handdator

Visa fullständig version : Har barnuppfostran tappat prio?


agazza
2012-06-16, 09:31
Jag är inte gammal men jag kan inte komma ihåg att våran åldersgrupp hade så förbannat dålig respekt för andra, speciellt äldre.

Två saker jag reagerat på är attityden mot äldre, där jag ofta får se en grupp 17-20 åringar lägger sig i andras samtal på T.ex tunnelbanan, med spydiga kommentarer och hån bara för att roa sina vänner. Något som många gånger bör ha lett till ett lättare kok stryk.

det andra är hur småbarnsföräldrar låter sina knattar göra vad som helst, när jag är ute och går med hunden så kan det komma småbarn framspringande och bara börja rycka och dra i hunden. När jag var liten var det en regel att aldrig närma sig hundar, och ifall man skulle det skulle man fråga innan och göra det försiktigt.

Våran hund är väldigt vältränad och snäll men har kort tålamod och gör man något som inte passar eller gör ont så kommer hon hugga, och jag misstänker att det är vi som kommer få skit då för dålig uppfostran.



Så, raljera.

Donner
2012-06-16, 09:37
Speciellt ungdomarna idag tycker jag inte har någon respekt för sin omgivning. Sitter med mobilen på bio, snackar högt. Skräpar ner på bussarna och är allmänt högljudda och odrägliga.

Silveta
2012-06-16, 09:41
Troligtvis har jag gått och blivit gammal sen jag fick barn men har kommit på mig själv att skälla ut ungdomar som beter sig svinigt på buss etc.

Gällande småbarn och hundrar så har jag märkt följande i vänkretsar med barn att de som inte har egen erfarenhet av hundar antingen skiter fullständigt i vad ungarna gör eller rakt ut skäller ut ungarna om de ens kommer närmre än 10 meter.

Själv lär jag mina barn att man alltid frågar ägaren innan man ens närmar sig och sen ska det alltid vara på hundens villkor. Dvs. Handen lågt, inte över hundens huvud, låt hunden komma till dig om den vill.

Eddie Vedder
2012-06-16, 09:47
Note to self: "Bli ALDRIG en sån där som gnäller på hur 'dagens ungdom' är"

On topic: Där jag kommer ifrån var vi kanske före i tiden i så fall. För här fanns helt sjukt bråkiga ungar i min generation. Farmor var mellanstadielärare och höll på att få hjärtproblem med elever från min generation. :)

Vunnis
2012-06-16, 09:49
Håller med, även om jag nu verkar vara i åldersgruppen som tydligen inte heller kan uppföra sig enligt dig. När jag var liten fick man stryk om man inte uppförde sig. Alla förstår stryk. Är det så att större bankar mer sällan på mindre människor nu, så dom inte lär sig veta hut? *jorgen*

Hejja Silveta! :thumbup:

Dav0d
2012-06-16, 09:51
Måste tyvärr hålla med och jag har inte nått 30 års ålder ännu. Känns som de mest grundläggande reglerna kring respekt har helt försvunnit. Framför allt när det kommer till hur vi bemöter främmande människor eller hur vi agerar gentemot miljön (menar allt runt omkring).

Är det 60-talisterna som misslyckats helt?

johanhej
2012-06-16, 09:53
Jag tycker det mest störande är hur media ändrats. För 15 år sedan fanns där alltid ett bakomliggande budskap med barnprogramen, exempelvis hur man skiljde på gott och ont, och att man alltid skulle hjälpa den svaga. Idag är barnprogrammen bara allmänt flummiga.

Ta Teletubbies som exempel. Fan, programmet kan ju liknas vid en psykedeliskt tripp.

agazza
2012-06-16, 09:55
Håller med, även om jag nu verkar vara i åldersgruppen som tydligen inte heller kan uppföra sig enligt dig. När jag var liten fick man stryk om man inte uppförde sig. Alla förstår stryk. Är det så att större bankar mer sällan på mindre människor nu, så dom inte lär sig veta hut? *jorgen*

Hejja Silveta! :thumbup:

Ja, jag fattar ingenting, var man stor i käften mot dom lite äldre ungarna blev det näsblod och sprucken läpp.

