handdator

Visa fullständig version : Bygg en stabil grund med kroppsviktsövningar, skitsnack eller inte?


wcanka
2012-06-17, 14:21
För en vecka sedan köpte jag en tidning
https://www.qiozk.com/img/w326/555070.jpg

Där fanns ett helt kapitel om att bygga en solid grund med kroppsviktsövningar,
såsom:
Olika varianter av Armhävningar.
Massor med core-övningar.
Chins
osv.

Hur viktigt är detta?

Något som är skönt är ju att det inte krävs nått gym för detta men hur lång kan man komma på kroppsviktsövningar? :)

Mvh

dragonslayer
2012-06-17, 15:14
Jag vet inte riktigt vad dem menar med "solid grund styrka" och jag har inte läst tidningen med man kan komma långt med att bara använda kroppsviktsövningar då man kan använda extra vikter som chins/dipsbälte och andra viktskivor i många andra övningar.

cero
2012-06-17, 15:18
Det är ju samma sak, fast att man använder kroppen som belastning istället för bara vikter. Hur som helst måste man hela tiden lägga på vikter för att komma någonvart, precis som på gymmet. Sen är ju många typiska gym-övningar med kroppsvikten + vikter: chins, knäböj, marklyft, raka marklyft, osv.

Hur tränar man axlar med kroppen? Något som liknar en axelpress.

wcanka
2012-06-17, 15:18
Det är ju samma sak, fast att man använder kroppen som belastning istället för vikter. Hur som helst måste man hela tiden lägga på vikter för att komma någonvart, precis som på gymmet.

Hur tränar man axlar med kroppen? Något som liknar en axelpress.

Handstående armhävningar?

cero
2012-06-17, 15:22
Hur lägger man till ytterligare belastning på den övningen egentligen? Viktskivor på fötterna?

http://emelille.blogg.se/images/2009/100_0004_64120689.jpg

wcanka
2012-06-17, 15:25
Hur lägger man till ytterligare belastning på den övningen egentligen? Viktskivor på fötterna?

http://emelille.blogg.se/images/2009/100_0004_64120689.jpg

Tror att det är väldigt osannolikt att man kan köra +15reps i den övningen :)

krellik
2012-06-17, 15:34
Klarar du att göra 30 strikta armhävningar, 5 strikta pullups, 150 knäböj? Om ja grunden lagd.

krellik
2012-06-17, 15:37
Hur lägger man till ytterligare belastning på den övningen egentligen? Viktskivor på fötterna?

http://emelille.blogg.se/images/2009/100_0004_64120689.jpg

Händerna på handtag så man kan göra fult rörelseomfång, viktväst och att inte stödja fötterna mot vägen.

wcanka
2012-06-17, 15:39
Klarar du att göra 30 strikta armhävningar, 5 strikta pullups, 150 knäböj? Om ja grunden lagd.

14 Armhävningar
1 pullup

Knäböj har jag inte testat men runt 20 upphopp :)

Inge Enveten
2012-06-17, 15:40
Händerna på handtag så man kan göra fult rörelseomfång, viktväst och att inte stödja fötterna mot vägen.

Låter som en förstaklassbiljett på expresståget mot Snap City.

krellik
2012-06-17, 15:41
Låter som en förstaklassbiljett på expresståget mot Snap City.

Vad är snapcity?

clappen
2012-06-17, 15:42
Klart att man kan bygga en "stabil grund" (dock ej enligt kolomedlemmars mått antagligen) med enbart kroppsövningar.

Inge Enveten
2012-06-17, 15:42
Vad är snapcity?

Med andra ord - låter som en riktigt bra övning om du vill utsätta dig för stor skaderisk.

cero
2012-06-17, 15:42
Tror att det är väldigt osannolikt att man kan köra +15reps i den övningen

Om man istället bara klarar kanske 2-3 reps till en början blir det en väldigt hög belastning och hög skaderisk som följd (som att maxa i axelpress). Och det skulle krävas övningsspecifik uppvärmning för att göra sig redo för den typen av belastning: hur gör man det?

