handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna?


Strand93
2012-06-16, 22:33
Såhär är det, har tränat snart 1 år på gymmet och kört styrketräning med målet att bli stor (volym). Självklart diggar jag styrka men volym går före allt annat. Min träningsfilosofi är inte att bli rippad med deffad tvättbräda eller dylikt. Jag har alltså inte som mål att ha mindre än 11-12% bf då jag ärligt talat tycker det ser förjävligt ut. Tänk er dom som kör CBB men lägg på 4-5% bf, där har ni hur jag vill se ut. Jag vill alltså vara stor (främst muskler) men även lite smått fett på kroppen, typ runt det normala. Volym och massa går alltså före form och definition!

Nu till problemet. Jag gör uppenbarligen något fel för det går inte åt det hållet som jag vill. Jag vet att det tar tid att bygga muskler, men efter ett år borde det hända saker, right? Missförstå mig inte, det har hänt saker, men inte nog mycket bara. Det verkar som att jag har världens sämsta gener eller något för jag är så sjukt liten och svag känns det som. När jag började gymma var jag kanske 175 med drygt 60 kilo. Skulle bänka 40kg men failade efter två reps. WTF? Är man 18 bör man väl klara det. Började träna med 30kg i bänk och klarade väl ganska exakt 6-8 reps @ 3-4 set. Nu väger jag drygt 70-72kg.

Nu reppar jag på 50kg, vilket fortfarande är svagt för en kille på 18 år. När jag läser journaler här på kolo så ser man hur jävla bra det går för alla, tom med 96or bänkar mer än jag. Jag vet att man inte ska jämföra med andra, men det är svårt att låta bli. Ta min polare som exempel. Vi är lika långa men han väger 5 kg mindre. Trots det tar han dubbelt så mycket i bänk!!! Hur fan funkar det?

Jag är stenseriös med träningen, jag skippar alkohol (så gått det går) och sliter som ett djur. Jag äter massvis med mat, massor protein osv och ser till att sköta sömnen. Han röjer varje helg, tränar när han känner för det och ändå har han världens jävla kropp och stark som satan. Fan va orättvist allt känns. Det är vid såna här tillfällen man förstår varför folk preppar

Strand93
2012-06-16, 22:36
Nu blev det värsta emo tråden, men så får det vara :D

Brukar köra press/drag/ben. Kör på rejäla basövningar och inga maskiner eller kroppsviktövningar. Äter minst 150g protein om dagen men tänkt öka upp till 200g. Tar 30g vassle efter träning samt 30g någon gång under dagen. 10g EAA före träning eller under dagen. Alltså får jag i mig 60g vassle samt 10g EAA om dagen utöver maten jag äter.

Sover 8 timmar om dagen +- lite. Käkar alltså otroligt mycket, har ju gainat 10kg på ett år, vilket verkar bra. Men saken är den att jag blir ju inge starkare?? Sen växer magen också... jävla skit alltså

Stor Hård Ådrig
2012-06-16, 23:11
Låter väldigt konstigt om det du säger stämmer och har stämt under hela ditt träningsår. Jag hade testat att köra färre eller fler reps och fler set/fler träningspass i veckan.

Strand93
2012-06-16, 23:48
Har mest kört 8-10 reps på basövningar och ända upp till 12 på curls m.m

Ska kanske sänka till 4-6 reps och slänga på mer vikt?

kEKKZA
2012-06-17, 00:47
Vet vad du går igenom....

Tränat i 1 o ½ år ungefär

http://i49.tinypic.com/2iqn5zb.jpg

Endumen
2012-06-17, 01:05
Ha som mål att när du klarar att göra 6 repetitioner med en vikt så ökar du med 2,5kg. Då kommer du att öka i styrka rätt fort. Sedan gäller det att inte ge upp. Gör det inte heller för seriöst, det skall vara roligt att träna. Men att bli sur/sned på sig själv för att man inte ökar i den takt man önskar är bara onödigt!

Kämpa på!

jonteeo
2012-06-17, 01:39
Nu blev det värsta emo tråden, men så får det vara :D

Brukar köra press/drag/ben. Kör på rejäla basövningar och inga maskiner eller kroppsviktövningar. Äter minst 150g protein om dagen men tänkt öka upp till 200g. Tar 30g vassle efter träning samt 30g någon gång under dagen. 10g EAA före träning eller under dagen. Alltså får jag i mig 60g vassle samt 10g EAA om dagen utöver maten jag äter.

