handdator

Visa fullständig version : Andreas till fitnessfive


Andreas S
2012-06-16, 20:59
TJA!

Ny här, eller nja inte ny men nyregistrerad.
Som de flesta andra här så startar jag en journal här för att visa och dela med mig utav mig och mina träningspass. Men även för att jag själv ska kunna få feedback om min träning och så samt att jag skall kunna gå tillbaka och se hur träningen och formen m.m förändras med tiden.

Vem är jag?
Är en snubbe som imorgon(17/6) fyller 20 bast. Älskar geovetenskap och pluggar biologi och geovetenskap i Umeå.
Sen älskar jag såklart att träna och hänger då såklart på iksu!
Är 173 cm och vägde igår morse(15/6) 82,1 kg.

Mitt ultimata mål med min träning är att kunna vara med och tävla i nästa års fitnessfive. Men jag har ju även andra mål som att till exempel simma under minuten på 100m frisim eller ta 100 kg bänkpress. Ja massor utav små mål som förhoppningsvis skall hjälpa mig att nå mina större mål lättare.

Min bakgrund inom idrotten är väl att jag framförallt har spelat vattenpolo hela min tid under tonåren och att jag för ca 2 år sedan valde att gå ner 15 kg och inte va så himla fet till att nu vara halv tjock :D

Hoppas ni har lust att läsa och följa min utveckling och ställ gärna frågor. Om inte, så tänker jag skriva här ändå :D

Andreas S
2012-06-16, 21:10
Angående formen så känns den inte bra just nu, inte alls. försöker deffa bort lite fett nu under sommaren. Men det mentala känns liksom helt ur balans. Träningen känns fin och starkare än ever så det är väl bra men självförtroendet är inte på topp och hungern är hög. Vilket leder till att jag äter en massa skit! Måste skärpa till mig ett snäpp nu!

Andreas S
2012-06-17, 21:46
Söndag 17/6

45 minuter powerwalk, förmiddagen.

Dagens pass:Rygg

Latsdrag(brett grepp):
35 kgx10
40 kgx10
40 kgx10
Dropset: 35 kgx10, 25 kgx10

Enarms rodd:
25 kgx8
25 kgx10
25 kgx10

Rodd(maskin):
50 kgx10
55 kgx8
50 kgx10
Dropset: 50 kgx9, 40 kgx9

Stångcurl(lätt):
20 kgx8
20 kgx7,5

Shrugs(hantlar)
12,5 kgx10
12,5 kgx10

Kommentarer: Bra pass, fick bra "squeeze" med skulderbladen och därmed en bra känsla i latsen tyckte jag.
Underarmarna fick slita ganska mycket för att hänga med och det, i kombination med lite för mycket kolhydrater igår, gav ett sjukt tryck!

Ballt
2012-06-17, 22:33
två små frågor!

Varför 7,5 reps på stångcurl om det är "lätt" :o

Varför ingen marklyft?

Andreas S
2012-06-17, 22:41
två små frågor!

Varför 7,5 reps på stångcurl om det är "lätt" :o

Varför ingen marklyft?

Bra frågor. Den första kan jag inte svara på varför jag skrev lätt. var väl nån tanke på att det skulle vara lite lätt biceps med också men jaja. själva övningen och vikten var inte så lätt i sig.
Marklyften har jag lagt vid sidan om ett tag, mest för att jag inte känner för den övningen just nu. Lite som när man hittar en skit grym låt som man tillslut lyssnar sönder. men kommer antagligen att börja med marklyften snart igen då jag känner suget!

Andreas S
2012-06-18, 15:31
Måndag 18/6 2012
45 minuter powerwalk, förmiddagen. Varmt ute :P

Dagens pass: Bröst, triceps, axlar

Bänkpress:
50 kgx10
50 kgx10
50 kgx10 - lite för lång vila innan setet
Dropset: 45 kgx10, 40 kgx9, 30 kgx12

Dips:
kvx7
kvx6
kvx5

Smal bänkpress:
30 kgx10
35 kgx9
35 kgx5 ...vet inte vad som hände, brösten tog slut?

Hantelpress, sittande:
12,5 kgx7
10 kgx8
10 kgx9
Dropset: 10 kgx8, 6 kgx5, 4 kgx5

Sidolyft:
6 kgx8
6 kgx8
6 kgx10, testade med lite böjda armbågar här istället för raka armar.

Pushdowns:
15 kgx8
15 kgx5- sänkte vikten och körde några reps direkt efter
12,5 kgx3- Triceps var helt körda efter detta!

Avslutade med att trycka ut det allra sista ur brösten med några hantelflies, måste öva på tekniken här lite.

Kommentarer: Asså jag vet inte om jag skall sätta in dipsen före eller efter bänkpressen. Anser båda som viktiga övningar, framförallt med F5 målet, men vilken jag nu än sätter först så kommer den ta kraft för den andra.
I övrigt kändes brösten i form, rent styrke mässigt. Och tekniken i bänken satt bra och jag kunde köra med ett ganska högt tempo.
Men kände att kroppen tog slut väldigt snabbt och jag fick verkligen kämpa med att gå igenom passet ordentligt. Det var tufft.

Får se om jag styrketränar imorgon eller låter kroppen vila lite

Andreas S
2012-06-19, 15:55
Tisdag 19/6 2012
Kunde inte hålla mig borta från gymmet, ville inte köra ett benpass idag så det fick bli lite mage och vader.

Vägde även mig i morse, samt lite mätningar.
Vikt: 82,9 kg(mycket!)
Bröst och rygg: 103 cm
Midja(mätt 1 cm under navel): 90 cm :S
Låren: 57 cm

Lägger mig nu på -500 kcal så ser vi hur det går.

Dagens pass: Lätt mage, lätt vader
Skrev inte ner övningarna och repsen men testade en del övningar och tekniker och olika kombinationer, mest för att ha lite kul och känna efter vad som kan passa mig. Dessa två muskelgrupper är några jag vill få upp lite mer volym i. Framförallt vader. Körde bland annat brutalbänken ganska mycket och den är inte att leka med. Speciellt inte back to back med sittande vadpress, där jag för övrigt fokuserade på excentriska fasen.

