handdator

Visa fullständig version : varför inte tonfisk?!?!


aldoschadewitz
2012-06-16, 20:34
Hej, läste lite olika kostscheman och i VÄLDIGT få var tonfisk involverade men väldigt mycket kyckling. varför?
tonfisken är ju mycket billigare, typ samma förhållande mellan fett och protein, innehåller kreatin och är väldigt god... eller är det bara jag som tycker det kanske :smash:

finns det något negativt med tonfisk som jag inte vet om??*screwy*

Grotesk
2012-06-16, 20:37
Alla gillar inte tonfisk.

Magnus N
2012-06-16, 20:37
Hej, läste lite olika kostscheman och i VÄLDIGT få var tonfisk involverade men väldigt mycket kyckling. varför?
tonfisken är ju mycket billigare, typ samma förhållande mellan fett och protein, innehåller kreatin och är väldigt god... eller är det bara jag som tycker det kanske :smash:

finns det något negativt med tonfisk som jag inte vet om??*screwy*

Att det skulle vara billigare vet jag dock inte

Troligen är det väl att fler gillar smaken av kyckling än av tonfisk

begt
2012-06-16, 20:40
Få som gillar tonfisksmaken. Några knep man kan ta till är citronpeppar, krossade tomater, rödlök m.m. för att få bort den distinkta tonfisksmaken.

aldoschadewitz
2012-06-16, 20:45
Att det skulle vara billigare vet jag dock inte

Troligen är det väl att fler gillar smaken av kyckling än av tonfisk

joo det är billigare men inte jätte mycket..

tolkar detta som att det är smaken som är problemet och inget annat..
mamma tjatar nämligen om att man kan bli steril av burkmat.. vilket jag tycker låter osannolikt

Tolkia
2012-06-16, 20:46
Det finns en gräns för hur mycket tonfisk man bör äta med hänsyn till tungmetallexponering.

Magnus N
2012-06-16, 20:48
joo det är billigare men inte jätte mycket..

tolkar detta som att det är smaken som är problemet och inget annat..
mamma tjatar nämligen om att man kan bli steril av burkmat.. vilket jag tycker låter osannolikt

Vad kostar tonfisken då? kyckling hittar man allt som oftast för 39kr/kg och ibland även billigare

Akada
2012-06-16, 20:55
Vad kostar tonfisken då? kyckling hittar man allt som oftast för 39kr/kg och ibland även billigare
6kr för 120g med 26g protein /100g gäller väl för vissa märken.

Magnus N
2012-06-16, 21:00
6kr för 120g med 26g protein /100g gäller väl för vissa märken.

alltså ca 50kr/kg då, iofs lite mera protein men skulle nog säga det är rätt jämt prismässigt och proteinmässigt

Inge Enveten
2012-06-16, 21:02
Kyckling är billigare och godare.

Akada
2012-06-16, 21:04
alltså ca 50kr/kg då, iofs lite mera protein men skulle nog säga det är rätt jämt prismässigt och proteinmässigt
En annan fördel med tonfisken är att man inte behöver tillaga den.

Äter det väldigt sällan då jag föredrar kyckling och ändå lagar mycket åt gången, men jag skulle definitivt spara en del pengar om jag åt mer av det.

Tomas W
2012-06-16, 21:10
God tonfisk är dyrare än kyckling och kycklingen är lättare att få god smak på helt enkelt. Kan lätt äta kyckling flertalet gånger i veckan men skulle inte vilja äta samma mängd tonfisk.

