handdator

Visa fullständig version : Kvinna dödad av vargflock på Kolmården


Sidor : [1] 2

begt
2012-06-17, 14:58
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14992783.ab

Det enda positiva som kan komma ur det här är att t.ex. fårägare får rätt att försvara sina djur och slipper långa fängelsestraff. Stör mig nåt kopiöst på de som tror att vargar inte är något hot (ja det finns många naiva).

Vargar är fruktansvärda rovdjur och skulle göra mos av vilken hund som helst. Käftarna är flera gånger starkare än på en hund och så har de en helt annan instinkt att döda.

Nils.R
2012-06-17, 14:59
Fårägare bosätter sig där det finns vargar och därför ska dom få döda dom?
Hur tänkte du där?

Magnus N
2012-06-17, 15:00
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14992783.ab

Det enda positiva som kan komma ur det här är att t.ex. fårägare får rätt att försvara sina djur och slipper långa fängelsestraff. Stör mig nåt kopiöst på de som tror att vargar inte är något hot (ja det finns många naiva).

Vargar är fruktansvärda rovdjur och skulle göra mos av vilken hund som helst. Käftarna är flera gånger starkare än på en hund och så har de en helt annan instinkt att döda.

När har fårägare fått långa fängelsestraff?

Hundar är avlade för att samverka med människan så det är väl självklart att man inte har kvar de egenskaper som man finner i vargen?

agazza
2012-06-17, 15:02
Lägg ner zooverksamheten för människors eget roande och håll folk borta från viltområden så lär det funka bra.

Johanss0n
2012-06-17, 15:07
Fårägare bosätter sig där det finns vargar och därför ska dom få döda dom?
Hur tänkte du där?

Nej regeringen får för sig att återinföra vargstammen där det finns tamboskap, det är det som är problemet.
Det finns en anledning till att vi utrotade varg, björn och vildsvin, att återinföra dessa är att pissa på tidigare generationers ansträngningar.

Men det blir ju lätt så när majoriteten av befolkningen tror att livet är en disneyfilm.

begt
2012-06-17, 15:09
När har fårägare fått långa fängelsestraff?

Hundar är avlade för att samverka med människan så det är väl självklart att man inte har kvar de egenskaper som man finner i vargen?

http://www.janmilld.se/rovdjur/engdahl.html

Självklart är vargar väsenskilda från hundar när det gäller hur pass farliga de kan vara i vissa situationer (trots att MtDNA bara skiljer sig 0,2%), men det finns så många naiva människor som inte vill ta till sig det. Finns ett antal bloggar där vargen porträtteras som ett stackars litet offer som är tämligen ofarlig.

Nils.R
2012-06-17, 15:09
Nej regeringen får för sig att återinföra vargstammen där det finns tamboskap, det är det som är problemet.
Det finns en anledning till att vi utrotade varg, björn och vildsvin, att återinföra dessa är att pissa på tidigare generationers ansträngningar.

Men det blir ju lätt så när majoriteten av befolkningen tror att livet är en disneyfilm.


Du kan ju inte på fullaste allvar påstå att det är en lösning att utrota en djurart bara för att några människor har bestämt sig att de ska bo där?
Om människorna där stör sig på vargarna så får dom flytta.

Yes
2012-06-17, 15:10
Fårägare bosätter sig där det finns vargar och därför ska dom få döda dom?
Hur tänkte du där?
Självklart. Blir vilda djur ett problem för människor är det bara att döda dem.

begt
2012-06-17, 15:11
Fårägare bosätter sig där det finns vargar och därför ska dom få döda dom?
Hur tänkte du där?

Det har "alltid" funnits vargar i det området och för längesen var det förstås tillåtet att jaga varg.

Hur vet du förresten om hans släkt "alltid" har bott där eller inte (och kanske alltid haft får)?

MathiasF
2012-06-17, 15:11
Nej regeringen får för sig att återinföra vargstammen där det finns tamboskap, det är det som är problemet.
Det finns en anledning till att vi utrotade varg, björn och vildsvin, att återinföra dessa är att pissa på tidigare generationers ansträngningar.

Men det blir ju lätt så när majoriteten av befolkningen tror att livet är en disneyfilm.

Vildsvin är ett djur man gärna får utrota igen, en sån jävla best är man inte kaxig när man ser. Har hänt några gånger att de har korsat vägen när jag har kommit körandes.

askmehow
2012-06-17, 15:11
Varg dödade på zoo - chockförbud mot vargar.

Sandra81
2012-06-17, 15:12
Vi skyller på vargarna och björnarna när olyckor sker... men vad säger svenska folket om att vi jagar deras mat? älgjakt varje år.. älg är vargarnas huvudföda finns det färre älgar så kommer djuren att dra sig mot våra boskap. Björnar likaså. Dessutom under jakttider stressas både vargar å björnar upp av alla dessa hundar å skott.. Jakthundar kommer in i vargrevir vargarna försvarar och dödar.. Skulden får vargen? eller björnen?
När ska människan börja förstå att vi kanske gör fel? flytta eller gå inte ut i skogen nära varg/björn täta områden om man är rädd för att ens hund ska bli uppäten. ha hunden i koppel.

Nils.R
2012-06-17, 15:12
Det har "alltid" funnits vargar i det området och för längesen var det förstås tillåtet att jaga varg.

Hur vet du förresten om hans släkt "alltid" har bott där eller inte (och kanske alltid haft får)?


Att utrota ett djur ska ändå inte vara lösningen.
Han får väl fixa en ordentlig inhägnad till sina marker som vargarna inte kan forcera.

Magnus N
2012-06-17, 15:13
http://www.janmilld.se/rovdjur/engdahl.html

Självklart är vargar väsenskilda från hundar när det gäller hur pass farliga de kan vara i vissa situationer (trots att MtDNA bara skiljer sig 0,2%), men det finns så många naiva människor som inte vill ta till sig det. Finns ett antal bloggar där vargen porträtteras som ett stackars litet offer som är tämligen ofarlig.

Ja, tyvärr så blir det alltid samma visa varje gång gällande vargen, finns nog få ämnen där extremerna är just så extrema.

De som gillar vargen kan inte se problemen den orsakar och har ingen förståelse för de drabbade.

Sedan är det den andra sidan , de som vill utrota vargen och ser den som ett hot mot allt och alla, samt gärna utmålar den som blodstörstande rovdjur som gärna går in på tomten och äter upp deras barn :p

Johanss0n
2012-06-17, 15:15
Du kan ju inte på fullaste allvar påstå att det är en lösning att utrota en djurart bara för att några människor har bestämt sig att de ska bo där?
Om människorna där stör sig på vargarna så får dom flytta.

Med den logiken är det alltså okej att placera ut vargar på lidingö och hisingen?
Om människorna som bor där stör sig på det så får dom flytta.

begt
2012-06-17, 15:16
Vi skyller på vargarna och björnarna när olyckor sker... men vad säger svenska folket om att vi jagar deras mat? älgjakt varje år.. älg är vargarnas huvudföda finns det färre älgar så kommer djuren att dra sig mot våra boskap. Björnar likaså. Dessutom under jakttider stressas både vargar å björnar upp av alla dessa hundar å skott.. Jakthundar kommer in i vargrevir vargarna försvarar och dödar.. Skulden får vargen? eller björnen?
När ska människan börja förstå att vi kanske gör fel? flytta eller gå inte ut i skogen nära varg/björn täta områden om man är rädd för att ens hund ska bli uppäten. ha hunden i koppel.

Vi måste jaga älg för att inte landet ska översvämmas av älgar. Så länge vi har den typen av skogsbruk vi har så kommer det finnas många älgar.

Agremont
2012-06-17, 15:17
Man kan inte utrota ett djur för att det är farligt. I sådana fall får man utrota en hel del djurarter. Du kan inte skylla på vargen för att det är en varg.

begt
2012-06-17, 15:18
Att utrota ett djur ska ändå inte vara lösningen.


Det är ju inte det det handlar om.

Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.

Agremont
2012-06-17, 15:19
Det är ju inte det det handlar om.

Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.

Det skall man naturligtvis få göra. Det betyder inte att man ska utrota hela arten dock.

begt
2012-06-17, 15:20
Man kan inte utrota ett djur för att det är farligt. I sådana fall får man utrota en hel del djurarter. Du kan inte skylla på vargen för att det är en varg.

Har inte sagt något om att utrota, och det är inte vargens fel.

Självförsvar mot varg borde vara lagligt, det är allt.

derko
2012-06-17, 15:20
Med tanke på hur stort Sverige är tror jag vi har plats för ~200 vargar. Om vi vill minska kostnaderna i samhället så föreslår jag att vi skjuter av minst halva älg och rådjurstammen som orsakar majoriteten av de ~24000 viltolyckor som sker på svenska vägar varje år. Några rivna boskap är en droppe i havet jämnfört med de materiella och fysiska skador vår enorma älg/rådjurstam orsakar.

MathiasF
2012-06-17, 15:21
Det är ju inte det det handlar om.

Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.

Du kan nog räkna ganska kallt med att du får döda en varg som angriper dig.

(och har jag fel blir jag jäkligt förvånad)

Johanss0n
2012-06-17, 15:21
Man kan inte utrota ett djur för att det är farligt. I sådana fall får man utrota en hel del djurarter. Du kan inte skylla på vargen för att det är en varg.

Öh jo, säg rent hypotetiskt att det fortfarande fanns dinosaurier skulle vi ändå inte ha "rätt" att döda dom för att de är farliga? Skyll inte på en t-rex för att den är en t-rex.
Du verkar leva i en väldigt rosa och fluffig värld.
Det finns ingen anledning att ha vargar det vilda.

Några fördelar ska vi väl ha av att vara högst upp i näringskedjan?

tp_88
2012-06-17, 15:21
Givetvis tragiskt. Men det innebär naturligtvis risker att hantera rovdjur på det här sättet. Att födas upp i fångenskap bland en massa människor kan knappast vara sunt.

För en lekman känns det kanske inte helt optimalt att en ensam och oskyddad tjej traskar in till dessa vargar.

Sandra81
2012-06-17, 15:21
Vi måste jaga älg för att inte landet ska översvämmas av älgar. Så länge vi har den typen av skogsbruk vi har så kommer det finnas många älgar.

Jakt idag är inte för mat för oss utan för trofeer å hobbys.. kul å döda djur helt enkelt. Jag tror inte vi behöver skjuta så mycket som vi gör. Och viss platser borde vi helt enkelt bara hålla oss borta ifrån pga djurlivet. Kolla tex i finland vid ryska gränsen där det finns en område med mycket björn å varg. Människor får inte vistas där utan särskilt tillstånd. Området är till för att djuren ska ha en egen plats utan bärplockare , nyfikna människor och jägare .. funkar ju alldeles utmärkt. Vi i sverige borde ha liknande platser där det är väldigt varg eller björntätt.

Nils.R
2012-06-17, 15:23
Det är ju inte det det handlar om.

Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.



Om en varg angriper dig så ska du naturligtvis få försvara dig på plats.

Om en varg river din boskap ska du dock inte få gå ut och skjuta den, där får du skylla dig själv om du inte inhägnat din mark.

begt
2012-06-17, 15:23
Med tanke på hur stort Sverige är tror jag vi har plats för ~200 vargar. Om vi vill minksa kostnaderna i samhället så föreslår jag att vi skjuter av minst halva älg och rådjurstammen som orsakar majoriteten av de ~24000 viltolyckor som sker på svenska vägar varje år. Några rivna boskap är en droppe i havet jämnfört med de materiella och fysiska skador vår enorma älg/rådjurstam orsakar.

Vi skulle ha plats för många fler vargar om inte samerna sköt av de som vågat vandra norrut :)

Det är ingen slump att det inte finns någon varg i fjällen precis...

För övrigt håller jag med dig.

Yes
2012-06-17, 15:24
Vi skyller på vargarna och björnarna när olyckor sker... men vad säger svenska folket om att vi jagar deras mat? älgjakt varje år.. älg är vargarnas huvudföda finns det färre älgar så kommer djuren att dra sig mot våra boskap. Björnar likaså. Dessutom under jakttider stressas både vargar å björnar upp av alla dessa hundar å skott.. Jakthundar kommer in i vargrevir vargarna försvarar och dödar.. Skulden får vargen? eller björnen?
När ska människan börja förstå att vi kanske gör fel? flytta eller gå inte ut i skogen nära varg/björn täta områden om man är rädd för att ens hund ska bli uppäten. ha hunden i koppel.
Vargarna får väl inkomma med en stämningansökan mot jägarna, så de ägarrättsliga förhållandena kring maten kan prövas i domstol. För att undvika eventuella språkförbistringar kanske du vill ställa upp som tolk? Hoppas bara inte älgarna anför besvär.

Agremont
2012-06-17, 15:24
Har inte sagt något om att utrota, och det är inte vargens fel.

Självförsvar mot varg borde vara lagligt, det är allt.

Ok. Då håller jag med dig.

begt
2012-06-17, 15:24
Jakt idag är inte för mat för oss utan för trofeer å hobbys.. kul å döda djur helt enkelt. Jag tror inte vi behöver skjuta så mycket som vi gör. Och viss platser borde vi helt enkelt bara hålla oss borta ifrån pga djurlivet. Kolla tex i finland vid ryska gränsen där det finns en område med mycket björn å varg. Människor får inte vistas där utan särskilt tillstånd. Området är till för att djuren ska ha en egen plats utan bärplockare , nyfikna människor och jägare .. funkar ju alldeles utmärkt. Vi i sverige borde ha liknande platser där det är väldigt varg eller björntätt.

Älgpopulationen skulle öka exponentiellt utan jakt så det håller inte. Finns inte nog med björnar eller vargar för att de skulle kunna hålla populationen på rimliga nivåer.

Rikard Jansson
2012-06-17, 15:25
Jakt idag är inte för mat för oss utan för trofeer å hobbys.. kul å döda djur helt enkelt. Jag tror inte vi behöver skjuta så mycket som vi gör. Och viss platser borde vi helt enkelt bara hålla oss borta ifrån pga djurlivet. Kolla tex i finland vid ryska gränsen där det finns en område med mycket björn å varg. Människor får inte vistas där utan särskilt tillstånd. Området är till för att djuren ska ha en egen plats utan bärplockare , nyfikna människor och jägare .. funkar ju alldeles utmärkt. Vi i sverige borde ha liknande platser där det är väldigt varg eller björntätt.

du har fel :)

Agremont
2012-06-17, 15:26
Öh jo, det finns inget anledning att ha vargar det vilda.
Några fördelar ska vi väl ha av att vara högst upp i näringskedjan?

