handdator

Visa fullständig version : Två frågor ang. rörelseträning och anatomi


Glen
2012-06-17, 10:15
Har börjat intressera mig mer för rörelseträning sista tiden vilket nu renderat i två frågeställningar:


1. Har tidigare stretchat höftböjaren på det klassiska viset som kan ses på denna bild

http://zidde.blogg.se/images/2012/hftbjare_183780594.jpg

alltså där det bakre benet är rakt efter marken. Har nu istället börjat köra med böjt bakre ben (underbenet 90 grader från golvet sett) och det känns enormt mycket mer i höftböjaren på viset, hur kommer det sig och varför är den senare att föredra om så är fallet?


2. Vid stretch av ljumskarna ökar rörligheten markant då höften är böjd 90 grader i förhållande till underkroppen (jämför att sitta ned och stretcha respektive att bara stå rakt upp och sen försöka glida utåt med fötterna åt respektive sida), vad beror det på tro?


/Glen

Fredrik_S
2012-06-17, 10:43
1. är du säker på att du känner mer i höftböjaren. Rectus femoris är en muskel som passerar knäleden och den sitter högt upp på framsidan av höftbenet. Det är den som sträcks om man böjer i knäleden i denna position.
Höftböjaren passerar inte knäleden och kan inte påverkas av en böjning där.

Stretchen på bilden ska göras med en så rak eller krummad ländrygg som möjligt och jag tycker att den stretchen på bilden är mycket bättre och lättare att göra i en dörrkarm eller liknande där du kan hålla tag i något med händerna ovanför huvudet och sträcka ut ryggen och trycka den mot dörrlisten....

Fredrik_S
2012-06-17, 10:45
2. det är fem muskler som tillhör adductorerna på insidan av ljumsken en av dessa passerar även knäleden. när knäleden är böjd så slackas den muskeln och det blir istället de andra adductorerna som är den begränasnde faktorn.. Vid rakt knäled kommer gracilis som alltså passerar både i ljumsregionen och knäleden ofta vara begränansde

Glen
2012-06-17, 10:59
1. är du säker på att du känner mer i höftböjaren. Rectus femoris är en muskel som passerar knäleden och den sitter högt upp på framsidan av höftbenet. Det är den som sträcks om man böjer i knäleden i denna position.
Höftböjaren passerar inte knäleden och kan inte påverkas av en böjning där.

Stretchen på bilden ska göras med en så rak eller krummad ländrygg som möjligt och jag tycker att den stretchen på bilden är mycket bättre och lättare att göra i en dörrkarm eller liknande där du kan hålla tag i något med händerna ovanför huvudet och sträcka ut ryggen och trycka den mot dörrlisten....

2. det är fem muskler som tillhör adductorerna på insidan av ljumsken en av dessa passerar även knäleden. när knäleden är böjd så slackas den muskeln och det blir istället de andra adductorerna som är den begränasnde faktorn.. Vid rakt knäled kommer gracilis som alltså passerar både i ljumsregionen och knäleden ofta vara begränansde


Intressant!

Ang. det första där så är det egentligen en generell känsla av stelhet/smärta som uppkommer i hela framsida lår/höft så det kan nog mycket väl stämma att det inte är höftböjaren som gör ont. Var dessutom hos en sjukgymnast och han påpekade att just Rectus femoris var väldigt korta så det hela verkar ju väldigt logiskt...

Ang. ljumskarna där så kör jag med raka ben även då jag sitter ner och stretchar (sitter ner med lätt framåtlutad överkropp och benen som ett "V" ut från kroppen) så det borde då bero på något annat? Nu är det hela inte jätteviktigt egentligen men jag funderar på om det finns någon nackdel att alltid ha just böjd höft.

Glen
2012-06-17, 11:03
För att illustrera det sista så är jag betydligt stelare i denna position:

http://nannam.blogg.se/images/2010/splitt_119805830.jpg


och mindre stel i denna där alltså överkroppen får falla framåt:

http://sofieri.blogg.se/images/2011/spagat_20065188_139207763.jpg



Nu är jag inte särskilt nära att kunna sitta i någon av dom positionerna men för att teoretisera det hela...

Fredrik_S
2012-06-17, 11:42
När du tippar fram bäckenet så kommer de delar av adductorerna som urspringer från främre delen av bäckenet att slackas något samtidigt som de bakre fibrerna som kommer längre bak från sittbenet sträcks mera.

Jag tycker att den sittandes positionen där bäckenet är rakt är mer funktionell och säker då du får en mer jämn dragning i alla adductroer.

Båda positinoerna kan övas men med försiktighet då överkroppen är tung och det är lätt att bända kraftigit nära fästena i adductormagnus bakre fibrer och få en överansträngning där då.....

Jag personligen är lite mer för stående stretchvarianter där du får jobba mer med muskelkraft i ytterlägena. eller åtminstonde en kombination av styrkebaserad stretchteknik tillsammans med avslappnad stretch

Glen
2012-06-17, 11:50
När du tippar fram bäckenet så kommer de delar av adductorerna som urspringer från främre delen av bäckenet att slackas något samtidigt som de bakre fibrerna som kommer längre bak från sittbenet sträcks mera.

Jag tycker att den sittandes positionen där bäckenet är rakt är mer funktionell och säker då du får en mer jämn dragning i alla adductroer.

Båda positinoerna kan övas men med försiktighet då överkroppen är tung och det är lätt att bända kraftigit nära fästena i adductormagnus bakre fibrer och få en överansträngning där då.....

Jag personligen är lite mer för stående stretchvarianter där du får jobba mer med muskelkraft i ytterlägena. eller åtminstonde en kombination av styrkebaserad stretchteknik tillsammans med avslappnad stretch


Tackar för inputen! Ang. det sista där så är jag inne på att köra mer dynamisk och rörelseinriktad stretch jämfört mer mer "klassisk" statisk. Såg i en annan tråd en länk till mobilitywood.com som verkar bra så där borde jag kunna hitta en del matnyttigt bland annat.