07:40
Det finns andra järntillskott än Duroferon (som är den man brukar få, och som stoppar upp magen på vissa, vilket brukar leda till att järnvärdet inte går upp ... p.g.a. att patienten inte tar sitt tillkskott). Fråga på vårdcentralen.

Jag tror inte att din frus undernäringstillstånd beror på att hon inte äter tillräckligt biodynamiskt odlade grönsaker - hon är undernärd för att hon äter för lite. När ni var på semester kanske hon kunde slappna av lite och därmed äta mer. Återigen, det handlar inte om att ni skall leka raketforskare och försöka optimera de fattiga kalorier hon får i sig, det handlar om att hon måste få i sig MER MAT. Din fru svälter.

Varför skulle man inte skuldbelägga någon som medvetet riskerar sin och sitt barns hälsa? Det är helt och hållet förälderns ansvar och skyldighet att se till barnets hälsa (och deras egen för den delen med)

Om man nu ska envisas med att leka olika typer av vegetarian/vegan osv. får man fan anstränga sig lite och läsa på vad det är man sysslar med. Det är ingen lek, helst inte om det finns barn med i bilden. Själv har jag sett folk få en massa bristsjukdommar och blivit riktigt dåliga när de inte vet vad de har sysslat med.

Mängden kcal, essentiella fetter, viaminer och mineraler är kanske de viktigaste faktorerna. Även att man inte får i sig för mycket "besprutningsmedel" eller gifter i kosten bör man hålla koll på. Och det är bara en början. Som sagt, läs på innan ni leker med liv och död.

I övrigt verkar det helt i linje med resten att killen som äter "vanlig" kost ska vara den som är här och frågar efter hur hans tjej ska äta.

Eddie Vedder
2012-06-19, 07:43
Varför skulle man inte skuldbelägga någon som medvetet riskerar sin och sitt barns hälsa?

För att vederbörande kunde ha lite självinsikt och kanske fråga sig om han inte kastar lite sten i glashus. Och givetvis får skuldbeläggning inte effekt oavsett. Möjligtvis en positiv effekt för skuldbeläggaren som får känna sig lite överlägsen.

Aping
2012-06-19, 09:03
Varför skulle man inte skuldbelägga någon som medvetet riskerar sin och sitt barns hälsa? Det är helt och hållet förälderns ansvar och skyldighet att se till barnets hälsa (och deras egen för den delen med)

Om man nu ska envisas med att leka olika typer av vegetarian/vegan osv. får man fan anstränga sig lite och läsa på vad det är man sysslar med. Det är ingen lek, helst inte om det finns barn med i bilden. Själv har jag sett folk få en massa bristsjukdommar och blivit riktigt dåliga när de inte vet vad de har sysslat med.

Mängden kcal, essentiella fetter, viaminer och mineraler är kanske de viktigaste faktorerna. Även att man inte får i sig för mycket "besprutningsmedel" eller gifter i kosten bör man hålla koll på. Och det är bara en början. Som sagt, läs på innan ni leker med liv och död.

I övrigt verkar det helt i linje med resten att killen som äter "vanlig" kost ska vara den som är här och frågar efter hur hans tjej ska äta.

Hon äter allt utom kött, snarare hälsofördelar med den typen av kost om något. Jag har också sett oinsatta veganer få bristsjukdomar så det är inte det jag argumenterar mot.

Problemet ligger inte i grad av veganism IMO och eftersom vi inte vet vad som ligger bakom (depression, ÄS, whatever) kan skuldbeläggning vara direkt kontraproduktivt. Det är en bra anledning till att låta bli.

Knatcharn
2012-06-19, 09:46
Nu är jag ingen expert och ni har fått rådet tidigare men mängden mat måste nog ökas.. Med måste menar jag för att det ska finnas energi att göra annat än att bara överleva. Är det så att hon inte har matlust eller känner hon att hon kommer bli "fet"?

Tolkia
2012-06-19, 10:47
Varför skulle man inte skuldbelägga någon som medvetet riskerar sin och sitt barns hälsa?
Tror du att det är en framkomlig väg i ett fall där det utifrån de uppgifter vi har snarast verkar som om personen har någon form av psykisk problematik kring maten, alternativt någon fristående problematik som påverkar matlusten (t.ex. depression). "Du är en DÅLIG människa som är sjuk, se bara hur du förstör för ditt barn." Kommer osvikligt att leda till att hon omedelbart "skärper sig" och börjar bete sig som omgivningen önskar ... OR NOT.
Tråkigt att bli dömd på förhand på det viset.
Du blir dock inte dömd på förhand. Du blir dömd på basen av en lång historia.

begt
2012-06-19, 11:11
Du blir dock inte dömd på förhand. Du blir dömd på basen av en lång historia.

Den kommentaren gällde det du sa om "moraliskt indignerad".

azrael109
2012-06-19, 13:46
Tror du att det är en framkomlig väg i ett fall där det utifrån de uppgifter vi har snarast verkar som om personen har någon form av psykisk problematik kring maten, alternativt någon fristående problematik som påverkar matlusten (t.ex. depression). "Du är en DÅLIG människa som är sjuk, se bara hur du förstör för ditt barn." Kommer osvikligt att leda till att hon omedelbart "skärper sig" och börjar bete sig som omgivningen önskar ... OR NOT.

Kom tillbaka och skriv det där när ungen har drabbats av bristsjukdommar och avstannat i utvecklingen redan under baby fasen. Lider av diverse sjukdommar och störningar. Det enda rätta i en liknande situation hade såklart varit att kontakta sociala myndigheter.

Eddie Vedder
2012-06-19, 13:53
Kom tillbaka och skriv det där när ungen har drabbats av bristsjukdommar och avstannat i utvecklingen redan under baby fasen. Lider av diverse sjukdommar och störningar. Det enda rätta i en liknande situation hade såklart varit att kontakta sociala myndigheter.

Vad i det där ändrar något av Tolkias korrekta kritik? Tycker du att hon antyder att kosten och förhållandet till mat inte ska förändras?

Ondskapelsen
2012-06-20, 08:30
Tolkia är allas vår mamma, en extremt bra sådan. En mamma man ska lyssna på!