Jo, etiska anledningar. Sen så är det väldigt korkat att utrota djur även ur en rent människosjälvisk synpunkt då ekosystem kan haverera. Detta kanske dock inte gäller just vargen.

Johanss0n
2012-06-17, 15:31
Jakt idag är inte för mat för oss utan för trofeer å hobbys.. kul å döda djur helt enkelt. Jag tror inte vi behöver skjuta så mycket som vi gör. Och viss platser borde vi helt enkelt bara hålla oss borta ifrån pga djurlivet. Kolla tex i finland vid ryska gränsen där det finns en område med mycket björn å varg. Människor får inte vistas där utan särskilt tillstånd. Området är till för att djuren ska ha en egen plats utan bärplockare , nyfikna människor och jägare .. funkar ju alldeles utmärkt. Vi i sverige borde ha liknande platser där det är väldigt varg eller björntätt.

Du har både rätt och fel, ja de flesta jagar älg för att de tycker det är kul men det är redan en för stor älgstam och utan jakt skulle den explodera.

Det låter som en bra idé, stängsla av ett lagom område i stockholm och plantera ut en massa djur där.
Eftersom majoritet stockholmare verkar älska djur kan jag inte tänka mig att nån skulle klaga.

begt
2012-06-17, 15:31
Du kan nog räkna ganska kallt med att du får döda en varg som angriper dig.

(och har jag fel blir jag jäkligt förvånad)

Räkna inte med det du. Om du mot förmodan blev angripen av varg i skogen, och hann skjuta den, så skulle du säkert bli fälld för grovt jaktbrott om det inte gick att styrka med annat än din berättelse.

Robbmeister
2012-06-17, 15:31
Öh jo, säg rent hypotetiskt att det fortfarande fanns dinosaurier skulle vi ändå inte ha "rätt" att döda dom för att de är farliga? Skyll inte på en t-rex för att den är en t-rex.
Du verkar leva i en väldigt rosa och fluffig värld.
Det finns ingen anledning att ha vargar det vilda.

Några fördelar ska vi väl ha av att vara högst upp i näringskedjan?

Varför skulle inte vargar få leva i det vilda? Jag vet inte hur ofta du hört om vargattacker i Sverige men jag har då inte hört det tidigare förrän nu. Och människan kan inte bara gå in och välja vilka djurarter som får leva och vilka som ska utrotas.

Sen är exemplet med dinosaurier bara barnsligt för det är ett så överdrivet scenario.

Nordenator
2012-06-17, 15:32
Du kan ju inte på fullaste allvar påstå att det är en lösning att utrota en djurart bara för att några människor har bestämt sig att de ska bo där?
Om människorna där stör sig på vargarna så får dom flytta.

Är det inte det vi människor gjort i alla tider? Vi systematiskt styr naturen för att bättra vårat levnadsförhållande. Vargen kanske inte är något stort problem, men det är inte som om en förstärkt vargstam kommer att bättra livet för människan heller.

Johanss0n
2012-06-17, 15:33
Jo, etiska anledningar. Sen så är det väldigt korkat att utrota djur även ur en rent människosjälvisk synpunkt då ekosystem kan haverera. Detta kanske dock inte gäller just vargen.

Så du är alltså nån slags buddist?
Om en mygga biter dig så slår du den inte?
Tar för givet att du är vegan annars är du världens största hycklare.

Johanss0n
2012-06-17, 15:37
Varför skulle inte vargar få leva i det vilda? Jag vet inte hur ofta du hört om vargattacker i Sverige men jag har då inte hört det tidigare förrän nu. Och människan kan inte bara gå in och välja vilka djurarter som får leva och vilka som ska utrotas.

Sen är exemplet med dinosaurier bara barnsligt för det är ett så överdrivet scenario.

Nja dino grejen var ju snarare en filosofisk fråga. Han hävdade att det alltid är fel att döda andra varelser för att de är farliga, jag hävdar motsatsen.

Varför inte? Det har funkat tidigare.

Sandra81
2012-06-17, 15:37
Du har både rätt och fel, ja de flesta jagar älg för att de tycker det är kul men det är redan en för stor älgstam och utan jakt skulle den explodera.

Det låter som en bra idé, stängsla av ett lagom område i stockholm och plantera ut en massa djur där.
Eftersom majoritet stockholmare verkar älska djur kan jag inte tänka mig att nån skulle klaga.

Plantera? vem har sagt att man ska göra det... jag pratar om tex norrland värmland där det redan är mycket revir. Själv tex åker jag inte till en okänd skog eller revirskog där jag vet att det finns mycket björn å varg. Varken rider, plockar svamp/bär eller rastar mina hundar.

Varg attacken som skedde i sthlm var i rialareviret där en lös hund blev ihjälbiten.

clappen
2012-06-17, 15:38
Det är nog ett jävligt skönt sätt att dö på. Känna flera käftar som sliter loss muskelfibrerna och nerver i alla dina kroppsdelar. Usch.

tp_88
2012-06-17, 15:39
Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.
Du får försvara dig mot en varg som angriper dig.

Johanss0n
2012-06-17, 15:42
Plantera? vem har sagt att man ska göra det... jag pratar om tex norrland värmland där det redan är mycket revir. Själv tex åker jag inte till en okänd skog eller revirskog där jag vet att det finns mycket björn å varg. Varken rider, plockar svamp/bär eller rastar mina hundar.

Varg attacken som skedde i sthlm var i rialareviret där en lös hund blev ihjälbiten.

Öh ja det finns mycket varg där EFTERSOM man har planterat ut djur.
Min poäng var att jag inte tycker det är okej att nån får för sig att gör folks hem till nån slags zoo.

Stoltz
2012-06-17, 15:42
Några fördelar ska vi väl ha av att vara högst upp i näringskedjan?

loooooooooooool, för sådana har vi ju absolut inte!

Skrivet från min omnia7 medan jag funderar på om jag ska ta kyckling, nötbiff, fläsk eller fisk till middag.

begt
2012-06-17, 15:43
Du får försvara dig mot en varg som angriper dig.

Finns flera som säger sig ha blivit fällda för grovt jaktbrott trots det.

Robbmeister
2012-06-17, 15:43
Nja dino grejen var ju snarare en filosofisk fråga. Han hävdade att det alltid är fel att döda andra varelser för att de är farliga, jag hävdar motsatsen.

Varför inte? Det har funkat tidigare.

Är dom direkt farliga att ha nära människor så visst, skjut djuren som är farligt nära bostadsområden.

Men däremot att utrota arter kan få konsekvenser i resten av ekosystemet. Utrotar man alla större rovdjur t.ex blir det för mycket älgar som tuggar i sig skogen och leder till långt större ekonomiska förluster än lite död boskap.

InShape
2012-06-17, 15:44
Ofattbart. Är det en människa där inne så skall man väl offra allt, för att få ut denne person.

Johanss0n
2012-06-17, 15:44
loooooooooooool, för sådana har vi ju absolut inte!

Skrivet från min omnia7 medan jag funderar på om jag ska ta kyckling, nötbiff, fläsk eller fisk till middag.

Gotta have them all!
Varför inte en mör vargstek?
Djur som djur...

Tricklew
2012-06-17, 15:44
loooooooooooool, för sådana har vi ju absolut inte!

Skrivet från min omnia7 medan jag funderar på om jag ska ta kyckling, nötbiff, fläsk eller fisk till middag.

Kör på kalvkarré, inget smakar så mört och gott som deras bebisar.

Onigiri
2012-06-17, 15:45
Jakt idag är inte för mat för oss utan för trofeer å hobbys.. kul å döda djur helt enkelt.Tack, det fanns någon mer än jag som inser att det är detta jakt kort och gott handlar om numera. En sak var det förr, idag är det bara en cool och häftig hobby att döda djur. Det värsta är att jag är konstant omgiven av dessa jägare här på landet, det är direkt äckligt.

Johanss0n
2012-06-17, 15:47
Är dom direkt farliga att ha nära människor så visst, skjut djuren som är farligt nära bostadsområden.

Men däremot att utrota arter kan få konsekvenser i resten av ekosystemet. Utrotar man alla större rovdjur t.ex blir det för mycket älgar som tuggar i sig skogen och leder till långt större ekonomiska förluster än lite död boskap.

För människor bor bara i stora samlade bostadsområden?

Äsch det är bara att öka avskjutningen, det finns så många som gillar att mörda älgar och de är lättjagade så det är inget problem.

delta_mats
2012-06-17, 15:48
Älgpopulationen skulle öka exponentiellt utan jakt så det håller inte. Finns inte nog med björnar eller vargar för att de skulle kunna hålla populationen på rimliga nivåer.

Det är lugnt, tågen tar hand om resten. En lokförare kör på och dödar i snitt fler älgar än vad en jägare gör varje säsong:cool:

tp_88
2012-06-17, 15:48
Finns flera som säger sig ha blivit fällda för grovt jaktbrott trots det.
Källa? Det finns folk som säger alla möjliga saker, det innebär inte att det stämmer.

Menar du på fullaste allvar att du tror att man fälls för jaktbrott om du hugger ihjäl en varg med kniv när den (rent hypotetiskt nu, för det händer ju i princip inte med vilda vargar) är påväg att hugga dig?

CrazyJoeDavola
2012-06-17, 15:49
Ofattbart. Är det en människa där inne så skall man väl offra allt, för att få ut denne person.

De vill ju ha människor där inne, så turisterna kan klappa de stora fina vovvarna.

Sandra81
2012-06-17, 15:49
Tack, det fanns någon mer än jag som inser att det är detta jakt kort och gott handlar om numera. En sak var det förr, idag är det bara en cool och häftig hobby att döda djur. Det värsta är att jag är konstant omgiven av dessa jägare här på landet, det är direkt äckligt.

Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.

begt
2012-06-17, 15:50
Det är lugnt, tågen tar hand om resten. En lokförare kör på och dödar i snitt fler älgar än vad en jägare gör varje säsong:cool:

Hur kul är det med älgpåkörningar? Tåget kan i värsta fall bli stillastående i timtal>> stora samhällskostnader.

Johanss0n
2012-06-17, 15:51
Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.

Så du är alltså vegetarian?

Eller är det bara hemskt att döda djuren men inte att äta liken av desamma?

begt
2012-06-17, 15:52
Menar du på fullaste allvar att du tror att man fälls för jaktbrott om du hugger ihjäl en varg med kniv när den (rent hypotetiskt nu, för det händer ju i princip inte med vilda vargar) är påväg att hugga dig?

Nej, du får skydda dig själv enligt lagen, men om det inte kan bevisas att vargen dödats med kniv blir det genast mycket mer komplicerat för dig att förklara vad du hållit på med.

Blanca
2012-06-17, 15:53
Tack, det fanns någon mer än jag som inser att det är detta jakt kort och gott handlar om numera. En sak var det förr, idag är det bara en cool och häftig hobby att döda djur. Det värsta är att jag är konstant omgiven av dessa jägare här på landet, det är direkt äckligt.

kan inget annat än att hålla med dig och Sandra81!

delta_mats
2012-06-17, 15:53
Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.

Idioter! En fri älg som levt sitt liv i frihet skjuts smärtfritt med ett dödande skott och fattar aldrig vad som hände. Det måste vara det mest "humana" sätt att avliva och ta reda på ett djur.

CrazyJoeDavola
2012-06-17, 15:53
Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.

Menar du att det är älgar som skjuts och sedan bara "bränns" upp?

MasterChief
2012-06-17, 15:53
Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.

Det är väl klart bättre att skjuta vilda djur än att hålla dem i små bås och sedan industriellt avliva dem? För du är väl köttätare? Att döda är inte värre än att äta djur.

Yes
2012-06-17, 15:53
Vissa jagar ju för köttet säkert men det är nog få som tänker så. jakten har ju blivit lite av en fritidsysselsättning som att spela golf eller fiska. Tror inte många jägare går ut i skogen å tänker "idag måste jag få mat till familjen eller fylla frysen" det som lockar är ju att få skjuta den största bjässen och sedan få hurrarop å grattis av sina jaktkamrater. hemskt men sant.

Tur nog så dödar vi ju djuren snabbt å smärtfritt i ryssland tex används de väl mer snaror å plågsamma metoder på tex varg.
Och skillnaden mellan jakt och fiske är...?

tp_88
2012-06-17, 15:54
Nej, du får skydda dig själv enligt lagen, men om det inte kan bevisas att vargen dödats med kniv blir det genast mycket mer komplicerat för dig att förklara vad du hållit på med.
Så... nu får man helt plötsligt försvara sig? Det påstod du ju att man inte fick precis?

Stefan J
2012-06-17, 15:54
Har inte sagt något om att utrota, och det är inte vargens fel.

Självförsvar mot varg borde vara lagligt, det är allt.

Självförsvar mot varg är väl lagligt.

Alla vet att vargar, lejon, pirayor, hajar är farliga. Går man in ensam till en vargflock eller hoppar ner i en bassäng full med pirayor är risken stor att man blir dödad, det är inte direkt djurens fel eftersom de inte medvetet gör ondskefulla handlingar. Jätteolyckligt att kvinnan blev dödad, men varför går man in ensam till en vargflock?

delta_mats
2012-06-17, 15:55
Hur kul är det med älgpåkörningar? Tåget kan i värsta fall bli stillastående i timtal>> stora samhällskostnader.

Japp det kan hända, men i de flesta fall blir det inga skador. Det som är tråkigast är ju att en fin älg dödats helt i onödan. Att viltstängsel inte sätts upp vid järnvägen är konstigt.

begt
2012-06-17, 15:55
Så... nu får man helt plötsligt försvara sig? Det påstod du ju att man inte fick precis?

Fel ordval av mig. Bara det att det i praktiken är mycket svårt att bevisa om det varit självförsvar eller inte.

begt
2012-06-17, 15:56
Japp det kan hända, men i de flesta fall blir det inga skador. Det som är tråkigast är ju att en fin älg dödats helt i onödan. Att viltstängsel inte sätts upp vid järnvägen är konstigt.

Dyrt att bygga stängsel :D Det finns ju knappt några pengar alls till järnvägen heller.

Johanss0n
2012-06-17, 15:57
Och skillnaden mellan jakt och fiske är...?

Vid fiske får du tortera ditt offer längre alltså är det humanare.

tp_88
2012-06-17, 15:57
eller hoppar ner i en bassäng full med pirayor är risken stor att man blir dödad
Det ska det inte vara.

nWmfYDkayMY

Osv.

