handdator

Visa fullständig version : Undvika socker, till vilken gräns?

dfect
2012-06-15, 02:24
Hur pass stor påverkan har socker i små mängder på en annars nyttig kosthållning med begränsad energimängd?

Jag pratar om tex sötsur chilisås till maten som vad jag förstår av innehållsförteckningen består av nästan bara socker.

Hur stor inverkan har detta, man kan ju byta ut mot tex mrs chengs mushroom soy utan tillfört socker med samma mängd energi men det blir även lite enformigt i längden.

Pratar om 10-20g socker om dagen.

clavain
2012-06-15, 04:44
För en frisk individ som tränar spelar rimligtsvis inte de mängderna någon roll.

Pretorian
2012-06-15, 06:16
För att jag ska kunna hålla min diet månad efter månad så vill jag gärna äta saker som är gott och då kan det då och då slinka ner en smörgås med honung eller sötat jordnötssmör. Tar gärna lite sötsur sås till maten IBLAND.

Skulle jag aldrig göra något av detta skulle min diet bli tråkigare och tråkigare och till slut kommer den krascha. Inte direkt svar på din fråga men jag har gärna lite socker i det jag äter och jag tror det ger mer, i det långa loppet, än vad det tar.

Reaper123
2012-06-15, 06:28
Hur pass stor påverkan har socker i små mängder på en annars nyttig kosthållning med begränsad energimängd?

Jag pratar om tex sötsur chilisås till maten som vad jag förstår av innehållsförteckningen består av nästan bara socker.

Hur stor inverkan har detta, man kan ju byta ut mot tex mrs chengs mushroom soy utan tillfört socker med samma mängd energi men det blir även lite enformigt i längden.

Pratar om 10-20g socker om dagen.Nu verkar du inte vara anti kolhydrater (tänker lite deff-tänk).

Oavsett säger jag väldigt lite om ens något, vad gör 10-20g socker/dagen om du tränar dagligen? Socker må vara "onödigt" men lite socker varje dag skadar knappast utan kanske får din vardag mer dräglig :)

Att kunna unna sig <100 kcal på något man tycker gott är iaf lätt värt det för mig :)

Ps. Jag är inte speciellt opti i mitt tänk, utan siktar mer på en hållbar livsstil i längden Ds.

Sheogorath
2012-06-15, 06:34
10-20 gram socker om dagen är ingenting. Du behöver inte ens tänka på att optimera placering eller något. De e bare å ät. Lite marmelad på mackorna, sweet chili-sås på riset, en klick sylt på gröten etc. Det är helt acceptabel konsumtion och kommer inte innebära någon negativ åverkan på kroppen.

Det är om man vill dra i sig betydande mängder på en och samma gång som man kan tänka på var man placerar det för att levern ska kunna omsätta sockret effektivt utan att istället bilda visceralt fett.

dfect
2012-06-15, 09:45
Tack, tack för alla svaren. :)

Ja, jag tränar i stort sett varje dag i någon form. Ville bara fråga av eliten i ämnet innan man kan känna sig okej nästa gång man tar av chili såsen.

Det är sant, en diet som håller i längden är det som funkar. Har haft ätardagar och ätarveckor ibland men kanske kan förhoppningsvis undvika det till viss del i framtiden.

Holabandola
2012-06-15, 11:09
Vad är det för mening att sky socker som pesten om man ändå häller i sig dl av malto i sin gainer.

Sheogorath
2012-06-15, 11:13
Vad är det för mening att sky socker som pesten om man ändå häller i sig dl av malto i sin gainer.

Läs på om fruktos.

King Grub
2012-06-15, 11:16
Det är normalt inga problem att låta 10% av energiintaget komma från raffinerat socker (och socker från naturell frukt räknas inte dit). Personer med hårt fysiskt arbete och idrottsmän kan ligga högre.

Akada
2012-06-15, 11:31
Jag använder sweet chili o.dyl. varje dag till maten. Visst ger det lite extra socker men det gör maten mycket godare och man slipper den där känslan att man "inte får äta någonting".

sumialic
2012-06-15, 15:01
10-20 gram socker om dagen är ingenting. Du behöver inte ens tänka på att optimera placering eller något. De e bare å ät. Lite marmelad på mackorna, sweet chili-sås på riset, en klick sylt på gröten etc. Det är helt acceptabel konsumtion och kommer inte innebära någon negativ åverkan på kroppen.

Det är om man vill dra i sig betydande mängder på en och samma gång som man kan tänka på var man placerar det för att levern ska kunna omsätta sockret effektivt utan att istället bilda visceralt fett.

Hur mycket är betydande mängder på en gång? Varje träning så dricker jag en dryck som innehåller 80g socker. Och sedan efter träning äter jag lite till ibland.

Vanliga dagar när jag inte har tränat äter jag kanske 50g socker på en gång på kvällen, dåligt?

Jag går dock hem varje dag vilket tar en timme, är det mer okej att käka lite socker då efter det?

Fredriiik
2012-06-15, 15:06
Hur mycket är betydande mängder på en gång? Varje träning så dricker jag en dryck som innehåller 80g socker. Och sedan efter träning äter jag lite till ibland.

Vanliga dagar när jag inte har tränat äter jag kanske 50g socker på en gång på kvällen, dåligt?

Jag går dock hem varje dag vilket tar en timme, är det mer okej att käka lite socker då efter det?

Det krävs cirka 90-110 gram för att fylla levern, väl efter det ombildas kolisarna till fett.
Jag ser inga problem med ditt sockerintag så länge du rör på dig.

Feelgood
2012-06-15, 15:52
Det krävs cirka 90-110 gram för att fylla levern, väl efter det ombildas kolisarna till fett.

Så om du äter 150g ris tex så fylls levern av kolhydrater och resten bildas till fett?

Nebuchadnezzar
2012-06-15, 15:52
Hur mycket är betydande mängder på en gång?

Det beror ju på. Även andra kolhydrater fyller ju levern så har man redan mättat den med kolhydrater från mat är det ju inte ett bra tillfälle att dunka på med fruktos.

Generellt sett passar fruktos bäst, fortfarande i rimliga mängder, på morgonen med ganska tom lever och efter träning. Ratio 3:1 glukos:fruktos har jag hört ska verka vara optimal för glykogeninlagring efter träning, kanske Sheo har någon källa på det? Tror jag sett dig nämna det bl.a.

King Grub
2012-06-15, 15:54
Så om du äter 150g ris tex så fylls levern av kolhydrater och resten bildas till fett?

Ris ger stärkelse, inte fruktos.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett annat än vid långvarig och eller stor överätning.

mij82
2012-06-15, 15:54

http://tranastyrka.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett/

svag74
2012-06-15, 16:30
Ris ger stärkelse, inte fruktos.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett annat än vid långvarig och eller stor överätning.

Men går inte alla kolhydrater via levern?
Eller är det så att de bara passerar och inte "fyller" den, vilket kanske endast fruktosen gör?
Om man ska förenkla rejält.

Sverker
2012-06-15, 17:22
Du kan inte förenkla där. Fruktosen omsätts på ett helt annat sätt än glukosen från t e x stärkelse.

Men alla kolhydrater passerar igenom levern. Glukosen kan passera medan fruktosen alltid måste in i levern och ombildas innan den kan användas. Det som styr är vilka hormoner som ligger och verkar på levern. Tränar du har du adrenalin i blodet och fruktosen blir till glukos och vidare ut i blodet.

Äter du i vila kommer du istället att bilda insulin som skickar signalen att lagra leverglykogen. Det olyckliga är att fruktosen kan smyga in i levern utan att skicka signaler om insulin. Helt plötsligt står levern med både glukos och fruktos samtidigt och har lite svårt att ta hand om allt på en gång. Stor risk att glukosen lagras som glykogen medan fruktosen blir till fett.

svag74
2012-06-15, 17:44
Du kan inte förenkla där. Fruktosen omsätts på ett helt annat sätt än glukosen från t e x stärkelse.

