Visa fullständig version : Träningslära artikel. Förtydligande?
Hej.
Har en fråga om en text del ifrån träningslära.se
Här är texten
"Resultatet från alla dessa studier är att viktnedgången blir precis den samma oavsett om man äter stora mängder kolhydrater eller stora mängder fett. Allting beror på kalorierna så länge som proteinintaget är det samma. Det finns ingen studie som någonsin visat på något annat än just detta resultat."
Här är länken dit http://traningslara.se/pastaendet-att-insulin-gor-dig-fet-ar-en-stor-fet-logn/
Vad menar dom med, sålänge protein intaget är
Desamma?
A.Steinbach
2012-06-15, 19:52
Högre proteinintag i någon av dieterna innebär oftast i okontrollerade studier att man äter mindre energi och därmed går ner mer i vikt då protein mättar bra.
Dessutom har protein högre termogen effekt vilket kan ge lite större viktförlust på sikt.
Men i studien så äter som 1500 kcal. Så de
Är ju inte en okontrollerad studie?
Dom pratar om kcal å att de är de som styr sålänge protein mängden är densamma?
PM:a Eddie_Vedder, han lär förhoppningsvis ha svar på tal.
WHITEFOLKS
2012-06-15, 20:48
Det står i texten.
Om proteinintaget är detsamma så spelar det ingen roll hur du fördelar resten av kalorierna på kolhydrater/fett.
Det står i texten.
Om proteinintaget är detsamma så spelar det ingen roll hur du fördelar resten av kalorierna på kolhydrater/fett.
Du upprepar de jag redan skrivit?
Jag vill veta va dom menar.
Birkharju
2012-06-15, 21:39
De är väldigt duktiga på att svara på kommentarerna på deras sida. Du kanske borde provade det först. Eller som redan nämnts, PMa Eddie Vedder.
Få Nicklas att svara här isf :)
Är ju dock Guddi som har skrivit artikeln men antar att Nicklas har läst den också och kan tala någorlunda för sin vapendragare.
Jag har pm:at nicklas och frågat om han kan svara i tråden.
WHITEFOLKS
2012-06-15, 21:59
Jag vet inte vad det är du inte förstår.
Viktnedgången blir lika stor oberoende om du kör "lågfett" eller "högfett" så länge mängden kalorier är lika stor totalt och mängden kalorier från protein är lika stor.
A.Steinbach
2012-06-15, 22:09
Men i studien så äter som 1500 kcal. Så de
Är ju inte en okontrollerad studie?
Dom pratar om kcal å att de är de som styr sålänge protein mängden är densamma?
De flesta viktminskningsstudier som utförs är okontrollerade och med det menar jag att deltagarna ej är "inlåsta" och får födan serverad utan tillgång på annan mat. Det har bara utförts ett drygt 20-tal sådana studier från början av 1900-talet och fram tills nu. Och av dessa är det väl endast ett par där proteinintaget är likvärdigt dieterna emellan, dock har den skillnad i proteinintag som varit i övriga studier ej heller haft någon inverkan på att orsaka någon skillnad i viktnedgång då energiunderskottet varit likvärdigt dieterna emellan.
Poängen var att jämföra fett och kolhydrater i viktnedgång, alltså är proteinintaget detsamma i båda dieterna så att man inte kan peka på det som en faktor.
Eddie Vedder
2012-06-16, 09:08
Du upprepar de jag redan skrivit?
Jag vill veta va dom menar.
Jag fattar heller inte vad som är oklart. Vid ett givet proteinintag verkar förhållandet mellan fett och kolhydrater vara obetydligt. Som Steinbach och WHITEFOLKS redan påpekat.
Jag fattar heller inte vad som är oklart. Vid ett givet proteinintag verkar förhållandet mellan fett och kolhydrater vara obetydligt. Som Steinbach och WHITEFOLKS redan påpekat.
Jo jag har förstått nu vad som menades.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.