Yes
2012-06-17, 16:00
Vid fiske får du tortera ditt offer längre alltså är det humanare.
Det beror antagligen på att fiskar är fjälliga och slemiga och därför förtjänar lite mer av djurvännernas sympati.

tp_88
2012-06-17, 16:01
Fel ordval av mig. Bara det att det i praktiken är mycket svårt att bevisa om det varit självförsvar eller inte.
Det är alltså inte upp till tingsrätten att bevisa att du är skyldig, utan tvärtom?

begt
2012-06-17, 16:05
Det är alltså inte upp till tingsrätten att bevisa att du är skyldig, utan tvärtom?

I ett sånt här fall kan det i värsta fall vara så ja.

Johanss0n
2012-06-17, 16:06
Det beror antagligen på att fiskar är fjälliga och slemiga och därför förtjänar lite mer av djurvännernas sympati.

Givetvis det som är jättefult bland människor, att tycka att folk är olika mkt värda beroende på utsende är helt naturligt när det gäller djur.

Precis som att folk tycker att det är normalt att tävla om vem som har renrasigaste hunden, men det blir ett jävla gnäll om man säger till någon att deras barn är mindre ariska än ens egna.

MasterChief
2012-06-17, 16:10
Givetvis det som är jättefult bland människor, att tycka att folk är olika mkt värda beroende på utsende är helt naturligt när det gäller djur.

Precis som att folk tycker att det är normalt att tävla om vem som har renrasigaste hunden, men det blir ett jävla gnäll om man säger till någon att deras barn är mindre ariska än ens egna.

Jag vet! Blir alltid ett himla gnäll när jag drar upp min flådda hund till skolavslutningens grillfest.

begt
2012-06-17, 16:13
Arne Weise ryter ifrån :) http://www.expressen.se/nyheter/arne-weise-kritisk---blev-sjalv-attackerad/

Yes
2012-06-17, 16:13
Ofattbart. Är det en människa där inne så skall man väl offra allt, för att få ut denne person.
I enlighet med hur vissa resonerar så har inte människor några rättigheter. Vargar har däremot rätt till markägande och att få döda andra djur.

Rättförhållandet verkar en smula komplicerat måste jag säga. Människor får inte döda djur, annat än i extrema nödfall. Fiskar undantagna, förstås. Det är fel att döda djur helt enkelt, speciellt när djuren är vargarnas mat. Vargar får däremot slita både älgar och tamboskap i stycken - trots att det är fel att döda.

Sparven från Minsk
2012-06-17, 16:13
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14992783.ab

Det enda positiva som kan komma ur det här är att t.ex. fårägare får rätt att försvara sina djur och slipper långa fängelsestraff. Stör mig nåt kopiöst på de som tror att vargar inte är något hot (ja det finns många naiva).

Vargar är fruktansvärda rovdjur och skulle göra mos av vilken hund som helst. Käftarna är flera gånger starkare än på en hund och så har de en helt annan instinkt att döda.

Fattar inte vad ett dödsfall på en djurpark och fårägare har för koppling.
Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar ett får då och då. Det får man räkna med helt enkelt, eller försäkra sig om att det inte kan se.

En olycka på ett zoo med ett dödsfall är beklagligt, men att döda vargar för det?
Om en Kamel hade skallat ihjäl personen, ska vi förbjuda/avliva kameler på landets zoo:n?

Sparven från Minsk
2012-06-17, 16:15
Fiskar undantagna, förstås.

Varg råkar vara utrotningshotad, vilket man nog inte kan säga om random fisk du kan hitta i svenska insjöar.

MasterChief
2012-06-17, 16:15
Släpp in vargarna i lejongropen och sälj biljetterna till högst pris.

begt
2012-06-17, 16:17
Fattar inte vad ett dödsfall på en djurpark och fårägare har för koppling.
Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar ett får då och då. Det får man räkna med helt enkelt, eller försäkra sig om att det inte kan se.

En olycka på ett zoo med ett dödsfall är beklagligt, men att döda vargar för det?
Om en Kamel hade skallat ihjäl personen, ska vi förbjuda/avliva kameler på landets zoo:n?

Kopplingen är den att många har den vanföreställningen att vargar är tämligen harmlösa, och som av ett "sammanträffande" tenderar de att bo långt ifrån varg som lever i det vilda. Nu inträffade en dödsolycka i en stad (visserligen på en djurpark)....

Jag har inte sagt att vi ska ut på någon hämndaktion utan att det t.ex. för fårägare ska vara lagligt att skjuta varg om han/hon känner sig trängd och är rädd för fårens säkerhet.

Johanss0n
2012-06-17, 16:17
Jag vet! Blir alltid ett himla gnäll när jag drar upp min flådda hund till skolavslutningens grillfest.

Dagens rasistiska samhälle gillar inte jämlikhet.
Själv försöker jag leva efter göran perssons lära: Alla ska med!
Varje dag bör man äta lämningarna av en ny livsform, diskriminering känns så 2011!

delta_mats
2012-06-17, 16:20
Kopplingen är den att många har den vanföreställningen att vargar är tämligen harmlösa, och som av ett "sammanträffande" tenderar de att bo långt ifrån varg som lever i det vilda. Nu inträffade en dödsolycka i en stad (visserligen på en djurpark)....

Jag har inte sagt att vi ska ut på någon hämndaktion utan att det t.ex. för fårägare ska vara lagligt att skjuta varg om han/hon känner sig trängd och är rädd för fårens säkerhet.

Har det ens varit nära för vargangrepp på människa i vilt tillstånd senaste årtionden?
Har man boskap får man räkna med lite svinn, man vet spelreglerna. Eller är det bara boskapsskötare i Sverige som inte vet hur man sätter hägn på sin mark?

Johanss0n
2012-06-17, 16:21
Fattar inte vad ett dödsfall på en djurpark och fårägare har för koppling.
Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar ett får då och då. Det får man räkna med helt enkelt, eller försäkra sig om att det inte kan se.

En olycka på ett zoo med ett dödsfall är beklagligt, men att döda vargar för det?
Om en Kamel hade skallat ihjäl personen, ska vi förbjuda/avliva kameler på landets zoo:n?

Så om du är ute och går med din hund och det kommer en varg och äter densamma, då har du inga invängningar? Eftersom: Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar en hund då och då.
Det får man räkna med helt enkelt.

z_bumbi
2012-06-17, 16:22
Har man boskap får man räkna med lite svinn, man vet spelreglerna. Eller är det bara boskapsskötare i Sverige som inte vet hur man sätter hägn på sin mark?

Du menar spelreglerna som varit de senaste 150 åren dvs utan varg? Jag gissar att de flesta kände till dem när de byggde upp sin verksamhet.

delta_mats
2012-06-17, 16:22
Så om du är ute och går med din hund och det kommer en varg och äter densamma, då har du inga invängningar? Eftersom: Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar en hund då och då.
Det får man räkna med helt enkelt.

Mmm, men det har inte hänt. Däremot lösspringade hundar i skogen har blivit tagna, men vet man om att det finns varg i skogarna runt där man bor kanske man inte ska släppa sin hund lös där.

Johanss0n
2012-06-17, 16:24
Du menar spelreglerna som varit de senaste 150 åren dvs utan varg? Jag gissar att de flesta kände till dem när de byggde upp sin verksamhet.

Eller spelreglerna som gällde innan? Stör något djur dig så döda dem, krossa deras ägg och lägra deras kvinnor.

Jens.Andersson
2012-06-17, 16:25
Så om du är ute och går med din hund och det kommer en varg och äter densamma, då har du inga invängningar? Eftersom: Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar en hund då och då.
Det får man räkna med helt enkelt.

Du försöker få det och låta som om vargar strök runt i bostadsområden. Om man
är ute i skogen och vet att det finns varg så får man ju vara vaksam och inte
låta den springa bort hur som helst. Av samma anledning som att man inte väljer
och rasta sin hund på en motorväg.

mij82
2012-06-17, 16:25
Kopplingen är den att många har den vanföreställningen att vargar är tämligen harmlösa, och som av ett "sammanträffande" tenderar de att bo långt ifrån varg som lever i det vilda. Nu inträffade en dödsolycka i en stad (visserligen på en djurpark)....

Är det verkligen så eller är det kanske mest en åsikt som varghatarna ger varghippiesarna? Typ i stil med att alla varghatare är inavlade värmlänningar där syskongifte ses som fullt normalt och eftersträvansvärt?

begt
2012-06-17, 16:25
Har det ens varit nära för vargangrepp på människa i vilt tillstånd senaste årtionden?
Har man boskap får man räkna med lite svinn, man vet spelreglerna. Eller är det bara boskapsskötare i Sverige som inte vet hur man sätter hägn på sin mark?

Ytterst sällsynt med vargangrepp då de är så pass skygga. Men är det någon varg med ett dåligt il så går ingen riktigt säker.

"Varg-Stig" hade ett så kallat vargsäkert elstängsel som vargen forcerade i alla fall. Men det var ju inte Stigs fel eftersom han hade anledning att tro att det var säkert.

http://www.expressen.se/gt/ge-varg-stig-nad/

Uppenbarligen gjorde rättsinstansen en mycket konstig tolkning av lagen. Påföljden blev 6 månaderas fängelse.

stålrasta
2012-06-17, 16:26
Det är ju inte det det handlar om.

Mycket märkligt att man får försvara sig mot en människa som angriper en, men inte en varg.

Du får såklart försvara dig om du blir angripen av ett rovdjur. Gör dig inte dummare än du är

Fishtank
2012-06-17, 16:27
Konstigt att alla verkar vara så för vargen då jag aldrig ens sett en varg i det vilda under hela mitt liv och jag bor i en småstad i norrland och vi har hästar.
Aldrig några problem med vilddjur alls.
Jag vet att vargen finns i närheten men den kommer inte hoppa på mig då jag är ute och springer helt oprovocerat.

Att begå självmord genom att promenera in till en vargflock är inte vargarnas fel.

Johanss0n
2012-06-17, 16:29
Du försöker få det och låta som om vargar strök runt i bostadsområden. Om man
är ute i skogen och vet att det finns varg så får man ju vara vaksam och inte
låta den springa bort hur som helst. Av samma anledning som att man inte väljer
och rasta sin hund på en motorväg.

Så folk som bor utanför storstäder är alltså mindre värda? Varför ska folk behöva hålla barn, kvinnor och djur inomhus ständigt. De har knappast bett om att nån ska göra deras omgivning till rovdjursreservat.

begt
2012-06-17, 16:30
Du får såklart försvara dig om du blir angripen av ett rovdjur. Gör dig inte dummare än du är

Läs de senaste kommenterarna.

Det är mycket svårt att bevisa om du blivit angripen eller om du bara dödat s a s för nöjes skull. Läs om "Varg-Stig", som inte blev angripen själv (men det kunde likagärna ha slutat så med lite oflyt), men som blev dömd trots att lagen egentligen stod på hans sida.

Vinter
2012-06-17, 16:31
Äh vargen är amatörer, vi människor är dom verkliga proffsen på att ha ihjäl varandra.

z_bumbi
2012-06-17, 16:31
Eller spelreglerna som gällde innan? Stör något djur dig så döda dem, krossa deras ägg och lägra deras kvinnor.

Det är nog ingen som jobbar med jordbruk idag som var med så länge? Problemet är att folk brukar jämföra med länder som har haft varg hela tiden och därför har anpassat sig till det (att flera av länderna är ekonomiska katastrofer undviks också) . I Sverige finns ingen sådan anpassning och det blir därför svindyrt att anpassa allt så att det ska bli rodjursäkrare. T ex de som, bl a i den här tråden, säger att det ska byggas stängsel och som då uppenbarligen inte vet vilka arealer det handlar om som måste stängslas eller hur mycket underhållet kommer att kosta.

stålrasta
2012-06-17, 16:32
Öh ja det finns mycket varg där EFTERSOM man har planterat ut djur.
Min poäng var att jag inte tycker det är okej att nån får för sig att gör folks hem till nån slags zoo.

VEM har planterat ut varg i sverige? judarna?:smash:

MasterChief
2012-06-17, 16:32
Varg råkar vara utrotningshotad, vilket man nog inte kan säga om random fisk du kan hitta i svenska insjöar.

Random kan du inte säga eftersom det finns utrotningshotade insjöfiskar. Finns många andra arter också; antar att de alla får din fulla uppmärksamhet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Hotade_arter_i_svensk_flora_och_fauna

Magnus N
2012-06-17, 16:32
Så folk som bor utanför storstäder är alltså mindre värda? Varför ska folk behöva hålla barn, kvinnor och djur inomhus ständigt. De har knappast bett om att nån ska göra deras omgivning till rovdjursreservat.

Detta är en trevlig överdrigt igen, hålla barn och kvinnor inomhus..låter ju som att det springer runt dödspatruller ala irak i de norrländska bygderna

Jens.Andersson
2012-06-17, 16:35
Så folk som bor utanför storstäder är alltså mindre värda? Varför ska folk behöva hålla barn, kvinnor och djur inomhus ständigt. De har knappast bett om att nån ska göra deras omgivning till rovdjursreservat.

Spela inte idiot. Jag säger att om man är ute i skog där man vet att det finns
varg så får man får anpassa sig därefter. Även om det låter konstigt i dina öron
så har man ju ett visst ansvar själv. Förövrigt tror jag att både vildsvin, getingar och björn
dödar mer människor än varg. Förespråkar du en utrotning av dessa också?

begt
2012-06-17, 16:37
Konstigt att alla verkar vara så för vargen då jag aldrig ens sett en varg i det vilda under hela mitt liv och jag bor i en småstad i norrland och vi har hästar.
Aldrig några problem med vilddjur alls.
Jag vet att vargen finns i närheten men den kommer inte hoppa på mig då jag är ute och springer helt oprovocerat.

Du kan inte heller vara helt säker när du är ute och springer ifall det finns en björn eller varg med ungar i närheten. Antingen det eller en hormonstinn ung hanne som fått spel.

Att begå självmord genom att promenera in till en vargflock är inte vargarnas fel.

Naturligtvis inte vargarnas fel. Ingen säger att det är vargarnas fel. "Fel" är inte rätt ord. Ett djur (bortsett från människan) vet inte vad som är rätt eller fel rent moraliskt.

Inte desto mindre måste vi ha ett lämpligt förhållningssätt till varg eftersom de finns i vår närmiljö. Om det innebär att fårägare får skjuta inkräktande vargar, och konsekvensen blir dödade vargar---- so be it.

stålrasta
2012-06-17, 16:37
Fel ordval av mig. Bara det att det i praktiken är mycket svårt att bevisa om det varit självförsvar eller inte.