Men alla kolhydrater passerar igenom levern. Glukosen kan passera medan fruktosen alltid måste in i levern och ombildas innan den kan användas. Det som styr är vilka hormoner som ligger och verkar på levern. Tränar du har du adrenalin i blodet och fruktosen blir till glukos och vidare ut i blodet.

Äter du i vila kommer du istället att bilda insulin som skickar signalen att lagra leverglykogen. Det olyckliga är att fruktosen kan smyga in i levern utan att skicka signaler om insulin. Helt plötsligt står levern med både glukos och fruktos samtidigt och har lite svårt att ta hand om allt på en gång. Stor risk att glukosen lagras som glykogen medan fruktosen blir till fett.

Intressant :thumbup:
Men glukos passerar bara genom levern?
Borde inte ta upp kapacitet där då och tävla med fruktosen känns det som?

Stärkelse då? Eller ombildas det till glukos "på annan ort" innan det kommer till levern?

Nebuchadnezzar
2012-06-15, 18:01
Glukos lagras ju i levern om den inte är full. Stärkelse är glukoskedjor.

Sheogorath
2012-06-15, 18:03

Stärkelse då? Eller ombildas det till glukos "på annan ort" innan det kommer till levern?

Stärkelse bryts ner till glukos. Glukos "tävlar" om plats i levern med fruktos, mycket riktigt. I ljuset av det är konceptet "efterrätt" inte så leversmart, även om det förstås är väldigt socialt och trevligt. :)

aldoschadewitz
2012-06-15, 19:08
Jag tycker att dieten blir lättare om man utesluter allt sånt än om man tar lite.. om man efter har varit väldigt strikt ett tag börjar ta en macka i veckan är det ju lugnt men för mig har den mackan en tendens att bli flera mackor.
Så för mig blir det lättare att utesluta däremot kommer inte de 20g påverka din fysik synligt mycket

svag74
2012-06-17, 08:04
Stärkelse bryts ner till glukos. Glukos "tävlar" om plats i levern med fruktos, mycket riktigt. I ljuset av det är konceptet "efterrätt" inte så leversmart, även om det förstås är väldigt socialt och trevligt. :)

Hmm, är det möjligen så att om man käkar 100g godis som "förrätt", och sedan en stor kolhydratrik middag efteråt, så är det lugnt då stärkelsen/glukosen ej är ett problem.
Men gör man tvärtom så kommer levern möjligen vara full redan efter middagen, och godiset, eller i alla fall fruktosdelen av det, "hamnar utanpå" som fett?

Sheogorath
2012-06-17, 08:08
Hmm, är det möjligen så att om man käkar 100g godis som "förrätt", och sedan en stor kolhydratrik middag efteråt, så är det lugnt då stärkelsen/glukosen ej är ett problem.
Men gör man tvärtom så kommer levern möjligen vara full redan efter middagen, och godiset, eller i alla fall fruktosdelen av det, "hamnar utanpå" som fett?

I praktiken borde det vara precis så (förutsatt att man väntar länge nog för att fruktosen ska hinner till levern och lagras in som glykogen, men det går nog ganska fort) och det är i min mening en av de absolut intressantaste studierna kring kost som hade kunnat designas i dagens läge:

"Socker före eller efter maten - påverkan på visceral fettinlagring?"

Lätt att göra i crossover-design också. :thumbup:

Wormzie
2012-06-17, 09:18
Idag serverar vi pannbiffar med vaniljglass och mustig brunsås. Till efterrätt har vi krämig pastapannacotta eller nypotatissufflé..? :confused:

Sheogorath
2012-06-17, 09:36
Idag serverar vi pannbiffar med vaniljglass och mustig brunsås. Till efterrätt har vi krämig pastapannacotta eller nypotatissufflé..? :confused:

Som sagt :) Det passar inte in i vårt sociala ätarmönster.

tjing
2012-06-17, 10:08
Läs på om fruktos.

Ja, men det gör väl det inte bättre att vräka i sig supersnabba helt omotiverat?

tjing
2012-06-17, 10:09

Kolhydrater blir sällan till fett.

tjing
2012-06-17, 10:11

Kolhydrater (glukos) blir sällan till fett.

Det är fruktos som blir det; visceralt. Du kan äta uppåt ett halvt kg kolhydrater efter ett träningspass (säkerligen mer i en del fall) utan någon som helst signifikant fettinlagring.

tjing
2012-06-17, 10:18

Stärkelse bryts ned i mage/tarm såklart.

Det börjar redan i munnen med amylas-enzym.

Sheogorath
2012-06-17, 10:23
Kolhydrater (glukos) blir sällan till fett.

Det är fruktos som blir det; visceralt. Du kan äta uppåt ett halvt kg kolhydrater efter ett träningspass (säkerligen mer i en del fall) utan någon som helst signifikant fettinlagring.

Å andra sidan stängs fettförbränningen ner under de omständigheterna, medan den ökar om man äter fett. Det går mer eller mindre på ett ut. Det är ju inte fettinlagringen per se som är intressant utan skillnaden mellan inlagring och förbränning (fettbalansen). I ljuset av det tycker inte jag att det mest "intressanta" med fruktos (eller fett) är att de lättare bildar kroppsfett än glukos, utan VAR fettet är benäget att lagras in. Det är där just fruktosen är en bov.

tjing
2012-06-17, 10:35
Å andra sidan stängs fettförbränningen ner under de omständigheterna, medan den ökar om man äter fett. Det går mer eller mindre på ett ut. Det är ju inte fettinlagringen per se som är intressant utan skillnaden mellan inlagring och förbränning (fettbalansen). I ljuset av det tycker inte jag att det mest "intressanta" med fruktos (eller fett) är att de lättare bildar kroppsfett än glukos, utan VAR fettet är benäget att lagras in. Det är där just fruktosen är en bov.

Du blir fetare av ett överskott fett än kolhydrater, men vi kan släppa det. Och eftersom högkolhydrat-kost ofta är relativt fettsnål så blir fettinlagringen mindre, in vivo.

Fett behöver inte "bilda" kroppsfett i egentlig mening; dietärt fett består till största del av samma triglycerider vi återfinner i kroppens fettceller. Det ska endast transporteras dit.

Fruktos i stora mängder orsakar fettlever och metabola störningar menar du?

svag74
2012-06-17, 14:10
I praktiken borde det vara precis så (förutsatt att man väntar länge nog för att fruktosen ska hinner till levern och lagras in som glykogen, men det går nog ganska fort) och det är i min mening en av de absolut intressantaste studierna kring kost som hade kunnat designas i dagens läge:

"Socker före eller efter maten - påverkan på visceral fettinlagring?"

Lätt att göra i crossover-design också. :thumbup:

Det finns alltså inga studier som säger att det är så?
Men kanske studier som i alla fall antyder att det borde vara så det fungerar?
Spännande med socker :D
Kan du inte testa på dig själv förresten? *popcorn*
Lite fettlever kan det vara värt, för vetenskapen! ;)

tjing
2012-06-17, 14:12
Ett bra sätt att bli av med fett kring de inre organen är annars att konditionsträna och bry sig lite mindre om hur många gram socker man konsumerar.

Och efter maten lär ju fruktos lagras in som fett lättare om måltiden fyller leverglykogenet, eller har jag missat något?

svag74
2012-06-17, 14:22
Ett bra sätt att bli av med fett kring de inre organen är annars att konditionsträna och bry sig lite mindre om hur många gram socker man konsumerar.

Och efter maten lär ju fruktos lagras in som fett lättare om måltiden fyller leverglykogenet, eller har jag missat något?

