handdator

Visa fullständig version : När deffen är över


Stignich
2012-06-17, 12:44
Slutade med min deff för 2v sedan och känner att jag tappat kontrollen över min vikt uppgång.

För 2v sedan vägde jag in mig på fitnessfive på 78,5kg, nu i morse vägde jag 88,5kg!! Det är en galen ökning! Jag vet att när jag vägde in mig på fitnessfive var jag snus torr och hade tömt mig på vätskan men ändå. Väger mer nu än när jag började deffa :P

Någon som vart med om samma sak?

vicarious
2012-06-17, 12:53
Mycket vätska. Att gå från snustorr och tom till "normal" och laddad kan göra att vågen visar många fler kilon. Inget att oroa sig över men tycker du att formen börjar se sämre ut så dra i bromsen med ätandet.

Sheogorath
2012-06-17, 13:49
Det är nog många som har varit med om samma sak men den intressanta frågan för dig borde väl inte vara om fler varit i samma sits utan vad du kan göra för att undvika det i framtiden? :confused: Vätska i all ära men vi snackar 10 kg på två veckor med högre vikt än innan dietstart.

Min strategi som hittills fungerat bra är att hålla kvar vid sista veckans dietschema under veckodagarna, ha en fridag och i övrigt inte tacka nej till det som "bjuds" (någon tar med fika till jobbet etc). De där små extraintagen som kommer i ett normalt socialt liv och när man får äta vad man vill en dag brukar vara lagom för att aptit och vikt ska stabiliseras. Behöver man sen äta mer för att fortsätta bygga kan man antingen släppa på tyglarna mer och mer, eller planera in ett högre energiintag beroende på vad som passar en bäst. :)

Stignich
2012-06-19, 16:32
Eftr att jag skrev in det här så bestämde jag mig för en lång fasta och se vad som händer. Tog en 36h fasta, avsluta den med ett träningspass och 1kg kvarg med ca 100g flingor. Där efter fastade jag igen 24h och vågen visade nu 83kg vilket är 5kg back på två dagar.

Så förmodligen var det en del bukfylla och vätska som behövdes tömmas bort :P
Nu ska jag försöka köra lite lugnare leangain måltider och kanske sikta på 2500kcal om dagen istället för över 3000.

Dashivas
2012-06-19, 16:59
Eftr att jag skrev in det här så bestämde jag mig för en lång fasta och se vad som händer. Tog en 36h fasta, avsluta den med ett träningspass och 1kg kvarg med ca 100g flingor. Där efter fastade jag igen 24h och vågen visade nu 83kg vilket är 5kg back på två dagar.

Så förmodligen var det en del bukfylla och vätska som behövdes tömmas bort :P
Nu ska jag försöka köra lite lugnare leangain måltider och kanske sikta på 2500kcal om dagen istället för över 3000.

Ligger själv på en lång deff sen feb.
Min tanke när jag ska sluta deffa är att helt enkelt lägga till lite mat varje vecka tex 2-300 kalorier så kroppen kan åter anpassa sig till normal ämnes omsättning.
Sen lägga mig på balans ett par veckor eventuellt nån månad.
På så sätt slippa juju deffa som du verkar göra.
visst mycket är nog vatten och buk fylla men tvivlar att 10kg beror på detta.

Men detta är ju min första deff så har ju ingen direkt erfarenhet utan säger mest vad jag tänker göra.