Den här säger i princip allt på kolozzeumvis

http://www.ragetrolling.com/var/albums/Kids%20today.jpg?m=1326369266


Jag tycker det mest störande är hur media ändrats. För 15 år sedan fanns där alltid ett bakomliggande budskap med barnprogramen, exempelvis hur man skiljde på gott och ont, och att man alltid skulle hjälpa den svaga. Idag är barnprogrammen bara allmänt flummiga.

Ta Teletubbies som exempel. Fan, programmet kan ju liknas vid en psykedeliskt tripp.


Laddade hem Heman förut och strötittade lite och kom fan inte ihåg att det var så uppenbart men efter varje avsnitt stod ju universums superhjälte och gav ett tal angående lärdomen av avsnittet :D

Dav0d
2012-06-16, 10:03
Därför jag inte ska ha tv hemma när jag skaffar familj, utan mina barn får enbart titta på specifikt utvalda anime serier :P Antingen blir de goda eller så blir dem ninjas, helst båda två *flex*

stridis
2012-06-16, 10:07
Jag tycker det mest störande är hur media ändrats. För 15 år sedan fanns där alltid ett bakomliggande budskap med barnprogramen, exempelvis hur man skiljde på gott och ont, och att man alltid skulle hjälpa den svaga. Idag är barnprogrammen bara allmänt flummiga.

Ta Teletubbies som exempel. Fan, programmet kan ju liknas vid en psykedeliskt tripp.

Men 1975 så fanns det minsann kvalitetsprogram som:
http://1.bp.blogspot.com/-Z_ucb6xYqz8/TiSHRqwlg5I/AAAAAAAADQ8/owVWZTASlyU/s1600/675832-thomas-wiehe-vilse-i-pannkakan.jpg

Istället för dagens psykedeliska trippar...;)

Silveta
2012-06-16, 10:08
Men 1975 så fanns det minsann kvalitetsprogram som:
http://1.bp.blogspot.com/-Z_ucb6xYqz8/TiSHRqwlg5I/AAAAAAAADQ8/owVWZTASlyU/s1600/675832-thomas-wiehe-vilse-i-pannkakan.jpg

Istället för dagens psykedeliska trippar...;)

Vilse i pannkakan förstörde en hel generation O.o

Ronn
2012-06-16, 10:08
Därför jag inte ska ha tv hemma när jag skaffar familj, utan mina barn får enbart titta på specifikt utvalda anime serier :P Antingen blir de goda eller så blir dem ninjas, helst båda två *flex*

Dom kanske får en viss dragning till tentakler och superkrafter. ;)

Mitt intryck är att dom som missköter sig gör det mycket allvarligare och ljudligare än när man själv var i den åldern, jag tror inte det är fler kids och ungdomar egentligen som blivit rötägg utan rötäggen har tagit det till nästa nivå, nya normer typ.

tp_88
2012-06-16, 10:10
Ja, folk är dåliga på att se efter sina ungar och jag tror nog att ungdomar överlag visar mindre respekt än tidigare.

Däremot har jag aldrig riktigt förstått varför folk anser att man ska visa så jävla mycket extra respekt för äldre i alla situationer.

Otur
2012-06-16, 10:11
Håller faktiskt med.
Var i stadens park förra sommaren och sparkade lite boll med ett gäng kompisar. Fram kommer några snorungar 9-11 år kanske. Snor våran boll, springer runt och är extremt dryga. Säger fula saker, snor en killes keps osv. Helt oprovocerat sker detta också. Ungarna kom bara fram utan att vi ens pratat med dom.

Vad ska man göra? Jag kan ju inte direkt örfila en 11 åring när jag själv är 25?

Jag hade aldrig i mitt liv vågat göra så när jag var 11 år gammal.

Vunnis
2012-06-16, 10:14
Ja, jag fattar ingenting, var man stor i käften mot dom lite äldre ungarna blev det näsblod och sprucken läpp.

Håller faktiskt med.
Var i stadens park förra sommaren och sparkade lite boll med ett gäng kompisar. Fram kommer några snorungar 9-11 år kanske. Snor våran boll, springer runt och är extremt dryga. Säger fula saker, snor en killes keps osv. Helt oprovocerat sker detta också. Ungarna kom bara fram utan att vi ens pratat med dom.