Köp gymkort så slipper man krångel.

wcanka
2012-06-17, 15:45
Om man istället bara klarar kanske 2-3 reps till en början blir det en väldigt hög belastning och hög skaderisk som följd (som att maxa i axelpress). Och det skulle krävas övningsspecifik uppvärmning för att göra sig redo för den typen av belastning: hur gör man det?

Köp gymkort så slipper man krångel.

Du får väl köra armhävningar och höja upp fötterna lite i taget så att det belastar axlarna mer & mer.

finns många varianter

krellik
2012-06-17, 15:48
14 Armhävningar
1 pullup

Knäböj har jag inte testat men runt 20 upphopp :)

Jag har faktiskt tänkt tanken när jag set alla dina poster att jag skulle vilja sätt dej på en grissommar med att lasta säck, gräva gropp, dra slädar och basic hederlig kroppsviktsträning, enkel hård träning, ingen tillgång till en dator, bra sömn och bra mat. Följt upp det av en höst av skivsstångsträning. Skulle blivit riktigt bra.

krellik
2012-06-17, 15:50
Med andra ord - låter som en riktigt bra övning om du vill utsätta dig för stor skaderisk.

Dumheter, man bygger naturligtvis upp den kapaciteten gradvis.

cero
2012-06-17, 15:57
Dumheter, man bygger naturligtvis upp den kapaciteten gradvis.

Hur gör man om man bara klarar 1-2 repetitioner till en början? Eller kanske inte ens en hel repetition.

wcanka
2012-06-17, 15:58
Hur gör man om man bara klarar 1-2 repetitioner till en början? Eller kanske inte ens en hel repetition.

Gör vanliga armhävnningar fast fötterna på en stol? :)

krellik
2012-06-17, 16:01
Hur gör man om man bara klarar 1-2 repetitioner till en början? Eller kanske inte ens en hel repetition.

Skaffar starkare triceps och axlar genom andra övningar, eller ser man till att gå ner i kroppsvikt (jag klarar dem inte själv nu på 100kg), eller gör man en extra repetition;)

kalajset
2012-06-17, 16:04
Gör vanliga armhävnningar fast fötterna på en stol? :)

Ja, det är en vettig variant.

Best Skills är alltid vettig:

http://www.beastskills.com/tutorials/tutorials/41

I just handstående armhävningar så är det snarare själva känslan av att försöka utföra övningen "upp-o-ner" som är det största hindret i början enligt egen åsikt. Sedan har det för mig varit bål/triceps vad jag kan bedömma. Därefter ren axelstyrka. Gissningsvis då som sagt. (Detta baserar jag på en direkt jämförelse mellan hur tunga militärpressar och handstående armhävningar känns att utföra).

KalleTeodor
2012-06-17, 16:06
Låter som en förstaklassbiljett på expresståget mot Snap City.

Skulle nog vilja ta det så långt som en oneway ticket to death valley.

Inge Enveten
2012-06-17, 16:10
På tal om det här med att stå på huvudet och köra curls och allt annat som rekommenderas i tråden vill jag för dem som faktiskt är intresserade av att få resultat av sin träning rekommendera följande artikel http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

Skulle nog vilja ta det så långt som en oneway ticket to death valley.

Precis vad jag egentligen tänkte. :naughty:

Spartansk
2012-06-17, 16:14
Hur lägger man till ytterligare belastning på den övningen egentligen? Viktskivor på fötterna?

http://emelille.blogg.se/images/2009/100_0004_64120689.jpg

Testa att göra den med en hand.

krellik
2012-06-17, 16:28
På tal om det här med att stå på huvudet och köra curls och allt annat som rekommenderas i tråden vill jag för dem som faktiskt är intresserade av att få resultat av sin träning rekommendera följande artikel http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html



Precis vad jag egentligen tänkte. :naughty:

Handstående armhävningar är så mycket basövning det går. En tungstyrkeövning. Paul Andersson hade det som en favoritassistans övning för att öka sin (militär) press. Det betyder inte att alla måste göra den, chins, dips eller andra tyngre krippsviktsövningar.

kalajset
2012-06-17, 16:31
På tal om det här med att stå på huvudet och köra curls och allt annat som rekommenderas i tråden vill jag för dem som faktiskt är intresserade av att få resultat av sin träning rekommendera följande artikel http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html


Men vad har denna artikel med "att stå på huvudet" att göra?