Var ju det jag frågade Sheo, och han skrev att det borde fungera så.

Kan hända spelar detta stor roll för bukfetma?
Om någon har som rutin att käka lite godis varje kväll, och alltid direkt efter maten.
Allt godis kanske hamnar som bukfetma då, lite varje dag, medan någon som käkar godis före maten eller mitt på dagen bara fyller levern med glukos istället.
Om jag förstått Sheos förenklingar någorlunda :em:

Sniggel
2012-06-17, 14:28

Om någon har som rutin att käka lite godis varje kväll, och alltid direkt efter maten.
Allt godis kanske hamnar som bukfetma då, lite varje dag, medan någon som käkar godis före maten eller mitt på dagen bara fyller levern med glukos istället.

Men nu verkar det knappast som vi "undviker socker" längre, vilket tråden handlar om hehe :D

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 14:31

Du verkar ha förstått hans förenklingar någorlunda ja. Kan dock vara värt att notera att socker bara består till hälften av fruktos.

Feelgood
2012-06-17, 14:59
Så , socker i tex bröd är till hälften fruktos? :)

Sheogorath
2012-06-17, 14:59
Du verkar ha förstått hans förenklingar någorlunda ja. Kan dock vara värt att notera att socker bara består till hälften av fruktos.

...men att tillsatt socker, gärna i form av godis eller läsk, snabbt ger en betydande mängd. Äter man en 125 grams-påse godis (en munsbit för många) av en stort som inte innehåller glukossirap utan bara socker eller sockerekvivalenter typ glukos-fruktossirap får man i sig cirka 50 gram fruktos på en och samma gång. Det är ungefär hälften av leverns totala kapacitet (om levern är tom, vilket den typ aldrig är). Av en liten skitpåse! Resten av kolhydraterna i godiset kommer som vi gått igenom att kunna konkurrera om leverplats (hur mycket beroende på hur stor buffert musklerna utgör just då).

Låt säga att man äter mjukt gelégodis istället där bara 25% av kolhydraterna utgörs av fruktos. Då krävs det fortfarande bara 250 gram godis för att komma upp i 50 gram fruktos. Fortfarande en liten påse godis för många. Det är inte ovanligt att folk äter 300-600 gram blandgodis en fredagkväll. Hur mycket fruktos snackar vi där? Allt från 50 till 250 gram beroende på sort. Och så tar vi en halvliter cola till det. Fredagsmys efter kvällisen! :thumbup:

Edit: nu ska jag förresten gå och väga upp mitt post-spinning-godis för morgondagen. Lidl har fått in en ny sorts fruktmarshmallows, Haribos "Stjerne mix" sitter fortfarande som en smäck och Riesen ska ju icke glömmas. Allt ska med! :D

Sheogorath
2012-06-17, 15:01

Ja, men det är inga mängder vi pratar om. En skiva bröd (mjukt färdigskivat bröd) väger ~35-40 gram. T.o.m. om du väljer en sort med riktigt hög sockerhalt (säg 10%) får du bara i dig 2 gram fruktos på skiva. Nada.

Feelgood
2012-06-17, 15:03
Okej men ifall man tar cirka 150g bröd med 0-1g sockerarter 100/g (pitabröd) då är det ingen fara med fruktosen va? :D Är lite nojjig över fruktos nu när man läst av det , vill undvika det så mycket som möjligt!

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 15:05
...men att tillsatt socker, gärna i form av godis eller läsk, snabbt ger en betydande mängd.

O ja, vi är helt på samma blad där. Gjorde bara noteringen eftersom det stod nåt om "allt godis" där det borde ha stått all fruktos och man eventuellt missat 50-50-förhållandet.

Men absolut. Godis är förrädiskt.

Okej men ifall man tar cirka 150g bröd med 0-1g sockerarter 100/g (pitabröd) då är det ingen fara med fruktosen va? :D Är lite nojjig över fruktos nu när man läst av det , vill undvika det så mycket som möjligt!

Under ett halvt gram fruktos menar du? Nej, det är ingen fara. ;)

Sheogorath
2012-06-17, 15:09

Men är du rolig eller? Försök förhålla dig lite nykter till informationen och dra nytta av den istället för att nojja loss. Du kan äta all sorts bröd när som helst, typ. Där behöver du bara tänka på energibalansen, om det utgör ett problem för dig (bröd mättar dåligt i förhållande till den mängd energi det ger osv.)

Feelgood
2012-06-17, 15:16
Nej jag försöker inte vara rolig precis, tänkte bara på fruktosen :) Men tack för svaret i alla fall.

Sheogorath
2012-06-17, 15:22
Nej jag försöker inte vara rolig precis, tänkte bara på fruktosen :) Men tack för svaret i alla fall.

Jag reagerade bara på att du uppenbarligen var "orolig" nog för att fråga en extra gång. P.g.a. max 1,5 g fruktos alltså. Hade du aldrig tänkt äta grönsaker igen efter att ha läst i den här tråden?

Feelgood
2012-06-17, 15:28
Jag reagerade bara på att du uppenbarligen var "orolig" nog för att fråga en extra gång. P.g.a. max 1,5 g fruktos alltså. Hade du aldrig tänkt äta grönsaker igen efter att ha läst i den här tråden?

Tänkte bara att fråga en extra gång för o va helt 100. Jodå grönsaker går ner lätt det hade jag inte tänkt sluta med, ;)

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 15:34

Inte ens det, max 0,75 g. :D

Vore nog en god idé att ta ett steg tillbaka och tänka efter lite, Feelgood. Aldrig bra att oroa sig såhär mycket över, nästan bokstavligt talat, ingenting.

tjing
2012-06-17, 15:49

Visst är det så. Lite godis skadar inte någon, dessutom är godisätare paradoxalt nog ofta slanka. Läsk däremot, allt socker i flytande form är rena giftet vad gäller övervikt.

tjing
2012-06-17, 15:50

Allt vanligt socker, ja.

svag74
2012-06-17, 15:50
Men är du rolig eller? Försök förhålla dig lite nykter till informationen och dra nytta av den istället för att nojja loss. Du kan äta all sorts bröd när som helst, typ. Där behöver du bara tänka på energibalansen, om det utgör ett problem för dig (bröd mättar dåligt i förhållande till den mängd energi det ger osv.)

Hehe Sheo har dragit igång sockerhysteri, nu är vi nere på gram-nivå :hbang:

svag74
2012-06-17, 15:53
Edit: nu ska jag förresten gå och väga upp mitt post-spinning-godis för morgondagen. Lidl har fått in en ny sorts fruktmarshmallows, Haribos "Stjerne mix" sitter fortfarande som en smäck och Riesen ska ju icke glömmas. Allt ska med! :D

Testade en påse från lidl när jag var där och kollade deras utbud lite.
Kommer ej ihåg namn eller pris, men det var så sjukt jäkla billigt och såg roligt ut (blandade vingummin typ i roliga former/färger) att jag köpte.
Äckligare godis har jag ALDRIG ätit, fick ge bort påsen till en kompis föräldrar som tydligen sväljer allt i godisväg :D
Får köra vidare med Godisblandning, det är grejer det, och geleormen i är superlång och supergod :)

tjing
2012-06-17, 15:54
...men att tillsatt socker, gärna i form av godis eller läsk, snabbt ger en betydande mängd. Äter man en 125 grams-påse godis (en munsbit för många) av en stort som inte innehåller glukossirap utan bara socker eller sockerekvivalenter typ glukos-fruktossirap får man i sig cirka 50 gram fruktos på en och samma gång. Det är ungefär hälften av leverns totala kapacitet (om levern är tom, vilket den typ aldrig är). Av en liten skitpåse! Resten av kolhydraterna i godiset kommer som vi gått igenom att kunna konkurrera om leverplats (hur mycket beroende på hur stor buffert musklerna utgör just då).