Allt som allt var passet skönt och roligt. Imorgon ska jag köra stenhårt med benen, så det ser jag framemot.

Andreas S
2012-06-19, 16:58
Dagens första måltid: en liten failad omelett(smakar gott men gick i bitar haha)
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=675&pictureid=2910
173g ägg
150g kassler
37g röd paprika
78g broccoli
Salt, vatten och chilipeppar.
GOTT!

Andreas S
2012-06-20, 17:27
Onsdag 20/6 2012

Dagens pass:Ben
Värmde upp med 10 minuter gång på löpband och 3 set knöböj på 50 och 60kg.
Knäböj
7x80 kg - På den 6:e repetitionen så fick jag extremt ont i insida lår på högerbenet. Det kändes som nån sträckning. Jag lyckades med en repetition till sen sa det stopp. Sänkte vikten kraftigt och fick ta det lugnt helt enkelt.
3x8x50 kg

Raka marklyft
8x50 kg
2x8x55 kg

Benspark
8x40 kg
2x8x50 kg

Stretchade ordentligt efteråt men vi får se hur det känns under morgondagen.

Kommentarer: Såhär i efterhand så har jag tänkt lite på varför jag fick så ont och jag tror att det har med hur jag stod/hade fötterna. Och jag tror att det blev en för stor belastning på insida lår på grund av min ställning.
Var verkligen laddad inför detta passet men efter detta så var det svårt att köra hårt för jag hade konstant verk.
Bara att göra om och göra rätt tills nästa benpass.

Andreas S
2012-06-21, 19:30
Dagens körare! Rygg
21 juni
morgon vikt: 84,3 kg(WTF!!!!*gah!*)

Latsdrag:
8x50 kg
8x50 kg
8x50 kg
8x50 kg
8x50 kg

Pull ups:
2+1 negxkv
2+1 negxkv
1

Marklyft:
8x90 kg
8x90 kg
8x90 kg
8x90 kg

Hantelrodd:
10x25 kg
8x27,5 kg PB!
8x27,5 kg TPB

Shrugs:
12x20 kg
12x20 kg
10x20 kg

Hammercurl:
8x12,5 kg
1x12,5 kg- fick ont i vad jag tror är nått slags fäste, längst ner i rörelsen. avslutade passet.

Bra pass, förutom att när jag inte kontrollerade hantlarna i hammercurlsen så drog jag något på vägen ner som gjorde skiit ont. har nu svårt att ha min arm rak. men det är bara att vila den.
I övrigt så fick jag bra kontakt med ryggen tyckte jag. och är verkligen nöjd med marklyften med tanke på att mina lår inte ville annat än att jag skulle sluta och gå och lägga mig. Ja och sen vet jag inte varför vikten är som den är... drack iof en del vatten igår men ändå...??

Andreas S
2012-06-22, 14:30
Fick nyss reda på att IKSU har stängt idag OCH imorgon!?? *cry**cry*

Andreas S
2012-06-26, 14:48
Gårdagens pazz!

Bröst, tirceps, axlar
uppvärmning: rotatorcuffs

Bänkpress:
(15x30 kg)
(10x40 kg)
10x50 kg
10x52,5 kg
10x50 kg
8x50 kg
12x40 kg => 12x30 kg

Dips:
6xkv
6xkv
4(+2 neg)xkv
3xkv

Militärpress:
8x30 kg
7x30 kg
7x30 kg

Smal bänkpress:
10x25 kg
12x25 kg
10x30 kg

Sittande DBpress:
8x12,5 kg
10x12,5 kg
6x12,5kg

Sidolyft:
10x6 kg
10x6 kg
8x7 kg
Supersettat med
Pushdowns:
8x15 kg
8x15 kg
8x15 kg

Kommentarer: Bra pass, kanske inga jätte vikter men bra, kontrollerad teknik med bra TUT. Har sällan träningsvärk i triceps efter ett sånt här pass. Men idag har jag det så jag är nöjd :hbang:

Andreas S
2012-06-26, 23:20
Dagens (sena)pass!

Ben
Uppvärming: 10 minuter gång, aktiv stretching av benen och lite mage. Uppvärming av quads och hamstring i maskin.

Knäböj:
(10x20 kg)
(10x40 kg)
10x60 kg
10x70 kg
10x80 kg
7x80 kg(fail på 8:e)

Raka marklyft:
(10x40 kg)
10x70 kg PB!
8+2x70kg( tappade stången)
10x70 kg TPB!

Benspark:
10x40 kg
10x45 kg
10x47,5 kg

Benpress:
10x100 kg
10x120 kg.

Sen stängde gymmet...

Kommentarer: Sent pass så hann inte med det jag ville men ska ändå vara nöjd. Det gick mycket bättre än förra benpasset och jag tror att jag har hittat rätt när det kom till både tekniken i raka marklyft och knäböj.
Tyvärr vet jag inte hur mycket gym det kommer bli på ett tag då jag åker ner till Blekinge för att jobba ute på kusten där. Men får väl köra lite egna, kroppsvikts övningar på kvällarna.

Spartansk
2012-06-26, 23:28
En fråga som dök upp: Du verkar köra ganska "vanlig" styrketräning, har du någon plan på att göra träningen mer FitnessFive-specifik framöver?

Andreas S
2012-06-27, 00:06
En fråga som dök upp: Du verkar köra ganska "vanlig" styrketräning, har du någon plan på att göra träningen mer FitnessFive-specifik framöver?

Ja det blir väl mer specifik träning till hösten.

Andreas S
2012-06-27, 18:11
Har suttit lite idag och klurat på någon form utav träningsupplägg till hösten. Ja jag gör det redan nu, vill ha HÖST( :P av många anledningar).
Under sommaren kommer varken tiden eller pengarna att gå till gymaktiviteter så jag får sköta träningen på andra sätt. Men jag kommer självklart att dokumentera allt jag gör i träningsväg här. Jag skulle vilja veta vad folk, om någon läser :P, tycker om mitt upplägg till hösten.