Kroppsviktsbaserad träning och så att säga mer regulär styrketräning (om man nu känner sig tvungen att kategorisera), är helt enkelt två ganska olika träningsformer även om det inte heller finns något direkt motsatsförhållande dem emellan. De har helt enkelt båda sina styrkor och svagheter.

Själv trivs jag bra med kroppsviktsbaserad träning och önskar snarare jag började med det tidigare än efter mina första träningsår. (På gym då alltså. Chins/dips ej heller inkluderat). Skulle för den delen med vara kul att någon gång pröva att träna en längre period helt utan vare sig skivstänger, hantlar, eller maskiner.

kalajset
2012-06-17, 16:35
Handstående armhävningar är så mycket basövning det går. En tungstyrkeövning. Paul Andersson hade det som en favoritassistans övning för att öka sin (militär) press. Det betyder inte att alla måste göra den, chins, dips eller andra tyngre krippsviktsövningar.

Håller helt med. Särskilt det förstnämnda kan vara värt att poäntera. Kroppsviktsövningar är helt enkelt, (enkelt uttryckt), "basövningar tagna ett steg längre". De är så gott som aldrig isolerande i sin natur och går att göra fruktansvärt mycket tyngre än vad många verkar tro.

Love it!

z_bumbi
2012-06-17, 16:41
Det är styrketräning.
Man kan välja övningar efter vad man vill uppnå eller efter vad man gillar att göra. Ibland är kroppsvikt bättre och ibland är något annat bättre.
Det går lika bra att träna isolerat med bara kroppsvikt som med hantlar, skivstänger, maskiner, gummiband etc. I alla fall för de som är starka eller kanske främst har hög relativt styrka.

Det går med andra ord att bygga en grund med bara kroppsvikt precis som det går att bygga en grund med bara skivstänger eller att köra 12,7% kroppsvikt, 45,6% hantlar, 16,7% skivstänger och resten maskiner eller vad man nu hittar på för något.

Höjapulsen
2012-06-17, 16:49
SNÄLLA släng den jävla skittidningen. Ingen muskeltidning på marknaden är bra men jag köpte denna tidningen ändå.

Allt som står i den är saker du hittar på nätet och i renare form. Jag menar alltså inte att allt som står i tidningen är felaktigt utan det jag menar är att det är bättre att hitta källor som går direkt till källan och som inte blandar in personliga åsikter. Bättre att lära sig rätt från början.

Tidningen rekommenderar nedåtlutad bänkpress, säger att kalorier inte är viktigt utan att det är GI som är det viktiga. Säger att bygga muskler är lätt om man följer deras guide. Alltså det vanliga skitet som dessa tidningar skriver om.
Sen rekommenderar den dips och flyes, men detta är bara övningar som jag inte gillar men som faktiskt har ökad skaderisk.

dubbeledit: den skriver om frukosten som om det är något man måste inta. De reflekterar inte öht över PF, utan de säger att utan en frukost så försämras fettförbränningen över dagen...
I början delar de upp folk i de tre grupperna, ekmo, etno (kan inte namnen korrekt) och ger sedan tips inriktat på vilken typ man tillhör. Vad jag vet så är dessa typer inte av någon betydelse, men om de nu är det så är tipsen konstiga. Då det egentligen är tips som alla borde följa. De borde ställa upp tipsen som de riktar till de enskilda typerna som tips till alla..

Edit: Dessutom sägs det i tidningen att träningsvärk är ett resultat av nedbrytningen av musklerna. Alltså är den inte uppdaterad i sin fakta.

Den snackar också om att styrketräning är att föredra i kalorisyfte då man får en efterbränning som är betydande och som gör det bättre att styrketräna än att konditionsträna för att styrketräning ger efterbränning.

krellik
2012-06-17, 17:14
Nu sitter jag vi en dator, här går det att skriva bättre än på mobilen.