Vad ska man göra? Jag kan ju inte direkt örfila en 11 åring när jag själv är 25?

Jag hade aldrig i mitt liv vågat göra så när jag var 11 år gammal.


Låter som folk borde börja ta ansvar igen. På allvar!
Rädda världen, lappa te' en skitunge!


Däremot har jag aldrig riktigt förstått varför folk anser att man ska visa så jävla mycket extra respekt för äldre i alla situationer.
Det tycker jag inte att man ska behöva, men man kan fan uppföra sig över lag. Eller i alla fall försöka.

Sverker
2012-06-16, 10:19
Det är inte ungdomarna som förändrats. Det är vi som blivit äldre.





Fast det är problem för barn och hundägare ifall barnen inte får lära sig att vara försiktiga med hundar. Hundägarnas problem är att de måste hålla full koll på sina hundar. Även när det är barnen som, med eller utan erfarenhet av hundar, kommer för nära hunden.

pwnyou
2012-06-16, 10:20
Det roliga är att alla generationer säger samma sak.

Vunnis
2012-06-16, 10:23
Fast det är problem för barn och hundägare ifall barnen inte får lära sig att vara försiktiga med hundar. Hundägarnas problem är att de måste hålla full koll på sina hundar. Även när det är barnen som, med eller utan erfarenhet av hundar, kommer för nära hunden.
Det är ju konstigt att hundägarna ska behöva ta ansvar för barnen, som dom inte har bett om för fem öre. Skulle det springa fram en unge som jag inte kände till min hund och skrika och flaxa med armarna - och OJ, peta den i ögat med hela handen så skulle jag inte skylla på hunden om den blev trött och gjorde nått åt armen som den fick halvvägs in i huvudet. -.-

agazza
2012-06-16, 10:42
Jag har inga problem att ta en unge i örat ifall bägaren rinner över.

Av någon anledning så tycker nysvenska ungar att det är kul att springa fram och slå hunden. Hänt vid ett flertal tillfällen, då har det varit nära att brinna.

Vunnis
2012-06-16, 10:50
Jag har inga problem att ta en unge i örat ifall bägaren rinner över.

Av någon anledning så tycker nysvenska ungar att det är kul att springa fram och slå hunden. Hänt vid ett flertal tillfällen, då har det varit nära att brinna.
Då får man slå tillbaka med samma procentuella maxkapacitet utan att vare sig skämmas eller överväga att ångra sig.

proteinsynthesis
2012-06-16, 10:53
Jag har inga problem att ta en unge i örat ifall bägaren rinner över.

Av någon anledning så tycker nysvenska ungar att det är kul att springa fram och slå hunden. Hänt vid ett flertal tillfällen, då har det varit nära att brinna.

Fast det är inte så konstigt, araber et al är inte direkt hundens bästa vän. De avskyr hundar.


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

agazza
2012-06-16, 10:58
Fast det är inte så konstigt, araber et al är inte direkt hundens bästa vän. De avskyr hundar.


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Dags för dom att växa upp då och inse att deras gamla religioner och seder inte håller måttet i ett modernt samhälle. Nästa gång kommer det bli en anmälan

Sverker
2012-06-16, 13:38
Anmälan kommer nog att hamna på dig ifall du fysikt rör något barn.
Barn är oslagbara.

Sparven från Minsk
2012-06-16, 13:42
Där jag bodde på min tid slog vi som barn inte sönder busskurar, sprayade inte ned allt vi såg med klotter, slog oss aldrig blodiga och skulle aldrig våga skrika en svordom åt en vuxen.

Så nog har något hänt....

Sparven från Minsk
2012-06-16, 13:44
Av någon anledning så tycker nysvenska ungar att det är kul att springa fram och slå hunden. Hänt vid ett flertal tillfällen, då har det varit nära att brinna.

Va? Springer de fram och slår hundar? Som är bundna utanför ställen eller medan någon har de i koppel?