Låt säga att man äter mjukt gelégodis istället där bara 25% av kolhydraterna utgörs av fruktos. Då krävs det fortfarande bara 250 gram godis för att komma upp i 50 gram fruktos. Fortfarande en liten påse godis för många. Det är inte ovanligt att folk äter 300-600 gram blandgodis en fredagkväll. Hur mycket fruktos snackar vi där? Allt från 50 till 250 gram beroende på sort. Och så tar vi en halvliter cola till det. Fredagsmys efter kvällisen! :thumbup:

Håller med, men sluta för guds skull att väga ditt godisintag. Det låter lite väl ätstört? Spinnar du innan så höfta på med lite godis. Intressant att man faktiskt kan äta (med bättre samvete) bra mycket mer skum, och gele-godis i regel eftersom det innehåller mindre fruktos. En påse marshmallows är med andra ord snudd på optimalt efter (konditions)träning.

Fredagsmyset du beskriver är verkligen snudd på skräckscenario. Lägg t ex även till rökning, några sockrade cider osv. Sanslöst egentligen. Jag undrar ibland hur vi hade ätit om våra kroppar vore genomskinliga.

tjing
2012-06-17, 15:56

Ska du noja över teoretiska resonemang ska nog noja mer över gluten-proteiner än fruktoset i bröd.

Sheogorath
2012-06-17, 16:09
Håller med, men sluta för guds skull att väga ditt godisintag. Det låter lite väl ätstört? Spinnar du innan så höfta på med lite godis. Intressant att man faktiskt kan äta (med bättre samvete) bra mycket mer skum, och gele-godis i regel eftersom det innehåller mindre fruktos. En påse marshmallows är med andra ord snudd på optimalt efter (konditions)träning.

Fredagsmyset du beskriver är verkligen snudd på skräckscenario. Lägg t ex även till rökning, några sockrade cider osv. Sanslöst egentligen. Jag undrar ibland hur vi hade ätit om våra kroppar vore genomskinliga.

Nej, jag tänker inte sluta väga mitt godis (vi kan lika gärna kalla det för kosttillskott i sammanhanget) bara för att någon tycker att det faller utanför ramen för normalt ätande. Mina rutiner får mig att må bra och då är det inget problem. För mig.

Jag tar gärna godis när det bjuds på fest om jag är i uppbyggnadsfas. Eller tar en eller två bitar tårta på kalas. Utan våg.

tjing
2012-06-17, 16:13
Nej, jag tänker inte sluta väga mitt godis bara för att någon tycker att det faller utanför ramen för normalt ätande. Mina rutiner får mig att må bra och då är det inget problem. För mig.

Jag tar gärna godis när det bjuds på fest om jag är i uppbyggnadsfas. Eller tar en eller två bitar tårta på kalas. Utan våg.

Nej visst, men det känns spontant bara ... meningslöst? Som i att det faktiskt de facto är meningslöst. Men gör som du vill, såklart :)

Ja, jag tror det är bra att släppa tyglarna när man lägger på sig vikt. Annars blir nog matintaget för reglerat för många.

Sheogorath
2012-06-17, 16:15
Nej visst, men det känns spontant bara ... meningslöst? Som i att det faktiskt de facto är meningslöst. Men gör som du vill, såklart :)

Ja, jag tror det är bra att släppa tyglarna när man lägger på sig vikt. Annars blir nog matintaget för reglerat för många.

Vad som i en viss bemärkelse är meningslöst behöver inte vara det i en annan bemärkelse. Det handlar om en känsla. Att veta att jag äter kv*1,2g kolhydrat i 75:25-fördelning glukos:fruktos i två omgångar efter träning med en timmes intervall känns helt enkelt mycket bättre än att höfta. :)

tjing
2012-06-17, 16:30
Vad som i en viss bemärkelse är meningslöst behöver inte vara det i en annan bemärkelse. Det handlar om en känsla. Att veta att jag äter kv*1,2g kolhydrat i 75:25-fördelning glukos:fruktos i två omgångar efter träning med en timmes intervall känns helt enkelt mycket bättre än att höfta. :)

Nej, det kan jag iofs förstå. Jag har också lite liknande saker för mig, men det hänger väl ihop med att man vill ha resultat och "optimera" ;) Så länge det inte stör övriga livet är det ju whatever.

strango
2012-06-17, 17:14
Är det jag som är trög eller?...

Om min lever är fylld med glukos och jag äter mer kolisar, vad händer med den glukosen som kommer då?

tjing
2012-06-17, 17:16
Är det jag som är trög eller?...

Om min lever är fylld med glukos och jag äter mer kolisar, vad händer med den glukosen som kommer då?

Kolisar som i glukos? De går till glykogenlager och till dina allmänna energibehov. Vid ett överskott oxiderar en betydande del och endast något gram (löjligt små mängder på 1-5 g) lagras in som kroppsfett, även vid stora kolhydratsintag.

Fruktosen däremot omvandlas genom DNL till hepatiskt fett.

strango
2012-06-17, 17:23
Kolisar som i glukos? De går till glykogenlager och till dina allmänna energibehov. Vid ett överskott oxiderar en betydande del och endast något gram (löjligt små mängder på 1-5 g) lagras in som kroppsfett, även vid stora kolhydratsintag.

Fruktosen däremot omvandlas genom DNL till hepatiskt fett.

Vad händer med den glukosen som redan finns i levern? Lagras den in som leverglykogen?

Sheogorath
2012-06-17, 17:29
Vad händer med den glukosen som redan finns i levern? Lagras den in som leverglykogen?

Vad menar du med "glukosen som redan finns i levern?" Den glukos som finns i levern är bundet som leverglykogen.

svag74
2012-06-17, 17:43

What???
Kan man betala för, och sitta och pressa i sig, kolisar som går upp i rök??? *gah!*

Sheogorath
2012-06-17, 17:45
What???
Kan man betala för, och sitta och pressa i sig, kolisar som går upp i rök??? *gah!*

Ja, men vad då? Det frisätts ju energi i oxidationen som kroppen kan använda. På så sätt slipper den förbränna aminosyror för att tillgodose sina behov. Då finns det mer aminosyror över för att bygga in som muskelmassa, exempelvis.

Ur kroppens synvinkel är förbränningen också bra på så vis att den slipper förbränna kroppsfett. ;)

svag74
2012-06-17, 17:49
Ja, men vad då? Det frisätts ju energi i oxidationen som kroppen kan använda. På så sätt slipper den förbränna aminosyror för att tillgodose sina behov. Då finns det mer aminosyror över för att bygga in som muskelmassa, exempelvis.

Ur kroppens synvinkel är förbränningen också bra på så vis att den slipper förbränna kroppsfett. ;)

Aha, de går inte upp i rök :)
Tyckte oxidera lät som att de typ försvann, eller gjorde något dumt.
Men oxidera i detta fall verkar ekvivalent med användas som energi :)

Sheogorath
2012-06-17, 17:54
Aha, de går inte upp i rök :)
Tyckte oxidera lät som att de typ försvann, eller gjorde något dumt.
Men oxidera i detta fall verkar ekvivalent med användas som energi :)

Oxidera kan du översätta med "förbränna". Vid förbränning frigörs energi. Om du t.ex. sitter vid en brasa och värmer dig tillför du kroppen energi trots att veden "går upp i rök". ;)

tjing
2012-06-17, 17:54
What???

De bidrar vid överskott fortfarande till en viktuppgång, som kvalitativt blir mer muskler och mindre fett.

Ja, de förbränns som energi såklart ;)

maRRtin
2012-06-17, 18:08
Det verkar som att ni ha glömt att levern inte är det enda som kan lagra glykogen.