Sover 8 timmar om dagen +- lite. Käkar alltså otroligt mycket, har ju gainat 10kg på ett år, vilket verkar bra. Men saken är den att jag blir ju inge starkare?? Sen växer magen också... jävla skit alltså

Du äter säker otroligt mycket skit *screwy*

zeusden1
2012-06-17, 01:44
Progression, progression, progression! Jag skulle rekommendera att köra mer styrkeinspirerat. När du klarar ett visst antal repetitioner i ett visst antal set höjer du enkelt vikten med 2,5kg. Klarar du inte det på ett antal pass sänker du vikten och börjar om. Att alltid försöka öka är nyckeln. Alltid.
Går du upp i vikt utan att bli starkare har du missat något väsentligt i din träning och kost. Hur fet är du nu då?

Stor Hård Ådrig
2012-06-17, 09:27
Vet vad du går igenom....

Tränat i 1 o ½ år ungefär

http://i49.tinypic.com/2iqn5zb.jpg

Det var ju inte så illa? Käka mer så händer saker. Nu är du ju rätt deffad och på kaloriunderskott kommer man inte långt!

Strand93
2012-06-17, 11:57
Ha som mål att när du klarar att göra 6 repetitioner med en vikt så ökar du med 2,5kg. Då kommer du att öka i styrka rätt fort. Sedan gäller det att inte ge upp. Gör det inte heller för seriöst, det skall vara roligt att träna. Men att bli sur/sned på sig själv för att man inte ökar i den takt man önskar är bara onödigt!

Kämpa på!

Progression, progression, progression! Jag skulle rekommendera att köra mer styrkeinspirerat. När du klarar ett visst antal repetitioner i ett visst antal set höjer du enkelt vikten med 2,5kg. Klarar du inte det på ett antal pass sänker du vikten och börjar om. Att alltid försöka öka är nyckeln. Alltid.
Går du upp i vikt utan att bli starkare har du missat något väsentligt i din träning och kost. Hur fet är du nu då?

Fet är jag ju knappast, men ändrar jag inte något snart så kommer jag förmodligen bli det. Det verkar som att jag äter bra med mat men tränar för lätt? Målet är ju att få volym, och då bör jag ju satsa på högre reps. Men er rekommendation är att köra lägre reps och tyngre vikter för att gaina mer i styrka först?

Kan det vara så att jag kanske svarar bäst på lågreps? Riktvärderna (4-6 för styrka och 8-12 för volym) är väl bara just riktmärken och inget hugget i sten. Alla människor är olika och man består ju faktiskt av olika mycket av olika muskelfibrer. Har aldrig provat att köra tungt i mer än några veckor... ska jag kanske ägna hela sommaren åt riktigt tunga reps och skita i allt vad volymträning är?

glhf
2012-06-17, 12:09
Fet är jag ju knappast, men ändrar jag inte något snart så kommer jag förmodligen bli det. Det verkar som att jag äter bra med mat men tränar för lätt? Målet är ju att få volym, och då bör jag ju satsa på högre reps. Men er rekommendation är att köra lägre reps och tyngre vikter för att gaina mer i styrka först?

Kan det vara så att jag kanske svarar bäst på lågreps? Riktvärderna (4-6 för styrka och 8-12 för volym) är väl bara just riktmärken och inget hugget i sten. Alla människor är olika och man består ju faktiskt av olika mycket av olika muskelfibrer. Har aldrig provat att köra tungt i mer än några veckor... ska jag kanske ägna hela sommaren åt riktigt tunga reps och skita i allt vad volymträning är?

Du kan ju köra tugnt i bänken, marklyft och benböj för att sedan köra 12or i andra övningar? :) Sätt ett mål att du ska klara Xkg innan sommarlovet är slut i bänken!

Endumen
2012-06-17, 16:51
Fet är jag ju knappast, men ändrar jag inte något snart så kommer jag förmodligen bli det. Det verkar som att jag äter bra med mat men tränar för lätt? Målet är ju att få volym, och då bör jag ju satsa på högre reps. Men er rekommendation är att köra lägre reps och tyngre vikter för att gaina mer i styrka först?

För att bygga ska du helst ligga på ett kaloriöverskott ja, men gå inte till överdrift, då riskerar man att bli en tjockis:-). Ja, bygg upp styrkan först. Det var ju det du klagade på initialt, dvs att andra var starkare än dig fast de tränat kortare tid. Jag tycker som sagt att det är bättre att ha "styrkan" än volymen... För det senare kommer även med det första.


Kan det vara så att jag kanske svarar bäst på lågreps? Riktvärderna (4-6 för styrka och 8-12 för volym) är väl bara just riktmärken och inget hugget i sten. Alla människor är olika och man består ju faktiskt av olika mycket av olika muskelfibrer. Har aldrig provat att köra tungt i mer än några veckor... ska jag kanske ägna hela sommaren åt riktigt tunga reps och skita i allt vad volymträning är?

Testa köra tungt ett tag, 1-2 mån. Sedan utvärderar du dina resultat. Du kan ju även variera ex.vis tung bänk med Flyes i hög-rep...

