handdator

Visa fullständig version : Mer fit än biff, typ av träning?


Palmqvist
2012-06-15, 16:30
Hallå!

Jag har tränat på gymmet ett tag nu, men det jag är ute efter är en mer fit/slimmad kropp än en muskulös kropp. Vilken sorts träning ska jag hålla mig till? Om man tänker på träning med vikter och bortser från cardion (Vilket jag även kör). Ska jag köra medeltunga vikter med fler reps, eller lättare vikter med ännu fler reps ?!

Alla förslag är välkomna!
Tack på förhand!
//Tobbe

clappen
2012-06-15, 16:43
Dumåste ha en viss muskelmassa och sedan bli av med mycket av fettet (12%bf eller mindre) så kommer det du vara "fit/slimmad".

Tyrwing
2012-06-15, 16:52
Musklerna blir bara större eller mindre.
"Biff" brukar man kalla folk med mycket muskler och högre kroppsfett nivå, och fit muskler med låg nivå av kroppsfett.
Men även mängden muskler kan variera beteckningen "fit/biff". Tycker det hela är lite diffust och aningen onödigt att tänka på.
Träna, väx, lägg på dig muskler, sen deffar du så blir du "fit".

okiol
2012-06-15, 17:52
lustig fråga ja, känns som när min mamma såg en bodybuilder och sa sån där ska väl inte du se ut... För att se ut som en biff i muskelmassa så får du träna i flera år, så lycka till... Men om du vill ha mindre muskler i förhållande till någon form av funktionell styrka, vilket jag strävar efter, så tja... rörlighet är ju en form av funktionalitet, annars brukar man rekommendera fåreps för styrka och flerreps (ca 10) för bodybuilding... Men som sagt, du riskerar nog inte att bli för grov hur du än gör på ett par år, så... Träna allsidigt och bra bara.