handdator

Visa fullständig version : Militärpress, en fråga!


AndersHermansson
2004-01-28, 14:24
Ska man köra militärpressen framför eller bakom nacken?

RobbeliRobban
2004-01-28, 14:32
De är en smaksak, men jag föredrar framför stående. Jag tycker att man kan hantera mer mikt framför, vilket jag tror är bättre.

kharon
2004-01-28, 14:35
Rotatorkuffen är väldigt utsatt i militärpress, latsdrag etc och vill man vara skonsam så ska man köra framför huvudet. Och värma upp ordentligt.

swiftin
2004-01-28, 14:57
Enligt AST ska man köra Militärpress samt Latsdrag alltid framför huvudet, för att om man kör bakom stressar det på axellederna.

King Grub
2004-01-28, 15:07
Originally posted by swiftin
Enligt AST ska man köra Militärpress samt Latsdrag alltid framför huvudet, för att om man kör bakom stressar det på axellederna.

Lyssnar man för mycket på AST kan det sluta illa det också... ;)

Kallingen
2004-01-28, 17:48
Jag anser framför, då kan du komma mkt längre ner i pressen. Ungefär som att köra bänk och stanna 10cm ovanför bröstet ;)

Plus att du inte riskerar nack-kotorna om du kör tungt, räcker med en liten touch så ligger du där. :bpump:

Allan
2004-01-28, 18:43
Militärpress är framför halsen. Annars är det press-bakom-nacken (PBN ) Du kan köra bakom nacken om du är försiktig med att inte få en brytning i armbågsleden.
Skillnaden är faktiskt marginell.

allan

Koskit
2004-01-29, 15:09
Jag kör alltid framför, och det borde funka eftersom jag är uppe i 112½kg (3 reps).... :hbang:

monotonic
2004-01-29, 15:14
jag kör alltid framför... läste i B&K att det var skadligt att köra bakom... när jag kör framför så känns det rejält i axlarna så jag antar att jag gör rätt iaf =))

Koskit
2004-01-29, 15:16
Det kan vara skadligt att köra bakom, men det kan det vara att köra framför också.
Man ska helt enkelt köra det man tycker känns bäst i axlarna.
Och så det känns naturligt

PDS
2004-01-29, 15:42
Originally posted by Koskit
Jag kör alltid framför, och det borde funka eftersom jag är uppe i 112½kg (3 reps).... :hbang:

bra gjort :bpump: ska försöka mig på 100 i en snar framtid :thumbup:

(givetvis stående)

mr_ping2
2004-01-29, 15:43
koskit: I smith eller ?

Körde 4x75kg bakom sist med fri stång... har skadat mig som fan, har varit invalid i 10 dar nu.. .:(

Megatuttarna
2004-01-29, 19:17
Många som kör framför har även en tendens att i smyg ta i med övre bröst.

Själv kör jag bakom, tycker det tar suveränt på mittenhuvudet på deltan, till skillnad från militärpressen som lämnar mig med framåtroterade axlar

Pdaddy
2004-01-30, 09:11
Förr körde jag ,mycket press bakom nacken, men jag skada mig också..
Fick köra axelövningar me 2 kg hantlar för sjukgymnastik syfte i 2 månader faaaan ... :insane:

Man ska va välldigt försiktig när man kör axlar, å som många sagt... Värm upp ordentligt, och vid minsta ont så sluta..

Jag lider än idag utav mina 3.5 år gamla skada.. Får som mjölksyra block i höger axel och en konstig låsning ibland :smash:

Marcus

PS. Simma lungt

Vir
2004-02-01, 13:22
Tänkte skriva lite om mina erfarenheter av militärpressen. Jag brukade köra stående tills i fredags då jag testade sittande militärpress. Jag kunde lägga på hela 20kg mer på stången och fick mycke bättre kontakt. Kändes så mycke bättre att sitta ner och verkligen ta i.
-R

Shadow Warrior
2004-02-01, 13:41
Man BÖR pressa framför eftersom det ger en bättre styrka, tex så kan man ju omöjligt göra "clean n press" bakom huvudet! Kör man Front Squats så är det även då bra att man pressar framför. För övrigt så ger Press över huvudet en mycket funktionellare styrka än tex bänkpress, därför prioriterar jag alltid stående press före eventuella bröst övningar.

/Shadow Warrior

Simson
2004-02-01, 21:56
Vet inte om jag tycker att man kan säga att någon övning är bättre än den andra, dom fyller ju olika funktioner.
Sittande framför; Ger större belastning/ tyngre vikter
Stående framför = militär press; mindre vikt men ger stabilitet
bakom nacken(stående & sittande); lite mindre vikt men variation är viktigt, tror dock inte press bakom ger speciellt mycket för bakre delta vilket jag har hört av vissa.

När man kommit över huvudet med stången så är ju övningarna relativt lika förutom att man brukar ju normalt ha lite mer lutning om man sitter ned & kör framför. Tror att alla 4 varianterna kan fylla en funktion. Jag kör dock sittande, provade stående men det gick inte. Fick inte balansen & lackade efter 2 pass som känndes helt bortkastade.

Shadow Warrior
2004-02-01, 22:00
Originally posted by Simson
Vet inte om jag tycker att man kan säga att någon övning är bättre än den andra, dom fyller ju olika funktioner.
Sittande framför; Ger större belastning/ tyngre vikter
Stående framför = militär press; mindre vikt men ger stabilitet
bakom nacken(stående & sittande); lite mindre vikt men variation är viktigt, tror dock inte press bakom ger speciellt mycket för bakre delta vilket jag har hört av vissa.