Klart man måste kunna bevisa att handlingen va i självförsvar! Annars skulle vargen snabbt vara utrotad pga allt "självförsvar"

tp_88
2012-06-17, 16:37
I ett sånt här fall kan det i värsta fall vara så ja.
Jag har svårt att tro att det är upp till dig att bevisa din oskuld och inte tvärtom. Kan du referera till lagtext eller annat?

Eller kan Yes, som jag har för mig är juridikintresserad iaf, väga in?

Johanss0n
2012-06-17, 16:37
Det är nog ingen som jobbar med jordbruk idag som var med så länge? Problemet är att folk brukar jämföra med länder som har haft varg hela tiden och därför har anpassat sig till det (att flera av länderna är ekonomiska katastrofer undviks också) . I Sverige finns ingen sådan anpassning och det blir därför svindyrt att anpassa allt så att det ska bli rodjursäkrare. T ex de som, bl a i den här tråden, säger att det ska byggas stängsel och som då uppenbarligen inte vet vilka arealer det handlar om som måste stängslas eller hur mycket underhållet kommer att kosta.

Fast vi har ju redan europas kanske minst lönsamma jordbruk, då gör det väl inget om vi inte har något alls?

Eftersom vi i sverige bara bryr oss om de att de djur som finns innanför gränserna vore ju det mest humant för djuren.
Att de behandlar de betydligt sämre utomlands och håller på med diverse oetiska metoder är totalt oväsentligt.

Spartansk
2012-06-17, 16:39
Det är en sak jag aldrig har fattat med hela den här varg-mot-får-diskussionen: Hur jävla svårt kan det vara att bygga ett vargsäkert hägn? Vargar kan inte flyga, inte hoppa jättehögt (max två meter, garanterat), inte klättra, knappt gräva (de kan krafsa en liten grop, typ), inte ta sig igenom ett hål mindre än en halvmeter eller så, och inte bita igenom en ståltråd tjockare än ett par millimeter. Sätt ett jävla vanligt stängsel runt fårhelvetena så löser man visserligen inte problemen med uppätna kvinnor, men väl med uppätna får.
(Edit: Såg att bumbi svarade på stängselfrågan.)

Jag är för att vargar ska få vara kvar, av det enkla skälet att de är gulliga. Det finns egentligen inget annat bra skäl.

Behövs de för ekosystemet? Knappast, vi har jägare som skjuter alla deras bytesdjur numera.

Är det oetiskt att utradera en hel art? Knappast. Det finns inget heligt med begreppet "art". Räcker det inte med att bevara ett "släkte", släktet Canis? I så fall skulle det räcka med att någondera av prärievargen (Canis latrans), vargen (Canis lupus), eller hunden (Canis familiaris) överlever. Och hundar råder det ingen brist på.

Eller så kan man gå åt andra hållet; varför nöja sig med att freda arter, när vi kan freda enskilda flockar? Isåfall skulle det endast vara etiskt korrekt att döda så pass få individer i varje flock, så att flocken överlever som enhet.

Och varför är vissa arter heligare än andra? Jag tror inte någon skulle gråta om vi utrotade någon art av kolerabakterie. Ändå är det en livsform, med gemensam förfader med vargen, som också bara gör vad den kan för att leva och frodas.

För övrigt har människor utrotat mycket ballare djur än vargar sedan urminnes tider. Här kommer en bildparad med några av dem (faktakälla: http://www.megafauna.com/).

http://www.itsnature.org/wp-content/uploads/2010/03/glyptodon2.jpg

http://www.willmore.net/images/megatherium_web.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-0tTDBhcGGLI/TzuOoSVLrbI/AAAAAAAAHuE/gyHofK8INOY/s1600/megalania.jpg

http://2.bp.blogspot.com/_jq0eDb7YTE4/R9mVvDD2ViI/AAAAAAAAASI/lqXbtkPfIkE/s400/Aepyornis.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-cMk4viO6VKQ/TjSX86ABseI/AAAAAAAAAS8/XY20ofk4RuE/s1600/woolly_mammoth_4.jpg

begt
2012-06-17, 16:41
Jag har svårt att tro att det är upp till dig att bevisa din oskuld och inte tvärtom. Kan du referera till lagtext eller annat?

Eller kan Yes, som jag har för mig är juridikintresserad iaf, väga in?

Men...

Oavsett vad du är anklagad för så är det inte upp till dig att bevisa din oskuld, rent teoretiskt. I PRAKTIKEN är det svårt att visa att du är oskyldig om du har skjutit en varg i självförsvar. Följden blir då inte, som man skulle kunna tro, att åtalet läggs ned, utan att du sannolikt hamnar i fängelse.

Fartman
2012-06-17, 16:43
Det är uppenbarligen jävligt lätt att värna om rovdjuren när man sitter i staden och aldrig riskerar att känna på deras negativa sidor..

Min åsikt är att det är upp till dom berörda människorna som lever i dessa områden att besluta om dom vill ha varg eller inte, vi andra borde inte ha någonting att säga till om. Det är liksom deras hem det handlar om och inte någon form av reservat som vi andra har till för att döva vårat dåliga samvete för vad vi gör mot djur och natur.

MasterChief
2012-06-17, 16:44
Fick jag välja ett Sverige med "myggor, fästingar, varg, björn, getingar, huggormar" och ett utan dessa djur så vet jag vad jag skulle välja åtminstone.

Skulle jag ta bort ett i taget så skulle givetvis myggor och fästingar ryka först. Inte lätt att vara insekt.

Johanss0n
2012-06-17, 16:46
VEM har planterat ut varg i sverige? judarna?:smash:
Troligen inte, men jag har inte koll på vilken gud de ansvariga politikerna dyrkar så omöjligt är det ju inte. Med tanke på att de var utrotade en lång period så måste dom ju ha kommit nånstans ifrån? nazistiska vetenskapsmän? hippiesar? alies? Sl-maffian?
Spela inte idiot. Jag säger att om man är ute i skog där man vet att det finns
varg så får man får anpassa sig därefter. Även om det låter konstigt i dina öron
så har man ju ett visst ansvar själv. Förövrigt tror jag att både vildsvin, getingar och björn
dödar mer människor än varg. Förespråkar du en utrotning av dessa också?

Och jag säger att jag inte tycker att det är särskillt rättvist att bara några ska behöva anpassa sig efter problemen på grund av att nån tyckte det vore gulligt om nalle puh och brörne lufsade runt nån stans i norrland.

Johanss0n
2012-06-17, 16:47
Givetvis skulle jag inte sakna vildsvin, björn eller massmördarna getingarna heller.

MasterChief
2012-06-17, 16:48
– Det är inte bara att gå rakt in i en vargflock, säger Jan Tengeborg inre befäl på räddningstjänsten.
Först efter 30 minuter lyckades man till slut gå in.

Det är ju sjukt! Har de inte vapen på Kolmården (polisen har ju åtminstone pistoler)? Hoppas de blir stämda hela jävla bunten.

Jens.Andersson
2012-06-17, 16:49
Och jag säger att jag inte tycker att det är särskillt rättvist att bara några ska behöva anpassa sig efter problemen på grund av att nån tyckte det vore gulligt om nalle puh och brörne lufsade runt nån stans i norrland.

Samtidigt så fanns de ju där innan människan bosatte sig så det är ju
inget problem som plötsligt uppstått där alla söder om Stockholm blivit skonade.
Jag ska erkänna att jag är dålig på vargproblemen så du får gärna berätta om
hur man måste anpassa sig, och om dessa problem även innefattar andra vilddjur.

begt
2012-06-17, 16:50
Det är ju sjukt! Har de inte vapen på Kolmården (polisen har ju åtminstone pistoler)? Hoppas de blir stämda hela jävla bunten.

Jag undrar varför de inte sköt skrämselskott?! Bara att föra en massa väsen hade kanske fått vargarna att retirerera.

Johanss0n
2012-06-17, 16:50
Det är ju sjukt! Har de inte vapen på Kolmården (polisen har ju åtminstone pistoler)? Hoppas de blir stämda hela jävla bunten.

Det vore väl synnerligen fascistiskt! Djuren på kolmården är gulliga, klappvänliga disneydjur! Inga vilda odjur.:furious:

stålrasta
2012-06-17, 16:53
[QUOTE=Johanss0n;5830889]Troligen inte, men jag har inte koll på vilken gud de ansvariga politikerna dyrkar så omöjligt är det ju inte. Med tanke på att de var utrotade en lång period så måste dom ju ha kommit nånstans ifrån? nazistiska vetenskapsmän? hippiesar? alies? Sl-maffian?


Ja såklart att de måste ligga en hemlig konspiration bakom.
För att vandra från ryssland eller finland,de låter ju för osannolikt för ett djur som kan knalla 10 mil på ett dygn.

Yes
2012-06-17, 16:53
Spela inte idiot. Jag säger att om man är ute i skog där man vet att det finns
varg så får man får anpassa sig därefter. Även om det låter konstigt i dina öron
så har man ju ett visst ansvar själv. Förövrigt tror jag att både vildsvin, getingar och björn
dödar mer människor än varg. Förespråkar du en utrotning av dessa också?
Jag håller med om att man måste anpassa sig efter omständigheterna. Rör man sig i områden där det finns risk att stöta på varg och björn föreslår jag en pålitlig pistol med bra stoppkraft. En förebyggande åtgärd är också att skjuta av farliga djur som tar sig för nära bebodda områden.

Jag har svårt att tro att det är upp till dig att bevisa din oskuld och inte tvärtom. Kan du referera till lagtext eller annat?

Eller kan Yes, som jag har för mig är juridikintresserad iaf, väga in?
I brottmål ligger bevisbördan hos åklagaren.

Problemet i det mål som länkades till tidigare tycktes dock inte vara en fråga om bevisning, utan snarare hur rätten vägde omständigheterna. Hovrätten tyckte 130m var alldeles för långt avstånd att skjuta en varg på.

Spartansk
2012-06-17, 16:56
Jag undrar varför de inte sköt skrämselskott?! Bara att föra en massa väsen hade kanske fått vargarna att retirerera.

Ja, eller sprutat vatten på dem, eller gas, eller skjutit sömnpilar, eller vad som helst egentligen... NÅT borde de kunnat göra. *screwy*

JB12K
2012-06-17, 16:58
Jag håller med om att man måste anpassa sig efter omständigheterna. Rör man sig i områden där det finns risk att stöta på varg och björn föreslår jag en pålitlig pistol med bra stoppkraft. En förebyggande åtgärd är också att skjuta av farliga djur som tar sig för nära bebodda områden.


I brottmål ligger bevisbördan hos åklagaren.

Problemet i det mål som länkades till tidigare tycktes dock inte vara en fråga om bevisning, utan snarare hur rätten vägde omständigheterna. Hovrätten tyckte 130m var alldeles för långt avstånd att skjuta en varg på.


130m är iofs ett riktigt omanligt avstånd.

MasterChief
2012-06-17, 16:58
Ja, eller sprutat vatten på dem, eller gas, eller skjutit sömnpilar, eller vad som helst egentligen... NÅT borde de kunnat göra. *screwy*

Ja, skjuta dom direkt såklart. Allt annat är fullständigt vedervärdigt.

stålrasta
2012-06-17, 16:59
Ja, eller sprutat vatten på dem, eller gas, eller skjutit sömnpilar, eller vad som helst egentligen... NÅT borde de kunnat göra. *screwy*

hon va ju redan död

MasterChief
2012-06-17, 16:59
hon va ju redan död

Hade du resonerat så om det var din fru? "Jorå, du ser, hon rör inte på sig så hon är nog död. Låt de glufsa vidare".

Tricklew
2012-06-17, 16:59
130m är iofs ett riktigt omanligt avstånd.

Jo, för när en varg sätter fart mot dig, så är det en bra ide att vänta så länge som möjligt, hur lång stund tar det för en varg att spurta 130m?

Stig har min sympati.

Johanss0n
2012-06-17, 17:00
Samtidigt så fanns de ju där innan människan bosatte sig så det är ju
inget problem som plötsligt uppstått där alla söder om Stockholm blivit skonade.
Jag ska erkänna att jag är dålig på vargproblemen så du får gärna berätta om
hur man måste anpassa sig, och om dessa problem även innefattar andra vilddjur.

Nej vi löste det problemet genom att utota dem. Problemet var inte längre något problem tills några urbaniserade stollar som inte hade sett djur annat än på film fick för sig att det vore gulligt att återinföra problemet.

Mycket enkelt du kan i praktiken inte ha nångonslags djur, hålla hundar kopplade och när det gäller björnar får du städa upp en del välta soptunnor och liknade.
Givetvis finns ju risken att du skulle kunna stryka om du befinner dig på fel plats vid fel tilfälle, men den risken är så liten att den knappt är värd att nämna det argumentet handlar mest om att norrlänningar och värmlänningar generellt är väldigt fega.

stålrasta
2012-06-17, 17:00
130m är iofs ett riktigt omanligt avstånd.

hur kan man avgöra om man blir atackerrad på 130 meters avstånd, löjligt

tp_88
2012-06-17, 17:02
Men...

Oavsett vad du är anklagad för så är det inte upp till dig att bevisa din oskuld, rent teoretiskt. I PRAKTIKEN är det svårt att visa att du är oskyldig om du har skjutit en varg i självförsvar. Följden blir då inte, som man skulle kunna tro, att åtalet läggs ned, utan att du sannolikt hamnar i fängelse.
Du sa först att man inte fick försvara sig, sen fick man det. Sedan var man tvungen att bevisa sin oskuld, sen behövde man inte det heller. Men sen behövde man tydligen det igen? "I PRAKTIKEN är det svårt att visa att du är oskyldig om du har skjutit en varg i självförsvar."

Säkerligen döms folk felaktigt/inte alls (trots att brott begåtts) även när det kommer till jaktbrott, såväl som alla andra brott. Lika lite som det innebär att man får våldta, mörda eller råna folk utan påföljd, lika lite innebär det att man inte får försvara sig mot en attackerande varg.

begt
2012-06-17, 17:03
Problemet i det mål som länkades till tidigare tycktes dock inte vara en fråga om bevisning, utan snarare hur rätten vägde omständigheterna. Hovrätten tyckte 130m var alldeles för långt avstånd att skjuta en varg på.

Han hade ju skäl att tro att vargen skulle komma tillbaka och 130 m är ju inget avstånd för en varg. Både vargar och björnar kan accelerera fruktansvärt snabbt. Ett språng för en björn = 20 km/h direkt, ~4 språng är maxfart (uppemot 50 km/h). Vargar är nog inte så sega de heller...

En mycket konstig tolkning av lagtexten helt enkelt.