Musklerna kan innehålla ca 350 gram för en normalviktig otränad man (30 kg muskler), en vältränad person kan lagra dubbelt så mycket, eller mer.

Nebuchadnezzar
2012-06-17, 18:12
Det verkar som att ni ha glömt att levern inte är det enda som kan lagra glykogen.

Musklerna kan innehålla ca 350 gram för en normalviktig otränad man (30 kg muskler), en vältränad person kan lagra dubbelt så mycket, eller mer.

ja oj det glömde vi :p

Sheogorath
2012-06-17, 18:18

Ja, 350 gram glukos. Och nej, det har vi inte alls glömt. Det är precis det allting handlar om. Musklerna är en enorm buffert för glukos medan leverns kapacitet för att lagra in kolhydrat som glykogen är starkt begränsad (90-140 g, den senare siffran hos en vältränad konditionsidrottare). Fruktosen måste passera via levern och får den inte plats där som glykogen kommer den istället att ombildas till fett, företrädesvis visceralt sådant.

ja oj det glömde vi :p
:D

strango
2012-06-17, 18:21
Vad menar du med "glukosen som redan finns i levern?" Den glukos som finns i levern är bundet som leverglykogen.

Jaha, trodde all glukos gick via levern, sen vidare till muskler och hjärnan. Och när dom lagren var fulla så lagrades det in i levern som "reserv". Men det är alltså fel?

Finns det vidare någon prioriteringsordning för glykogeninlagringen? Typ att den glukos som först kommer till kroppen går till det och det? Eller går den till det lager som är i mest behov?

Sheogorath
2012-06-17, 18:27
Jaha, trodde all glukos gick via levern, sen vidare till muskler och hjärnan. Och när dom lagren var fulla så lagrades det in i levern som "reserv". Men det är alltså fel?

Finns det vidare någon prioriteringsordning för glykogeninlagringen? Typ att den glukos som först kommer till kroppen går till det och det? Eller går den till det lager som är i mest behov?

Nej, glukosen måste inte gå "via" levern. Inte i den bemärkelsen att den först måste lagras in i alla fall. En glukosmolekyl från exempelvis ett strå pasta kan gå rakt från tarmen och lagras in som glykogen i musklerna eller förbrännas i hjärnan utan att först ha blivit glykogen i levern.

"Prioriteringsordningen" för kroppens hantering av glukos är som jag förstått det:

Energi till hjärnas aktvitet och andra basalfunktioner inklusive tarmarnas rörelse, muskelarbete mm.
Inlagring som muskelglykogen.
Inlagring som leverglykogen.

Men det är ju inte så att 100% av glukosen bildar muskelglykogen så länge det finns minsta lilla utrymme för glykogen i musklerna. En viss andel kommer alltid att bilda leverglykogen. Men det rör sig om en mindre och mindre andel ju "hungrigare" musklerna är.

maRRtin
2012-06-17, 18:29
Fruktosen måste passera via levern och får den inte plats där som glykogen kommer den istället att ombildas till fett, företrädesvis visceralt sådant.

Beror ju lite på, har du tränat så omvandlas den nog till glukos och fortsätter ut i blodet till dina muskler.

Sheogorath
2012-06-17, 18:33
Beror ju lite på, har du tränat så omvandlas den nog till glukos och fortsätter ut i blodet till dina muskler.

Detta är något vi aldrig fått klarhet i så jag kan inte ta dig på orden utan får be om en källa. Det intressanta är ju dels om det finns en effektiv exohepatisk konvertering av fruktos till glukos och dels om levern gör den konverteringen om den är proppfull med glykogen. Kanske säger den bara "Nej" och ombildar fruktosen till fett istället.

svag74
2012-06-17, 18:36
Om du t.ex. sitter vid en brasa och värmer dig tillför du kroppen energi trots att veden "går upp i rök". ;)

Hur många kcal? ;)

strango
2012-06-17, 18:38
Nej, glukosen måste inte gå "via" levern. Inte i den bemärkelsen att den först måste lagras in i alla fall. En glukosmolekyl från exempelvis ett strå pasta kan gå rakt från tarmen och lagras in som glykogen i musklerna eller förbrännas i hjärnan utan att först ha blivit glykogen i levern.

"Prioriteringsordningen" för kroppens hantering av glukos är som jag förstått det:

Energi till hjärnas aktvitet och andra basalfunktioner inklusive tarmarnas rörelse, muskelarbete mm.
Inlagring som muskelglykogen.
Inlagring som leverglykogen.

Men det är ju inte så att 100% av glukosen bildar muskelglykogen så länge det finns minsta lilla utrymme för glykogen i musklerna. En viss andel kommer alltid att bilda leverglykogen. Men det rör sig om en mindre och mindre andel ju "hungrigare" musklerna är.

Tur att du finns Sheo så att frågetecken kan rätas ut :)

Sverker
2012-06-17, 18:53
Jag skulle nog anse att först hjärnan, sedan levern och sist till musklerna. Levern blir en buffert som fångar in glukosen och portionerar ut lite i taget för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter träningen är insulinkänsligheten högre och jämnvikten kommer att driva glukos från levern till musklerna.

Sheogorath
2012-06-17, 19:05
Jag skulle nog anse att först hjärnan, sedan levern och sist till musklerna. Levern blir en buffert som fångar in glukosen och portionerar ut lite i taget för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter träningen är insulinkänsligheten högre och jämnvikten kommer att driva glukos från levern till musklerna.

:thumbup:

Att blodsockret kan hållas stabilt måste komma högt på listan. Instämmer helt.

svag74
2012-06-17, 19:09
Men alltså, bukfetma och fettlever kan inte vara samma sak?
Levern sitter ju typ uppe vid bröstet ser jag nu.
Har aldrig sett någon som är stor och utspänd där av fett, men som har platt mage strax under :confused:

http://ccravings.blogg.se/images/2010/digest3_121982739.gif

EDIT: Men vad ända in i ... magsäcken sitter ju också där uppe?!?!
Vad är det som händer :D
Är det verkligen en människa på bilden? :hbang:

svag74
2012-06-17, 19:19
Så när min mage hänger ut som på en gravid (om jag släpper spänningen helt i musklerna) så är det inte alls magsäcken som hänger som hos en uppblåst sumo, utan det måste vara tarmar och annan skit som väller ut?
Inte undra på iofs, så jäkla mycket käk man måste proppa i sig för att inte tyna bort helt och hållet.
Undra vad man ska upptäcka härnäst, att testiklarna sitter i armhålorna eller något :D

svag74
2012-06-19, 08:48

Å andra sidan, om godis inte är bra efter maten (om middagen gett, vad vet jag, uppåt 100g kolhydrater av valfri sort, då allt inte verkar fylla levern som prio #1) så är ju alternativet före maten, eller som mellanmål.
Och det är väl INTE bra att reta insulin/blodsockernivåer genom att äta godis på "fastande mage"?

Bästa kanske är att äta sitt godis efter en middag med sparsamt med kolhydrater, om man inte vill riskera "fruktos" runt levern.

Sheogorath
2012-06-19, 09:12
Å andra sidan, om godis inte är bra efter maten (om middagen gett, vad vet jag, uppåt 100g kolhydrater av valfri sort, då allt inte verkar fylla levern som prio #1) så är ju alternativet före maten, eller som mellanmål.
Och det är väl INTE bra att reta insulin/blodsockernivåer genom att äta godis på "fastande mage"?

Bästa kanske är att äta sitt godis efter en middag med sparsamt med kolhydrater, om man inte vill riskera "fruktos" runt levern.

En frisk person har en fungerande blodsockerkontroll och klarar godis på fastande mage.

begt
2012-06-19, 09:16
EDIT: Men vad ända in i ... magsäcken sitter ju också där uppe?!?!
Vad är det som händer
Är det verkligen en människa på bilden?