Sniggel
2012-06-16, 21:15
Har aldrig hittat någon tonfisk som är billig. Kycklingfilé för 50 kr kilot är lätt att hitta, men tonfisk kostar nästan alltid en del mer. Om man inte jämför med dyrare kyckling förstås (kronfågel).
Nu äter jag iofs knappt kyckling av "typ" etiska skäl (men även för att kyckling är rätt tråkig om man inte är duktig på att laga mat) och inte heller tonfisk eftersom jag inte finner det så intressant. Väljer isåfall hellre makrill. Inte lika proteinrikt men 10ggr godare och innehåller även en stadig dos omega-3. Det är ju iofs inte billigt det heller men ibland kostar man ju på sig. Annars är det fläskkött (och ost och ägg) som gäller för det mesta för mig när det kommer till proteinrik mat.

aldoschadewitz
2012-06-16, 21:30
käkar alltid kronfågeln.. annars har dom ju sprutat in massa vatten i dem och sedan när man steker dem så blir dom jätte små. kronfågeln är kvalitet!

och när man steker kyckling så blir det ju en del fett som tillkommer? eller finns det något bra sätt att tillaga utan tillsatt fett? för tonfisk funkar ju utmärkt "rått"

krubkungen
2012-06-16, 21:34
käkar alltid kronfågeln.. annars har dom ju sprutat in massa vatten i dem och sedan när man steker dem så blir dom jätte små. kronfågeln är kvalitet!

och när man steker kyckling så blir det ju en del fett som tillkommer? eller finns det något bra sätt att tillaga utan tillsatt fett? för tonfisk funkar ju utmärkt "rått"

Ja, i ugn eller med teflon stekpanna.

Zorban
2012-06-16, 21:35
och när man steker kyckling så blir det ju en del fett som tillkommer? eller finns det något bra sätt att tillaga utan tillsatt fett? för tonfisk funkar ju utmärkt "rått"
I ugn t.ex. Om du vill kan du ju ge det en minimal stekyta innan, och mängder fett är då försumbar.

vicarious
2012-06-16, 21:39
Kycklingen jag köper kostar 99kr för 2kg. Den billigaste tonfisken jag kan hitta är salladstonfisk där en burk a 140g avrunnen vikt kostar 5.90kr.

Jämförelsen i PPK blir
kyckling 4.0
salladstonfisk 4.27

Salladstonfisken alltså billigare. Men å andra sidan är det just salladstonfisk vilket inte är samma sak som tonfisk konsistensmässigt. Dessutom tycker jag personligen kyckling är godare. Så för mig är valet alltid enkelt - kyckling.

Löpsko
2012-06-16, 21:40
Det finns en gräns för hur mycket tonfisk man bör äta med hänsyn till tungmetallexponering.


vet du var den gränsen dras?

snittar nog en burk om dagen

begt
2012-06-16, 21:50
vet du var den gränsen dras?

snittar nog en burk om dagen

Enligt livsmedelsverket innehåller tonfisk på burk inte några höga halter av kvicksilver, mer än så nämner de inte på hemsidan.

Tonfiskarten skipjack fångas när fiskarna fortfarande är små så därför är halten av miljögifter sannolikt mycket lägre än för större tonfiskar. Trots det så kan säkert halterna variera kraftigt beroende på var fisken fångats och man kan aldrig vara riktigt säker.

Personligen skulle jag inte äta mer än någon enstaka burk tonfisk i veckan utan äta makrill istället och ta smällen av potentiella miljögifter i utbyte mot en stor mängd omega-3, som har hälsofrämjande effekter. Naturligtvis är det antagligen inte bra att äta makrill dagligen heller i längden.

astrodog
2012-06-16, 21:52
Hög mängd BPA i tonfisk också.

cero
2012-06-16, 21:53
Alla gillar inte tonfisk.

Tror du koloiternas matvanor styrs av smak?

Inge Enveten
2012-06-16, 21:56
Tror du koloiternas matvanor styrs av smak?

Inte bland nyregistrerade opti-paranoia "omajgad jaG Gick 3 SekUNder Ner För TRAPPAN SKa JaK Taa Maj 3 g bCAA ellR 4 g Eaa"-medlemmar men bland mognare och mer erfarna medlemmar som förstår vad som är av betydelse, ja, delvis åtminstone.

krubkungen
2012-06-16, 22:03
Hög mängd BPA i tonfisk också.