Jag har delat uppdet hela på 7 dagar. Och fokuset ligger väl på fitnessfive övningarna.
Dag 1-Ben och axlar
Knäböj 4x8-10
Benspark 3x8-10
Liggande lårcurl 4x8-10
Sidolyft 3x8-10
Bakre axlar, DB 3x8-10

Dag 2 - Rygg och mage
Chins 4x8-10
Marklyft 3x8-10
Rodd 3x8-10
Brutal bänk 3x8-10

Dag 3 - VILA

Dag 4 - Bröst och vader
Bänkpress 4x8-10
Lutande Dbpress 3x8-10
Hantelflies 3x8-10
Sittande vadpress 5x5
Vadpress i benpress 3x4-6

Dag 5 - Armar och mage
Bicepscurl 4x8-10*
Dips 4x8-10*
Bicepscurl(pronerat) 3x8-10**
Pushdowns 3x8-10**
Brutalbänk 3xmax
*= Byt turordning på bicepscurl och dips vartannat pass
**= beroende på om man börjar med dips eller bicepscurl.

Dag 6 - Kondition
Vartannat pass:
- Intervaller 5x1 min sprint(30-45 sek vila)
- 30 minuter simmning medeltempo
- 5x100m simmning(1 minuts vila)
- 30 minuter löpning medeltempo

Dag 7 - VILA

Vad tror ni? Jag är inte stark nog att köra dips och chinsen viktade än annars hade det ju varit planen

Birkharju
2012-06-28, 13:27
Jag tycker det ser bra ut. Personligen gillar jag inte att träna benen dagen innan marklyft. Kanske lägga in några set benpress eller utfall på dag1 och flytta axlar till dag 4? :)

Kör hårt o lycka till! :)

ondekrulon
2012-06-28, 23:21
ser stabilt ut, men jag hade bytt plats på dag 2 och dag 5. då slipper du köra dips dagen efter bröst. du slipper köra rygg dagen efter du kört baksida axlar (du kan lägga baksida axlarträningen på ryggpasset om du känner för det). jag hade personligen kört någon pressövning på axelpasset. gör du så så blir det dock marklyft dagen innan du ska löpa, vet inte hur sugen du är på det :D

tips är att träna mer set på dom övningarna du vill bli bra i, alltså chins, bänk osv (kan hända att det är ändrigar du gör efter hand). alltså t ex mer än fyra set chins i veckan, det hade varit alldeles för lite för mig i alla fall :). kör förslagsvis tre set chins på armpasset?

hur tycker du det låter? lycka till!

Andreas S
2012-06-29, 02:44
Tack så hemskt mycket. Jag tog en del av era råd och ändrade lite. Håller till exempel med om att jag borde ha fler sets på grenövningarna. Även om jag själv brukar känna att min kropp hinner återhämta sig ,för att till exempel köra dips efter bänk eller liknande, så ser jag inte heller varför jag bör ha det i just den ordningen när det inte är lika optimalt som jag tror och hoppas att det är nu.

För övrigt så kommer konditionspassen variera lite beroende på hur jag mår på den dagen. Men det jag skriver här är iaf ett minimum.


Dag 1 Ben och vader
Knäböj 6x8-10
Benspark 3x8-10
Liggande lårcurl 4x8-10
Sittande vadpress 5x5
Vadpress i benpress 3x4-6

Dag 2 Armar och mage
Bicepscurl 6x8-10*
Dips 5x8-10
Chin ups 3x8-10**
Pushdowns 3x8-10**
Brutalbänk 3xmax
*= Byt turordning på bicepscurl och dips vartannat pass
**= beroende på om man börjar med dips eller bicepscurl.

Dag 3 VILA

Dag 4 Bröst och axlar
Bänkpress 6x8-10
Lutande DB press 3x8-10
DB axelpress 3x6-8
Sidolyft DB 3x8-10


Dag 5 Rygg och mage
Chins 4x8-10
Marklyft 4x8-10
Rodd 3x8-10
Baksida axlar DB 3x8-10
Brutal bänk 3x8-10

Dag 6 Kondition
Vartannat pass:
Intervaller 5x1 min sprint
30 minuter simmning medeltempo
5x100m simmning
30 minuter löpning medeltempo

Dag 7 VILA

Ja nu ser det ut såhär. Vi testar detta och ser :P Men tyvärr så kommer jag inte kunna köra igång med detta seriöst förrens till hösten då jag inte kommer ha konstant tillgång till ett gym nu under sommaren. Men nu har jag något att se fram emot iaf. Så länge får det räcka med dips på stadsbänkar och chins på trädgrenar *flex*

Birkharju
2012-06-29, 11:34
Schemat ser faktiskt RIKTIGT bra ut nu! :)

Andreas S
2012-06-29, 12:31
Schemat ser faktiskt RIKTIGT bra ut nu! :)

Tack, jo det tycker jag med. Känner att det är ett schema som kan dra igång utvecklingen som jag vill nu till höst men samtidigt är det inget komplex och det bör ju lätt gå att hålla.

Om någon undrar så har jag satt lite lägre reps på vadövningarna för jag känner att de är skit små och volym träningen där verkar inte hjälpa. Tror att det kanske kan hända något om man kör på högre vikter eftersom att de ändå används hela tiden ändå.

Andreas S
2012-07-03, 21:33
För några dagar sedan gick jag såklart och brände mig i solen(*grr*) så pass mycket att jag nu inte riktigt kan röra mig utan att det gör ont. Framförallt är det ryggen och knävecken som svider. Jag lär inte kunna göra någon form av träning på ett tag utom att gå men även det är jobbigt. Jag käkar värktabletter och försöker hålla mig fuktig på huden så gått det går så att jag så snabbt som möjligt läker. Och när det väl har läkt så blir det fullt med bland annat mycket burpees och andra liknande övningar för att hålla formen uppe nu när man inte har tillgång till gym.

