handdator

Visa fullständig version : vitaminer och mineraler under deff


aldoschadewitz
2012-06-17, 09:48
Hej, tänkte köpa ett kosttillskott med åtminstone vitamin C nu under deffen. Detta eftersom att jag inte har något utrymme för frukt utan kosten är mer eller mindre vittkött, kvarg och ägg tillsammans med kolh från främst dinkel och havre samt lite salad men inte alls i den mängden jag önskar.

Så vad är det för mineraler o vitaminer som man oftast får i sig lite av vid kcal underskott som kan vara värt att köpa som tillskott?

begt
2012-06-17, 09:52
D-vitamin och omega-3. Gör plats för makrill i kosten då och då så blir det ett mindre problem.

Men kan du inte skära ned lite på havren och dinkeln och äta mycket grönsaker istället? Då får du i dig fibrer och C-vitamin (samt en del andra vitaminer och mineraler).

tjing
2012-06-17, 10:06
Broccoli innehåller för övrigt mycket c-vitamin och många som tränar stoppar i sig det.

aldoschadewitz
2012-06-17, 13:33
D-vitamin och omega-3. Gör plats för makrill i kosten då och då så blir det ett mindre problem.

Men kan du inte skära ned lite på havren och dinkeln och äta mycket grönsaker istället? Då får du i dig fibrer och C-vitamin (samt en del andra vitaminer och mineraler).

tar omega 3 kapslar så fetterna är det inga problem med.
haha jo det är sant. men det är ju det ända goda jag äter om dagen. funlight,kvarg och dinkelgröst muuums:D

men jag vill ha nått tillskott får mineral/salter/vitamin problemet(om det nu är ett problem) ur värden. typ en tablett varje morgon så slipper jag se till att det alltid finns alla grönsaker hemma och göra salader och så.

är kalium, magnesium, zink, kalcium och kalium något man borde satsa på?