Såg jag en unge slå till en hund, skulle jag vrida om örat stenhårt på denne, alt ett thaiknä i ansiktet :devil:

EkarN
2012-06-16, 13:45
Håller faktiskt med.
Var i stadens park förra sommaren och sparkade lite boll med ett gäng kompisar. Fram kommer några snorungar 9-11 år kanske. Snor våran boll, springer runt och är extremt dryga. Säger fula saker, snor en killes keps osv. Helt oprovocerat sker detta också. Ungarna kom bara fram utan att vi ens pratat med dom.

Vad ska man göra? Jag kan ju inte direkt örfila en 11 åring när jag själv är 25?

Jag hade aldrig i mitt liv vågat göra så när jag var 11 år gammal.

Kan det inte vara så att det faktum att du inte är beredd att slå dem vilket gör att de vågar? :)

pwnyou
2012-06-16, 14:13
Det fanns idioter på er tid, det finns det nu.

Det fanns normala på er tid, det finns det nu.

På er tid såg ni mest er själva och utgick ifrån att det var normalt.

Nu ser ni bara de högljudda idioterna, utgår ifrån att det är normalt och missar de 90% normala.

Jag vet iaf att mina småsyskon 10 år yngre än jag är exakt som jag var för 10 år sedan, och jag är nu ungefär som mina föräldrar var för 30 år sedan.

Ärligt talat, jag tror att ni bara generaliserar.

PixelMiner
2012-06-16, 14:51
Kan det inte vara så att det faktum att du inte är beredd att slå dem vilket gör att de vågar? :)

Jo, detta är väl en del av problemet. Det är hyfsat konsekvensfritt för ungar att bete sig hur som helst. Både curlande föräldrar och folk i allmänhet har lärt barnen att de KAN bete sig hur som helst utan konsekvenser. Det värsta de kan råka ut för är att någon höjer fingret och säger "fy", typ...

Nu menar jag inte att man skall slå barn. Men det finns faktiskt andra sätt man göra så att barnen råkar ut för konsekvenser för sitt handlande. För föräldrar: Indraget lördagsgodis/veckopeng, Utegångsförbud, TV-spelsförbud, TV-förbud, tvinga dem att gå och lägga sig osv... För oss i omgivningen så tror jag stenhårt på att skälla ut ungarna (och föräldrarna så att de också får skämmas för sin ohyfsade avkomma).

Själv tvekar jag inte för att ta tag i en unge och dra honom/henne inför dess föräldrar och med myndig stämma undra "hur fan" de är uppfostrade.

Mindre barn rusar omkring som tokar i köpcentra och förväntar sig att alla skall ge fri väg åt, brukar jag sonika stå kvar och låta ungen ränna in i mig. Inte så att jag tacklar dem. Men helt enkelt låter ungjäveln bumpa in i mig. Och sedan när de inser vad de har gjort så brukar det räcka med att jag blänger lite elakt på dem för att de skall inse att det finns konsekvenser för att bete sig som ett oväder och att alla vuxna inte bara är där för att underhålla dem.

dooh
2012-06-16, 14:58
Det där med att slå kidsen går ju helt bort. MEN att lära sig att respektera varandra och att småbarn inte har förstånd nog att få bestämma allt själv är en bra början.
På min tid fanns där självklart dessa "dampbarn", men inte alls i så hög utsträckning som idag. Idag är toleransnivån för "fritt tänkande" löjligt hög. Och "skit i andra, sköt dig själv" är en devis som inte borde få finnas.

Alla har ett vuxensansvar, visa vad som är rätt och fel. Ser du någon slå någon annan eller förstöra någons egendom måste man markera att det är fel.

Jag jobbar i skolmatsal och upplever att barnen i mångt och mycket bara tror att de har rättigheter men inga skyldigheter. Tyvärr ligger det nära många vuxnas uppfattning med...

noob76
2012-06-16, 15:02
Folk och föräldrar tar sig mer friheter nu, frihet att uppfostra barnen till att de är en individ som skall ta plats och får göra som de vill utan att ta konsekvenserna. Eller ingen större uppfostran alls, var en dokumentär på radion om lärare som varje vecka fick hatmail från föräldrar som inte hade tid/ork att ta tag i sina barns problem men som orkade dra iväg ett hatmail och minsann berätta hur bra/oskyldiga just deras barn var. Jag har ju en del vänner som är lärare och man kände tydligt igen tendenserna av stressade och endast på ytan engagerade föräldrar som vill lämpa över sitt eget ansvar för barnen på andra. Klart som fan ungarna blir jobbiga.