Andreas S
2012-07-06, 23:43
Brännan är i princip borta nu. Jag kan röra på mig lite hur jag vill utan att det gör ont. Är fortfarande rätt röd på ryggen men det känns bra ändå. Det ända riktiga problemet som fortfarande är kvar är mina knäveck. Huden har blivit för torr där och det har bildat sår från när huden har sträckts ut(ser ut som bristningar lite) och det gör jävligt ont! Så fortfarande små problem med att gå ordentligt haha

Är rätt van vid brännskador under sommaren men detta var lite mer extremt. Gick jävligt fort och blev lite väl mycket av det goda tydligen.

Andreas S
2012-07-07, 19:59
Vecken gör ont och det resultrade i typ ingensömn i natt men har nu lokalbedövning till hjälp så det ska nog gå bra. Men kände mig lite dum som inte tränade ändå så tog det fick bli vardagsrumsträning idag för överkropp. Körde en jävla massa armhävningar, bänkdips(eller stolsdips), sit ups av alla olika former med twists osv, benlyft m.m

Detta tog en del ändå och är nöjd med detta. Men nu vill jag till ett ordentligt gymdär jag kan kötta på. Saknar knäböj! 3 veckor kvar dock

Andreas S
2012-07-10, 21:44
Nej vad jag har känt mig usel och man mår inte bra när man inte har tillgången till gymmet och motivationen har legat på noll. Var tvungen att göra något idag kände jag och i brist på motivation så tog jag mig en fin promenad. Den blev ganska lång, 1 timme. Och hur skönt var inte det! Fick rensa hjärnan lite vilket jag tror kunde behövas. Nu skall jag försöka köra någon form av träning varje dag, typ, i minst 30 minuter. Det är lite mindre än 3 veckor tills jag åker till Malmö och då blir det ständiga gympass och säkert en hel del vattenpolo.

Sen börjar hösten och den riktiga satsningen mot F5.

Andreas S
2012-07-11, 18:51
Totalt 45 minuter av lite blandat. Började med att gå i rask takt tills jag hittade en fin gräsplätt nere vid en strand. Här valde jag att köra en 9-15-21 där jag körde mellan armhävningar och vanliga, hederliga situps. Gick precis och jag insåg hur usel min kondis är haha. Sen blev genväg hem igenom en skog som egentligen bestod mestadels utav större block och gräs :P Ganska jobbigt, jag sprang.

Naturen här ute på Sturkö(ca 30 minuter från Karlskrona) är fantastisk och det höjer ens motivation att köra på.
Hittade en gungställning utan gungor som jag lär använda som chin/pull up stång :D

Andreas S
2012-07-14, 18:21
Idag blev det lite back intervaller. Så jävla jobbigt! Man märkte direkt att denna konditionen kan fan ingeting! Men det skall ändras på.

Backen var kanske 150 meter lång med en lutning på kanske 30 grader: Fast är inte precis bra på sånt när det kommer till att uppskatta lutningar. Det var iaf brant.

8x~150m - 60 sekunders vila vid botten, sprang ner.

Efter det gjorde jag en armhävningsserie som jag faktiskt tagit från paulo roberto.
1, 10 sek vila, 2, 10 sek vila osv... upp till fem. Efter 5 vilar man 60 sekunder och börjar sen om.
Jag lyckades komma upp till totalt 89 armhävningar, dvs 6 "varv" minus 1.

Helt ok pass ändå.

Bild från instagram, @andreasss92 bilden visar tyvärr inte hur brant backen var :S
Blev grillad korv :eating:
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=690&pictureid=2985

Andreas S
2012-07-17, 16:29
i söndags var jag på Öland och kollade på fåglar. Det blev lite med mat och mycket promenad. Men trevligt. Igår körde jag min amrhävningsserie och kom upp i totala 113 armhävningar(PB!*flex*) och även en massa upphopp på en mur som kanske var 50-60 cm.
Idag blir det vila, mer för att jag inte hinner med nån form av träning idag än att jag är sliten.

Edit: Ett av dagens mål, bröt fastan runt 15:30 med denna. Lax+ris+kyckling.
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=675&pictureid=2994

Jonithan
2012-07-17, 16:46
Riktigt roligt mål! Och det ser väldigt bra ut initialt! Vill du verkligen satsa på fitness 5 eller är det mer en "ursäkt" för att få en riktigt bra form? =) Om det är Fitness 5 resultatet som är målet skulle jag kretsa lite mer kring Dips och Chins på dina bröst- respektive ryggpass.

Av egen erfarenhet får jag ut mer av att satsa på dips (börja på kroppsvikt och kämpa sig upp extraviktat!), det ger även mer utdelning i bänkpress än vad vice versa resultatet hade varit!

Som sagt! Roligt med någon som siktar mot samma mål! =)

Andreas S
2012-07-18, 19:09
Riktigt roligt mål! Och det ser väldigt bra ut initialt! Vill du verkligen satsa på fitness 5 eller är det mer en "ursäkt" för att få en riktigt bra form? =) Om det är Fitness 5 resultatet som är målet skulle jag kretsa lite mer kring Dips och Chins på dina bröst- respektive ryggpass.

Av egen erfarenhet får jag ut mer av att satsa på dips (börja på kroppsvikt och kämpa sig upp extraviktat!), det ger även mer utdelning i bänkpress än vad vice versa resultatet hade varit!

Som sagt! Roligt med någon som siktar mot samma mål! =)

Tack så hemskt mycket!
Mitt mål är just FitnessFive! Sen tror jag att det krävs, för mig iaf, att jag ser bra ut(dvs jag är ganska muskulös med hyffsad låg fett procent) för att jag skall ha en möjlighet att ens klara av att utföra några repetitioner på de vikterna.
Jag vet att jag den senaste tiden har kört mestadels vanlig styrketräning och med lite mer BB övningar. Men, som du kan se längre upp, så har jag skapat mig ett schema som jag kommer att hoppa på så fort som jag får tillgång till ett gym. Just nu bor och jobbar jag ute på en ö, sturkö, utanför Karlskrona. Jag utnyttjar det jag ser typ och försöker underhålla min kropp(och abstinens) så gott det går.
Mitt schema som jag snart kan köra igång med så har jag 7 sets chins och 5 sets dips. Kanske lägger in något extra dips set på bröst dagen om jag känner för det.
Ja, det är alltid kul med folk som kan motivera varandra, vi får se till att göra det.Tack igen. :)

Idag blev det hela 20 timmars fasta(ja jag periodiserar mitt intag av mat)då jag fick jobba länge ute på havet. Detta gjorde att jag även inte hinner med någon träning. För nu måste jag både äta min mat på 4 timmar samt plugga hela kvällen tyvärr. Blir dubbla/dubbelt så hårt imorgon.