Jag hävdar att handstående armhävningar inte är mer av en skademagnet än militärpress (relativt säker övning) med tanke på att händerna går att variera vinkeln på, man blir inte "låst" som med en skivstång. Man slipper det riskabla momentet att slänga hantlar upp till presstälningen men med fötterna mot vägen så kräver det mindre balans än hantlar vilket gör att man kan köra tungt. Man tar även bort risken att man böjer sig bakåt som när det blir för tungt i militären och gör det till en stående bänkpress (med medföljande risk för ryggen). Detta förutsatt att man är stark nog för att utföra övningen säkert.

Poänger med övningen är främst att det är ett flexibelt verktyg i verktygslådan om man finner sig utan ett gym eller utan tid för att besöka gymmet. Samt om man går vidare till mer avancerade fristående varianter så lär det även ut kroppskontroll vilket kan ha atletiska applikationer.

krellik
2012-06-17, 17:20
Hur gör man om man bara klarar 1-2 repetitioner till en början? Eller kanske inte ens en hel repetition.

Vid sidan av det som jag höftade iväg tidigare så kan man vandra ut lite med händerna från vägen så att man får in lite mer övre tuttar, kan hjälpa så att man hamnar i ett repsomfång som man är bekväm med.

Eller "pike presses" där man böjer benen ut och placerar tex på diskbänken så pressar man mindre procent av kroppsvikten men i samma vinkel som i handstående press, ju mer man rätar upp benen ju mer vikt lyfter man. En smithmaskin gissar jag skulle kunna användas för nån opti variant av de två just för att man kan variera höjde på det man lägger fötterna på.

wcanka
2012-06-17, 17:20
Tänkte nog köra såhär under sommarn då man inte har tillgång till gym pga sommarstängt samt bortrest :)

krellik
2012-06-17, 17:27
Ser fram mot att se dina resultat wcanka.

cero
2012-06-17, 17:31
Med lite kreativitet ska det nog gå bra. :D

Armhävningar med lillebrosan på ryggen
Raka marklyft med två mjölkpaket i händerna
Marklyft från ett bord med en stol i handen
Pikepresses från diskbänken
Omvänd rodd till diskhon
Sälrodd på vardagsbordet
Bicepscurl med en ananas

Får du till rätt belastning (dvs ungefär 1-15 om du är ute efter muskler), och lämpliga övningar, är det som sagt lika effektivt som vanlig gymträning. Glöm inte uppvärmning (övningsspecifik beroende på hur tungt du tränar).

krellik
2012-06-17, 17:35
Eller fatman rows till du gör 20 snygga strikta, sen börja bygga chins.

Armhävningar till du klarar 30-50 snygga strikta, sen mer avancerade variatoner.

Knäböj till du klarar 200, sen utfall och finnen.

Hjulet från knäna eller hängande knälyft.

Varannan dag och träna med lite panben och jävlar anama men men disciplin att ha bra hållning och inte tusen frågor och tvivel (katabolt).;)
Easy peasy.

Strand93
2012-06-17, 17:38
Låter som en förstaklassbiljett på expresståget mot Snap City.

But hey man it's just an advice, you don't have to follow it. In the end of the day you can do whatever the FUCK you wanna do!!!!111

wcanka
2012-06-17, 18:07
Eller fatman rows till du gör 20 snygga strikta, sen börja bygga chins.

Armhävningar till du klarar 30-50 snygga strikta, sen mer avancerade variatoner.

Knäböj till du klarar 200, sen utfall och finnen.

Hjulet från knäna eller hängande knälyft.

Varannan dag och träna med lite panben och jävlar anama men men disciplin att ha bra hållning och inte tusen frågor och tvivel (katabolt).;)
Easy peasy.

Var det här nått du ville att jag skulle följa eller vadå?

Är det inte bättre att göra chins & inverted rows?
Jag tvivlar på att du blir bra på att göra chins genom att göra inverted rows!


Vad tycker kolo om träning till failure med kroppsviktsövningar?

krellik
2012-06-17, 18:12
Var det här nått du ville att jag skulle följa eller vadå?

Är det inte bättre att göra chins & inverted rows?
Jag tvivlar på att du blir bra på att göra chins genom att göra inverted rows!


Vad tycker kolo om träning till failure med kroppsviktsövningar?

Det var ett ödmjukt förslag på hur jag skulle lagt upp det i motsvarande situation, jag "vill" inte något om din träning.