Hur går det egentligen för barnen när de blir 20-25 och de är helt söndercurlade och de flyttar hemifrån? pappa kommer hem och tvättar ? mamma skriver jobbansökan ?

CrazyJoeDavola
2012-06-16, 15:56
Hur går det egentligen för barnen när de blir 20-25 och de är helt söndercurlade och de flyttar hemifrån? pappa kommer hem och tvättar ? mamma skriver jobbansökan ?

Då går det som så att det är 25% ungdomsarbetslöshet.

mij82
2012-06-16, 16:10
Där jag bodde på min tid slog vi som barn inte sönder busskurar, sprayade inte ned allt vi såg med klotter, slog oss aldrig blodiga och skulle aldrig våga skrika en svordom åt en vuxen.

Så nog har något hänt....

Kan inte alls hålla med, när jaaag var ung, d.v.s. för en 15 - 20 år sedan så var det exakt så min generation betedde sig där jag växte upp. Vi slogs, vi slog sönder saker, vi snattade, vi klottrade, vi fick lärare att fly vår klass, vi fick speciella sär-klasser för de som var allra stökigast, vi söp, vi körde moppar fulla o.s.v. skulle kunna fortsätta med saker för att fylla en mindre uppsats.

Tro mig, jag är INTE stolt över det beteendet idag och jag skäms för mycket saker som vi gjorde. Ändock, ibland så svär jag också över hur dagens ungdom beter sig men jag kommer ganska snabbt till insikt att det var exakt så som vi också gjorde, tyvärr. Nu är det inte på nåt sätt ett försvar för att låta ungar bete sig på samma sätt men däremot så kan jag nog inte hålla med om att saker och ting har förändrats så jävla mycket. Tror mer det handlar om var och med vilka man växte upp.

Däremot så vet jag att när vi var unga och någon vuxen röt till så nog jävla skämdes man och jag är fullkomligt övertygad om att dagens unga skäms lika mycket när någon ryter till, men det har alltid varit och lär säkerligen fortsätta vara jävligt viktigt att spela allan och vara ball inför kompisarna. men nog fan var man jävligt medveten om när man gjort fel.

agazza
2012-06-16, 16:13
Va? Springer de fram och slår hundar? Som är bundna utanför ställen eller medan någon har de i koppel?

Såg jag en unge slå till en hund, skulle jag vrida om örat stenhårt på denne, alt ett thaiknä i ansiktet :devil:

När jag har varit på typ barkarby handelsplats eller nåt, kommer fram 3-4 skitungar och lappar till hunden på svansen eller ryggen, skrattar och springer runt. När jag har den i koppel. Längre bort sitter släkten och rör inte en min eller säger ett ord.


Händer det igen kommer jag hålla fast första unge jag får tag i, i örat medan jag ringer polisen. Måste väl klassas som nödvändigt våld.

stridis
2012-06-16, 16:14
Mitt intryck är att dom som missköter sig gör det mycket allvarligare och ljudligare än när man själv var i den åldern, jag tror inte det är fler kids och ungdomar egentligen som blivit rötägg utan rötäggen har tagit det till nästa nivå, nya normer typ.

Detta tror jag också. Lite handlar det om att ingen sätter ned foten när det gäller rötäggen, så det får fortgå lite för länge.

Tolkia
2012-06-16, 16:47
det andra är hur småbarnsföräldrar låter sina knattar göra vad som helst, när jag är ute och går med hunden så kan det komma småbarn framspringande och bara börja rycka och dra i hunden. När jag var liten var det en regel att aldrig närma sig hundar, och ifall man skulle det skulle man fråga innan och göra det försiktigt.