Blev likadan middag som igår, men efterrätten blev detta! Kvarg+funlight+mango!
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=675&pictureid=3000

Andreas S
2012-07-24, 15:51
Dåligt uppdaterande här men har haft uselt med inre nätet. Ska ut och köra lite statonesträning iform av burpees, omvända rows, och annat roligt(inte bestämt riktigt än exakt vad jag gör.)

Har tränat på bra, dock blev det lite mycket av det söta, det dåliga söta dessutom, i helgen. Men nu så.

Andreas S
2012-07-25, 20:46
idag hände något väldigt konstigt. Asså det är egentligen inget som jag är stolt över men jag anser det vara intressant.

Jag körde ett pass på bara 10 minuter där jag hann med detta:
15 burpees
30 squats(kv)
15 knees to elbows(per sida)
10 pull ups(med en dubbelt så bred stång, ni vet en sån man hänger gungor i)
10 omvända rows

Totaltid 9:12 min(USELT, men en början)

Sen direkt efter det blev det idioten. Hade bara 30 meter att jobba på men dela det upp det på 10m per "linje där man vänder" emellan varandra. Gjorde 3 stycken sprintar utan någon vila emellan varje.

Efter detta hände något som för mig är lite annorlunda. Alla känslor som kom ut, vilket var många vändes till det negativa och jag fick nån slags mental breakdown som jag inte kunde kontrollera alls. Kändes skitjobbigt. Och sen, när jag "hämtat" mig lite(efter kanske 15 minuter), till det pinsamma. Jag tar min cykel till ica och köper godis. Cyklar hem och i princip häller i mig det.
Mår INTE skit nu efteråt utan snarare lättad och nästan bättre än innan träningen.

Vanligt vis efter ett pass av någon form som mår jag skit bra och så. Ja endorfiner helt enkelt så för mig var detta väldigt annorlunda.

Om nån läser detta och har varit med om detta så får ni gärna dela med er om era tankar. Bara för skojs skull. Det kanske egentligen inte är något konstigt men jag har då aldrig varit med om det.

Idag blev det säkert kcal plus och jag fuckade upp min fasta totalt. Blir helt enkelt lite straff på det imorgon :P Får se vad jag hittar på

Puss

Remas
2012-07-26, 02:51
Såg att du spelat polo, vilket lag under vilka år?!

Andreas S
2012-07-26, 14:13
Såg att du spelat polo, vilket lag under vilka år?!

SK Ran, malmö hmm tror att jag började när jag var 12 så det skulle vara 2004 och sen så har jag hållt på till kanske 2:a ring på gymnasiet. Men har väl därefter hoppat på och av med det fram till förra sommaren då jag flyttade upp till umeå.

Dra snart till Malmö, och har hört dåliga nyheter om att väldigt få spelare är kvar men ska nog kunna få spela lite grann. Är sjuukt sugen just nu.

Själv då? Vilket lag spelade/spelar du för?
Edit: Ser att det är linköping och känner faktiskt igen ditt namn. Tror nästan jag har mött dig :P

Andreas S
2012-08-08, 10:31
Äntligen tillbaka i det underbara Malmö! Och då får jag självklart tillgång till gym :D Har varit hemma ett par dagar nu så tänker sammanställa min gymbesök lite.

Har inte skrivit ner något så vet inte exakt alla vikter och så men på ett ungefär.
Tränar med en polare som kör nått slags strength program från mark rippetoe. Har själv inte kollat igenom det men jag är bara här för att behålla(och kanske öka lite) av min styrka innan hösten då jag sätter igång på allvar med mitt egna upplägg.

Lördag(4/8)
Marklyft
60 kgx10 uppvärmning
80 kgx8 uppvärmning
80 kgx8 uppvärmning
10 kg5x4
95 kgx6

Pull ups(mycket brett grepp)
kvx5
kvx3
kvx1 :S

Barbell rows
35 kgx12
35 kgx12
40 kgx8

Helt ok pass, märktes dock att man inte har tränat ordentligt på typ 1 månad, om inte mer. Det var lite segt i början.

Söndag(5/8)
Konstigt nog ingen träningsvärk här så jag gjorde lite mage och vader. Detta passet körde jag ensam så valde själv lite.
3 set brutalbänk
3 set crunches
3 set varierande benlyft
3 set stående vadpress
3 set sittande vadpress.

Ganska nice pass. Blev födelsedagskalas för en släkting sen så det blev tårta och allt. Visade sig hjälpa mig för nästa pass.

Måndag(6/8)
Bänkpress
10x20 kg uppvärmning
10x30 kg uppvärmning
10x45 kg uppvärmning
11x55 kg
11x50 kg
11x45 kg

Militärpress
35 kgx5
32,5 kgx5
32,5 kgx5

Dips(60 sekunder mellan seten)
kvx8
kvx8
kvx8

Kände mig stark,antagligen lite på grund av all mat jag åt dagen innan. Dipsen gick bättre än förväntat och bänken kändes stark den med. Lite små missnöjd med militärpressen dock.

Dock tror jag att par styck dagisåriga(nytt ord? :D)kusiner var orsaken till att jag nu sitter med en hals som är helt igentäppt och en näsa som rinner som umeälven. Idag är det meningen att det skall tränas ben och därmed knäböjjas i massor. Jag tror fortfarande på att jag kan gå och träna senare under dagen men vi får se.