När man kommit över huvudet med stången så är ju övningarna relativt lika förutom att man brukar ju normalt ha lite mer lutning om man sitter ned & kör framför. Tror att alla 4 varianterna kan fylla en funktion. Jag kör dock sittande, provade stående men det gick inte. Fick inte balansen & lackade efter 2 pass som känndes helt bortkastade.

Du har delvis rätt men faktum kvarstår att Stående Press bygger styrka i hela kroppen på ett sätt som INGA andra pressövningar kan, så även om vissa kan lyfta mer när dom sitter och slappar i en lätt bakåtlutad bänk så lönar det sej inte i längden.

/Shadow Warrior

Simson
2004-02-01, 22:05
Sant, men man kan ju plocka en del i andra övningar som tex böj & mark man måste ju inte bygga in stabiliteten (bygga styrka i hela kroppen som du kallar det) i just axelpressen.

Men jag håller med, det var det jag menade med att militär press ger stabilitet.

Shadow Warrior
2004-02-01, 22:14
Originally posted by Simson
Sant, men man kan ju plocka en del i andra övningar som tex böj & mark man måste ju inte bygga in stabiliteten (bygga styrka i hela kroppen som du kallar det) i just axelpressen.

Men jag håller med, det var det jag menade med att militär press ger stabilitet.

Jag har funderat på det där jag också men av erfarenhet så har jag märkt att jag blir starkare ju fler avancerade/stablisiserande övningar jag gör.

Och även om tex sittande press med hantlar skulle bygga 5% mer massa på axlarna än stående press, skulle det vara värt om det gav dej mindre funktionell styrka?

/Shadow Warrior

Simson
2004-02-01, 22:30
Vet inte riktigt hur du mäter "funktionell styrka" men för mig handlar det om variation av träningen och individualitet map övningar. Jag har växlat mella sittande hantelpress, stående hantelpress & sittande skivtångs press. Stående skivstångs press fungerade inte bra för mig så då hoppar jag över den. Jag försöker ha så få konstanta övningar som möjligt även om det blir en del. Jag har ökat fint i styrka på det, "funktionellt" vet jag dock inte.

Shadow Warrior
2004-02-02, 08:32
Originally posted by Simson
Vet inte riktigt hur du mäter "funktionell styrka" men för mig handlar det om variation av träningen och individualitet map övningar. Jag har växlat mella sittande hantelpress, stående hantelpress & sittande skivtångs press. Stående skivstångs press fungerade inte bra för mig så då hoppar jag över den. Jag försöker ha så få konstanta övningar som möjligt även om det blir en del. Jag har ökat fint i styrka på det, "funktionellt" vet jag dock inte.

det där med att varriera individuella övningar tycket jag inte man ska syssla med då är det bättre att man periodvis gör andra versioner utav den specifika övningen eller lägger til en övning.

Ett exempel: Om man kör Stående press som standard axel övning så kan man periodvis köra stående push press i stället, eller lägga till High Pull som man sedan kan variera med Power Cleans osv.

Funktionell styrka mäter jag i det specifika övningarna som är optimala eller bra för det endamålet. Stående Press och Clean n press/Pushpress är bra övningar för att träna upp och mäta funktionell styrka i axlarna (och kroppen i övrigt med)

/Shadow Warrior

mr_ping2
2004-02-02, 10:03
Jag körde bakom nacken sittandes för över 12 dagar sedan nu, ganska tungt för mig (4x75kg) några set...

Jag har fortfarande asont i vänstra axeln, och kan inte lyfta armen över huvudet. Har dessutom skitont i den när jag vaknar...

Nån som vet vad man kan göra ?
Det gör liksom ont i mitten av axelmuskeln och ganska långt upp.

Den övning där jag får mest ont om jag skulle göra nu är hantellyft åt sidan, så ni fattar vart det gör ont.

Pushups är inga problem!

Shadow Warrior
2004-02-02, 10:17
Originally posted by mr_ping2
Jag körde bakom nacken sittandes för över 12 dagar sedan nu, ganska tungt för mig (4x75kg) några set...

Jag har fortfarande asont i vänstra axeln, och kan inte lyfta armen över huvudet. Har dessutom skitont i den när jag vaknar...

Nån som vet vad man kan göra ?
Det gör liksom ont i mitten av axelmuskeln och ganska långt upp.

Den övning där jag får mest ont om jag skulle göra nu är hantellyft åt sidan, så ni fattar vart det gör ont.

Pushups är inga problem!

Hur skadade du dej? Var det så att du nötte ut axeln under flera veckors tid (med för många set) eller var det PANG och du insåg att axeln var fucked?

Att du får ont när du kör hantellyft låter logiskt eftersom det "tweakar" axelleden mer, Oavsett hur det nu var så gör du bäst i att håla dej borta ifrån axelträningen ett tag, om du kan så kör strikta shrugs och någon bra rodd övning där du känner att det tar bra på baksidan av axlarna (inte frammåtlutande hantellyft), det brukar underlätta läkningen.

Du bör nog också köra lite extra lätt/strikt på bröst träningen så att inte axeln tar onödigt lång tid på sej att läka, om du har svårt att stabiliserar utan att få ont så brukar det fungera att köra bänkpress i smith eller i någon maskin.

/Shadow Warrior

mr_ping2
2004-02-02, 20:14
Körde bänkpress idag, efter 13 dagar... har tränat lite lätt kan jag tillägga, men inte axlar då naturligtvis.

Värmde upp rejält i bänken, 35kg, 60kg, 60kg, 70kg, 80kg, 100kg.... och sedan körde jag faktiskt på 120kg utan att få ont - dock hade jag gått ner lite i styrka.

Grejjer jag använt undertiden: Ibumetin gel och treo.

Herkulez
2004-02-02, 20:22
Själv kör jag få reps framför och högreppare bakom