handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan kalorier?

Feelgood
2012-06-15, 14:36
Spelar det någon roll vart ifrån kalorierna kommer ifrån om man bulkar? tex man käkar ett mål på 1000kcal från burger king eller kyckling och ris 1000kcal? Spelar det någon roll vart i från kalorierna kommer sålänge man får tillräckligt med protein?

andeem
2012-06-15, 14:47
Spelar det någon roll vart ifrån kalorierna kommer ifrån om man bulkar? tex man käkar ett mål på 1000kcal från burger king eller kyckling och ris 1000kcal? Spelar det någon roll vart i från kalorierna kommer sålänge man får tillräckligt med protein?Inte i jämförelse med just det du skrev - tillräckligt med kalorier och tillräckligt med protein. Och tillräckligt med träning och sömn. Resten (makrofördelning, måltidstajming, EAA/BCAA/kreatin o s v) har bara effekt på marginalen.

aldoschadewitz
2012-06-15, 19:11
Självklart gör det de.. det är massa mer fett från bk maten till både gott och ont men skillnad är det

add3
2012-06-15, 19:15
Spelar det någon roll vart ifrån kalorierna kommer ifrån om man bulkar? tex man käkar ett mål på 1000kcal från burger king eller kyckling och ris 1000kcal? Spelar det någon roll vart i från kalorierna kommer sålänge man får tillräckligt med protein?

Bro ju på om du är intresserad av att äta nyttigt, dvs mat som är producerad som den bör: ekologisk, naturlig utan konserveringsmedel och dyl. Eller om du endast är intresserad av innehållsförteckningen och skiter i innehållet :smash:

Feelgood
2012-06-15, 20:27
Jag var mest ute efter ifall det vore okej o kunna käka annan mat då o då. Eller nu under min bulk har jag säkert ätit ris + kyckling lunch/middag i 1 månad så tänkte mer att ifall det vore likadant o käka något mer onyttigt ;) (tex buger king eller donken)

Sheogorath
2012-06-15, 20:46
Det man kan vara observant på är stora mängder socker i stöten eftersom det tillför kroppen stora mängder fruktos på en och samma gång. Men socker finns det inte mycket av i hamburgare t.ex. En mindre mängd i ketchupen, dressingen och möjligtvis brödet, men inte så att man behöver oroa sig. För någon som har svårt att få i sig tillräckligt med energi för att bygga är hamburgare, pizza osv bra mat.

King Grub
2012-06-15, 20:49
Spelar det någon roll vart ifrån kalorierna kommer ifrån om man bulkar?

Man blir mindre fet om man överäter kolhydrat än fett.

A.Steinbach
2012-06-15, 21:07
Jag var mest ute efter ifall det vore okej o kunna käka annan mat då o då. Eller nu under min bulk har jag säkert ätit ris + kyckling lunch/middag i 1 månad så tänkte mer att ifall det vore likadant o käka något mer onyttigt ;) (tex buger king eller donken)

Ja det är ok.

This study basically backs up what I’ve been saying for years:* a single fast food meal, within the context of a calorie controlled diet, is not death on a plate.* It won’t destroy your diet and it won’t make you immediately turn into a big fat pile of blubber.* And, frankly, this can be predicted on basic physiology (in terms of nutrient digestion) alone.* It’s just nice to see it verified in a controlled setting.
It’s not uncommon for the physique obsessed to literally become social pariahs, afraid to eat out because eating out is somehow defined as ‘unclean’ (never mind that a grilled chicken breast eaten out is fundamentally no different than a grilled chicken breast cooked at home) and fast food is, of course, the death of any diet.* This is in addition to the fact that apparently eating fast food makes you morally inferior as well.* Well, that’s what bodybuilders and other orthorexics will tell you anyhow.
Except that it’s clearly not. Given caloric control, the body’s response to a given set of nutrients, with the exception of blood lipids would appear to be more determined by the total caloric and macro content of that meal more than the source of the food.
In terms of the hormonal response, clean vs. unclean just doesn’t matter, it’s all about calories and macros.
Which is what I’ve been saying all along.
http://www.bodyrecomposition.com/research-review/hormonal-responses-to-a-fast-food-meal-compared-with-nutritionally-comparable-meals-of-different-composition-research-review.html

Akada
2012-06-15, 21:22
Är det en skillnad som är mätbar, eller verkligen märkbar?

begt
2012-06-15, 21:25
King Grub: jag är övertygad om det också, men kan du lägga upp någon studie? Vore nice.