Visade det inte sig också att Bisfenol A var rätt hög i konserverad mat (tonfisk på burk)? Ifos så ät dem från frukost till middag konserverad mat vilket man "normalt" fall inte gör.

aldoschadewitz
2012-06-16, 22:07
även jag tycker att kyckling är snepped godare.. men det är lättillgängligheten av tonfisk (öppna en burk och äta) som e så bra.

men tillbaka till kycklingen och priset.. är det inte så att de kycklingarna för under 60-70 kr kilot är fullpumpade med vatten? har märkt det av vissa märken (kommer inte ihåg namn)
men om det är så att ni vet någon kycklingsprodukt som är ligger på runt 50 och ni inte märker att den krymper får ni gärna tipsa! :D

aldoschadewitz
2012-06-16, 22:08
Visade det inte sig också att Bisfenol A var rätt hög i konserverad mat (tonfisk på burk)? Ifos så ät dem från frukost till middag konserverad mat vilket man "normalt" fall inte gör.

vad är det?? nått man ska hålla sig borta från?

astrodog
2012-06-16, 22:12
Visade det inte sig också att Bisfenol A var rätt hög i konserverad mat (tonfisk på burk)? Ifos så ät dem från frukost till middag konserverad mat vilket man "normalt" fall inte gör.

Det var det jag menade, tonfisk på burk.

blondyz
2012-06-16, 22:20
Tonfisk kränger jag med glädje i mig 2 burkar i stöten. Bara att äta med sked och dricka mjölk till. Folk kollar konstigt, men det är ärligt talat gott även om befolkningen i allmänhet inte verkar tycka det enligt min erfarenhet.

För mig är lättillgänglighet, smak och innehåll tre faktorer som spelar in ungefär lika mycket. Tonfisk på burk smälter in bra i min kost :D

krubkungen
2012-06-16, 22:40
Det var det jag menade, tonfisk på burk.

BPA= Bisfenol A

Bra där av mig :smash:

Tolkia
2012-06-16, 22:54
vet du var den gränsen dras?
Nej, men Grub har skrivit om det flera gånger, har jag för mig, så sök och du torde finna.

Dreas
2012-06-16, 23:01
Nej, men Grub har skrivit om det flera gånger, har jag för mig, så sök och du torde finna.Det jag tror du tänker på är väl inte Skipjack, den fisk som finns i tonfiskburkar utan blå- och gulfenad tonfisk?

SLV tar upp mer om detta.

Jokester
2012-06-16, 23:06
även jag tycker att kyckling är snepped godare.. men det är lättillgängligheten av tonfisk (öppna en burk och äta) som e så bra.

men tillbaka till kycklingen och priset.. är det inte så att de kycklingarna för under 60-70 kr kilot är fullpumpade med vatten? har märkt det av vissa märken (kommer inte ihåg namn)
men om det är så att ni vet någon kycklingsprodukt som är ligger på runt 50 och ni inte märker att den krymper får ni gärna tipsa! :D

Konsum här hos mig brukar någon gång i månaden i alla fall rea ut guldfågel eller kronfågel för 49kr/kg. Brukar vara max 3kg per kund men det registreras inte även om man måste ha kundkort så jag brukar handla på mig 9-10kg varje gång det är billigt.

Tolkia
2012-06-16, 23:41
Det jag tror du tänker på är väl inte Skipjack, den fisk som finns i tonfiskburkar utan blå- och gulfenad tonfisk?

SLV tar upp mer om detta.
En tråd om tonfisk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163099&highlight=tonfisk+tungmetaller), även burkdito.

Om skipjack (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=155423&highlight=tonfisk+tungmetaller).

Jag personligen varken rekommenderar eller avråder, det var endast ett förslag på möjlig anledning till att man inte tokmöljar tonfisk. (Misstänker dock att smaken kan väga tyngre.)

Grotesk
2012-06-17, 00:39
Tror du koloiternas matvanor styrs av smak?

Det har jag inte påstått. Dock kan man ogilla saker baserat på mer än bara smak.