Andreas S
2012-08-09, 07:56
Onsdag(9/8)
Igår blev det trots allt ben. Jag vet från tidigare att när jag inte har tränat ben på länge och går rakt in i squat-racken så säger musklerna ifrån och efter det första uppvärmnings setet strejkar de ut. Så jag tog tid på mig att värma upp med bland annat mycket dynamisk stretching.
Sen hade jag och träningspolaren startat en konversation om low-bar squat och varför jag inte har gjort det tidigare. Vi började öva teknik och jag börjar verkligen gilla det. Höll säkert på i 30 minuter med att bara köra teknik på olika vikter. Har fått in det rätt bra tycker jag, dock har jag svårt med rörligheten i mina handleder vilket gör att det gör väldigt ont i de så fort vikten kommer upp på 40 kg. Men jag kommer öva upp det och om ni läser detta får ni självklart komma med tips på hur jag kan få upp rörligheten i handlederna och så. Uppskattas.

Till själva träningen då :P
Eftersom tiden gick åt till teknikträning så blev det bara 3 set knäböj samt några set cable crunches.
80 kgx5(fail på 6)
70 kgx7
70 kgx7

Cable crunches
70 kgx12
70 kgx12
70 kgx10

inte jätte nöjd med mina ben när vi väl började träna men det lossnar nog snart.

theMellis
2012-08-09, 12:44
Kul med mer folk som kör fitnessfive! Tips: när det gäller fitnessfive börja öva grenarna, dela på dips och bänk dagar och kör fler set dips! Övning ger färdighet :)

Böj e inte min specialité men mitt tips är stretcha.. Googla övningar! Sen kan du köpa böjskor, ger lite självförtroende :)

Andreas S
2012-08-12, 10:16
Kul med mer folk som kör fitnessfive! Tips: när det gäller fitnessfive börja öva grenarna, dela på dips och bänk dagar och kör fler set dips! Övning ger färdighet :)

Böj e inte min specialité men mitt tips är stretcha.. Googla övningar! Sen kan du köpa böjskor, ger lite självförtroende :)

Jag tackar så mycket för tipsen. Skall kolla lite på några övningar. Har haft lite samma problem i bänkpressen nämligen att jag inte kan hålla handleden rak. Kan vara så att jag är svag också.
Böjskor har jag tänkt och införskaffa faktiskt nu till hösten faktisk. Eller iaf kolla på det till en början.

Lördag(11/8)
Marklyft
60 kgx10 -uppvärmning
80 kgx8 - uppvärmning
80 kgx8 - uppvärmning
105 kgx6 (+2 reps sen förra träningen)
95 kgx7(+1 rep)

Pull ups
kvx5
kvx2
kvx2
kvx1+1 neg

Barbell rows
37,5 kgx10
40 kgx8
37,5 kgx8

Helt ok pass antar jag, ökar i styrkan lite men inget märkvärdigt pass, dock får det bli högre vikter på marklyften snart. Passen är lite för korta för min smak. Vanligtvis vill jag ha lite mer intensitet fast tror att det är vad jag behöver nu då jag fortfarande är jätteförkyld och har precis börjat efter ett längre uppehåll. Får förbereda kroppen inför IKSU comebacken :P

Andreas S
2012-08-12, 19:26
Blev ett litet pass idag med.
Följde nämligen med min bror för att hitta hans nya gymnasium. Det ligger ca 1,1 mil utanför malmö. Eller snarare ifrån min fars hus. Så det blev en fin cykeltur på cirka 1 timme. Inget märkvärdigt men kul, speciellt den sista biten då jag och brorsan valde att tävla lite. Och självklart så vann man *flex* men killen är inte dålig på cykel.

Andreas S
2012-08-14, 11:05
Bröstpass igår.
Måndag(13/8)
Uppvärmning av axlar och rotatorcuffen samt lite i bänkpressen

Bänkpress
57,5 kgx10
52,5 kgx10
47,5 kgx10

Militärpress
40 kgx5
37,5 kgx5

Dips
kv x10
kv x8
kv x5

Bra, börjar få tillbaka styrkan. Tekniken sitter bra i både bänken och dipsen tycker jag. Och trots att jag faktiskt var ganska trött i axlarna efter bänk och militärpress så gick det ganska enkelt i dipsen. Bra där helt enkelt. Tror till och med att jag väger lite mer nu än vad jag gjorde innan jag åkte från Umeå.

Andreas S
2012-08-14, 21:20
Idag skulle vara vilodag men vafan, man måste ta chansen när man väl är här nere. VATTENPOLO träning! Eller tja, först typ 1,5 timme fotboll för att sedan köra cirka 40 minuter med den jobbiga, men ack roliga, vattenpololeken "Victoria"

Den går ut på att man spelar med två lag på ett mål, med målvakt. Det finns egentligen inga regler mer än att man inte får skada varandra(detta är såklart inte upp till dig själv om du har blivit skadad utan upp till alla andra :smash:)samt att målen man gör räknas bara om de är gjorda på volley. Man får alltså inte ta upp bollen direkt från vattnet och göra mål. Det måste ske minst 1 passning först, som såklart inte skall gå i vattnet efter att den blivit mottagen.

Jag fick ligga på en snubbe som jag ofta få möta då vi är jämnbra, jämnsnabba och ungefär lika starka. Well jag måste säga att idag var jag snäppet vassare i både simningen och...tja...låt oss kalla det brottningen. *flex*

Skit kul iaf och enligt mig helt ok jobbig träning.

Andreas S
2012-08-15, 22:22
Onsdag 15/8
Idag var det ben, eller snarare knäböj.
Blev även idag mycket teknik och jag börjar gilla lowbar mer än highbar. Sätter nu ett mål att jag helt satsar på att alltid träna lowbar när jag kör knäböj. Just nu verkar jag inte vara stark/van nog i överkroppen för att kunna träna på några tunga vikter så jag får väl köra lite både highbar och lowbar tills jag vant mig/blivit starkare.
Idag blev det en jävla massa sets, och var uppe som mest på 80 kg på lowbaren om jag inte minns fel. Good progress anser jag.

Testade även lite frontsquats som jag konstigt nog aldrig har testat förut. Körde bara med stång men även detta kanske kan bli något att utveckla. Vore kul att köra lite tyngdlyftning någon vacker dag. Verkar riktigt kul och då antar jag att man bör kunna frontsquat:a

Blev inget riktig benträning om jag ska vara ärlig men är ändå nöjd med passet då det gav mig mer självförtroende för lite tyngre vikter med stången längre ner på ryggen.

