handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med speciella gener?


Kaggsmurfen
2012-06-16, 13:29
Alla har vi väl exempel på folk som är bra mycket starkare än vad deras kroppstyp borde tillåta - för att ta ett exempel så går det en grabb på mitt gym som har mindre armar än jag men tar nästan dubbelt så mycket i bl.a. bänkpress och sittande bicepscurl (och jag är ändå ganska stark). Svaret på detta när man frågar folk om det brukar vara att det sitter i generna, och för mig som är intresserad av att kunna bli så stark men samtidigt rörlig som möjligt verkar det vara en fördel att ha sådana gener då jag inte vill bli alltför stor men ändå stark och dessutom hålla mig så lätt om möjligt för att inte bli för klumpig. Hur fungerar det rent fysiskt när man har gener som gör att musklerna inte ökar i volym lika mycket som hos genomsnittet? Väger man ändå alltid mer om man har starka muskler i och med att den sortens muskler blir mer kompakta snarare än ökar i volym, eller är det så att folk som har den sortens gener får effektivare muskler utan att öka i vikt? Finns det någon form av nackdel med att ha sådana gener? (Undrar mest för att kunna finna tröst i om det nu finns sådana nackdelar eftersom jag tycker det är orättvist, lol)

Spartansk
2012-06-16, 13:33
Jag kan på rak arm komma på två orsaker till stor styrka för sin storlek:

- Bättre hävarmar. Om biceps fäster längre ut från armbågen på underarmen så orkar man curla mer, även om själva muskeln inte kan generera mer kraft. Motsvarande gäller för många olika muskler på kroppen. Jag tror inte detta har någon nackdel. Kanske att armen blir "fulare", att leden inte ser så smal ut.

- Större andel "snabba" muskelfibrer. Nackdelen är i så fall att man är mindre uthållig.

svag74
2012-06-16, 13:33
Jag kan ställa en relaterad, men omvänd fråga:
Om man har gener som jag, som inte vill bygga en endaste liten muskelfiber extra, hur många år man än tränar och hur man än försöker - finns det någon liten fördel med det? :D

Wormzie
2012-06-16, 15:32
Jag kan ställa en relaterad, men omvänd fråga:
Om man har gener som jag, som inte vill bygga en endaste liten muskelfiber extra, hur många år man än tränar och hur man än försöker - finns det någon liten fördel med det? :D

Desto mer man kämpar för resultat, desto större njutning när man väl når dom :)

Akada
2012-06-16, 15:43
Jag kan ställa en relaterad, men omvänd fråga:
Om man har gener som jag, som inte vill bygga en endaste liten muskelfiber extra, hur många år man än tränar och hur man än försöker - finns det någon liten fördel med det? :D
Man kan leva livet som vanligt och "slipper" lägga lika mycket tid på träning, kost & kosttillskott som vissa andra? :D

Stor Hård Ådrig
2012-06-16, 16:04
Du kanske kör fler reps och får mer kontakt i muskeln och han kanske kör färre reps och försöker bara få upp vikten?

stridis
2012-06-16, 16:05
Jag kan ställa en relaterad, men omvänd fråga:
Om man har gener som jag, som inte vill bygga en endaste liten muskelfiber extra, hur många år man än tränar och hur man än försöker - finns det någon liten fördel med det? :D

Börja med något annat som passar din genetik bättre. Hur är kondisen?

cero
2012-06-16, 16:12
Du kanske kör fler reps och får mer kontakt i muskeln och han kanske kör färre reps och försöker bara få upp vikten?

Så kan det vara, men det finns personer som bara ÄR starkare, med samma mängd muskelmassa. Varför vet jag inte, det får någon kunnig förklara.

pwnyou
2012-06-16, 16:24
MÅNGA faktorer påverkar. Det är verkligen inte Muskelmassa = Styrka. Muskelökning, när man redan har tränat länge och tränar samma övningar regelbundet, brukar dock vara ganska exakt = styrkeökning, men grundstyrkan är väldigt genetisk.

Alla har vi olika fördelning på muskulatur. Det vill säga, vissa växer lätt på bröstmuskulaturen, andra gör det inte. Alla har vi också olika muskelfästen, som Spartansks första punkt handlade om. Till sist tränar vi olika, och svarar olika på samma träning än andra. Kombinerar man alla dessa så ser man snabbt att det lätt kan bli ENORMA skillnader på muskelfördelning.