Spartansk
2012-06-17, 00:41
Många ogillar nog lukten när man öppnar burken.

aldoschadewitz
2012-06-17, 09:33
Många ogillar nog lukten när man öppnar burken.

true that, specillet när den har fått ligga till sig lite i den varma träningsväskan innan man äter den på gymmet:)

men jag fick nu i morse 2 reklamtidnigar med erbjudanden. från coob var det erbjudande 2kg kyckling för 129kr vilket blir 65kr kilot (mer än tonfisk) och på lidl hade de ett erbjudande med 1paket på 800gram med motsvarande 75kr kilopris. och de kedjorna är ändå kända för att vara billiga

begt
2012-06-17, 09:37
true that, specillet när den har fått ligga till sig lite i den varma träningsväskan innan man äter den på gymmet:)

men jag fick nu i morse 2 reklamtidnigar med erbjudanden. från coob var det erbjudande 2kg kyckling för 129kr vilket blir 65kr kilot (mer än tonfisk) och på lidl hade de ett erbjudande med 1paket på 800gram med motsvarande 75kr kilopris. och de kedjorna är ändå kända för att vara billiga

Slut på ICA Basic kycklingfilé?

På ICA Maxi brukar 2 kg kosta 100 spänn och 900 g 55 kr.

Inge Enveten
2012-06-17, 09:53
även jag tycker att kyckling är snepped godare.. men det är lättillgängligheten av tonfisk (öppna en burk och äta) som e så bra.

men tillbaka till kycklingen och priset.. är det inte så att de kycklingarna för under 60-70 kr kilot är fullpumpade med vatten? har märkt det av vissa märken (kommer inte ihåg namn)
men om det är så att ni vet någon kycklingsprodukt som är ligger på runt 50 och ni inte märker att den krymper får ni gärna tipsa! :D

Och påsarna är svarta. Men vad spelar det för roll?

Om du ogillar att produkten är pumpad med vatten ska du självklart inte köpa en produkt pumpad med vatten. Är du intresserad av protein per krona är det protein per krona du ska titta på. Svårare än så är det inte. Det finns inget magiskt i att äta tonfisk eller kyckling och det är knappast valet mellan det ena eller det andra eller en kombination av att äta båda som kommer vara avgörande för något.

begt
2012-06-17, 09:55
Edit: 49 kr för 900 g kycklingfile. Inte för att det är en stor skillnad...

Rakanichy
2012-06-17, 10:47
Äter tonfisk säkert 3 ggr per vecka.
Gör pastasås med massor av grönsaker, krossad tomat, tonfisk, Lax/Köttfärs samt kryddor. Legendariskt!

Feelgood
2012-06-17, 12:19
Det är väll lika mycket vatten inpumpat i kyckling från kronfågeln 87% än tex coops egna med 87%kötthalt? Coops är också billigare , 100kr /2kg

Jokester
2012-06-17, 12:59
Det är väll lika mycket vatten inpumpat i kyckling från kronfågeln 87% än tex coops egna med 87%kötthalt? Coops är också billigare , 100kr /2kg

Nej. Kronfågel har absolut det högsta näringsinnehållet av kycklingarna jag har sett. Kronfågel har 23g protein/100g.

Feelgood
2012-06-17, 13:06
Jaha okej , men det billigare kycklingen ligger runt 20g/100g det är inte tokigt det heller.

aldoschadewitz
2012-06-17, 13:26
Och påsarna är svarta. Men vad spelar det för roll?

Om du ogillar att produkten är pumpad med vatten ska du självklart inte köpa en produkt pumpad med vatten. Är du intresserad av protein per krona är det protein per krona du ska titta på. Svårare än så är det inte. Det finns inget magiskt i att äta tonfisk eller kyckling och det är knappast valet mellan det ena eller det andra eller en kombination av att äta båda som kommer vara avgörande för något.

öhm? chilla..
det jag menade var att de märken jag provat har varit pumpade med vatten. Så även fast man betalar för 1kg så blir det bara ca 800g. och då förändras ju statestiken på protein per krona, eller hur? så jag undrade om de produkterna ni använder er av krymper eller inte för om det inte gör det skulle det ju vara jätte bra...