Andreas S
2012-08-17, 22:19
Fredag(17/8)
Bröst idag. Noggrann uppvärmning av rotatorcuffen, bröst och axlar. Kände mig stark som fan när jag väl började värma upp i bänkpressen. Valde att göra en maxning först. Och se man på, min känsla var korrekt :D

Bänkpress
70 kgx2 PB!!
60 kgx8
55 kgx9

Militärpress
42,5 kgx7- Fan! 1 rep under pb, ändå nöjd.
37,5 kgx6

Sen var jag tyvärr klar då tiden inte räckte till idag. synd när man var så stark :(

Testar kanske en maxning i dips och chins(förväntar er inga höga siffror haha!) nästa pass. Det ser vi då dock.

Andreas S
2012-08-27, 20:42
Inte skrivit här på ett tag då jag helt enkelt har glömt bort haha :P Men men träna har jag gjort ändå. Och börjat på mitt schema som jag skrivit ovan, med några få ändringar.
Här är senaste passet, från idag.

Måndag(27/8)
Armar och Mage

F5 Stångcurl
25 kgx8
22,5 kgx9
22,5 kgx8
22,5 kgx6
20 kgx8
20 kgx8

Dips
kv x5
kv x7
kv x7
kv x8
kv x5

Stångcurl(pronerat)
15 kgx10
17,5 kgx10
17,5 kgx10

Benlyft(med någon slags halv pilatesboll som ryggstöd)
kv x11
kv x10
kv x10

Kommentarer: Helt ok pass antar jag. Vet inte hur mycket jag väger nu, då jag inte har tillgång till våg längre men dipsen kändes lite mindre explosiva. Fast de kan ha att göra med att jag försökte hålla de väldigt strikta. Målet är ju nu att öka minst 1 rep vid varje set och pass. När jag börjar göra alla på 10:or så lägger jag på vikter.
Gillar IKSUs nya benlyfts variant :D

Andreas S
2012-08-29, 20:43
Igår var min vilodag och jag vilade inte som jag kanske borde ha gjort... Nej jag tentapluggade och sen vid15:30 så begav jag mig till kårhuset för att jobba. Var hemma 5 på morgonen därpå. 13h arbete på restaurang/klubb :D Ja jag var trött. Men jag satt uppe för att plugga det sista och ville egentligen inte somna då hade jag missat tentan. Nu fick jag ändå 2 timmars sömn.
Utan att sova efter tentan så blev det gymmet och det var dags för bröst passet.
Det blev såklart usla vikter och ingen som helst kontroll på något kändes det som. Ganska idiot!

Onsdag(29/8)
Bröst/Axlar

Bänkpress
55 kgx9
55 kgx9
55 kgx9
55 kgx9
55 kgx9
55 kgx9
55 kgx8

Incline DB press
15 kgx10
17,5 kgx10
17,5 kgx6
12,5 kgx7 - Ingen vila alls mellan de sista seten.

Militärpress
35 kgx5
30 kgx6
30 kgx4
25 kgx6

Sidolyft
Här gjorde jag lite annorlunda jämfört med hur jag brukar göra. Jag tog två 5 kg hantlar och körde med båda armarna samtidigt jättestrikt tills jag inte orkade och då körde jag bara lite mer ostrikt några repetitioner tills jag inte klarade fler.
4 sets, räknade inte repetitionerna.

Kommentarer: Uselt pass som jag bara ville gå ifrån. vad jag än gjorde så gick det dåligt. Om inte att jag var svag i kroppen så var det för att jag bara gjorde det dåligt. Fast nu i efterhand. Känns det ändå ok att jag gjorde passet överhuvudtaget. Egentligen skulle jag skippat arbetet(frivilligt) istället men men, man måste ju ställa upp.
Nu har jag iaf något att slå tills nästa pass :D

Remas
2012-09-01, 16:55
SK Ran, malmö hmm tror att jag började när jag var 12 så det skulle vara 2004 och sen så har jag hållt på till kanske 2:a ring på gymnasiet. Men har väl därefter hoppat på och av med det fram till förra sommaren då jag flyttade upp till umeå.

Dra snart till Malmö, och har hört dåliga nyheter om att väldigt få spelare är kvar men ska nog kunna få spela lite grann. Är sjuukt sugen just nu.

Själv då? Vilket lag spelade/spelar du för?
Edit: Ser att det är linköping och känner faktiskt igen ditt namn. Tror nästan jag har mött dig :P

Jag spelade aktivt fram till 2009 så vi har säkert mött varandra!



Idag skulle vara vilodag men vafan, man måste ta chansen när man väl är här nere. VATTENPOLO träning! Eller tja, först typ 1,5 timme fotboll för att sedan köra cirka 40 minuter med den jobbiga, men ack roliga, vattenpololeken "Victoria"

Den går ut på att man spelar med två lag på ett mål, med målvakt. Det finns egentligen inga regler mer än att man inte får skada varandra(detta är såklart inte upp till dig själv om du har blivit skadad utan upp till alla andra :smash:)samt att målen man gör räknas bara om de är gjorda på volley. Man får alltså inte ta upp bollen direkt från vattnet och göra mål. Det måste ske minst 1 passning först, som såklart inte skall gå i vattnet efter att den blivit mottagen.

Jag fick ligga på en snubbe som jag ofta få möta då vi är jämnbra, jämnsnabba och ungefär lika starka. Well jag måste säga att idag var jag snäppet vassare i både simningen och...tja...låt oss kalla det brottningen. *flex*

Skit kul iaf och enligt mig helt ok jobbig träning.

Hahah Victoria är ju en klassiker, dock inte kul när man får spela mot lagets mongo...

Andreas S
2014-04-05, 11:04
Läääääänge sedan jag använde den här.
Men varför inte köra igen.

För att uppdatera så har jag inte kört FitnessFive än, men lär bli nu i vår/sommar.
Återkommer imorgon med nästa pass.