Men viktigast av allt. Träna på ett sådant sätt att du själv känner dig nöjd, att du märker av skillnad. Sedan skall det som jag sagt tidigare vara roligt att träna. Gör inte träningen till ett nödvändigt ont utan se träningen som en del av ditt liv!

Lycka till!

Strand93
2012-06-17, 17:40
utan se träningen som en del av ditt liv!

Lycka till!

Det gör jag redan ;) Tack för tipsen

zeusden1
2012-06-19, 18:47
Som du säkert förstod när jag skrev fet var att jag inte menade att du var en tjockis, vilket är ett skällsord, utan jag undrade helt enkelt hur mycket fett du hade på kroppen utan att vara taskig. Nu tog du det rätt och förstod vad jag menade, men jag vill bara förtydliga detta då andra har tyckt att jag varit otrevligt när jag skrivit dylikt.

Oavsett om du kör högvolym med många reps eller tyngre träning med mindre volym, ska antingen vikten du använder eller antal reps öka. Det är det som är huvudsaken egentligen för att inte bli kvar i en platå.

Ska jag ge min syn på hur just du skulle träna baserad på vad jag själv upplevt, är att du måste öka styrkan och minska kroppsfettet. Väger du 73kg och reppar på "bara" 50kg i bänken så är du förmodligen ganska fet/för fet (fortfarande inget ont menat) för att bygga muskler.

Strand93
2012-06-19, 18:55
Som du säkert förstod när jag skrev fet var att jag inte menade att du var en tjockis, vilket är ett skällsord, utan jag undrade helt enkelt hur mycket fett du hade på kroppen utan att vara taskig. Nu tog du det rätt och förstod vad jag menade, men jag vill bara förtydliga detta då andra har tyckt att jag varit otrevligt när jag skrivit dylikt.

Oavsett om du kör högvolym med många reps eller tyngre träning med mindre volym, ska antingen vikten du använder eller antal reps öka. Det är det som är huvudsaken egentligen för att inte bli kvar i en platå.

Ska jag ge min syn på hur just du skulle träna baserad på vad jag själv upplevt, är att du måste öka styrkan och minska kroppsfettet. Väger du 73kg och reppar på "bara" 50kg i bänken så är du förmodligen ganska fet/för fet (fortfarande inget ont menat) för att bygga muskler.

Kanske det, föreslår du deff? Problemet är ju bara att jag inte känner mig "redo" för deff ännu. Vill bygga mer innan jag deffar, fast nu när jag tänker på det har jag ändå gainat en del. Kanske ligga på balans under sommaren och köra en kort deff under hösten?

Commando1980
2012-06-19, 19:21
Hur tränar du nu?

zeusden1
2012-06-20, 00:14
Kanske det, föreslår du deff? Problemet är ju bara att jag inte känner mig "redo" för deff ännu. Vill bygga mer innan jag deffar, fast nu när jag tänker på det har jag ändå gainat en del. Kanske ligga på balans under sommaren och köra en kort deff under hösten?

Tror att du i långa loppet skulle tjäna på att deffa bort ett antal kilon. Hur du tränar nu är väldigt relevant så beskriv gärna.

Strand93
2012-06-20, 20:53
Hur tränar du nu?

Tror att du i långa loppet skulle tjäna på att deffa bort ett antal kilon. Hur du tränar nu är väldigt relevant så beskriv gärna.

Tränar press/drag/ben för tillfället. Brukar köra 8+ reps (10+ på curls) på det mesta förutom mark/böj där jag kör 5x5. På press-dagen kör oftast något i stil med:

5 set bänkpress
5 set smalbänk
5 set militärpress
5 set pushdowns

På drag-dagen brukar det bli:

5 set marklyft
3 set latsdrag med brett grepp + 3 set med rak stång
3-4 set med smalt grepp
3-4 set rodd
5 set skivstångscurl + omvända curls för underarmar

Inte hugget i sten, men något sådant brukar det bli. Har dock märkt (tror jag, inte helt säker) lite framåtrotation så axlarnas framsida kommer några veckor framöver bara få träning från bänken samt att jag lägger till några set omvända flyes (för baksida)

kEKKZA
2012-06-22, 00:32
Det var ju inte så illa? Käka mer så händer saker. Nu är du ju rätt deffad och på kaloriunderskott kommer man inte långt!

Ligger faktiskt på ett överskott, gått upp 4 kg på på 3-4 månader

zeusden1
2012-06-26, 02:18
Detta är en rullande split så du kör det två omgångar per vecka? Annars är det inte mycket träning.

Strand93
2012-06-26, 09:16
Detta är en rullande split så du kör det två omgångar per vecka? Annars är det inte mycket träning.

Ja, precis, kör detta två omgångar i veckan så det blir alltså 4 dagar träning. Sen tillkommer en dag för ben