handdator

Visa fullständig version : Vilken ordning på de olika muskelgrupperna?


ByggerUt
2012-06-17, 13:01
Tänkte göra en ny 4-split enligt följande

Bröst och framsida/ovansida axlar

Rygg och Baksida axlar

Ben och Vader

Utsida axlar, Triceps och Biceps

Någon som kan rekommendera ett upplägg?
Alltså från dag ett till dag fyra i vilken ordning det är bäst att köra de olika muskelgrupperna.
Tack på förhand!

Commando1980
2012-06-17, 13:15
Det (överlapp) är ofta inte så noga som folk verkar tro. Det beror också en del på vilka övningar man kör.

Men du kan ju exempelvis lägga upp det så här:

mån: bröst/ framsida axlar
tis: ben/vader
tor:Rygg/baksida axlar
fre: utsida axlar + armar


Men jag skulle nog kört framsida axlar på fredagen tillsammans med armar. Speciellt om du inte ämnar att köra smalbänk för triceps.

ByggerUt
2012-06-17, 13:22
Det (överlapp) är ofta inte så noga som folk verkar tro. Det beror också en del på vilka övningar man kör.

Men du kan ju exempelvis lägga upp det så här:

mån: bröst/ framsida axlar
tis: ben/vader
tor:Rygg/baksida axlar
fre: utsida axlar + armar


Men jag skulle nog kört framsida axlar på fredagen tillsammans med armar. Speciellt om du inte ämnar att köra smalbänk för triceps.

Tack Commando!
Byter du i så fall plats på framsida axlar med utsida axlar eller både framsida och utsida axlar med armar?

(Det viktigaste för mig är bara att ryggpasset inte hamnar dagen efter bröstpasset. Då jag känner mig stel och har svårt att kontrahera ryggen maximalt då.)

Commando1980
2012-06-17, 13:29
Tack Commando!
Byter du i så fall plats på framsida axlar med utsida axlar eller både framsida och utsida axlar med armar?

(Det viktigaste för mig är bara att ryggpasset inte hamnar dagen efter bröstpasset. Då jag känner mig stel och har svårt att kontrahera ryggen maximalt då.)

Vilket som fungerar. Du kan köra både framsida axlar och utsidor på fredagen tillsammans med armar eller byta plats om du vill (dvs tex köra sidolyft på bröstdagen).

edit: Det är viktigt enligt mig att du köra ngn form av pressar två ggr i veckan. En gång i veckan blir för lite för pressmusklerna.