Alla har vi annorlunda anatomi. Skelettuppsättning alltså. Tjockleken på skelettet brukar ofta ge större styrka och större potential till muskulatur där. Till exempel, folk med breda axlar bygger bredare rygg och bredare bröstmuskler. En med enorma handleder får ofta enorma händer och underarmar. En med korta lårben kommer ha stor fördel i knäböj; en med långa lårben har det tvärt om. En med långa armar får större lyftväg i pressövningar och pressar därmed i regel mindre än en med korta armar. En med långa armar har däremot kortare lyftväg i marklyft och lyfter mer där.

Stor vadmuskulatur är relativt värdelöst i de flesta övningar man tävlar i. Underarmar däremot är med i mycket. Vissa föds med mer explosiva muskelfibrer, vilket gör dem starkare. Vissa har också bara allmänt starkare leder och nerver, bättre psyke och har tränat bättre. Själva träningen har faktiskt enorm påverkan på hur stor styrka:muskelmassa-ration kommer att bli. Man kan vänja sig vid tunga vikter, nöta övningarna man vill bli bra på mycket så att kroppen vänjer sig vid just de övningarna, tränar upp svagheter, leder/nerver osv.

Vi är väldigt olika.

Nackdelen med att ha bra gener för "styrka", det vill säga specifikt kanske SL-övningar, är att man antagligen måste ha en väldigt ful och freakig anatomi för att bli sådan. Man har också ganska dålig potential i uthållighet.

svag74
2012-06-16, 16:24
Man kan leva livet som vanligt och "slipper" lägga lika mycket tid på träning, kost & kosttillskott som vissa andra? :D

Nej, man har det som livsmål att få 1kg muskler extra, så man slipper det inte alls *cry*

Akada
2012-06-16, 20:25
Nej, man har det som livsmål att få 1kg muskler extra, så man slipper det inte alls *cry*
Så du sköter träning, kost och återhämtning bra utan resultat? Hur ser din vardag ut i övrigt, vad gör du etc?

cero
2012-06-16, 20:27
Nej, man har det som livsmål att få 1kg muskler extra, så man slipper det inte alls *cry*

En vild gissning: du gör något väldigt fel i din träning.

Silencer
2012-06-16, 23:42
Jag har genetik för ryggen. Inte någon monster-bb rygg men min rygg

a) tappar inte styrka under deff eller trots frånvaro av träning
b) ökar lätt i styrka
c) är min mest utvecklade muskelgrupp

hur blev det så? ja det är uppenbarligen medfött. tränar den precis som allt annat. mina armar och andra sidan har så ogynnsamma proportioner och muskelfästen att de alltid kommer ligga bakom resten av kroppen visuellt. de ser fula och gängliga ut.

sen är jag också en sån där "starkare än du ser ut" kille. och då snackar vi inte slit och släng i övningarna utan bra solid form. men jag ser ut som skit...

svag74
2012-06-17, 08:11
Så du sköter träning, kost och återhämtning bra utan resultat? Hur ser din vardag ut i övrigt, vad gör du etc?

Träning så gott det går med kroniska skadeproblem, men främst rygg/mage får bra träning. Kost supernoga, fina bulk/deff-cykler, korta viloperioder, lågt protein men det ska ju gå att träna ändå.
2ggr/vecka och lugna dagar, så bra chans för återhämtning.
Men jag har alltid varit superklen; när alla andra blev stora och starka i puberteten, så växte jag bara på längden.
En del blir ju värsta stora biffarna utan att ha satt en fot i ett gym, så givetvis spelar gener en ganska stor roll i det hela, även om de flesta såklart är normala.

Sverker
2012-06-17, 08:17
Svaret på TS fråga är hur många muskelfibrer individen kan aktivera i bicepscurlen.

Vi vanliga dödliga kanske kan aktivera 10 - 25 % av muskelfibrerna i ett maxlyft. En fantom kanske kan aktivera 40 % av muskelfibrerna i curlen. Skulle vi aktivera alla muskelfibrerna i biceps skulle vi omgående slita av den från sitt fäste i axeln eller underarmen.

Helt enkelt en fråga hur duktiga vi är på att nå fram med nervsignaler till de rätta muskelfibrerna.
En nybörjare på gymmet ökar i bänkpress varje träningspass i början. Det är inte bröstmuskelerna som växer utan personens förmåga att kordinera rörelsen och spänna rätt muskelfibrer i rätt ögonblick.

Anders The Peak
2012-06-17, 08:44
Den här är intressant och fyller på där Sverker slutade (http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2001/3-2001/SVIF%20013%20web%2096%20sid.pdf)