:laugh:

Sheogorath
2012-06-19, 09:28
En frisk person har en fungerande blodsockerkontroll och klarar godis på fastande mage.

...tillägg: och typ-II-diabetes får man av övervikt, brist på motion och i vissa fall otur i det genetiska lotteriet. Någon som tränar och håller vikten utvecklar INTE diabetes av att äta godis på fastande mage. Visceralt fett däremot, det vi försöker undvika genom att inte proppa i oss fruktos vid olämpliga tillfällen, är nära kopplat till insulinnivåer i blodet och därmed insulinresistens.

svag74
2012-06-19, 09:32

Aha, trodde det var sådant man kunde få diabetes av :em:
Bergochdalbana med blodsocker, och man blir efterseg o.s.v.

Men jag undrar dock vad det är som ger bukfetma, för det borde ju visuellt vara betydligt mer intressant att undvika än fettlever.
Alltså att buken, området kring/nedan (antar jag) naveln, putar ut.
Då magsäcken uppenbarligen inte befinner sig där, så antar jag att det då är fett runt tarmar och annat, men är det fruktos där med, eller olika typer av fett, som ligger bakom?

svag74
2012-06-19, 09:34
:laugh:

Ja men, tänk på alla gånger man haft magknip - det gör ont nere runt naveln, där magen borde vara. Det är ju inte magknip, det måste ju klassas som tarmknip?
Ont i bröstet däremot, så man är rädd det ska vara hjärta/lungor, DÅ kan det vara magsäcken som har ont.
Weird *screwy*

tjing
2012-06-19, 09:35

Jo, fast det gör ju inte saken bättre och kan säkert försämra funktionen i längden.

tjing
2012-06-19, 09:37
...tillägg: och typ-II-diabetes får man av övervikt, brist på motion och i vissa fall otur i det genetiska lotteriet. Någon som tränar och håller vikten utvecklar INTE diabetes av att äta godis på fastande mage. Visceralt fett däremot, det vi försöker undvika genom att inte proppa i oss fruktos vid olämpliga tillfällen, är nära kopplat till insulinnivåer i blodet och därmed insulinresistens.

Du kan också få typ 2 diabetes utan övervikt, men brist på motion är onekligen en gemensam nämnare för drabbade.

Tänk en cola-pimplande (inte light obviously) pinnsmal gamer som aldrig rör på sig.

svag74
2012-06-19, 09:44
Ja men, tänk på alla gånger man haft magknip - det gör ont nere runt naveln, där magen borde vara. Det är ju inte magknip, det måste ju klassas som tarmknip?
Ont i bröstet däremot, så man är rädd det ska vara hjärta/lungor, DÅ kan det vara magsäcken som har ont.
Weird *screwy*

Eller "ballongmage", folk får buken uppsvälld, som en gravid.
Det är ju ballongtarmar då, för ballongmage borde istället ge att bröstet på ena sidan skjuter ut lite extra.
*gah!*

svag74
2012-06-19, 09:48
Men jag undrar dock vad det är som ger bukfetma, för det borde ju visuellt vara betydligt mer intressant att undvika än fettlever.
Alltså att buken, området kring/nedan (antar jag) naveln, putar ut.
Då magsäcken uppenbarligen inte befinner sig där, så antar jag att det då är fett runt tarmar och annat, men är det fruktos där med, eller olika typer av fett, som ligger bakom?

Wikipedia kanske inte duger som "källa", men står ingenting där om socker i samband med bukfetma. Så kanske är annat som spelar in än vid fett runt levern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bukfetma

tjing
2012-06-19, 09:57
Ja, hormoner.

Kortisol och testosteron t ex. En del läkemedel kan ge bukfetma.

Även hållningen kan sinnrikt ge illusionen av bukfetma.

Sheogorath
2012-06-19, 09:59
Wikipedia kanske inte duger som "källa", men står ingenting där om socker i samband med bukfetma. Så kanske är annat som spelar in än vid fett runt levern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bukfetma

Man har sett att fruktosöverkonsumtion leder till ökad visceral fettinlagring, inte bara fettlever. Hit hör alltså fett runt tarmar och andra inre organ. Har inte PubMed-källorna här där jag sitter men kan fixa fram det i kväll om någon inte "tror" mig.

strango
2012-06-19, 10:10

Men inte buffert som i att allt glukos först måste dit innan den går vidare till muskler och hjärna?

svag74
2012-06-19, 10:13
Man har sett att fruktosöverkonsumtion leder till ökad visceral fettinlagring, inte bara fettlever. Hit hör alltså fett runt tarmar och andra inre organ. Har inte PubMed-källorna här där jag sitter men kan fixa fram det i kväll om någon inte "tror" mig.

Det är inte det att vi inte tror dig, vi har bara lite svårt att lita på dig :naughty:

Nej men verkar ju knepigare styra bukfetma i alla fall, då mycket annat spelar in också. Undrar just om en daglig folköl till middagen är något som påverkar negativt, är ju inte mycket alkohol iofs ...

Rodeo
2012-06-19, 10:39

Det är inte att jag inte tror dig, men jag är intresserad av att läsa hela artiklarna så det vore snällt om du kunde lägga upp dina källor.

Jag läste precis en bra intervju John Sievenpiper som forskar på socker och metabolism. Han hänvisar till en review om fruktos från 2010:

What he's found is that with a fructose load 50 percent goes to glucose, about 25 percent goes to lactate, greater than 15 percent and up goes to glycogen, the remainder would be oxidized directly [going to CO2 through the TCA cycle], and a small portion contributed to de novo lipogenesis. I can't remember what Dr. Rippe had on his diagram, but even as low as, let's say, 3 percent, it is really quantitatively non-significant.

http://evolvinghealthscience.blogspot.se/2012/05/fate-of-fructose-interview-with-dr-john.html
http://physrev.physiology.org/content/90/1/23.long

tjing
2012-06-19, 10:43
Men inte buffert som i att allt glukos först måste dit innan den går vidare till muskler och hjärna?

Självklart tar hjärnan upp glukos snabbt om blodsockret är lågt.

tjing
2012-06-19, 10:44

Självklart tar hjärnan upp glukos snabbt om blodsockret är lågt.

Det gäller ren överlevnad och hjärna och muskulatur prioriteras uppenbarligen före leverglykogen som är en buffert, som Sverker skrev.

tjing
2012-06-19, 10:46
Det är inte det att vi inte tror dig, vi har bara lite svårt att lita på dig :naughty:

Nej men verkar ju knepigare styra bukfetma i alla fall, då mycket annat spelar in också. Undrar just om en daglig folköl till middagen är något som påverkar negativt, är ju inte mycket alkohol iofs ...

Sheogorath har rätt då jag läst studier själv. Så det finns inget att inte lita på.

En daglig folköl påverkar ingenting.

Sheogorath
2012-06-19, 10:58
Det är inte att jag inte tror dig, men jag är intresserad av att läsa hela artiklarna så det vore snällt om du kunde lägga upp dina källor.

Jag läste precis en bra intervju John Sievenpiper som forskar på socker och metabolism. Han hänvisar till en review om fruktos från 2010:

What he's found is that with a fructose load 50 percent goes to glucose, about 25 percent goes to lactate, greater than 15 percent and up goes to glycogen, the remainder would be oxidized directly [going to CO2 through the TCA cycle], and a small portion contributed to de novo lipogenesis. I can't remember what Dr. Rippe had on his diagram, but even as low as, let's say, 3 percent, it is really quantitatively non-significant.

http://evolvinghealthscience.blogspot.se/2012/05/fate-of-fructose-interview-with-dr-john.html
http://physrev.physiology.org/content/90/1/23.long

Men har vi ingen info om huruvida levern var proppfull av glykogen eller inte är det där inte så intressant. Jag ser ingen anledning att för egen del undvika socker om levern kan hantera det, t.ex.

svag74
2012-06-19, 11:12
Sheogorath har rätt då jag läst studier själv. Så det finns inget att inte lita på.

