handdator

Visa fullständig version : Börja löpträna (tjej)


nybörjartjejen
2012-06-16, 17:47
Hej!
Jag vet inte om jag är på rätt forum men jag skriver det här iallfall. Jag är en tjej på 18 år och tränar aldrig. I gymnasiet hade jag idrott under åk 1 och 2 men i 3an tränade jag inte alls. Jag vill börja löpträna (gratis och smidigt, behöver inte köpa gymkort) och undrar hur jag ska lägga upp ett schema?

Jag är smal och liten, 158 cm och väger runt 55 kg. Jag kan äta hur mycket och onyttigt som helst men det lägger sig inte runt magen! Men jag tycker personligen att mina lår är lite för tjocka/klumpiga, så vill gärna träna bort överskottet där. Jag vet inte om det är omöjligt, men jag skulle gärna vilja träna "benen" alltså att benen framstås som smalare och längre. Jag vill träna mig "fit" och inte bli en bodybuilder :P. Jag vill inte heller ta protein tillskott eller något liknande. Jag vill helt enkelt ha ett mer hälsosamt liv och att träningen ska ge resultat. Hur gör jag? jag kan ingenting om träning men jag hoppas ni kan hjälpa mig utifrån mina önskemål ändå :)

Om detta är fel forum får ni gärna rekommendera något annat!
/Nybörjartjejen

SassyFit
2012-06-16, 17:53
Kör tung helkroppsträning på gymmet så kommer du se fit ut, kör det med löpträning så får du kroppen du vill ha.

Och du kan inte punktförbränna fett heller.

Du kommer aldrig se ut som en bodybuilder ändå även om du nu skulle knäböja 100 kg.

nybörjartjejen
2012-06-16, 18:00
Men jag som student har inte råd att lägga massa pengar på gymkort och vill "springa" mig till en fit kropp. Så har ni inte tips på hur jag kan lägga upp ett träningsschema för löpning?

King Grub
2012-06-16, 18:02
Det har "vi" säkert, men du får nog lugna dig eftersom det är lördagkväll och det är bara fyra personer som har läst din tråd än.

Stryc9
2012-06-16, 18:26
Ett par löparskor håller i ca 100 mil. Köpte nya idag för runt 1300 pix. Det blir alltså 13 spänn per mil, inte alls gratis ;)

Skämt åsido, ut och spring, börja med 5 km/30 min varannan dag och du är helt grön. Efter några pass borde det börja gå lättare och så är det bara att öka på träningen allt eftersom

begt
2012-06-16, 18:47
Ett par löparskor håller i ca 100 mil. Köpte nya idag för runt 1300 pix. Det blir alltså 13 spänn per mil, inte alls gratis ;)

Skämt åsido, ut och spring, börja med 5 km/30 min varannan dag och du är helt grön. Efter några pass borde det börja gå lättare och så är det bara att öka på träningen allt eftersom

Man beställer skor från utlandet, kostar 1/3 så mycket om ens det. Gå ALDRIG till Gå och Löpkliniken (eller motsvarande) såvida du inte har en fet plånbok.

Är du nybörjare inom löpning rekommenderar jag starkt att gå ut mycket lugnt, kanske gå raskt vissa sträckor, så att du vänjer kroppen vid belastningen. Efter minst några veckor kan du öka träningsintensiteten och köra intervaller varannan vecka eller så. Du ökar träningsdosen gradvis allt eftersom, men gör absolut inte det vanliga nybörjarmisstaget att maxa på alla pass och tröttna direkt.

Har fått liknande råd av Malin Ewerlöf och min f.d. gymnasielärare L-G Skoog som sprang milen på 29:57 när han var som bäst.

miapia
2012-06-16, 18:48
Tycker du ska kolla in stora löpartråden här på kolo och sen jogg.se och funbeat.se där det finns en massa nyttigt för nybörjare :)

miapia
2012-06-16, 18:50
Man beställer skor från utlandet, kostar 1/3 så mycket om ens det. Gå ALDRIG till Gå och Löpkliniken (eller motsvarande) såvida du inte har en fet plånbok.



Men om man är helt ny på det här med löpning och inte har så bra koll på skor så är det nog bra att iaf gå och prova ut några hos de som kan.

sinaui
2012-06-16, 19:06
En "fit" kropp kräver muskler, tjejer har svårt att bygga muskler, löpträning bygger inte speciellt mycket muskler(muskelmassa). Läs på mer om träning är mitt första tips.

*edit* Med fit menar jag givetvis inte min uppfattning av fit utan vad jag tror är gemene mans/kvinnas uppfattning. Typ tv-shop. De tränar styrketräning (är jag helt övertygad om i alla fall).

Valek
2012-06-16, 19:08
Variera löpträningen lite med lite fartlekar, intervaller och intervall i backe.

Det är gratis med div kroppsövningar (övningar med egen kroppsvikt) ;)

r1kkie
2012-06-16, 19:18
Man kan inte punktförbränna bort fett.
Bli bodybuilder är nog ingen risk, tar många år och mycket engagemang. Har för mig att kvinnor har ca 6 ggr svårare att bygga muskler pga testosteron produktionen.

