handdator

Visa fullständig version : Är det "okej" att äta innan ett pass?


Erection
2012-06-17, 18:15
Tjena

Jag är mycket väl medveten om att ett intag innan ett pass inte är nödvändigt. Brukar oftast ha tre till fyra timmar mellan den senaste målet och träningen. Men vissa dagar brukar jag känna mig småhungrig precis innan/under passet, vilket leder till att jag känner mig väldigt hungrig i slutet av passet. Detta påverkar även känslan och fokuset under passet negativt.
De dagar då jag intagit ett litet mål (ca 1 timme innan passet) så känns det mycket bättre, både med fokus och prestation, även placebo effekt. Skulle detta intag innan passet på något sätt vara negativt?

Mvh

Commando1980
2012-06-17, 18:17
Tjena

Jag är mycket väl medveten om att ett intag innan ett pass inte är nödvändigt. Brukar oftast ha tre till fyra timmar mellan den senaste målet och träningen. Men vissa dagar brukar jag känna mig småhungrig precis innan/under passet, vilket leder till att jag känner mig väldigt hungrig i slutet av passet. Detta påverkar även känslan och fokuset under passet negativt.
De dagar då jag intagit ett litet mål (ca 1 timme innan passet) så känns det mycket bättre, både med fokus och prestation, även placebo effekt. Skulle detta intag innan passet på något sätt vara negativt?

Mvh

Nej. Om det hjälper dig att prestera bättre så är det ett klart plus.

dauit
2012-06-17, 18:23
jag personligen presterar 50 % bättre om jag har ätit en måltid direkt före träning, fast inte för "tung" mat så att man känner sig mätt och otymplig.

teoretiskt sätt så presterar du sämre eftersom blodsockret blir lägre eftersom det går åt mycket energi på att bryta ned maten, även att blodet sitter vid buken vilket itne är bra eftersom man vill att blodet ska vara ute i musklerna (det sista påståendet är jag inte 100% säker på)

Sheogorath
2012-06-17, 18:29
jag personligen presterar 50 % bättre om jag har ätit en måltid direkt före träning, fast inte för "tung" mat så att man känner sig mätt och otymplig.

teoretiskt sätt så presterar du sämre eftersom blodsockret blir lägre eftersom det går åt mycket energi på att bryta ned maten, även att blodet sitter vid buken vilket itne är bra eftersom man vill att blodet ska vara ute i musklerna (det sista påståendet är jag inte 100% säker på)

I så fall är din teori lika felaktig som din stavning. :)

dauit
2012-06-17, 18:50
I så fall är din teori lika felaktig som din stavning. :)

eyy, att klaga på ens stavning är bara lågt, *sett är du nöjd nu?

så det jag sa stämde inte?

LilMack
2012-06-17, 22:34
Om jag tränar direkt efter frukost så låter jag det gå minst en timme innan gympasset. Har svårt att träna på "tom" mage. Tar inga pre-workout tillskott.

Pretorian
2012-06-18, 06:26
För mig var det en vanesak, det där med att träna på "tom" mage. Jag gillar vetskapen om att jag "får" äta mer efter passet om jag ätit mindre innan.

Men, som redan sagts, presterar du bättre med lite mat och energi i kroppen så är det värt mer så ät innan.

Stryc9
2012-06-18, 12:15
Stod väl här någonstans att proteinsyntesen efter passet blir som bäst om man får i sig protein ca 30 min innan träning?

Silencer
2012-06-18, 16:08
När jag bulkar äter jag i princip hela tiden för annars går jag inte upp i vikt. Är oerhört stark på alla pass och får dessutom högre volymtålighet.

Linjedomarn
2012-06-18, 23:08
Själv gillar jag att proppa i mig så mycket som möjligt ungefär 1 timme innan gymmet, då känner jag mig jätte stark :D Det är ju absolut inget negativt att äta innan passet.

Chrillee
2012-06-18, 23:37
Det är ju en högst personlig upplevelse. Jag måste känna mig någorlunda mätt om jag ska kunna genomföra ett schysst pass.
Intar oftast 250g kvarg innan passet så man även har aminosyror i omloppet under passet.

TREX
2012-06-18, 23:40
Har hänt att man slängt i sig en tallrik pasta med ketchup innan passet för att få lite "trûkk"

Mala
2012-06-19, 16:02
Lite läsning för den som vill:
http://styrketraningsprogram.com/2011/12/ata-innan-traning/

Vet inte hur mycket som stämmer, även om de refererar till studier. Såg intressant ut fastän jag bara snabbläste lite, får läsa igenom allt när jag orkar. Vad tycker ni om texten?

Commando1980
2012-06-19, 16:29
Lite läsning för den som vill:
http://styrketraningsprogram.com/2011/12/ata-innan-traning/

Vet inte hur mycket som stämmer, även om de refererar till studier. Såg intressant ut fastän jag bara snabbläste lite, får läsa igenom allt när jag orkar. Vad tycker ni om texten?

Skummade bara igenom det men det ser ut som ett helt vanligt övertolkningsinlägg.

Fredrik_S
2012-06-19, 17:50
Det som gör att du presterar bättre är det optimala. Långsiktiga träningresultat är extremt mycket mer beroende av hur du mår och presterar på din träning än alla andra faktorer gemensamt...
Själv föredrar jag 2-3 kolhydratrika (50-100gram kolhydrater/måltid från musli torkad frukt potatis vitt ris etc) innan träning varav det sista någon timme innan. Även flytande kolhydrater direkt inpå passet gillar jag.

Commando1980
2012-06-19, 18:54
Det som gör att du presterar bättre är det optimala. Långsiktiga träningresultat är extremt mycket mer beroende av hur du mår och presterar på din träning än alla andra faktorer gemensamt...
Själv föredrar jag 2-3 kolhydratrika (50-100gram kolhydrater/måltid från musli torkad frukt potatis vitt ris etc) innan träning varav det sista någon timme innan. Även flytande kolhydrater direkt inpå passet gillar jag.

Många människor verkar dock ha enormt svårt att fatta detta. Enskilda studier övertolkas och kan inte placeras i ett större sammanhang (varken forskningsmässigt eller erfarenhetsmässigt).

När, vad och hur mycket man äter innan ett pass är också väldigt individuellt. Vissa klarar av att äta tätt inpå träningen, medan andra inte gör det. Fast vs flytande föda, träningsvolym osv osv är alla faktorer man måste ta hänsyn till.

Fredrik_S
2012-06-19, 20:10
Ja precis.. Ska jag bara träna biceps tex kan jag äta en stor fast måltid sekunderna innan hanteln åker upp, värre med tokfylld mage om man ska träna handstandpushups eller uppochnervända ryggextensioner i ribbstolen..