King Grub
2012-06-15, 21:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Acidcrow
2012-06-15, 21:44

Så kcal in/ut gäller inte längre?

Edit: Vid bulk, alltså..

King Grub
2012-06-15, 22:17
Det är klart det gör. Men "kcal in/ut" i sig säger aldrig något om vad energin används till.

begt
2012-06-15, 22:23
Det är klart det gör. Men "kcal in/ut" i sig säger aldrig något om vad energin används till.

Nej precis.

Lika lite som uttrycket "balanserad ekonomisk budget" säger vad ett företag har haft för slags intäkter och utgifter.

Det är ju möjligt att minska i fettmassa och öka i muskelmassa och tvärtom, även vid energibalans.

Filipb
2012-06-15, 22:59

Nej precis.

Lika lite som uttrycket "balanserad ekonomisk budget" säger vad ett företag har haft för slags intäkter och utgifter.

Det är ju möjligt att minska i fettmassa och öka i muskelmassa och tvärtom, även vid energibalans.

Tänker ni på att det är skillnad hur kalorierna används hos en kontorsnisse som ligger på kcalbalans jämfört en marathonlöpare som ligger på kcalbalans, eller har jag förstått det fel?

Feelgood
2012-06-15, 23:05
Okej , då bör man alltså akta sig för onödigt med fett i kosten. Jag äter ändå ganska likt dag in dag ut, och tror ej min kost innehåller så mycket fett och kanske för lite. Tex på hur en vanlig dag ser ut , frukost 80g havregryn , lunch 200-300g kycklingbröst + 125g ris , middag samma som lunch sen kvällen 500gkvarg. Sen dricker jag en 37g vassle shake varje dag och därefter fyller jag på med kolhydrater tills jag uppnått mitt energibehov. Steker kycklingen 2 gånger per dag med 10g smör. Så ganska lite fett :/

begt
2012-06-15, 23:28
Ja, du äter inte mycket fett så det behöver du nog inte oroa dig för. Kanske får du i dig lite för lite fett-- en simpel förändring vore att steka kycklingen med olivolja istället för smör. Då får du i dig aningen mer fett men av desto bättre kvalité.

Havregrynen innehåller ca 5 g fett (mest omättat), men i övrigt så är det i stort sett bara fett från kycklingen och vassleshaken om man bortser från smöret.

Acidcrow
2012-06-16, 03:43

Ok, så ju mer fett man äter, desto fetare blir man? Var går gränsen för överätning av fett? Är det en procent av dagsintaget? Är det just som man tippar över gränsen som själva 'överätningen' sker, eller är det baserat på andra data?

(Försöker inte provocera, bara förstå, då jag är ny på forumet..)

jokem
2012-06-16, 04:33
Fett innehåller energi, precis som kolhydrater och protein. Fett innehåller mest kcal/vikt så därför lär man vilja hålla nere fettnivåerna, däremot är rimliga mängder bra för kroppen.

Barbastark
2012-06-16, 08:10
Fett innehåller energi, precis som kolhydrater och protein. Fett innehåller mest kcal/vikt så därför lär man vilja hålla nere fettnivåerna, däremot är rimliga mängder bra för kroppen.

Grub verkar ju dock säga att om man vid överätning intar samma mängd kcal men i ena fallet mer fett och in andra mer kolhydrater så kommer man lägga på sig mer kroppsfett i exemplet där man intar mer fett.

begt
2012-06-16, 08:15
Grub verkar ju dock säga att om man vid överätning intar samma mängd kcal men i ena fallet mer fett och in andra mer kolhydrater så kommer man lägga på sig mer kroppsfett i exemplet där man intar mer fett.

jokem ifrågasatte inte det. Han påpekade bara att en viss mängd fett i kroppen är ett måste för att den ska fungera.