Börja med raska promenader eller lätt jogging. Gå inte ut för hårt ibörjan. Har man inte tränat tidigare är det lätt att man blir överansträngd och tappar lusten helt. 2ggr i veckan till en början tror jag är lagom.

Eftersom du inte ville/råd att gå till ett gym så för just benträning: kör knäböj och utfall med enbart kroppsvikt. Blir det för lätt, ta en ryggsäck och lägg i lite böcker. Fantasin som sätter gränser.
Rekommenderar även att försöka träna restretande delar av kroppen också. Finns bra kroppsövningar man kan göra utan att behöva ha tillgång till ett gym.

Lycka till!

SassyFit
2012-06-16, 20:05
Jag är också student, har hund, bil och en lägenhet som kostar halva CSN. Och dieten är inte precis billig om man inte är smart.

Finns bra priser för student, på mitt gym betalar jag ca 2000 per år, det duger. Har du Actic i närheten kostar det ca 140 kr i månaden för ett kort där om man är student (om mitt minne inte sviker). Men vill du inte gå till gymmet så är det ju kroppsviktbaserade övningar att rekommendera, finns massor, bara att söka upp styrkeprogrammet på Internet så kan du nog finna bra övningar. Knäböj, armhävningar, chins/dips är väl bra basala övningar att köra på.

En fit kropp kommer du inte få av bara löpning, det kan jag säga på rak arm. Muskler är det som tajtar till en kropp. För att se ut som en bodybuilder får du nog bygga/deffa många gånger och gärna käka lite testosterontillskott... :D
(på min bild lyfter jag 90 kg, jag väger 56 kg till 162 cm, så jag är också liten, men inte ser jag ut som en bodybuilder för det)

Kör du enbart löpning så får du en smal men mjuk kropp.

Stryc9
2012-06-16, 20:22
Man beställer skor från utlandet, kostar 1/3 så mycket om ens det. Gå ALDRIG till Gå och Löpkliniken (eller motsvarande) såvida du inte har en fet plånbok.

Är du nybörjare inom löpning rekommenderar jag starkt att gå ut mycket lugnt, kanske gå raskt vissa sträckor, så att du vänjer kroppen vid belastningen. Efter minst några veckor kan du öka träningsintensiteten och köra intervaller varannan vecka eller så. Du ökar träningsdosen gradvis allt eftersom, men gör absolut inte det vanliga nybörjarmisstaget att maxa på alla pass och tröttna direkt.

Har fått liknande råd av Malin Ewerlöf och min f.d. gymnasielärare L-G Skoog som sprang milen på 29:57 när han var som bäst.

Prova skor i din lokala butik och beställ dem sedan från utandet :)
Denna gång hade jag dock lite bråttomt så det blev att köpa lokalt också

nybörjartjejen
2012-06-17, 16:53
Tack för alla svar. Efter att ha läst varje inlägg så funderar jag på att lägga upp följande schema:

Varann dag springer jag 5 km. Räcker detta för resultat eller ska jag springa varje dag?

tjing
2012-06-17, 17:01
Två dagar styrketräning (helkropp) och två dagar konditionsträning till att börja med.

T ex:

Mån: Styrka
Tis: Kondition
Ons: Vila
Tor: Styrka
Fre: Kondition
Lör: Vila
Sön: Vila

Ett alternativ är:

Mån: Styrka
Tis: Vila
Ons: Kondition
Tor: Vila
Fre: Styrka
Lör: Kondition
Sön: Vila

Fördelen med sista upplägget är mer vilodagar mellan passen och att man då kan ta i maximalt på varje pass utan att vara seg på ett pass dagen efter.

Jag har själv kört så (första alternativet) och det är ett bra sätt att kunna öka i både styrka och kondition, fast ändå med mycket vila och återhämtning.

MrPowa
2012-06-17, 18:06
Är du ovan löpare ska du nog inte köra varannan dag direkt. Kör lätt 2-3 pass variera gång/jogging och löpning tills du känner att de sitter.

Amöban
2012-06-17, 20:16
Om du har siktet helt inställt på löpning och inte vill styrketräna så är du helt klart på fel forum. :) iform.se har många bra artiklar om löpning, till exempel detta nybörjarprogram (http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-for-nyborjare) som jag tror skulle passa en helt otränad person. Tänk på att det absolut vanligaste är att man som nybörjare går ut för hårt i början, vilket ofta kan leda till att man inte fortsätter träningen av olika anledningar. Det viktigaste är inte att du springer fort eller långt, bara att du springer. Eller joggar, eller lunkar fram, eller vad din takt nu är. :) Du kommer snart att se resultat om du håller i träningen!

Förresten så är bra skor en investering! Jag tycker att du ska gå till Löplabbet eller nåt annat liknande ställe första gången du ska köpa löparskor. Senare, när du vet vad som passar dina fötter, så kan man beställa billigare från nätet eller fynda på outlet.