Yes
2012-06-17, 17:03
130m är iofs ett riktigt omanligt avstånd.
Avstånd är omanligt. Där jag kommer ifrån brukade vi hugga vargen med tänderna och slita av halspulsådern.

Johanss0n
2012-06-17, 17:03
[QUOTE=Johanss0n;5830889]Troligen inte, men jag har inte koll på vilken gud de ansvariga politikerna dyrkar så omöjligt är det ju inte. Med tanke på att de var utrotade en lång period så måste dom ju ha kommit nånstans ifrån? nazistiska vetenskapsmän? hippiesar? alies? Sl-maffian?


Ja såklart att de måste ligga en hemlig konspiration bakom.
För att vandra från ryssland eller finland,de låter ju för osannolikt för ett djur som kan knalla 10 mil på ett dygn.

Men du kan väl inte på fullt allvar tro att hela vargstammen har kommit från finland? Det är ju ren fakta att majoriteten har planterats ut (vilket man fortfarande håller på med).:smash:

begt
2012-06-17, 17:04
Du sa först att man inte fick försvara sig, sen fick man det. Sedan var man tvungen att bevisa sin oskuld, sen behövde man inte det heller. Men sen behövde man tydligen det igen? "I PRAKTIKEN är det svårt att visa att du är oskyldig om du har skjutit en varg i självförsvar."


Missförstår du med flit?

tp_88
2012-06-17, 17:06
Missförstår du med flit?
Nej, jag läser vad du skriver och svarar.

Sedan googlade jag lite snabbt, uppgiften om 130m verkar gälla avståndet till fårhagen. Hade han trasslat in sig i elstängslet? Eller var vargen helt enkelt inte 130m ifrån honom?

EDIT: Dessutom påväg mot fårhagen, inte honom.

delta_mats
2012-06-17, 17:06
Troligen inte, men jag har inte koll på vilken gud de ansvariga politikerna dyrkar så omöjligt är det ju inte. Med tanke på att de var utrotade en lång period så måste dom ju ha kommit nånstans ifrån? nazistiska vetenskapsmän? hippiesar? alies? Sl-maffian?


Och jag säger att jag inte tycker att det är särskillt rättvist att bara några ska behöva anpassa sig efter problemen på grund av att nån tyckte det vore gulligt om nalle puh och brörne lufsade runt nån stans i norrland.

Du är verkligen inte skarp.
Jag har bott i mindre städer i norrland, och varit ute i skogen mycket där det är mycket gott om björn. Jag har inte ens sett en björn, och dessa är mindre skygga än varg och betydligt större risk att bli skadad av. Att Sverige håller sig med en liten vargstam är bara bra för det övriga viltbeståndet.

Att bli riven av en varg eller björn är löjligt liten risk. Oroa er över andra saker istället.

Spartansk
2012-06-17, 17:06
Jo, för när en varg sätter fart mot dig, så är det en bra ide att vänta så länge som möjligt, hur lång stund tar det för en varg att spurta 130m?

Jag läste att vargar kan springa i 70 km/h, så 130 meter borde ta 6,8 sekunder.

MasterChief
2012-06-17, 17:07
Vargforskaren Olof Liberg känner inte till vad som hände på Kolmården men ställer sig frågande till vad som hittills rapporterats.
– Det är två saker som verkar konstiga i det här fallet. För det första är det märkligt om räddningspersonalen inte kunde komma fram till kvinnan på en gång. Det är oerhört viktig att djurparkens personal har rutiner för sådan här situationer, kommenterar Olof Liberg.
Man måste kunna undsätta och få ut den människa som fallit inom minuter eller snarare sekunder, poängterar han.

– Jag förstår inte att man inte bara gick in om man hade skjutvapen. Hade man satt en kula i en av vargarna så hade de andra dragit sig undan. Vargar är inga dumma djur, säger Olof Liberg.

http://www.jaktojagare.se/notiser/kvinna-dodad-av-kolmardenvargar

Johanss0n
2012-06-17, 17:09
Att bli riven av en varg eller björn är löjligt liten risk. Oroa er över andra saker istället.

Öh ja det var exakt det jag skrev nyss, men tack för påminelsen.

MasterChief
2012-06-17, 17:10
Du är verkligen inte skarp.
Jag har bott i mindre städer i norrland, och varit ute i skogen mycket där det är mycket gott om björn. Jag har inte ens sett en björn, och dessa är mindre skygga än varg och betydligt större risk att bli skadad av. Att Sverige håller sig med en liten vargstam är bara bra för det övriga viltbeståndet.

Att bli riven av en varg eller björn är löjligt liten risk. Oroa er över andra saker istället.

I regel är väl där hatet för vargen är störst? Det är i alla fall min uppfattning; kom gärna med input.

stålrasta
2012-06-17, 17:13
[QUOTE=stålrasta;5830917]

Men du kan väl inte på fullt allvar tro att hela vargstammen har kommit från finland? Det är ju ren fakta att majoriteten har planterats ut (vilket man fortfarande håller på med).:smash:

Källa på det?? måste ju finnas om det är ren fakta som du säger. Vilken myndighet ligger bakom?

Johanss0n
2012-06-17, 17:17
[QUOTE=Johanss0n;5830953]

Källa på det?? måste ju finnas om det är ren fakta som du säger. Vilken myndighet ligger bakom?

Nu är jag inte din personliga googlare, men sök och du skall finna det garanterar jag. Annars ska du få både min e-penis och allt smör i småland.

delta_mats
2012-06-17, 17:18
I regel är väl där hatet för vargen är störst? Det är i alla fall min uppfattning; kom gärna med input.

Har i princip aldrig stött på någon i norrland som varken är rädd för björn eller varg, det är trots allt knappt nån som någonsin får se en, och gör man det är det en hastig glimt efter en ödslig väg mitt i skogen. Samerna anser ju dock generellt att alla rovdjur borde utrotas.

stålrasta
2012-06-17, 17:19
[QUOTE=stålrasta;5830984]

Nu är jag inte din personliga googlare, men sök och du skall finna det garanterar jag. Annars ska du få både min e-penis och allt smör i småland.

Du vet ju att du inte har något som stödjer dina påstående. Smör har ja i kylen och din e-pillesnopp e ja tveksam till om ja vill ha

begt
2012-06-17, 17:22
Har i princip aldrig stött på någon i norrland som varken är rädd för björn eller varg, det är trots allt knappt nån som någonsin får se en, och gör man det är det en hastig glimt efter en ödslig väg mitt i skogen. Samerna anser ju dock generellt att alla rovdjur borde utrotas.

Att gå runt och vara livrädd för björn och varg tjänar inget syfte. Att ha en hälsosam dos av respekt är däremot av vikt. I speciella situationer är både björnar och vargar livsfarliga.

Sandra81
2012-06-17, 17:24
Så du är alltså vegetarian?

Eller är det bara hemskt att döda djuren men inte att äta liken av desamma?

Nej inte så jag menar.. att äta för köttets skull är annat. att skjuta för fritidssysselsättning och spänningen är fel. tror inte det är många jägare som började jaga för att fylla frysen.

Johanss0n
2012-06-17, 17:24
Har i princip aldrig stött på någon i norrland som varken är rädd för björn eller varg, det är trots allt knappt nån som någonsin får se en, och gör man det är det en hastig glimt efter en ödslig väg mitt i skogen. Samerna anser ju dock generellt att alla rovdjur borde utrotas.

Ursäkta men påstod du inte att det var gott om björn där du bodde? Isf är ditt påstående om att knappt nån som ser någon väldigt otroligt. Det är iaf tvärt emot vad man hör från folk som bor i tex Jämtland.
Men du kanske bor mitt inne i Umeå?

Johanss0n
2012-06-17, 17:26
[QUOTE=Johanss0n;5830991]

Du vet ju att du inte har något som stödjer dina påstående. Smör har ja i kylen och din e-pillesnopp e ja tveksam till om ja vill ha

Så om jag påstår att palme är död och hitler inte var jättesnäll har jag alltså fel eftersom jag inte orkar googla fram en länk till dig?

delta_mats
2012-06-17, 17:27
Att gå runt och vara livrädd för björn och varg tjänar inget syfte. Att ha en hälsosam dos av respekt är däremot av vikt. I speciella situationer är både björnar och vargar livsfarliga.

Att vara rädd för någonting som man förmodligen aldrig ens kommer stöta på är bortkastat, oftast är det inskränkta bybor som skriker mest. De har väl inget roligare i sina liv än att glo genom fönstret på vad grannen gör. Faktum är att björnen som faktiskt river någon gubbe då och då gör detta främst efter en påskjutning. Att plocka svamp och bär i skogen är tämligen riskfritt!

delta_mats
2012-06-17, 17:27
edit

Johanss0n
2012-06-17, 17:30
Nej inte så jag menar.. att äta för köttets skull är annat. att skjuta för fritidssysselsättning och spänningen är fel. tror inte det är många jägare som började jaga för att fylla frysen.

Fast vad är det som gör det värre att äta kött som man har skjutit än kött från köttdisken på ica?

Enligt dig är alltså berra på slakteriet en bättre människa en billy-bob ute i skogen eftersom han inte finner något större nöje i dödandet utan gör det för pengarna?

stålrasta
2012-06-17, 17:30
[QUOTE=stålrasta;5830997]

Så om jag påstår att palme är död och hitler inte var jättesnäll har jag alltså fel eftersom jag inte orkar googla fram en länk till dig?

Ja det va säkert fältbologerna i samarbete med säpo som planterade ut varg i sverige och norge , utan att någon annan hade kännedom om det.
Inte ens nu 30 år senare finns det bevis

agazza
2012-06-17, 17:31
Nej inte så jag menar.. att äta för köttets skull är annat. att skjuta för fritidssysselsättning och spänningen är fel. tror inte det är många jägare som började jaga för att fylla frysen.

Det är mycket gemenskap, men mycket för att fylla frysen också. Vilt är gott och det är billigare. Inte direkt så man kastar bort älgen efteråt.

Har man en frys fylld med egenjagat så köper man mindre på affären. Så varför någon börjar jaga spelar egentligen ingen roll.

stålrasta
2012-06-17, 17:33
Nej inte så jag menar.. att äta för köttets skull är annat. att skjuta för fritidssysselsättning och spänningen är fel. tror inte det är många jägare som började jaga för att fylla frysen.

Tycker du har fel. Trots ja sj inte ens äter kött. Spelar väl ingen roll för älgen som blir skjuten om jägaren gillar sin hobby eller inte. Sen är det där med att fylla frysen en mkt viktig bit för många. Köttet från en älg är ju värt ganska mkt pengar.

Johanss0n
2012-06-17, 17:37
[QUOTE=stålrasta
[/QUOTE]

Men seriöst det var ju bara månader sedan de var tjafs i både radio,tidningar och tv angående hur och var man skulle planter ut ett gäng vargar (från polen/finland?)

MasterChief
2012-06-17, 17:37
Nej inte så jag menar.. att äta för köttets skull är annat. att skjuta för fritidssysselsättning och spänningen är fel. tror inte det är många jägare som började jaga för att fylla frysen.

Pinsamt försök att skydda dina egna vanor. Alla onda företag som industriellt föder upp djur för att sedan avliva dem och slakta dem för att kunna sälja det till dig och tjäna pengar är alltså moraliskt bättre än en jägare som gillar att jaga och sedan tar hand om köttet?

stålrasta
2012-06-17, 17:40
Men seriöst det var ju bara månader sedan de var tjafs i både radio,tidningar och tv angående hur och var man skulle planter ut ett gäng vargar (från polen/finland?)

Ja men detta är ju nu! och inte på typ 80 talet som du påstår. Och nu är detta ju något som diskuteras öppet och det är en politisk debatt kring det.
Tror du inte det skulle varit på liknande sätt då när den hemliga utplanteringen för 30 år sedan ska ha skett?

Johanss0n
2012-06-17, 17:42
Pinsamt försök att skydda dina egna vanor. Alla onda företag som industriellt dödar upp djur för att sedan avliva dem och slakta dem för att kunna sälja det till dig och tjäna pengar är alltså moraliskt bättre än en jägare som gillar att jaga och sedan tar hand om köttet?

Att påstå att jakt är fel när man äter kött är lika mkt hyckleri som att tycka att abort är helt okej framtill den lagliga gränsen medan man inte tycker det är okej att abortera framtill förlossningen.:naughty: (oh no i didn't)

Ignatius72
2012-06-17, 17:46
Har i princip aldrig stött på någon i norrland som varken är rädd för björn eller varg, det är trots allt knappt nån som någonsin får se en, och gör man det är det en hastig glimt efter en ödslig väg mitt i skogen. Samerna anser ju dock generellt att alla rovdjur borde utrotas.

Farsan min är genuint rädd för björn. Han bor i skogen och de stryker omkring i området. Skogen är tät och det är inget osannolikt scenario att en unge är på ena sidan "vägen" och mamma björn på den andra. Då är det ingen lek.
Varghatet är dock svårbegripligt då det nästan inte finns några och de dessutom undviker människor på alla sätt de kan.

Sverker
2012-06-17, 17:46
Vi måste jaga älg för att inte landet ska översvämmas av älgar. Så länge vi har den typen av skogsbruk vi har så kommer det finnas många älgar.

Orkar inte läsa hela tråden. Fastnade redan här.

Får vi fler varg så minskar antalet älgar och vi får färre trafikdödade på sikt.

Johanss0n
2012-06-17, 17:47
Ja men detta är ju nu! och inte på typ 80 talet som du påstår. Och nu är detta ju något som diskuteras öppet och det är en politisk debatt kring det.
Tror du inte det skulle varit på liknande sätt då när den hemliga utplanteringen för 30 år sedan ska ha skett?

Öh jag sa att man konsekvent har planterat ut/flyttat vargar du sa nej det har ALDRIG hänt.

stålrasta
2012-06-17, 17:52
Öh jag sa att man konsekvent har planterat ut/flyttat vargar du sa nej det har ALDRIG hänt.

Precis det har inte hänt än! har flyttats några vargar inom sverige därimot. och nu diskuteras det att plantera in några utländska vargar för att minska risken för innavel. och för att regiringen fått hård kritik från eu för att de tillåts jakt på varg i sverige. Alla vet ju att vargjakten bara är regeringens sätt att fiska röster hos midre begåvade på ladsbygden

begt
2012-06-17, 17:56
Orkar inte läsa hela tråden. Fastnade redan här.

Får vi fler varg så minskar antalet älgar och vi får färre trafikdödade på sikt.

Hur många tusen vargar anser du är lämpligt?

