handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kolhydrater?

krubkungen
2012-06-16, 11:52
Hejhej.

Hur mycket kolhydrater krävs efter träningen för att fylla på glykogen depåerna?

z_bumbi
2012-06-16, 11:55
Det beror på hur mycket du har gjort av med på träningen.

begt
2012-06-16, 11:56
Efter ett vanligt konditionspass rekommenderar SOK (Sveriges Olympiska Komittée) minst 1,2 g/kg kv kolhydrater efter träning (inte direkt efter). Men det varierar förstås beroende på träningens längd och intensitet m.m.

Styrketränande individer behöver mindre, men också det är individuellt. Du kan ju räkna ut vad du har för energibalans och äta större delen av kolhydraterna efter träning. Det räcker garanterat för det allra flesta, mer krångligt än så behöver det inte vara.

krubkungen
2012-06-16, 15:21
Jag glömde skriva ut: ett gym pass på 1tim styrketräning cirka. Skulle det kunna räcka med 120g kolhydrater för att fylla på depåerna någorlunda?

Ps: tänkte gå lågt på kolhydrater ett par dagar (deff experiment) därför jag undrar.

begt
2012-06-16, 15:24
Beror ju på vad du ätit tidigare under dagen. 480 kcal från kolhydrater är inte så mycket.

Fredrik_S
2012-06-16, 16:11
Jag glömde skriva ut: ett gym pass på 1tim styrketräning cirka. Skulle det kunna räcka med 120g kolhydrater för att fylla på depåerna någorlunda?

Ps: tänkte gå lågt på kolhydrater ett par dagar (deff experiment) därför jag undrar.

Du behöver inte ta så mycket kolhydrater direkt efter träningen, det räcker med 0 gram om det är vanlig styrketräning. Det viktiga är att du får i dig någonstans mellan 150 och 300 gram kolhydrater under kommande 23 timmar efter träningen för att fylla depåerna och ge hjärnan röda blodkropparna och organen den glukos de behöver. Helst från bröd ris pasta potatis gryn eller annan stärkelse. Lägre än så per dygn skulle jag inte rekomendera någon tränande individ att gå i kolhydrater.

krubkungen
2012-06-16, 16:46
Du behöver inte ta så mycket kolhydrater direkt efter träningen, det räcker med 0 gram om det är vanlig styrketräning. Det viktiga är att du får i dig någonstans mellan 150 och 300 gram kolhydrater under kommande 23 timmar efter träningen för att fylla depåerna och ge hjärnan röda blodkropparna och organen den glukos de behöver. Helst från bröd ris pasta potatis gryn eller annan stärkelse. Lägre än så per dygn skulle jag inte rekomendera någon tränande individ att gå i kolhydrater.

Okej, toppen. :)

Siktar på 150g några dagar. Bönor anser du det som en bra kolhydratskälla? Inte så jätte mycket kolhydrater per 100g men det är rätt gott + bra med fibrer för mättnad.

Fredrik_S
2012-06-16, 16:54
japp superbra källa... alla källor som inte har en majoritet av socker anser jag är bra. Upp till 10-15 volymprocent eller viktprocent socker tycker jag är okej, där hamnar bland annat frukt och sötade bröd. Man behöver alltså inte vara manisk med undvikande av socker.

Självklart kan man äta mer socker också utan fara speciellt som aktiv atlet. Men tycker ändå det är en rätt okej riktlinje som gör det hyfsat enkelt att förstå när en matvara kanske inte är det bästa vid försök till att kontrollera hunger och kaloriintag.

Gabriel174
2012-06-16, 17:11
På tal om ingenting kommer Fredrik_S att bli en väldigt bra PT.

Och för att vara on-topic: vad Fredrik sa :D