Det var ett skämt :)

En daglig folköl påverkar ingenting.
Hoppades på det, men man vet ju aldrig.

Fabritzio
2012-06-30, 01:06
Men säg en riktig ölmage då? En man med stor mage men inte mycket fett någon annanstans.. alla känner vi någon
Visceralt fett eller underhudsfett?

Sheogorath
2012-06-30, 06:26
Men säg en riktig ölmage då? En man med stor mage men inte mycket fett någon annanstans.. alla känner vi någon
Visceralt fett eller underhudsfett?

Visceralt. Den "hårda kulan" är typiskt visceralt fett.

Fabritzio
2012-06-30, 10:14

Oj det var mer än jag visste...

Och enda sättet att få bort detta är HIIT? :-)

nyahamd
2012-06-30, 10:22
Ja ända sättet är HIIT och ÄTA PÅ UNDERSKOTT!!!!! HOLY SHIT B IG NEWSS!!!!

Sheogorath
2012-06-30, 10:45

Hehe. Nej. Undvik helt enkelt överkonsumtion av socker och alkohol och håll dig fysiskt aktiv. Undvik övervikt generellt.

There you have it. :)

Fabritzio
2012-06-30, 10:59

Nebuchadnezzar
2012-06-30, 11:19
Déjà vu!

Det är inget magiskt med HIIT.

Fabritzio
2012-06-30, 14:28
Déjà vu!

Jaså hade för mig att det var uppe för något år sen?
Vanligt kcal underskott som gäller då?:-)

Nebuchadnezzar
2012-06-30, 15:39
Undvik helt enkelt överkonsumtion av socker och alkohol och håll dig fysiskt aktiv. Undvik övervikt generellt.

There you have it. :)

there you have it

Sverker
2012-06-30, 15:46
Jaså hade för mig att det var uppe för något år sen?
Vanligt kcal underskott som gäller då?:-)

Träning och kaloriunderskott.

Jag minns inte alls ifall fettet kring de inre organen reagerar på låga insulinnivåer ( bantning ) eller de reagerar på adrenalin.
Spelar inte så stor roll. Har man fett i bukhålan har man fett under huden också. Överskottet ska bort för att trygga hälsan.

tjing
2012-06-30, 17:54
Déjà vu!

Nej, men det är fortfarande en väldigt bra träningsform.

Sniggel
2012-07-01, 17:17

Vilket typ av konditionsträning som helst brukar funka. Gärna i kombination med kaloriunderskott.

Pinarello
2012-07-01, 18:07
Ja, 350 gram glukos. Och nej, det har vi inte alls glömt. Det är precis det allting handlar om. Musklerna är en enorm buffert för glukos medan leverns kapacitet för att lagra in kolhydrat som glykogen är starkt begränsad (90-140 g, den senare siffran hos en vältränad konditionsidrottare). Fruktosen måste passera via levern och får den inte plats där som glykogen kommer den istället att ombildas till fett, företrädesvis visceralt sådant.

:D

Innan jag fördjupar mig i det intressanta ämnet fruktosmetabolisering så antar jag att det du skriver är en aning förenklat. Levern har en viss kapacitet att lagra glykogen, så långt är jag med. Men när du säger att "överbliven" fruktos automatiskt ombildas till fett så blir jag fundersam. Om fruktosen verkligen ska ombildas till fett är väl grundförutsättningen att man ätit mer kalorier än vad man gör av med?

Sheogorath
2012-07-01, 18:20
Innan jag fördjupar mig i det intressanta ämnet fruktosmetabolisering så antar jag att det du skriver är en aning förenklat. Levern har en viss kapacitet att lagra glykogen, så långt är jag med. Men när du säger att "överbliven" fruktos automatiskt ombildas till fett så blir jag fundersam. Om fruktosen verkligen ska ombildas till fett är väl grundförutsättningen att man ätit mer kalorier än vad man gör av med?

Stämmer inte. Fettförbränning och fettinlagring är två parallellt pågående processer. Ett underskott innebär inte att fruktosen inte kan lagras in som fett. Kroppen kan förbränna fett från t.ex. intramuskulära depåer i armarna samtidigt som den lagrar in fett visceralt. Ett underskott betyder bara att mindre energi tillförs än vad som förbränns, det säger ingenting om vad som förbränns eller var det sker. Det samma med överskott, eller "balans" (man kan alltså tänka sig en omfördelning av fett även utan viktförändring).

Sverker
2012-07-01, 19:00
Men när du säger att "överbliven" fruktos automatiskt ombildas till fett så blir jag fundersam. Om fruktosen verkligen ska ombildas till fett är väl grundförutsättningen att man ätit mer kalorier än vad man gör av med?
Det är snarast frågan om hur mycket fruktos som ramlar in på en gång. Tillslut blir det så mycket fruktos som ramlar in i mitokondrien som acetyl-CoA att mitokondrien svarar med att skicka ut överskottet som citronsyra i cellsaften där fettsyrasyntesen tar fart.

Alltså en frågan om hur mycket andra ämnen som samtidigt omsätts i levern ( läs glukos ) samtidigt med fruktosen.

Pinarello
2012-07-01, 19:04
Stämmer inte. Fettförbränning och fettinlagring är två parallellt pågående processer. Ett underskott innebär inte att fruktosen inte kan lagras in som fett. Kroppen kan förbränna fett från t.ex. intramuskulära depåer i armarna samtidigt som den lagrar in fett visceralt. Ett underskott betyder bara att mindre energi tillförs än vad som förbränns, det säger ingenting om vad som förbränns eller var det sker. Det samma med överskott, eller "balans" (man kan alltså tänka sig en omfördelning av fett även utan viktförändring).

Enligt ditt påstående kan man alltså ligga på ett rejält kaloriunderskott och samtidigt lagra in fett i och runt kroppens organ. Intressant.

Jag kan köpa att en viss mängd fruktos vid ett givet tillfälle omvandlas till fett även vid kaloriunderskott. Men det låter orimligt att det fettet inte skulle användas som energi i princip omedelbart, utan någon inlagring, förutsatt kaloriunderskott.

King Grub
2012-07-01, 19:13
Enligt ditt påstående kan man alltså ligga på ett rejält kaloriunderskott och samtidigt lagra in fett i och runt kroppens organ. Intressant.

Det kommer inte att ske i praktiken.

Pinarello
2012-07-01, 19:17
Det är snarast frågan om hur mycket fruktos som ramlar in på en gång. Tillslut blir det så mycket fruktos som ramlar in i mitokondrien som acetyl-CoA att mitokondrien svarar med att skicka ut överskottet som citronsyra i cellsaften där fettsyrasyntesen tar fart.

Alltså en frågan om hur mycket andra ämnen som samtidigt omsätts i levern ( läs glukos ) samtidigt med fruktosen.

Sverker och Sheo, tack för era intressanta svar. Anledningen till att jag är intresserad av detta är för att jag är en storkonsument av frukt.

Processen fruktos -> fett som du beskrev borde väl vara ganska energikrävande?

Pinarello
2012-07-01, 19:27
Det kommer inte att ske i praktiken.

Nej precis, det låter så osannorlikt. Dessutom - vad jag förstår har det viscerala fettet betydligt bättre tillgänglighet som energi än vad tex fettet runt midjan har. Så varför skulle det lagras in fett när det behövs energi.