Sia
2012-06-19, 11:59
Men varför är det så få som vill ersätta tonfisk med torsk/alaska pollock, som egentligen får en mer diskret fisksmak efter tillagning?

Jag trodde torsk innehöll lika mycket protein som tonfisk men mindre fett, finns det några andra nackdelar som gör att folk inte vill ha med det på matschemat som jag missat? Eller är det bara det faktum att få gillar fisk?

Springer
2012-06-19, 12:30
Så även fast man betalar för 1kg så blir det bara ca 800g. och då förändras ju statestiken på protein per krona, eller hur?

Du, det är ganska mycket vatten i kyckling från början. Näringsvärdet är det som står på förpackningen, pumpat och klart.

Räknar du bort vattnet i mjölken? :)

vicarious
2012-06-19, 14:35
Jag trodde torsk innehöll lika mycket protein som tonfisk men mindre fett, finns det några andra nackdelar som gör att folk inte vill ha med det på matschemat som jag missat? Eller är det bara det faktum att få gillar fisk?

För mig beror det mest på att torsken/pollocken är dyrare. Och kyckling tycker jag är godare än både tonfisk och torsk, men kul med lite variation. Kyckling blir lätt lite tröttsamt :D

aldoschadewitz
2012-06-19, 22:45
Du, det är ganska mycket vatten i kyckling från början. Näringsvärdet är det som står på förpackningen, pumpat och klart.

Räknar du bort vattnet i mjölken? :)

det var inte näringsvärdet jag syftade på.. men om det är 200g extra vatten så får man ju betala dom extra kronorna för mer eller mindre ingenting.

tonfisk går att äta rått vilket inte går med pollock eller torsk.

Sniggel
2012-06-20, 04:17
Men varför är det så få som vill ersätta tonfisk med torsk/alaska pollock, som egentligen får en mer diskret fisksmak efter tillagning?

Jag trodde torsk innehöll lika mycket protein som tonfisk men mindre fett, finns det några andra nackdelar som gör att folk inte vill ha med det på matschemat som jag missat? Eller är det bara det faktum att få gillar fisk?

Jag själv är inte tillräckligt bra på att laga mat :D
Lax äter jag gärna (lätt att laga, fast dyr) men om man är ute efter att "maximera" proteininnehållet och äter tonfisk av den anledningen så kan man ju lika gärna äta fettsnål fisk också.

krubkungen
2012-08-05, 20:24
Hur är det med abbas tonfisk på burk? Jag tänker på tungmetaller och BPA? Bäst att höra av sig till dem?

Har tänkt byta ut kyckling mot tonfisk några dagar just för att jag tycker tonfisk är gott.

Bozar
2012-08-06, 07:18
Hur är det med abbas tonfisk på burk? Jag tänker på tungmetaller och BPA? Bäst att höra av sig till dem?

Har tänkt byta ut kyckling mot tonfisk några dagar just för att jag tycker tonfisk är gott.

Så ät din tonfisk, äter du inte väldigt stora mängder ofta så behöver du sannolikt inte oroa dig för tungmetaller och BPA. Man ska inte bara äta för att vara opti, det ska vara gott också och det går inte träna hårt med en kost som enligt forskning inte innehåller något ämne som man kan få för stor dos av.

Tycker själv tonfisk i olivolja, italiensk salladskrydda och fullkornspasta är en riktigt god preworkout meal :)

aldoschadewitz
2012-08-06, 17:34
Hur är det med abbas tonfisk på burk? Jag tänker på tungmetaller och BPA? Bäst att höra av sig till dem?

Har tänkt byta ut kyckling mot tonfisk några dagar just för att jag tycker tonfisk är gott.

har ingen koll på abba som märke men i vilket fall som helst så kan du vara lugn om det endast gäller några dagar. äter du mycket kyckling och byter det mot tonfisk under längre tid (månader år..) kan det ha negativa effekter