Feelgood
2012-06-16, 09:12
Men ifall man inte får i sig tillräckligt med fett då? Då bör väll kolhydraterna lagras till fett isåfall va? om man tex bulkar och äter protein och kolhydrater mest med minimala mängder fett?

begt
2012-06-16, 09:14
Men ifall man inte får i sig tillräckligt med fett då? Då bör väll kolhydraterna lagras till fett isåfall va? om man tex bulkar och äter protein och kolhydrater mest med minimala mängder fett?

Ja, på lite längre sikt så kvittar det i princip vad du överäter på (kolhydrater istället för fett), så länge du får i dig tillräckligt med fett för näringsintag och ett fungerande hormonsystem.

Skulle dock rekommendera att överäta mest på kolhydrater efter att ha läst några av King Grubs artiklar han refererat till.

Sheogorath
2012-06-16, 11:00
Skulle dock rekommendera att överäta mest på kolhydrater efter att ha läst några av King Grubs artiklar han refererat till.

Och då vill jag understryka att alla kolhydrater inte är skapta lika. Det är stärkelse, glukos och kanske laktos man vill åt (om man tål laktos). Fruktosintaget (fruktos är halva sockermolekylen) vill man hålla nere (om man nu inte vill ha det i anslutning till träning som prestationshöjande/för återhämtning).

Eddie Vedder
2012-06-16, 11:07

Åtminstone om man pratar om någon enstaka dags överätning. För det är ju det, och endast det, de undersökt. Utöver det handlar det om spekulationer. Rimliga spekulationer förvisso men fortfarande spekulationer.

Inge Enveten
2012-06-16, 11:09
Och då vill jag understryka att alla kolhydrater inte är skapta lika. Det är stärkelse, glukos och kanske laktos man vill åt (om man tål laktos). Fruktosintaget (fruktos är halva sockermolekylen) vill man hålla nere (om man nu inte vill ha det i anslutning till träning som prestationshöjande/för återhämtning).

Teoretiskt, vilka resultatmässiga skillnader i kroppskomposition tänker du dig mellan person A, B och C där säg A undviker all fruktos, B kör fifty fifty fruktos / stärkelse, C kör endast fruktos. Allt andra variabler är identiska.

Sheogorath
2012-06-16, 11:18
Teoretiskt, vilka resultatmässiga skillnader i kroppskomposition tänker du dig mellan person A, B och C där säg A undviker all fruktos, B kör fifty fifty fruktos / stärkelse, C kör endast fruktos. Allt andra variabler är identiska.

På vilket kolhydratsintag? Äter dom 400 g CHO per dag hade jag förväntat mig klart mer visceralt fett hos både B och C jämfört med A, om nu inte person B näringstimade fruktosen.

Inge Enveten
2012-06-16, 11:23
På vilket kolhydratsintag? Äter dom 400 g CHO per dag hade jag förväntat mig klart mer visceralt fett hos både B och C jämfört med A, om nu inte person B näringstimade fruktosen.

Nästan 15000 inlägg och du ställer en sån här jävla fråga. Drick pepsi.

Vad säger du då om denna rekommendation given åt en person som vill bulka? Förstår jag dig rätt menar du att det inte är någon optimal rekommendation åtminstone och att det vore bättre om tipset var "ät ris"?

(Om du vill ha mer kontext så är det saxat från tråden Grub länkade på första sidan)

Sheogorath
2012-06-16, 11:27
Vad säger du då om denna rekommendation given åt en person som vill bulka? Förstår jag dig rätt menar du att det inte är någon optimal rekommendation åtminstone och att det vore bättre om tipset var "ät ris"?

Ja. Jag brukar rekommendera bröd ju. 100 kcal per skiva ungefär. Utan pålägg mättar det knappt alls.