En varg dödar i snitt ett tiotal älgar om året. Det skjuts ~100 000 älgar om året så det blir vääääldigt många vargar det.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 17:56
Folk är lustiga. En människa dör för första gången på typ 200år av vargar och nu ska alla vargar i landet tydligen skjutas.

Och på ett sätt är vargar på zoo antagligen farligare än vargar ute i det fria då dom redan träffat på några tusentals människor och inte lär ha samma respekt för människan som andra vargar.
Vore bättre med en fetstor inhägnad nationalpark i norrland där rovdjuren kunde leva bäst dom ville.

begt
2012-06-17, 17:58
Folk är lustiga. En människa dör för första gången på typ 200år av vargar och nu ska alla vargar i landet givetvis skjutas.

Vem har sagt det?

Vore bättre med en fetstor inhägnad nationalpark i norrland där rovdjuren kunde leva bäst dom ville.

Det hade funnits en hel del varg i norrland om inte samerna skjutit dem.

Johanss0n
2012-06-17, 17:58
Precis det har inte hänt än! har flyttats några vargar inom sverige därimot. och nu diskuteras det att plantera in några utländska vargar för att minska risken för innavel. och för att regiringen fått hård kritik från eu för att de tillåts jakt på varg i sverige. Alla vet ju att vargjakten bara är regeringens sätt att fiska röster hos midre begåvade på ladsbygden

Nu kanske vi har olika definitioner men i min värld är att ta vargar och flytta de till ett annat område=plantera ut. Alla vet ju att beslutet att tillåta en rovdjursstam bara är regeringens sätt att fiska röster hos mindre begåvade veganhippisar i storstäder.

stålrasta
2012-06-17, 18:03
*hug*Nu kanske vi har olika definitioner men i min värld är att ta vargar och flytta de till ett annat område=plantera ut. Alla vet ju att beslutet att tillåta en rovdjursstam bara är regeringens sätt att fiska röster hos mindre begåvade veganhippisar i storstäder.

*hug* ja eller så vill man ha ett fungerande ekosystem i landet

Johanss0n
2012-06-17, 18:03
Folk är lustiga. En människa dör för första gången på typ 200år av vargar och nu ska alla vargar i landet tydligen skjutas.

Och på ett sätt är vargar på zoo antagligen farligare än vargar ute i det fria då dom redan träffat på några tusentals människor och inte lär ha samma respekt för människan som andra vargar.
Vore bättre med en fetstor inhägnad nationalpark i norrland där rovdjuren kunde leva bäst dom ville.

Anledningen till att vargen borde utrotats har inget med att nån strök med på kolmården. att göra

Varför i norrland de som verkar älska rovdjur mest bor i städer alltså vore det mer logiskt att placera desamma där också så blir alla nöjda och glada. Stadsborna få sin älskade vargstam och de andra slipper.

Johanss0n
2012-06-17, 18:05
*hug*

*hug* ja eller så vill man ha ett fungerande ekosystem i landet

På vilket sätt fungerar ekosystemet sämre med ett par hundra färre vargar?

*hug* Make love not war!*hug*

stålrasta
2012-06-17, 18:07
På vilket sätt fungerar ekosystemet sämre med ett par hundra färre vargar?

*hug* Make love not war!*hug*

ja några hundra borde ju vara flera tusen, där e vi överens.
Du fattar nog också om du tänker efter vad rovdjur har förr roll i ett ekosystem, Annars läs en bok eller se en naturdokumentär så kanske de ljusnar för dig

Johanss0n
2012-06-17, 18:17
ja några hundra borde ju vara flera tusen, där e vi överens.
Du fattar nog också om du tänker efter vad rovdjur har förr roll i ett ekosystem, Annars läs en bok eller se en naturdokumentär så kanske de ljusnar för dig

Ja och om du tänker efter kanske du inser att människan är ett rovdjur.
Jag ifrågasättter inte behovet av rovdjur i ett ekosystem jag ifrågasätter varför vi måste ha ett av varje.
Vargen fyller inte någon funktion som inte vi själva skulle kunna utföra.

stålrasta
2012-06-17, 18:21
Ja och om du tänker efter kanske du inser att människan är ett rovdjur.
Jag ifrågasättter inte behovet av rovdjur i ett ekosystem jag ifrågasätter varför vi måste ha ett av varje.
Vargen fyller inte någon funktion som inte vi själva skulle kunna utföra.

JO. Du jagar inte som en varg. Du lämnar inte as efter dig som en varg.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 18:24
Vem har sagt det?


Det går implicit att läsa av diskussionerna här, på flashback och i kommentarsfälten på tidningarna.

Anledningen till att vargen borde utrotats har inget med att nån strök med på kolmården. att göra

Captain Obvious.

Johanss0n
2012-06-17, 18:24
JO. Du jagar inte som en varg. Du lämnar inte as efter dig som en varg.

Nja man brukar allt lämna en del efter sig inälvor osv, lägg till alla roadkills så kan jag garantera att människor lämnar mkt mer åt asätarna en vad övriga rovdjur gör.

Johanss0n
2012-06-17, 18:26
Det går implicit att läsa av diskussionerna här, på flashback och i kommentarsfälten på tidningarna.



Captain Obvious.

Om det nu till och med är uppenbart för dig varför antyda det? Skulle det föreställa nån typ av humor?

stålrasta
2012-06-17, 18:29
Om det nu till och med är uppenbart för dig varför antyda det? Skulle det föreställa nån typ av humor?

Är det inte de mest logiska att utrota älgen? den måste ju döda flest människor

Johanss0n
2012-06-17, 18:30
Är det inte de mest logiska att utrota älgen? den måste ju döda flest människor

Absolut, lyckas du få igenom det är jag den första att gratulera dig.

filmjölk
2012-06-17, 18:33
En fruktansvärd händelse absolut.


Dock stör jag mig som fan på lantisar som kör med argument som "Jävla stadsbor varför skall ni bestämma ni ser ju ingen varg i storstan" blablabla.

Givetvis skall man få skydda hus, hund, liv, anhöriga och egendom, samt bedriva kontrollerad jakt om vargstammen blir för stor. Men att ta bort detta djur ur svensk fauna är fel, de är en naturlig del av naturen.

Dessutom betalar vi era jordbruksbidrag/ arbetslöshetsersättning/ låtsassysselsättningar så att ni kan flumma runt i era sketna småstäder och leka rambo i skogen så vi har visst en talan om vi skall ha varg eller inte.

Det är mina skattepengar som finansierat din älgstudsare, så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om vi skall ha varg eller inte.

stålrasta
2012-06-17, 18:34
Absolut, lyckas du få igenom det är jag den första att gratulera dig.

Nja inte min fight, vill först få bort sälen och tummlarna. Internationellt är de ju pandan och alla jävla valar som ska bort

begt
2012-06-17, 18:35
Det går implicit att läsa av diskussionerna här, på flashback och i kommentarsfälten på tidningarna.

Johansson är av den åsikten tydligen (läste jag nu). Men det är inte jag.

Lite som när Steve Irwin blev dödad av en stingrocka och några hade ihjäl ett antal sådana som hämnd. Tämligen meningslöst.

Sandra81
2012-06-17, 18:36
Pinsamt försök att skydda dina egna vanor. Alla onda företag som industriellt föder upp djur för att sedan avliva dem och slakta dem för att kunna sälja det till dig och tjäna pengar är alltså moraliskt bättre än en jägare som gillar att jaga och sedan tar hand om köttet?

Alla jägare vill inte alls ha köttet många är less på att äta det.. På mitt land upp i norrland finns det många jägare som slänger kött eller ger bort det till en billig penning alternativ hundmat till jakthundarna.. Dom gillar att jaga för att det är spänning och inte så mycket för att tänka på att minska beståndet eller att föda sin familj.

Varför dödar vi så mycket i skogen som är tex rovdjurens mat? ja menar så många älgar föds väl inte varje år? tusentals älgar och ännu fler rådjur dör i trafiken många kalvar dör av svält eller kylan. Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?

begt
2012-06-17, 18:39
Det är mina skattepengar som finansierat din älgstudsare, så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om vi skall ha varg eller inte.

.... Och södra Sverige får en väldig massa vattenkraftsel från norrland (flera gånger mer än vad som används här). Det går inte att bortse från all järnmalm och skogsindustri som finns här heller. Skogsindustrin står för i princip hela nettoexporten.

Helt meningslöst att resonera på det sättet då norrland är en del av Sverige.

tp_88
2012-06-17, 18:40
Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?
Över 7000 jägare anmälde sig för att jaga 20st vargar 2011 om jag inte missminner mig. Givetvis var samtliga utsvultna med tomma frysar. :)

Gabriel174
2012-06-17, 18:41
Dessutom betalar vi era jordbruksbidrag/ arbetslöshetsersättning/ låtsassysselsättningar så att ni kan flumma runt i era sketna småstäder och leka rambo i skogen så vi har visst en talan om vi skall ha varg eller inte.



:laugh: <3

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 18:41
Om det nu till och med är uppenbart för dig varför antyda det? Skulle det föreställa nån typ av humor?

Har du läst tråden?
Jag skrev att folk resonerade så, inte att det var ett giltig argument.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 18:46
Om man privatiserade all mark i landet kunde folk få bestämma själva om man vill ha vargar på sitt område eller inte. Det vore betydligt mer moraliskt och bättre på alla sätt.

Johanss0n
2012-06-17, 18:48
Givetvis skall man få skydda hus, hund, liv, anhöriga och egendom, samt bedriva kontrollerad jakt om vargstammen blir för stor/QUOTE]

Problem är ju just att man inte får det idag.

[QUOTE=filmjölk;5831162]Men att ta bort detta djur ur svensk fauna är fel, de är en naturlig del av naturen.

Naturen är inte längre "naturlig" eftersom den har påverkats för mkt av människorna, städer är inga naturliga delar av naturen, smutiga, förorenade och inte självförsörjande på nåt.


Dessutom betalar vi era jordbruksbidrag/ arbetslöshetsersättning/ låtsassysselsättningar så att ni kan flumma runt i era sketna småstäder och leka rambo i skogen så vi har visst en talan om vi skall ha varg eller inte.

Det är mina skattepengar som finansierat din älgstudsare, så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om vi skall ha varg eller inte.

Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder. När det gäller jordbruks"bidrag" så är det ett helt missvisande ord eftersom det egentligen handlar om suventionering dvs att ha råd med mat ska inte vara en klassfråga. Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Det är mina skattepengar som finansierat dina foppatofflor så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om när du använder dem.

Sverker
2012-06-17, 18:48
Hur många tusen vargar anser du är lämpligt?

En varg dödar i snitt ett tiotal älgar om året. Det skjuts ~100 000 älgar om året så det blir vääääldigt många vargar det.


Vad har vi bestämt i riksdagen ? 200 - 220 vargar någonting.
Jag skulle räkna att en liten flock varg tar en älgkalv i veckan. Svårt att tänka mig att varg tar tolvtaggare. Vad blir det ? 2500 st älgar ungefär. Räcker kanske inte till att hålla ned trafikolyckorna men varför inte.

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 18:49
Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Haha, där fick du!

Jokester
2012-06-17, 18:50
KUd-EWJ3Vrc

MasterChief
2012-06-17, 18:51
Alla jägare vill inte alls ha köttet många är less på att äta det.. På mitt land upp i norrland finns det många jägare som slänger kött eller ger bort det till en billig penning alternativ hundmat till jakthundarna.. Dom gillar att jaga för att det är spänning och inte så mycket för att tänka på att minska beståndet eller att föda sin familj.

Varför dödar vi så mycket i skogen som är tex rovdjurens mat? ja menar så många älgar föds väl inte varje år? tusentals älgar och ännu fler rådjur dör i trafiken många kalvar dör av svält eller kylan. Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?

Det rör mig inte i ryggen att de jagar för själva jaktens skull. Det är en fullständigt naturlig del av människans natur. Du gör detta till något skamligt och fult när du samtidigt själv gladeligen glufsar i dig kött. Tycker du inte själv det är en något märklig inställning? Du kan ju överleva alldeles utmärkt utan kött och därmed är anledningen till att du väljer kött en blandning av din uppskattning för smaken, proteinet (vi är trots allt på ett träningsforum) och annat. Varför är dessa värderingar bättre än att vara ute och jaga för jagandets skull? Båda resulterar i döda djur, där du har orsakat minst lika mycket dödande (om du nu äter kött i normal mängd) som random jägare.

Johanss0n
2012-06-17, 18:51
Johansson är av den åsikten tydligen (läste jag nu). Men det är inte jag.

Lite som när Steve Irwin blev dödad av en stingrocka och några hade ihjäl ett antal sådana som hämnd. Tämligen meningslöst.

Nej det är jag inte, min åsikt att vargarna inte bör finnas i det vilda har inget med kolmårdern att göra.

Ignatius72
2012-06-17, 18:52
Varghatet är helt ologiskt och kommer med största säkerhet att öka ytterligare i och med detta. "Äntligen" har det hänt något farligt kring vargen. Björnarna är 10ggr fler och dessutom inblandade i ett otal incidenter varje år utan några idéer om utrotning. Tokigt är att folk blivit åtalade och dömda för att de skjutit varg som käkat deras får.

begt
2012-06-17, 18:53
Alla jägare vill inte alls ha köttet många är less på att äta det.. På mitt land upp i norrland finns det många jägare som slänger kött eller ger bort det till en billig penning alternativ hundmat till jakthundarna.. Dom gillar att jaga för att det är spänning och inte så mycket för att tänka på att minska beståndet eller att föda sin familj.

Varför dödar vi så mycket i skogen som är tex rovdjurens mat? ja menar så många älgar föds väl inte varje år? tusentals älgar och ännu fler rådjur dör i trafiken många kalvar dör av svält eller kylan. Sen en annan fråga varför vill så många jägare gärna jaga lokatt och vargar när vi inte ens äter köttet? för att minska beståndet? är det den enda anledningen som lockar?

Det finns 300 000-400 000 älgar sommartid och det skjuts runt 100 000 på hösten. Stammen är någorlunda stabil. Vad tror du skulle hända om vi slutade skjuta?

De som jagar varg är mest ute efter spänningen och för att kunna skryta över det mest troligt. Häromåret var det en kort period då det var tillåtet med skyddsjakt på varg och tusentals jägare jagade efter ett fåtal vargar.

Ignatius72
2012-06-17, 18:54
Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder. När det gäller jordbruks"bidrag" så är det ett helt missvisande ord eftersom det egentligen handlar om suventionering dvs att ha råd med mat ska inte vara en klassfråga. Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Det är mina skattepengar som finansierat dina foppatofflor så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om när du använder dem.