Andreas S
2014-04-06, 15:24
5/4 -2014
Bröst och axlar

Bänkpress
75 kgx7
75 kgx7
75 kgx7
75 kgx8
75 kgx8

Dips
20 kgx6
22,5 kgx4(PB!)
22,5 kgx4(TPB!)
20 kgx5
22,5kgx2

Incline bänkpress
45 kgx6
45 kgx6
47,5 kgx4
40 kgx6
40 kgx6

DB bänk
26 kgx6
26 kgx5
24 kgx6
24 kgx6

Avslutade med dessa i ett super mega set.
Bakre axlar DB 3x8x6 kg
Sidolyft DB 3x8x7 kg
Frontlyft DB 3x8x7 kg

Kommentar
Ett helt okej pass. Men lite svag i bänken fortfarande. Men fortsätter jag kötta såhär så borde jag trycka 80 kgx10 snart vilket är målet.
Dipsen är jag såklart nöjd med, då det inte bara var "mycket" vikt under mig utan även väldigt långsamma och noggranna repetitioner.

Andreas S
2014-04-09, 17:56
8/4 - 2014
Knäböj
95 kg x 6
95 kg x 7
95 kg x 7
95 kg x 8
95 kg x 8

Frontböj
60 kg x 4
60 kg x 4
60 kg x 4
60 kg x 4

Benpress
130 kg x 8
150 kg x 6
150 kg x 6
150 kg x 6

Benspark
31 kg x 8
59 kg x 8
66 kg x 8
66 kg x 8 + dropset(52 kg x 6, 31 kg x 8)

Chin ups
4
4
4
3(med ryggsäcken på, ingen aning om vikt)

Kommentar
Bra benpass, missnöjd med tekniken i böjen(kan länka film senare) men annars okej antar jag. Måste behålla tålamodet då jag verkligen inte är van vid att köra såhär "tungt" med reps över 6.

Andreas S
2014-04-11, 06:57
10/4 2014
Marklyft
105 kg x 7
105 kg x 8
105 kg x 7
105 kg x 8
105 kg x 7

Chin ups
+2,5 kg x 3 PB!!!!
+2,5 kg x 3 TPB!!
+2,5 kg x 4 PB!!
+2,5 kg x 3
+2,5 kg x 3

Stångrodd
55 kg x 7
55 kg x 6
55 kg x 8
55 kg x 6
55 kg x 6

Latsdrag
50 kg x 10
55 kg x 10
60 kg x 8

Hammerstrength ryggmaskin
25 kg x 10
35 kg x 8
30 kg x 8

Avslutade med Cindy
9 varv + 1 Chin

Kommentarer
Bra ryggpass! Lät tekniken tala i marklyften idag. Gjorde massvis med Chins, allra första gången med vikter under mig. Sen var cindy bara för jobbig och självklart var det chins, eller pull upsen som de egentligen heter, som fick delas upp och blev sjukt jobbiga på slutet. Men vi siktar på 10 varv sen iaf

banalban
2014-04-11, 07:12
Bra jobbat

Andreas S
2014-04-11, 12:47
Bra jobbat
Tack!

11/4-2014
Bänkpress
72,5 kg x 7
72,5 kg x 7
72,5 kg x 8
72,5 kg x 7
72,5 kg x 7

Dips
kv x 13
kv x 10
kv x 8
kv x 7
kv x 7
kv x 6
kv x 5
Totalt= 56 reps

Militärpress
35 kg x 6
35 kg x 6
30 kg x 7

Hanterpress(axlar)
16 kg x 5
16 kg x 6
16 kg x 5

OH triceps(hantel)
16 kg x 8
16 kg x 7
16 kg x 7

Super set med tre övningar
Triceps pushdowns 3x8x15 kg
Sidolyft 4x10x7 kg
Frontlyft 4x8x7 kg

Avslutade med chins
5
5
4
3

Kommentar
Bra pass ändå. Men insåg hur jävla svag jag är i mina axlar. Det läggs helt enkelt in på mitt "prio"pass
kanske ska lägga till att kroppsvikter i morse stod på låga 86 pannor.
Bara 2 veckor kvar till första tävlingen och jag vill åtminstone tappa 4 kg till. blir svårt :/

Andreas S
2014-04-14, 09:38
13/4 2014
Knäböj
92,5 kg x 7
92,5 kg x 6
92,5 kg x 7
92,5 kg x 6
92,5 kg x 8

Frontböj
55 kg x 7
55 kg x 7
55 kg x 6
55 kg x 6
55 kg x 6

Utfall
50 kg x 8
50 kg x 8
50 kg x 8
50 kg x 8

Raka marklyft
90 kg x 6
90 kg x 6
90 kg x 6

Liggande lårcurl
55 kg x 8
60 kg x 4
53 kg x 6

Vadpress - SS - Benlyft
85 kg x 8 ------ kv x 10
85 kg x 9 ------ kv x 8
90 kg x 8 ------ kv x 10

Avslutade med
Chins --> 5, 5, 4, 3
Dips 13

Kommentar
Helt okej pass. Måste bara sätta in i min skalle att jag kan göra 8:or på de vikterna jag kör på. Dådet är tydligt att jag klarar det.

Lägger även in en video på tidigare ben och ryggpass. Säg gärna vad ni tycker.
https://www.youtube.com/watch?v=ms5T04upLp8

Andreas S
2014-07-31, 02:44
Tisdag - Ben

5x5x90kg Knäböj (1 st chin up mellan varje set)
5x5x60kg Frontböj (1st chin up mellan varje set)
3x10x20kg Utfall (30 sek vila mellan seten)

1000m rodd 3:32,7 sek <---PB!

Vilade en timme och körde sedan:
Teknik i ringar
5x3xkv(+smallt band) Ring pullups till naveln
5x2xkv Skin the cat

Metcon
AMRAP 10 min of:
25 AB-mat situps
10 HSPU(Ben på 24inch låda)
25 OH-lunges @25 kg plate

Reslutat: 2 rounds + 25 sit ups & 10 HSPU

En liten film som sammanfattar första delen
https://www.youtube.com/watch?v=qphGMzua0sA