Våran hund är väldigt vältränad och snäll men har kort tålamod och gör man något som inte passar eller gör ont så kommer hon hugga, och jag misstänker att det är vi som kommer få skit då för dålig uppfostran.
Det här kan jag hålla med om, även om jag inte tycker att det är något som börjat NU. Problemet fanns definitivt redan när jag gick i gymnasiet, vilket ju är ett tag sedan. Eventuellt började det sippra in i samband med att bonde blev ett sällsynt istället för ett vanligt yrke.

Det ÄR ett jävla problem. Det är en sak att ungar vill komma fram när man är ute med hunden; då är man åtminstone närvarande och har en sportslig chans att styra upp om situationen verkar balla ur. När de inte kan låta bli hundar som står bundna ensamma, t.ex. utanför en affär, är det värre. En bunden hund har ju också i regel lite kortare stubin just för att den sitter fast utan möjlighet att fly från sina stalkers. Rätt vad det är säger det SNAP och vem får skiten ...? Plötsligt är det hunden som är allmänfarlig och borde avlivas. Nu är jag inte för att man odlar upp folkilskna hundar, men det är stor skillnad på det och på en hund som reagerar när den trängs in i ett hörn.

Det som stör mig mest är när föräldrar initierar kontakt barn-hund utan att fråga mig som hundägare. Det här hände inte så sällan när vi hade en liten terrier som såg ut precis som en sån där liten rugguggla till hund som brukar vara med i filmer. Söt som socker, men med ett temperament som en första klassens surgubbe. Till en sådan hund kommer man inte med en treåring och liksom bara "ooo, Ida klappa hunden!" Men att få folk att fatta detta, och att få folk att fatta att det inte är fråga om att hunden är sjuk i huvudet och farlig, utan om att de inte begriper skillnaden på en levande hund och ett plyschdjur.

CrazyJoeDavola
2012-06-16, 17:05
Det är väl tyvärr samma sorts äckliga människor som inte kan uppfostra sina barn som inte heller kan hålla ordning på sina rabieshundar.

Sverker
2012-06-16, 17:08
Det är inte samma personer som har barn som har hundar. Ifall de nu har någon sävlig Golden Retriver vet de att andra barn kan ha svårt i kontakten med hundar.

Tolkia
2012-06-16, 18:17
Det är väl tyvärr samma sorts äckliga människor som inte kan uppfostra sina barn som inte heller kan hålla ordning på sina rabieshundar.
I beg to differ. Jag har nog aldrig stött på en unge från en familj med hund som inte kunnat bete sig i närheten av andras hundar. Undantag finns säkert, men jag tror verkligen att det rör sig om undantag. I det fall familjen har en "rabieshund" lär nog ungen ha lärt sig att hålla replängds avstånd på ett rätt tidigt stadium.

willtjam
2012-06-16, 18:29
För att svara på TS fråga: ja, barnuppfostran har tappat prio. Dagens samhälle har blivit mer och mer stressat så man dumpar ungarna framför datorn eller TV'n där dom gör vad dom vill. And let's face it, TV och internet gör ungarna till vad dom är idag.
När jag gick i lågstadiet vågade jag knappt prata med ungarna i högstadiet då dom var så mycket äldre och coola, men nu vet jag förstaklassare som käftar emot högstadiebarn.
Jag jobbade som lärare för åk 1-6 för något år sen och det var ett jävla jobb att hålla efter dom ungarna. Dom verkar inte ha någon aning om vad respekt är för något, utan jag fick ryta till minst fyra gånger om dagen.
Och jag kanske inte var världens bästa lärare, men jag har varit med om sämre.

Ignatius72
2012-06-16, 19:24
En stor skillnad från "då" till nu är inställningen från både vuxna och barn/ungdomar. I tex Höör så är det ett rättsfall uppe kring en lärare som lyfte ut en elev från klassrummet. Killen förde en massa liv (jag tror det var prov) och får upprepade tillsägelser utan förändrat beteende. Han börjar då ta sönder bänken. Läraren lyfter ut ungen under stora protester. Killens mamma anmäler läraren och barnombudsmannen driver detta som rättsfall då ungen blivit kränkt. Själva beteendet är inte nytt, men efterspelet är det. På min tid så hoppades vi att läraren inte skulle säga till mor, far och rektorn. Nu så blir läraren anmäld. Detta är förkastligt. Det enda som är bra är att skolan, till mångas förvånad, ställer upp bakom läraren.