Rennäringen hade inte klarat sig två minuter utan alla bidrag. Faktum är att de får mer pengar i bidrag än de själva lyckas dra in.

Johanss0n
2012-06-17, 19:00
Rennäringen hade inte klarat sig två minuter utan alla bidrag. Faktum är att de får mer pengar i bidrag än de själva lyckas dra in.

Men du kan ju inte räkna in urinvånare bland vanliga människor, det har man ju aldrig gjort tidigare.:furious:

Å andra sidan kan man ju tycka att det inte är mer än rätt att de får lite retroaktiv ersättning ersättning för att vi har stulit deras land, ätit deras djur, lägrat deras kvinnor och mätt deras skallar.

Sen är det väl en trevlig freakshow lite som skansen på riktigt?

Spetälsk
2012-06-17, 19:04
.... Och södra Sverige får en väldig massa vattenkraftsel från norrland De flesta får ingen gratisel från norrland lika lite som vi får bilar från tyskland och bensin från norge. vi betalar dyrt för allt det där. men om ni tycker att det är så jobbigt att producera elen och föredrar att syssla med tjuvjakt och hembränning och smörsmuggling till norge i ännu större omfattning så säg till så ordnar vi elen på annat håll :)

Morrris
2012-06-17, 19:05
Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder. När det gäller jordbruks"bidrag" så är det ett helt missvisande ord eftersom det egentligen handlar om suventionering dvs att ha råd med mat ska inte vara en klassfråga. Men du kanske vill ha dubbelt så dyr mat kapitalistsvin?

Det är mina skattepengar som finansierat dina foppatofflor så jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om när du använder dem.

För helvete. Jag ville skriva det inlägget...

begt
2012-06-17, 19:10
De flesta får ingen gratisel från norrland lika lite som vi får bilar från tyskland och bensin från norge. vi betalar dyrt för allt det där. men om ni tycker att det är så jobbigt att producera elen och föredrar att syssla med tjuvjakt och hembränning och smörsmuggling till norge i ännu större omfattning så säg till så ordnar vi elen på annat håll :)

Gratisel? Har inte sagt något om gratis. Är snarare rättvist att det kommer tillbaka bidrag hit upp efter alla intrång som gjorts i naturen i samband med vattenkraftsbyggena :D + allt vad skogsindustrin, malmindustrin (inklusive smältverk) bidrar med.

Spetälsk
2012-06-17, 19:10
Tror inte arbetslösheten är större utanför storstäder.absolut inte. i hagfors har man lägre arbetslöshet än i stockholm. de unga snygga kvinnorna flyttar till storstad för att de är trötta på att höra banjoplinkande dagarna i ända och absolut inte för att det finns jobb och trevliga, snygga killar med stil i stan :)

Spetälsk
2012-06-17, 19:13
Gratisel? Har inte sagt något om gratis. Är snarare rättvist att det kommer tillbaka bidrag hit upp efter alla intrång som gjorts i naturen i samband med vattenkraftsbyggena :D + allt vad skogsindustrin, malmindustrin (inklusive smältverk) bidrar med.ni är så snälla som ger oss allt det där :)

TREX
2012-06-17, 19:13
Va fan tror folk egentligen? Det här är rovdjur, inga leksaker.

Vad gjorde idioten? Skulle säkert klappa vargen eller något åt det hållet, eller krama vargen kanske till och med..

Good riddance.

Spetälsk
2012-06-17, 19:17
Snart dax dra på stan. vart går ni i glesbygd, till pizzerian, macken? :laugh:

Johanss0n
2012-06-17, 19:18
absolut inte. i hagfors har man lägre arbetslöshet än i stockholm. de unga snygga kvinnorna flyttar till storstad för att de är trötta på att höra banjoplinkande dagarna i ända och absolut inte för att det finns jobb och trevliga, snygga killar med stil i stan :)

Iom att de flyttar till storstäderna blir ju arbetslösheten mindre och banjokillarna kan inte föröka sig= win

Till städerna räknas givetvis inte bara innerstan, har svårt att tro att det är lägre arbetslöshet i tex Dalen, angered fittja osv än i hagfors.

noob76
2012-06-17, 19:19
Satan i gatan vad tomtar som vaknar så fort vi får ett kvitto på att vilda djur är vilda djur.

Den som frivilligt går in i ett hängn med vargar bör icke bli förvånad om vargarna går till attack och man kan inte klandra vargarna för att den har de instinkter den föddes med.

Sen kan man ju undra hur många av varghatarna som själva har jägarexamen och regelbundet är ute i skog och mark och upplever ""hotet"" från vargen. De flesta tror jag är tomtar som hittat något nytt att hata.

/Jägare med full vapengarderob som självklart vill ha kvar varg i Sverige.

Johanss0n
2012-06-17, 19:22
ni är så snälla som ger oss allt det där :)

Grejen är snarare att städer inte är självförsörjande på nånting och därför också behöver landsbyggden. Maten på ica, elen i uttaget. skithuspappret osv är inget som magiskt uppstår ur tomma intet.

Fartman
2012-06-17, 19:24
Men du kan ju inte räkna in urinvånare bland vanliga människor, det har man ju aldrig gjort tidigare.:furious:

Å andra sidan kan man ju tycka att det inte är mer än rätt att de får lite retroaktiv ersättning ersättning för att vi har stulit deras land, ätit deras djur, lägrat deras kvinnor och mätt deras skallar.

Sen är det väl en trevlig freakshow lite som skansen på riktigt?

Sen kan ju faktiskt samerna alltid dra till med att det faktiskt är deras mark sen urminnes tider som alla gruvorna finns på..

Bjern
2012-06-17, 19:27
Jippi, nu får varghatarna här uppe ännu mer anledning att vilja utrota vargarna.

Fast att vilket rovdjur som helst skulle kunna göra såhär tänker man såklart inte på. Nej för vargar är djävulens påfund.

Johanss0n
2012-06-17, 19:29
Sen kan ju faktiskt samerna alltid dra till med att det faktiskt är deras mark sen urminnes tider som alla gruvorna finns på..

Nu kanske jag har fel men har för mig att de samer som bodde här "från början" sedan rätt många århundrade är utrotade eller totalt assimilerade och att dagens samer är ättlingar till grupper som invandrat från norge/finland/ryssland.
De är alltså egentligen ingen riktig urbefolkning utan illegala invandrare.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 19:30
Snart dax dra på stan. vart går ni i glesbygd, till pizzerian, macken? :laugh:

Inte för att jag håller med några av dom inskränkta och skjutglada lantisarna här i tråden men att tro att man är någon slags övermänniska bara därför att man råkar bo i en större svensk stad är synnerligen efterblivet, speciellt på ett internetforum. Var ligger prestationen i det liksom?
Nån från L.A. lär ju tycka du är en minst lika stor jävla bondtölp hur som helst.

Oxe
2012-06-17, 19:35
Satan i gatan vad tomtar som vaknar så fort vi får ett kvitto på att vilda djur är vilda djur.

Den som frivilligt går in i ett hängn med vargar bör icke bli förvånad om vargarna går till attack och man kan inte klandra vargarna för att den har de instinkter den föddes med.

Sen kan man ju undra hur många av varghatarna som själva har jägarexamen och regelbundet är ute i skog och mark och upplever ""hotet"" från vargen. De flesta tror jag är tomtar som hittat något nytt att hata.

/Jägare med full vapengarderob som självklart vill ha kvar varg i Sverige.

Håller med dig dock så bör man ju lägga till fängslade vilda djur, "påriktigt" skulle man mer eller mindre aldrig kunna hamna i en sån situation nu kan ju inte vargarna flytta på sig som de gör "på riktigt"

Johanss0n
2012-06-17, 19:37
Inte för att jag håller med några av dom inskränkta och skjutglada lantisarna här i tråden men att tro att man är någon slags övermänniska bara därför att man råkar bo i en större svensk stad är synnerligen efterblivet, speciellt på ett internetforum. Var ligger prestationen i det liksom?
Nån från L.A. lär ju tycka du är en minst lika stor jävla bondtölp hur som helst.

Lite intressant att du med din kvinnosyn tycker att andra är inskränkta...

noob76
2012-06-17, 19:38
Bjern : Alla tomtar med snöskooter och fiberpäls är inte klippt galna !

Jag känner flera stycken som smeker studsaren om nätterna efter att de halsat HB och ätit limpa, trots det accepterar de vargen och skall man vara riktigt ärlig är det oftast de sämsta skyttarna som hatar vargen eftersom de vet att de inte klarar konkurrensen ;-)

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 20:02
Lite intressant att du med din kvinnosyn tycker att andra är inskränkta...

Nu måste jag ha missat något här.
Förstår inte riktigt vad diskussionen om mig eller min eventuella ''inskränkta kvinnosyn'' har med topic att göra?
För vad kan du egentligen om den?
Det enda jag har redogjort tidigare här på forumet är diverse evolutionsteorier som även har vetenskapligt stöd, frågan är då om det ger mig en inskränkt kvinnosyn eller tvärtom.

Föreslår att du håller dig till topic i fortsättningen om du har för avsikt att stanna kvar här på Kolozzeum.

Spartansk
2012-06-17, 20:10
Va fan tror folk egentligen? Det här är rovdjur, inga leksaker.

Vad gjorde idioten? Skulle säkert klappa vargen eller något åt det hållet, eller krama vargen kanske till och med..

Good riddance.

Det var ingen noob heller, det var tydligen en skötare, guide, eller vad de nu sa på nyheterna.

TREX
2012-06-17, 20:13
Det var ingen noob heller, det var tydligen en skötare, guide, eller vad de nu sa på nyheterna.

Jag var lite för het på gröten där helt klart, läste nu senare att det var en av de anställda på kolmården.

Gör dock inte saken bättre för hon borde veta att hon inte ska gå in dit ensam, samt att hon borde veta att det är riktiga rovdjur med allt vad de innebär.

Hade en katt på 15 år och oavsett hur domesticerad hon var så kunde hon fortfarande säga ifrån på skarpen om det var något hon inte gillade.

Djur är alltid djur.

Spartansk
2012-06-17, 20:16
Hade en katt på 15 år och oavsett hur domesticerad hon var så kunde hon fortfarande säga ifrån på skarpen om det var något hon inte gillade.

Djur är alltid djur.

Det var en expert efteråt som kommenterade det hela. Han trodde inte det handlade om aggression, utan om två saker:

1) Någonting ovanligt har hänt. Vargar är lugna sålänge allt går exakt enligt rutinerna, men kan bli stressade om något litet skiljer sig.
2) Vargar har en tendens att trigga varandra. En kanske nafsar lite lätt, sedan kommer nästa och biter hårdare, osv.

Så hon kan ha snubblat till eller något, vilket kan ha startat en varg, vilket triggade igång en annan varg, osv.

TREX
2012-06-17, 20:18
Det var en expert efteråt som kommenterade det hela. Han trodde inte det handlade om aggression, utan om två saker:

1) Någonting ovanligt har hänt. Vargar är lugna sålänge allt går exakt enligt rutinerna, men kan bli stressade om något litet skiljer sig.
2) Vargar har en tendens att trigga varandra. En kanske nafsar lite lätt, sedan kommer nästa och biter hårdare, osv.

Så hon kan ha snubblat till eller något, vilket kan ha startat en varg, vilket triggade igång en annan varg, osv.

Jag läste något sjukt vargar + mens på ett annat forum, men jag låter det vara osagt tills vidare.

Spartansk
2012-06-17, 20:19
Jag läste något sjukt vargar + mens på ett annat forum, men jag låter det vara osagt tills vidare.

Jag tror jag har en vag aning om vad det kan handla om.

begt
2012-06-17, 20:20
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14993636.ab

Grymma vargar, snubblar du eller sticker ut det minsta är det färdigt med dig :)

Johanss0n
2012-06-17, 20:20
Nu måste jag ha missat något här.
Förstår inte riktigt vad diskussionen om mig eller min eventuella ''inskränkta kvinnosyn'' har med topic att göra?
För vad kan du egentligen om den?
Det enda jag har redogjort tidigare här på forumet är diverse evolutionsteorier som även har vetenskapligt stöd, frågan är då om det ger mig en inskränkt kvinnosyn eller tvärtom.

Föreslår att du håller dig till topic i fortsättningen om du har för avsikt att stanna kvar här på Kolozzeum.

Givetvis har den lika lite med topic att göra som dina skjutglada bondtölpar, liksom dem var det ett patetiskt försök till personangrepp.

Tja med tanke på att du är precis lika off som mig får vi väl hoppas att de inte är så överkänsliga.

TREX
2012-06-17, 20:25
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14993636.ab

Grymma vargar, snubblar du eller sticker ut det minsta är det färdigt med dig :)

Vargarna kanske ser att man snubblar som att man lägger sig ner/visar sig underkastad, kan ha varit ett rött skynke för att anfalla? Svårt att spekulera i rovdjurs beteende, rätt komplicerade saker. Därför jag inte tycker man borde få ha djurparker som vi har idag, inte för att det inte är bra att man får se och möta djur (för att på så sätt bilda respekt) utanför att vi helt enkelt inte förstår oss på dem. Lite som att pilla med kärnvapen när man är 10.

mij82
2012-06-17, 20:26
Lite intressant att du med din kvinnosyn tycker att andra är inskränkta...

Jag väljer inte sida här men om man anklagar någon för att ha diskutabel kvinnosyn men själv slänger ur sig saker som...

Varför ska folk behöva hålla barn, kvinnor och djur inomhus ständigt.

...så är man nog ute på tämligen hal is.

noob76
2012-06-17, 20:28
mij82 : +500 !

spoonchest
2012-06-17, 20:29
Mjo, men även om dessa vargar var "socialiserade" så är det inte tal om att jämföra dem med vanliga tamhundar. På sin höjd kan de väl vänja sig vid dig, men någon domesticering är det inte.
Såg ett klipp ur en dokumentär där man uppfostrade en varg och en hund på väldigt lika premisser, men i vuxen ålder såg man stora skillnader mellan hur de olika individerna förhöll sig till människor.

Exdiaq
2012-06-17, 20:39
Så om du är ute och går med din hund och det kommer en varg och äter densamma, då har du inga invängningar? Eftersom: Har man djur ute så finns det alltid risk för att andra djur tar en hund då och då.
Det får man räkna med helt enkelt.

Så sant så sant. Hade jag haft utekatt hade jag fått räkna med att räven kan ta denna.

Johanss0n
2012-06-17, 20:40
Jag väljer inte sida här men om man anklagar någon för att ha diskutabel kvinnosyn men själv slänger ur sig saker som...