JakeShaft
2012-07-02, 20:56
Nej precis, det låter så osannorlikt. Dessutom - vad jag förstår har det viscerala fettet betydligt bättre tillgänglighet som energi än vad tex fettet runt midjan har. Så varför skulle det lagras in fett när det behövs energi.

För att ha energi tillgänglig nästa gång du skall fälla en mammut.

WorldRecordPOSTS
2012-07-03, 16:22

Så jag som smäller i mig 1kg godis och 1l läsk på 2h kommer att dunka upp ngra hekto?

Nästa: Dricker man mer än 1l vatten om dagen lagras det som underhudsvatten, och det kommer skapa fler vattenceller, som man inte kan få bort.

Sheogorath
2012-07-03, 17:05

Underskott eller överskott är inte permanenta tillstånd. Just nu ligger jag på underskott, sätter jag i mig en plåt muffins ligger jag på överskott. Sett över ett dygn kan jag ligga på antingen underskott eller överskott beroende på vad jag har ätit och kommer att äta under resten av mätperioden. Kroppen lagrar in energi som kolhydrat och fett när det finns tillgängligt och förbränner lagerna när det behövs. Dunkar du i dig ett kilogram godis, även om du skulle se till att hamna på underskott över en viss mätperiod, så kommer du garanterat att först bilda fett innan det förbränns som energi. Det som skiljer exempelvis glukos eller dietärt fett från fruktos är var fettet är benäget att lagras in. Om det sen i praktiken kommer innebära ett problem eller inte om man har en aktiv livsstil och håller vikten är en annan femma och svårt att uttala sig om - det är inte kontrollerat i studier helt enkelt. Jag skulle gissa att man skulle uppmäta signifikanta skillnader även om försöksgrupperna gick ner i vikt, förutsatt att fruktosintaget var tillräckligt stort och intogs på ett sätt så att det inte enkelt kunde konverteras till glukos i levern. Men de studierna får vi vänta på. :)

Pinarello
2012-07-03, 18:38
Underskott eller överskott är inte permanenta tillstånd. Just nu ligger jag på underskott, sätter jag i mig en plåt muffins ligger jag på överskott. Sett över ett dygn kan jag ligga på antingen underskott eller överskott beroende på vad jag har ätit och kommer att äta under resten av mätperioden. Kroppen lagrar in energi som kolhydrat och fett när det finns tillgängligt och förbränner lagerna när det behövs. Dunkar du i dig ett kilogram godis, även om du skulle se till att hamna på underskott över en viss mätperiod, så kommer du garanterat att först bilda fett innan det förbränns som energi. Det som skiljer exempelvis glukos eller dietärt fett från fruktos är var fettet är benäget att lagras in. Om det sen i praktiken kommer innebära ett problem eller inte om man har en aktiv livsstil och håller vikten är en annan femma och svårt att uttala sig om - det är inte kontrollerat i studier helt enkelt. Jag skulle gissa att man skulle uppmäta signifikanta skillnader även om försöksgrupperna gick ner i vikt, förutsatt att fruktosintaget var tillräckligt stort och intogs på ett sätt så att det inte enkelt kunde konverteras till glukos i levern. Men de studierna får vi vänta på. :)

Javisst, jag är med på vad du säger. Men jag undrar, precis som du, om ett högt fruktosintag verkligen innebär en hälsorisk. Förutsatt att man i övrigt ligger i energibalans.

Dr. Robert H Lustig har bestämt sig, fruktos är ondska. Jag såg en film där han missionerade om fruktosens farlighet. Fruktosen kunde i princip likställas med alkoholens risker gällande diabetes, högt blodtryck med mera. Han presenterade Alkohol, Fruktos, Transfett och BCAA(!) som något som vi ska undvika.

Endorah
2012-07-04, 21:34
En liten fundering kring denna fruktosskräck...
Är energiöver/underskott betydande? Säg att 2 olika personer överkonsumerar samma mängd fruktos (och äter samma mängd kolhydrat i övrigt, samt tömmer glykogenlagren lika mycket osv) varav en ligger på underskott, och den andre på överskott. Drabbas personen på överskott värre? (undrar endast över de negativa effekterna som fruktos bidrar med, och inte överskottet i sig)

Simonbaws
2012-07-04, 23:27
hur är det med glukossirap som man ser vissa glassar och produkter innehåller, är det fruktos i det också? och är glukossirap som vanlig glukos?

JakeShaft
2012-07-05, 02:33
hur är det med glukossirap som man ser vissa glassar och produkter innehåller, är det fruktos i det också? och är glukossirap som vanlig glukos?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128549

Sheogorath
2012-07-05, 05:07

Glukossirap får innehålla max 5% fruktos, annars måste det anges som glukos-fruktos-sirap.

Sheogorath
2012-07-05, 05:27
En liten fundering kring denna fruktosskräck...
Är energiöver/underskott betydande? Säg att 2 olika personer överkonsumerar samma mängd fruktos (och äter samma mängd kolhydrat i övrigt, samt tömmer glykogenlagren lika mycket osv) varav en ligger på underskott, och den andre på överskott. Drabbas personen på överskott värre? (undrar endast över de negativa effekterna som fruktos bidrar med, och inte överskottet i sig)

Även om du hade lyckats uppnå de förutsättningarna (samma anlag för inlagring, samma glykogenstatus mm.) hade fortfarande personen som går upp i vikt varit mer illa ute eftersom han hade fått mer visceralt fett. Går man ner i vikt bränner man fett, även kring buken.

tjing
2012-07-05, 07:02

Hur definierar du egentligen temporära överskott och var går gränsen.

tjing
2012-07-05, 07:04
Även om du hade lyckats uppnå de förutsättningarna (samma anlag för inlagring, samma glykogenstatus mm.) hade fortfarande personen som går upp i vikt varit mer illa ute eftersom han hade fått mer visceralt fett. Går man ner i vikt bränner man fett, även kring buken.

Och om man konditionstränar intensivt någon gång i veckan; hur relevant blir en liten visceral inlagring från fruktos här och där?

Sheogorath
2012-07-05, 07:25
Hur definierar du egentligen temporära överskott och var går gränsen.

En överskottsperiod är en mätperiod där inlagringen av energi är större än energiutgifterna.

Och om man konditionstränar intensivt någon gång i veckan; hur relevant blir en liten visceral inlagring från fruktos här och där?

Vem vet? Sannolikt är det dosberoende. Mer inlagring är sämre.

exevision
2013-03-10, 08:44
Säg att man tränar på fredagen och efter passet fyller på med kolhydrater, spritt över resten av dagen. På lördag äter man en kolhydratsrik frukost. Om man då på lördagkväll tänker äta en middag med efterrätt typ tårtbit, glass, bakelse eller liknande, behöver resten av lördagen vara snål på kolhydrater (bortsett från frukosten) eller räcker det med att själva middagen är det för att undvika negativa effekter (ökat fett i lever och liknande) av sockret i efterrätten?

Sheogorath
2013-03-10, 11:42
Säg att man tränar på fredagen och efter passet fyller på med kolhydrater, spritt över resten av dagen. På lördag äter man en kolhydratsrik frukost. Om man då på lördagkväll tänker äta en middag med efterrätt typ tårtbit, glass, bakelse eller liknande, behöver resten av lördagen vara snål på kolhydrater (bortsett från frukosten) eller räcker det med att själva middagen är det för att undvika negativa effekter (ökat fett i lever och liknande) av sockret i efterrätten?

Den studien är inte gjord (om frågan är av ett teoretiskt slag). I praktiken har jag väldigt svårt att tro att man skulle få negativa hälsoeffekter av att äta en liten efterrätt en gång i veckan (om frågan är av ett praktiskt slag).

tjing
2013-03-10, 11:52

Finns inget bra svar.

exevision
2013-03-10, 16:50
Finns inget bra svar.

Men risken är minimal?