handdator

Visa fullständig version : Kondition innan eller efter gymmet?


komigen
2012-06-16, 00:22
Hallåj, många säger ju att konditions träning och styrketräning inte går ihop. Att det försämrar muskeltillväxten? Spelar det någon roll fall jag springer en massa innan passet? Vad är det som händer?

Om jag kanske spelar fotboll och tränar kondition 2-3 timmar innan styrkepasset gör det väll ingenting? Eller vad säger ni

r1kkie
2012-06-16, 00:28
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

krubkungen
2012-06-16, 10:36
Promenera istället! :D

Sentax
2012-06-16, 12:14
Hallåj, många säger ju att konditions träning och styrketräning inte går ihop. Att det försämrar muskeltillväxten? Spelar det någon roll fall jag springer en massa innan passet? Vad är det som händer?

Om jag kanske spelar fotboll och tränar kondition 2-3 timmar innan styrkepasset gör det väll ingenting? Eller vad säger ni

Framförallt intensiv konditionsträning tar från samma energikällor som styrketräning. Styrketräningen kommer därför lida av det.

Om du konditionstränar sen ska du gymma 2-3 timmar efter det, ska du äta mycket kolhydrater för att minimera "skadorna".

Om det är styrketräning du satsar på så går de inte ihop alls. Tyvärr.

Spetälsk
2012-06-16, 12:22
Om det är styrketräning du satsar på så går de inte ihop alls. Tyvärr.Allt går om man vill :) effektiv optimering sker inte på minutnivå.

ts, jag tycker att det funkar bättre med kondisen efter styrketräningen. blir lätt avslagen styrketräning annars, en löprunda kräver inte så mycket.

begt
2012-06-16, 12:26
Allt går om man vill :) effektiv optimering sker inte på minutnivå.

ts, jag tycker att det funkar bättre med kondisen efter styrketräningen. blir lätt avslagen styrketräning annars, en löprunda kräver inte så mycket.

Det beror på vad du menar med "löprunda". En liten löprunda för mig i somras var 1 mil en vanlig var på 15-20 km. Tar flera timmar av tung styrketräning för att förbruka samma energimängd.

Fartman
2012-06-16, 12:32
Även om det inte är optimalt så kommer det att funka helt okej. Känner du att du orkar prestera i gymmet så ger det något.
Men visst ur ren muskelbyggningssynpunkt vore det kanske bättre att skippa konditionsträningen, jag misstänker dock att du som många andra har en bredare målbild och vill bli "vältränad" och då är det på sin plats med konditionsträning. Jag vet hur många personer som helst ute i verkliga livet som lyckats lägga på sig rejält med muskelmassa trots att dom konditionstränat i anslutning till passet, ja tom riktiga body builders kan ju ses cykla efter passen ibland. ;)

begt
2012-06-16, 12:35
Inget du behöver fästa någon större vikt vid.

Då är det antagligen långt viktigare att utföra alla lyft på ett korrekt sätt och ta i lagom mycket i varje set. Det samt kosten och vilan är viktigast.

Spetälsk
2012-06-16, 12:39
Det beror på vad du menar med "löprunda". En liten löprunda för mig i somras var 1 mil en vanlig var på 15-20 km. Tar flera timmar av tung styrketräning för att förbruka samma energimängd.Förstår inte vad du menar men en milrunda några gånger i veckan känns lagom för mig.

komigen
2012-06-16, 13:18
Alltså jag kommer förmodligen börja spela fotboll snart, kommer träna en del. Jag kommer dela upp fotboll och styrketräning på olika dagar men jag menar fall jag drar iväg med polarna i två timmar och lirar boll. Det brukar vi göra, sen styrketränar jag när jag kommer hem innan käket. Förstår inte riktigt, varför växer musklerna sämre då?

Fartman
2012-06-16, 13:27
Alltså jag kommer förmodligen börja spela fotboll snart, kommer träna en del. Jag kommer dela upp fotboll och styrketräning på olika dagar men jag menar fall jag drar iväg med polarna i två timmar och lirar boll. Det brukar vi göra, sen styrketränar jag när jag kommer hem innan käket. Förstår inte riktigt, varför växer musklerna sämre då?

Det kommer inte påverka din styrketräning så att du märker av det. Du är ung och kommer ha mycket "gratisökningar" pga detta så se bara till att lassa på ordentligt med käk och ha roligt, för mår man bra så brukar träningen också gå bra.

komigen
2012-06-18, 14:39
Kan någon förklara vad som händer med kroppen? Varför är det dåligt att konditionsträna samma dag? Kan nån förklara lite med detaljerat? Tack!

vicarious
2012-06-18, 14:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida

tjing
2012-06-18, 14:49
Gör inte sådana här diskussioner folk nojiga i onödan? Visst tusan kan man växa till sig och konditionsträna samtidigt, men det handlar om mängd, timing och intensitet.

Ett par medelhårda pass i veckan är nog skit samma om man ligger på överskott osv.

Arnoldski
2012-06-18, 16:55
lägg kondis och gym på varannan dag istället så behöver an inte fundera så mycket

Linjedomarn
2012-06-18, 23:01
Håll cardio och styrketräning så långt ifrån varandra som möjligt men om du ska promt göra det före eller efter välj efter för annars orkar du inget i gymmet senare.