entropy
2012-06-16, 21:18
Var nyligen utomlands och utsattes där för de hemskaste jävla ungfanskapen någonsin. Långt förbi de värsta snorungarna jag stött på i Sverige. Dessa sprang omkring och försökte sälja rosor, blommor, armband och annat skräp genom att trycka rosorna i din hand eller fästa armbanden på dig. När jag för tionde gången trött försökte ignorera en viss unge på ~8 år slog han mig i magen och började rusa därifrån. Som en reflex vände jag mig och lappade till honom under nacken, så att han nästan föll.

Nu i efterhand ångrar jag såklart att jag inte fick till en bättre träff.

burkmannen
2012-06-16, 21:22
text

Så sjukt att det ens kan bli något av det där.

agazza
2012-06-16, 21:23
var nyligen utomlands och utsattes där för de hemskaste jävla ungfanskapen någonsin. Långt förbi de värsta snorungarna jag stött på i sverige. Dessa sprang omkring och försökte sälja rosor, blommor, armband och annat skräp genom att trycka rosorna i din hand eller fästa armbanden på dig. När jag för tionde gången trött försökte ignorera en viss unge på ~8 år slog han mig i magen och började rusa därifrån. Som en reflex vände jag mig och lappade till honom under nacken, så att han nästan föll.

Nu i efterhand ångrar jag såklart att jag inte fick till en bättre träff.

:d

mangemani
2012-06-16, 21:54
jag försökte göra mitt bästa att uppfostra ungarna då jag bodde ihop med 2 st, få de att plocka undan efter sig, ta ut disken, ge dem lite ansvar och sätta regler, men deras mammas försvar var "de är barn och de ska få vara barn så länge som möjligt, våran uppgift att ta upp efter dem" och ungarna var då 10 och 12:laugh:...stor nog ålder för att ha lärt sig, skillnad om det handlade om allt under 6 år, men 10 och 12*screwy*..jag försökte iaf, men det krävs att båda vuxna är med varandra, inte att den ena motarbetar den andra, så jag gav upp, var ju inte ens mina barn.

agazza
2012-06-16, 22:19
jag försökte göra mitt bästa att uppfostra ungarna då jag bodde ihop med 2 st, få de att plocka undan efter sig, ta ut disken, ge dem lite ansvar och sätta regler, men deras mammas försvar var "de är barn och de ska få vara barn så länge som möjligt, våran uppgift att ta upp efter dem" och ungarna var då 10 och 12:laugh:...stor nog ålder för att ha lärt sig, skillnad om det handlade om allt under 6 år, men 10 och 12*screwy*..jag försökte iaf, men det krävs att båda vuxna är med varandra, inte att den ena motarbetar den andra, så jag gav upp, var ju inte ens mina barn.

När man är barn ska man förtjäna sin veckopeng och ett perfekt tillfälle att lära sig jobb-belöning. Det där hade gjort mig galen

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

mangemani
2012-06-16, 22:36
När man är barn ska man förtjäna sin veckopeng och ett perfekt tillfälle att lära sig jobb-belöning. Det där hade gjort mig galen

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

precis.
så blev jag uppfostrad och det var det jag ville föra vidare till dessa ungar, men men

Bärs
2012-06-17, 09:19
Den hierarkiska relationerna barn-vuxen, lärare-elev, professor-studerande etc. är typiska måltavlor för kulturmarxismen. Därför måste hierarkierna och auktoriteterna bort, till priset av stort kulturellt lidande. Ingen som placeras i en ansvarsfull position vet vad den får/skall/bör göra längre.

mij82
2012-06-17, 10:05
Den hierarkiska relationerna barn-vuxen, lärare-elev, professor-studerande etc. är typiska måltavlor för kulturmarxismen. Därför måste hierarkierna och auktoriteterna bort, till priset av stort kulturellt lidande. Ingen som placeras i en ansvarsfull position vet vad den får/skall/bör göra längre.

*screwy*