Logga in

Visa fullständig version : varför bör man räkna kolhydrater och fett?

användaren
2012-06-14, 19:09
ja som rubriken lyder, varför bör man räkna på fett och kolhydrater?

jag ser till så jag får i mig tillräckligt med protein och ligger på den mängd kalorier som jag anser funkar bäst för tillfället. bör jag räkna kolhydrater och fett och isånnafall varför?

Sniggel
2012-06-14, 19:11
Antagligen inte. Om du inte äter udda på något vis får du säkert i dig tillräckligt med både fett och kolhydrater för maxprestation och hälsa. Allt över detta kan man ju säga är "enbart kalorier".
Ibland kanske det finns fördel att äta mer kolhydrat men för de flesta är det nog ingen vits att försöka manipulera åt ena eller andra hållet (fett/kolhydrat).

Fredrik_S
2012-06-14, 19:12
man bör inte räkna kolhydrater och fett när man har en normalt kalibrerad hunger som sköter det automatiskt

begt
2012-06-14, 19:14
Så länge du inte får i dig alldeles för lite fett är det lugnt, t.ex. en bra bit under 0,5 g/kg kv.

exevision
2012-06-14, 19:16
man bör inte räkna kolhydrater och fett när man har en normalt kalibrerad hunger som sköter det automatiskt

+1

vicarious
2012-06-14, 19:24

Synd att man inte har det själv =/

Akada
2012-06-14, 19:42
Men vet du hur mycket protein du äter och den totala kalorimängden så kommer du ändå ha ett ganska bra hum om fördelningen kolh/fett. Och hur får du fram totala kcal utan att räkna även på kolhydrat- och fettkällorna?

Ett alternativ till att räkna på allt är väl t.ex. att se till att få i sig tillräckligt med protein och sedan äta sig mätt, alternativt en liten bit över.

användaren
2012-06-14, 21:18
Men vet du hur mycket protein du äter och den totala kalorimängden så kommer du ändå ha ett ganska bra hum om fördelningen kolh/fett. Och hur får du fram totala kcal utan att räkna även på kolhydrat- och fettkällorna?
jag räknar ju kcal på kolhydratskällor och fettkällor. men jag undrade mera om det var någon ide att räkna på hur mycket fett jag får i mig tex.

Ett alternativ till att räkna på allt är väl t.ex. att se till att få i sig tillräckligt med protein och sedan äta sig mätt, alternativt en liten bit över.

jag ser till att täcka mitt protein behov över dagen sen fyller jag på med kalorier från mycket kolhydrater antar jag och en del fett. kan tänka mig att det lutar lite mera åt kolhydrater jämfört med fett. kan även slinka ner någon "extra" kalori från protein om jag är på det humöret :)

så för att summera tråden så behöver jag inte bry mig om att räkna på fördelningen av mina kalorier mellan fett och kolhydrater om jag äter hyffsat normal mat?

Akada
2012-06-14, 21:26
jag räknar ju kcal på kolhydratskällor och fettkällor. men jag undrade mera om det var någon ide att räkna på hur mycket fett jag får i mig tex.

Men vet du hur mycket protein du får i dig, hur mycket kolhydrater du får i dig och det totala antalet kalorier så vet du ju också hur mycket fett du äter? Känns nästan som att jag missar något här.

jag ser till att täcka mitt protein behov över dagen sen fyller jag på med kalorier från mycket kolhydrater antar jag och en del fett. kan tänka mig att det lutar lite mera åt kolhydrater jämfört med fett. kan även slinka ner någon "extra" kalori från protein om jag är på det humöret :)

så för att summera tråden så behöver jag inte bry mig om att räkna på fördelningen av mina kalorier mellan fett och kolhydrater om jag äter hyffsat normal mat?Med normal mat (husmanskost?) så blir nog fördelningen kolhydrater/fett hyfsad, skulle jag tro.

Tycker du att dina resultat matchar dina förväntningar behöver du väl inte lägga tid på att räkna kalorier och så, men annars kan det vara nödvändigt för att se ifall något kan förbättras.

användaren
2012-06-14, 21:35
Men vet du hur mycket protein du får i dig, hur mycket kolhydrater du får i dig och det totala antalet kalorier så vet du ju också hur mycket fett du äter? Känns nästan som att jag missar något här.

hahaha kan vara jag som inte hänger med i svängarna. jag tänker så här: jag äter detta på ett ungefär varje dag

2 x protein shake
1 x kvarg 500g
1 x macka (rågkusar eller va fan det heter) med en bit skinka på och lite smör
1 x stor portion kyckling (250g) och potatis 250g

bara en snabb koll på detta så ser jag att jag uppnår mitt protein behov och jag ligger lite i underkant av mitt kaloribehov. ja jag hade kunnat räkna ut hur mycket fett det är jag äter och kolhydrater. och det var därför jag starta den här tråden. dvs jag vill ha reda på om det finns något skäl till att jag skulle behöva räkna på fett och kolhydrater.

Pretorian
2012-06-15, 06:21
Känner du att du saknar energi på gymmet kanske du vill höja kolhydraterna. Och för att inte höja den totala kalorimängden så måste du kanske minska på proteinet och ersätta med mer kolhydrater. Då kan det vara värt att räkna på det.

Eller så höftar du och äter endast 250g kvarg och lägger till några potatisar. Jag tycker inte det måste vara så noga.

Springer
2012-06-16, 12:40

Med tanke på att många är överviktiga, hur "normalt" (i betydelsen "vanligt) är det egentligen med en hunger kalibrerad på balans?

begt
2012-06-16, 12:47
Alla som har samma kroppsvikt år ut och år in. Känner till många släktingar mfl. som har det. Ingen av dem räknar kalorier eller äter samma mat dag efter dag.

Övervikt beror ofta på emotionellt ätande, tröstätande helt enkelt. I andra fall kan det vara en diet bestående av alldeles för mycket socker som sätter hungerkänslorna ur spel.

Fredrik_S
2012-06-16, 16:05
Med tanke på att många är överviktiga, hur "normalt" (i betydelsen "vanligt) är det egentligen med en hunger kalibrerad på balans?

Det är sant, om jag säger så här istället. När du lever i ett samhälle med fri tillgång till obegränsade mängder kalorität näringsbefriade saker så bör du använda din hunger till att äta mat och inte chips läsk godis bakelser caffelatte naturgodis och liknande fett/socker kombinationer.
Äter du dessa är det mycket stor risk att din hunger trots normalkalibrering över tiden kommer göra dig fet.

Jag tror att de flesta har en normalkalibrerad hunger men att de flesta väljer att sätta den ur spel genom dåliga val för ofta.

Springer
2012-06-16, 16:11
Men hur många har samma kroppsvikt vid 25 som 45? Jag tror de är i minoritet. De kanske är de som satt hungern ur spel, eller så har de en låg aptit?

Jag kan tänka mig att den normalfördelade aptiten är genetiskt kalibrerad för ett underutbud av kcal. Dvs, ät mer än du behöver, för du vet inte hur länge du måste gå hungrig. Hmm, kanske man måste gå hungrig olika många timmar för att ligga på balans?

Ristretto
2012-06-16, 16:15
Synd att man inte har det själv =/

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/107/432/i_hug_that_feel.png

Beelz
2012-06-16, 16:45
Jag är en bottenlös avgrund som inte har mättnadskänslor förens jag kräks så om jag vill hålla form måste jag räkna kalorier :)