Fatman rows är en generell ryggstärkar övning som stärker samma muskler som du använder i chins, eftersom du är så pass svag som du är så sliter det rätt friskt att bara nöta singlar, i mina ögon är det då bättre att välja en övning som du kan variera motståndet på, sen kan du ju blanda in chins lätt i det hela. Tex börja med några set chins/pullups, följ upp med repetitionsarbete på fatmans.

cero
2012-06-17, 18:18
Träning till failure med kroppsviktsövningar är samma sak som att träna till failure med gymövningar. Det är belastningen på muskeln som är det väsentliga, inte om belastningen görs av skivstänger, bananer, eller bara kroppen.

wcanka
2012-06-17, 18:18
Det var ett ödmjukt förslag på hur jag skulle lagt upp det i motsvarande situation, jag "vill" inte något om din träning.

Fatman rows är en generell ryggstärkar övning som stärker samma muskler som du använder i chins, eftersom du är så pass svag som du är så sliter det rätt friskt att bara nöta singlar, i mina ögon är det då bättre att välja en övning som du kan variera motståndet på, sen kan du ju blanda in chins lätt i det hela. Tex börja med några set chins/pullups, följ upp med repetitionsarbete på fatmans.

Jo precis jag kör så många chins jag kan sen kör fatman rows :)

Hur ofta/ hur många set ska man köra såsom du beskrev? :)

stålrasta
2012-06-17, 18:19
Var det här nått du ville att jag skulle följa eller vadå?

Är det inte bättre att göra chins & inverted rows?
Jag tvivlar på att du blir bra på att göra chins genom att göra inverted rows!


Vad tycker kolo om träning till failure med kroppsviktsövningar?

Wc ankan ska du byta upplägg nu igen???

krellik
2012-06-17, 18:27
Jo precis jag kör så många chins jag kan sen kör fatman rows :)

Hur ofta/ hur många set ska man köra såsom du beskrev? :)

Du får ju bygga upp hyr mycket du klarar. Något jag själv lekte med lite grand när jag hade en period då jag lekte kroppsviktsträning senast är stegar. Klarar du 12 reps i armhävningar så testa 3-6-9-12-3-1-5-7-9 etc och notera totalt antal reps. Det är rätt mentalt skönt att inte nöta max varje gång och du är uppvärmd när du går upp och maxar och när ditt totala antal reps ökar så bör även din kapacitet (max antal du kan göra, arbetskapacitet i övningen) öka. Jag gissar även du har lite dålig bålstyrka så risken är att du ostbågar med kroppen, se submax seten som en övning i att ha bra hållning, helt rak i kroppen, etc.
Testa och se om det fungerar för dej, annars testa något annat det är inte raketforskning direkt...

Edit testa stegar på armhävningar och chins (när du klarar flera) och kör raka set på knäböj och fatman rows (så lätta övningar att här är det enklare att bara välja ett repsantal man klarar att göra med bra form och helt enkelt öka till nästa pass).

Edit 2 jag är bara en fet svagis så detta är inga absoluta sanningar. Men bör ge dej en punkt att börja iallafall.

wcanka
2012-06-17, 18:47
kom just på den här sidan jag sett för ett tag sedan och prövat armhävningsprogrammet på
Kan man inte köra armhävning,knäböj & situpsprogrammet samtidigt sen slänga in lite negativa chins på detta? :)

http://hundredpushups.com/

cero
2012-06-17, 18:50
Det är ju långt ifrån mångsidig träning, men du kan väl åtminstonde slänga in något för baksida axlar för att undvika framåtroterade axlar.

krellik
2012-06-17, 18:50
Det viktigaste är att du låter kilovis med flensost piska dig i ansiktet om du inte ger det 2 månaders blodsmaksträning minst innan du börjar kolla på annat.

Testa. Slit. Utvärdera.

wcanka
2012-06-17, 19:01
Wc ankan ska du byta upplägg nu igen???

Njääää,tänkte mera att det var skönt att kunna köra övningarna var som helst, samt slippa åka till gymmet.

Sen så har jag ingen aning om mitt nuvarande gym-schema är nått att hänga i julgranen, men nej jag ska hålla mig till gymmet, nästa sommar ska bli galen :)