handdator

Visa fullständig version : Kost för att behandla gikt?

ducedo
2012-06-17, 15:13
Min far drabbades förra året, troligtvis, av gikt som blivit allt sämre. Han har tagit tester som lutar åt det åtminstone och fått medicin för det.

Om jag förstått det rätt så har han fått SelokenZOC mot högt blodtryck och Amlodipine Teva för högst blodtryck + gikt. Samt Voltaren.

Senaste veckorna har foten varit svullen konstant vilket mina föräldrar försökt motverka med att hålla sig till fisk (främst lax) och fågel (kyckling + kalkon). Ingen alkohol eller kött. Trots det så har det snarare blivit sämre.

1) I går hittade vi information som säger att medicin mot högt blodtryck ökar urinsyran i blodet vilket fick mina föräldrar att antingen vilja byta medicin eller helt enkelt behandla det på annat vis. Hur stora är egentligen möjligheterna att sänka blodtrycket utan medicin? Han har ett väldigt aktivt jobb men är något överviktig sedan tidigare p.g.a. dålig kost. Ingen alkohol senaste halvåret.

2) Hittade en artikel (SvD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gikt-kan-hindras-med-c-vitamin_2625269.svd)) som hävdade att "C-vitamin kan neutralisera urinsyra" och hänvisade till en studie som pekade på att C-vitamin (upp till 1500 mg om dagen) verkar minska risken för gikt. Kommer köra igång med tillskott på 1000 mg om dagen men undrar om det finns några direkta nackdelar med att öka till t.ex. 1500 eller 2000 mg om dagen?

3) Nedslagna av resultatet från fisk och fågel-kosten så vill de nu köra LCHF istället vilket jag ställer mig tveksam till. Om jag förstått det rätt så bildas urinsyra från purin och då vore det logiskt att undvika mat med hög purin-halt såsom kött, räkor, etc.

Troligtvis rörigt inlägg men all information om gikt uppskattas. Det mesta jag lyckas hitta är information utan källor eller "jag har hört".

Tiefensee
2012-06-17, 15:38
Ökat intag av quercetinrika livsmedel såsom lök, röda druvor och tranbär. Öka mängden kaliumrika livsmedel. Undvika livsmedel med högt purininnehåll. Ej äta blomkål, spenat, linser, bönor, ärter och svamp. Undvika torsk, ansjovis, sill sardiner och musslor.
Är vad jag har "hört". Ej hört nåt om c-vitamin.

Holabandola
2012-06-17, 16:31
Drick rött te i stora doser. Jag har läst om flera på nätet som lyckats få ner sitt blodtryck på dylika sätt.
Jag kan personligen intyga att det sänker både puls och blodtryck mätbart. Redan från första koppen.
Man måste dock dricka ekologiskt rött te från Sydafrika. (växer på speciella jordar)

Han har ingen stödstrumpa på foten då? Som kan minska vätskeansamlingen något.

Tolkia
2012-06-17, 18:29
LCHF känns ju spontant INTE som det självklara valet för en person med gikt. Vidare vet jag inte om det är så vansinnigt mycket mindre puriner i fågel än i "rött kött", så även om något kan vara vunnet på det bytet, så resulterar det nog inte i några underverk. Det kan vara så att han behöver minska MÄNGDEN kött/protein totalt. Fågel och fisk är också kött!

Voltaren är adekvat medicinering för en enstaka giktattack. Har man återkommande attacker kan man få t.ex. allopurinol, som ökar utsöndringen av urinsyra, men man skall inte starta en sådan kur under pågående attack eftersom det kan göra ont värre.

Angående blodtrycksmedicinering och gikt, så är det tiaziddiuretika som har gikt som biverkan. Din far har dock fått en betablockerare (metoprolol/seloken) och en kalciumantagonist (amlodipin), så det är inte hans blodtrycksmedicinering som ger honom gikt.

Jag vill höja ett varningens finger angående detta med att leta information. Det är skitbra att hålla sig informerad, men man måste tänka på att all information inte är bra information. När jag googlar "gikt" är fjärde sökresultat från "Helhetsdoktorn", vilket är ungefär den sista informationskälla jag skulle rekommendera. Lämpligen hör han av sig till sin läkare om han inte är nöjd med behandlingen, eller har väldigt besvärligt trots behandling.

Här kan man läsa mera om gikt: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Gikt/

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 18:32
Hör i första hand med läkaren om råd, eller fråga om han/hon kan hänvisa till en bra dietist som faktiskt har koll på sjukdomen. Hatar att se såna här trådar på internetforum med alla dåliga och oinformerade svar folk ger, även om man menar väl.

EDIT: aprecis tolkia

Morty
2012-06-17, 19:02
Drick rött te i stora doser. Jag har läst om flera på nätet som lyckats få ner sitt blodtryck på dylika sätt.
Jag kan personligen intyga att det sänker både puls och blodtryck mätbart. Redan från första koppen.
Man måste dock dricka ekologiskt rött te från Sydafrika. (växer på speciella jordar)

Han har ingen stödstrumpa på foten då? Som kan minska vätskeansamlingen något.

Det behöver inte vara något speciellt rött te, lika lite som att man behöver dricka något speciellt te från nån speciell mark på ett speciellt berg för att få i sig koffein.

Allt rött te fungerar lugnande på det sätt du nämner. Därför dricker jag det innan jag går och lägger mig.

ducedo
2012-06-19, 16:25
Tack Tolkia. Utomordentligt svar som fick dem att tänka om.

EeJay
2012-06-20, 09:58
Jag skulle rekommendera att din faders läkare får ge honom kostråd.