...så är man nog ute på tämligen hal is.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Du tolkar det alltså som att jag nedvärderar kvinnor på något sett?

Jag kan förstå om man tycker att jag överdriver det fysiska hotet från vargen, vilket jag gjorde, men inte hur man får det till att jag har en diskutabel kvinnosyn.

Möjligvis kan man tolka det som att jag tycker att kvinnor generellt är något mindre och svagare fysiskt och därför de facto bör vara något enklare byten.
Men du får gärna förklara vad som är diskutabelt med min kvinnosyn.

Exdiaq
2012-06-17, 20:45
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Du tolkar det alltså som att jag nedvärderar kvinnor på något sett?

Jag kan förstå om man tycker att jag överdriver det fysiska hotet från vargen, vilket jag gjorde, men inte hur man får det till att jag har en diskutabel kvinnosyn.

Möjligvis kan man tolka det som att jag tycker att kvinnor generellt är något mindre och svagare fysiskt och därför de facto bör vara något enklare byten.
Men du får gärna förklara vad som är diskutabelt med min kvinnosyn.

Gå och lägg dig din tomte.

mij82
2012-06-17, 20:48
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Du tolkar det alltså som att jag nedvärderar kvinnor på något sett?

Jag kan förstå om man tycker att jag överdriver det fysiska hotet från vargen, vilket jag gjorde, men inte hur man får det till att jag har en diskutabel kvinnosyn.

Möjligvis kan man tolka det som att jag tycker att kvinnor generellt är något mindre och svagare fysiskt och därför de facto bör vara något enklare byten.
Men du får gärna förklara vad som är diskutabelt med min kvinnosyn.

Fundera över vad jag kan mena några dagar så kan vi fortsätta sen, så får trådens deltagare fortsätta med sin pajkastning, ok? :thumbup:

Men du verkar ju vara lite på rätt spår här, men sug på karamellen lite till du.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 20:56
Givetvis har den lika lite med topic att göra som dina skjutglada bondtölpar, liksom dem var det ett patetiskt försök till personangrepp.

Tja med tanke på att du är precis lika off som mig får vi väl hoppas att de inte är så överkänsliga.

Hade du läst det inlägget hade du sett att jag snarare försvarade er bondtölpar så tala för dig själv.

För övrigt så kan jag hålla med om att även är lite off-topic att tala någon till rätta, ändock så behövs det göras om inte tråden ska urarta.:)

Johanss0n
2012-06-17, 20:57
Gå och lägg dig din tomte.

Fundera över vad jag kan mena några dagar så kan vi fortsätta sen, så får trådens deltagare fortsätta med sin pajkastning, ok? :thumbup:

Men du verkar ju vara lite på rätt spår här, men sug på karamellen lite till du.

Men herregud givetvis har jag överdrivit en del grejer eftersom jag tycker att själva frågan är mer intressant än de exakta förhållandena, men man måste väl vara en ordentligt rabiat extremfeminist för att kunna tolka något som kvinnoförnedrande?

Spetälsk
2012-06-17, 21:06
att tro att man är någon slags övermänniska bara därför att man råkar bo i en större svensk stad är synnerligen efterblivet, speciellt på ett internetforum. Var ligger prestationen i det liksom?För det är ju det man gör. gå och lägg dig, humorbefriade tomte-ordningsman :)

Johanss0n
2012-06-17, 21:09
Hade du läst det inlägget hade du sett att jag snarare försvarade er bondtölpar så tala för dig själv.

För övrigt så kan jag hålla med om att även är lite off-topic att tala någon till rätta, ändock så behövs det göras om inte tråden ska urarta.:)

Okej inte van vid att man försvarar folk genom att kalla dem inskränkta skjutglada lantisar men det kanske är annorlunda in the big city...

Är nog säkras att överge tråden innan man blir:banned...

Exdiaq
2012-06-17, 21:10
Men herregud givetvis har jag överdrivit en del grejer eftersom jag tycker att själva frågan är mer intressant än de exakta förhållandena, men man måste väl vara en ordentligt rabiat extremfeminist för att kunna tolka något som kvinnoförnedrande?

Du sket i det blå skåpet och blev påkommen. Gå och lägg dig.

Bjern
2012-06-17, 21:42
http://builder.cheezburger.com/Builder/RenderPreview/1776274d-60e4-4ffc-aa13-f11d37ff2940

TREX
2012-06-17, 21:45
Kommer det gå att svara på vad som hänt, filmades det av någon riktad kamera någon stans eller hur går man vidare i utredningen? Går ju inte gärna fråga vargarna vad som hände.

Kanske vore fram för framtida varg-personal att veta vad man inte borde göra nästa gång.

begt
2012-06-17, 21:48
Kommer det gå att svara på vad som hänt, filmades det av någon riktad kamera någon stans eller hur går man vidare i utredningen? Går ju inte gärna fråga vargarna vad som hände.

Kanske vore fram för framtida varg-personal att veta vad man inte borde göra nästa gång.

Enda slutsatsen som behöver dras egentligen är att ingen borde vara ensam med vargarna.

Fishtank
2012-06-17, 21:49
Du kan inte heller vara helt säker när du är ute och springer ifall det finns en björn eller varg med ungar i närheten. Antingen det eller en hormonstinn ung hanne som fått spel.



Naturligtvis inte vargarnas fel. Ingen säger att det är vargarnas fel. "Fel" är inte rätt ord. Ett djur (bortsett från människan) vet inte vad som är rätt eller fel rent moraliskt.

Inte desto mindre måste vi ha ett lämpligt förhållningssätt till varg eftersom de finns i vår närmiljö. Om det innebär att fårägare får skjuta inkräktande vargar, och konsekvensen blir dödade vargar---- so be it.

Aldrig ens hört talas om får eller liknande djur som blivit attackerade här uppe.
Var något om en björn förra sommaren men det var enda gången i hela mitt liv jag hört talas om det här i närheten.

Självklart vet jag att djuren finns där som jag skrev men i 99/100 fall kommer de ej att ens visa sig för mig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

begt
2012-06-17, 21:54
Självklart vet jag att djuren finns där som jag skrev men i 99/100 fall kommer de ej att ens visa sig för mig.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Precis, i 99/100 fall kommer du inte se björnen. Men det är den gången det finns ungar inblandade som det kan bli riktigt farligt.

TREX
2012-06-17, 21:57
Enda slutsatsen som behöver dras egentligen är att ingen borde vara ensam med vargarna.

Precis, tror mycket det var att hon var ensam som triggade det, fast givetvis bara spekulationer.

Men hade hon inte varit ensam och haft med sin några skötare till så hade vargarna nog inte gett sig på henne, inte för att de inte hade kunnat men för att djur rent generellt inte vill bli skadade (på något sätt) dock som ensam, risken för att de ska bli skadade är ju mindre.

Vet att det är så mellan andra djur åtminstone, speciellt björn och varg, de ger sig på varandra och dödar varandra extremt sällan, oftast försöker man skrämma iväg varandra bara just för att inte dra på sig några onödiga skador, att bli skadad i naturen resulterar oftast i död.

Doctor Snuggles
2012-06-17, 22:33
Nej regeringen får för sig att återinföra vargstammen där det finns tamboskap, det är det som är problemet.
Det finns en anledning till att vi utrotade varg, björn och vildsvin, att återinföra dessa är att pissa på tidigare generationers ansträngningar.

Men det blir ju lätt så när majoriteten av befolkningen tror att livet är en disneyfilm.

Majoriteten har snarare skygglappar och inser inte hur pass mycket vi påverkar naturen och i förlängningen vårt eget liv, genom att t.ex. utrota djurarter.
Men fuck nature, eller?

Exdiaq
2012-06-17, 22:43
Majoriteten har snarare skygglappar och inser inte hur pass mycket vi påverkar naturen och i förlängningen vårt eget liv, genom att t.ex. utrota djurarter.
Men fuck nature, eller?

Moder Natur i framtiden

http://paaulinenyberg.blogg.se/images/2012/fuck_you_troll_180203245_184240441.jpg

Tolkia
2012-06-17, 22:45
Argumentet att vargen tar hundar som ges ovan är, åtminstone när det kommer från jägarhåll, lite beige, med tanke på hur många hundar som vådaskjuts. Givetvis fattar jag att man blir ledsen och förbannad om ens hund blir tagen av vargen, men just i hundfrågan tycker jag att det brister en smula i perspektiv.

Jonte12
2012-06-17, 22:50
Utan att ha läst tidigare i tråden så mkt..

Vargar är vilda rovdjur. Orsaken till att vi vill gå och kolla på dem på Kolmorden är att de är någonting annat än Lassie hemma på vardagsrumsgolvet. De är överlevare inhägnade för att vi ska se på dem.

Så kommer en människa och väljer att strosa in i deras lilla inhägnade område, av gud vet vilken orsak, och det går illa för henne... Mkt tragiskt. Dessutom relativt osannolik händelse, då vargarna vana vid människor på kolmorden, och inte normalt är aggressiva mot människor på det viset.

Det finns mkt få vargar kvar i Sverige och världen, så som så mkt andra rovdjur. Orsaken är att vi finns överallt och vi tar plats.

Som jag ser det så måste de vilda djuren ges utrymme, och det utrymmet kommer på vår bekostnad i viss mån, ett pris vi måste betala, om vi inte vill vara det enda rovdjuret kvar på jorden om ett par generationer.

TREX
2012-06-17, 23:01
Kolmården ska sluta med all närkontakt med vargarna nu efter det här, mycket bra enligt mig.

Hoppas folk får tillbaka lite respekt för rovdjur igen, det här är inga leksaker utan dödliga vapen!

Det var bara synd att det skulle krävas att en människa skulle mista livet innan det kunde ske, men girighet från kolmårdens sida har det blodet på sina händer (Antar att det var ett jävla bra klirr i kassan att anordna vargturer men nu fick de skatta sina tjänade pengar med ett liv)

Pris (inkl moms) Blandad grupp: 1 095 kr/person

Hur många grupper är det som går in? Kanske 10 stycken 10 grupper om dagen? 100 000, hoppas det var värt det kolmården.

Fishtank
2012-06-17, 23:03
Precis, i 99/100 fall kommer du inte se björnen. Men det är den gången det finns ungar inblandade som det kan bli riktigt farligt.

Du brukar vara väldigt logisk och ha genomtänkta svar men det där var inte så klyftigt begt.
Finns en anledning att man undviker att springa i skogen själv vissa perioder.
Alla vet när björnen har ungar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

TREX
2012-06-17, 23:05
Finns en anledning att man undviker att springa i skogen själv vissa perioder.
Alla vet när björnen har ungar.

Lika självklart som att man vet att man inte eldar när det är torrt ute, det kallas sunt förnuft.

Spartansk
2012-06-17, 23:06
Lite kuriosa: Visste ni att de använder riktiga vargar i varulvsscenerna i True Blood? Och den serien är ju full av scener där man har både vargar och människor.

Så det verkar gå att låta arterna interagera, om man tar till massor försiktighetsåtgärder och har toktränade vargar.

Fishtank
2012-06-17, 23:09
Börjar misstänka att någon har kapat begts konto med tanke på vissa andra posts ikväll.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

TREX
2012-06-17, 23:11
Lite kuriosa: Visste ni att de använder riktiga vargar i varulvsscenerna i True Blood? Och den serien är ju full av scener där man har både vargar och människor.

Så det verkar gå att låta arterna interagera, om man tar till massor försiktighetsåtgärder och har toktränade vargar.

Jag tror inte en tv-serie inspelning blir riktigt samma sak som alla de situationer som vargar utsätts för på kolmården.

begt
2012-06-17, 23:11
Du brukar vara väldigt logisk och ha genomtänkta svar men det där var inte så klyftigt begt.
Finns en anledning att man undviker att springa i skogen själv vissa perioder.
Alla vet när björnen har ungar.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ungarna stannar hos honan i många månader så det finns inga garantier.

Spartansk
2012-06-17, 23:11
Jag tror inte en tv-serie inspelning blir riktigt samma sak som alla de situationer som vargar utsätts för på kolmården.

Garanterat inte. Därav "om man tar till massor försiktighetsåtgärder och har toktränade vargar."

begt
2012-06-17, 23:16
Börjar misstänka att någon har kapat begts konto med tanke på vissa andra posts ikväll.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jaså?

Agremont
2012-06-17, 23:31
Så du är alltså nån slags buddist?
Om en mygga biter dig så slår du den inte?
Tar för givet att du är vegan annars är du världens största hycklare.

Jag snackar om utrotning. Inte dödandet av enskilda individer. Du kanske skulle läsa vad jag skrev. Att döda i självförsvar är knappast fel, men att aktivt söka upp och förinta en hel art är.

Nja dino grejen var ju snarare en filosofisk fråga. Han hävdade att det alltid är fel att döda andra varelser för att de är farliga, jag hävdar motsatsen.

Varför inte? Det har funkat tidigare.


Jag hävdade snarare att det är fel att utrota. Inte döda enskilda individer vid direkt fara. Skulle kanske ha skrivit djurart istället för djur för att vara tydlig. Man utrotar dock inte ett djur.

Qudatullah Jamal
2012-06-17, 23:42
Lite kuriosa: Visste ni att de använder riktiga vargar i varulvsscenerna i True Blood? Och den serien är ju full av scener där man har både vargar och människor.

Så det verkar gå att låta arterna interagera, om man tar till massor försiktighetsåtgärder och har toktränade vargar.

Ja.

Grejen som folk inte verkar fatta här är att kvinnan gick in helt ensam i inhägnaden som vargarna naturligtvis ansåg vara deras revir. Vargar på zoo lär också ha tappat respekten för människor om man stöter på ett par hundra varje dag.
Och springer man in en vargflock på deras revir och ser skraj ut så kan det gå jävligt illa. Det är ingen raketforskning, det gäller bara att vara vaksam och försiktig precis som när man använder en kniv, en köttkvarn och sitter bredvid en stökig snorunge från särskolan eller vad fan som helst. Så fungerar det mesta, saker kan självklart gå fel om man inte är försiktig.
Så jävla farliga är inte vargarna. Getingar dödar ju betydligt fler men deras utrotning hör man ytterst lite om.

TREX
2012-06-17, 23:46
Inte bara det att hon gick in ensam utan det faktum att hon gick in ensam till vargar som dagarna innan betett sig annorlunda.

Här finns en gammal youtube film på hur vargarna behandlas "respektlöst" av personal på kolmården.

Kh0yXnVg48U

Var dock ett par år sedan, så hoppas att det här inte var något som hängde kvar idag.

Jag tycker det ser ut som att vargen säger ifrån ett par gånger, men jag vet inte?