handdator

Visa fullständig version : Illaluktande färsk kyckling


hertzman
2012-06-14, 15:47
Köpte färsk kyckling förpackat i en "skyddande atmosfär". Märke Garant, går ut imorgon.

Vid öppnande av förpackningen inser jag att det stinker något fruktansvärt.

Hört något om att den typen av förpackning kan göra att det luktar kasst men att det inte är farligt att äta.

Åsikter? Inte lust att åka på matförgifting av kyckling. Igen.

King Grub
2012-06-14, 15:49
Visst kan det komma en illaluktande dunst när man öppnar en sådan förpackning, men själva varan skall inte lukta illa.

hertzman
2012-06-14, 15:50
Visst kan det komma en illaluktande dunst när man öppnar en sådan förpackning, men själva varan skall inte lukta illa.

Då gjorde jag rätt som slängde det hela. Orkar inte åka på matförgiftning för 60 kr.

begt
2012-06-14, 15:52
Du skulle ha tagit med den till affären och klagat. Fast 60 spänn är inte mycket...

Gober
2012-06-14, 16:56
Tänk på att vakumförpackningar kan lukta rätt äckligt precis när man öppnar dem, det är gasen man använder som stinker lite. Tar man ut kycklingen och låter den ligga ett tag och den fortfarande luktar konstigt så bör man dock bli misstänksam.

Zorban
2012-06-14, 18:17
En sak att tänka på angående matförgiftning är att de bakterier/patogener som gör en sjuk inte är samma som de som spoilerar maten. Sen kan man ju tänka sig att om maten är gammal så att maten blivit "förstörd" och ser äcklig ut, så kan även de farliga bakterierna ha förökat sig mycket. Men rent generellt är de bakterier som gör en sjuk inget man kan upptäcka med ögat/luktsinnet.

noob76
2012-06-14, 18:44
Åfan.... De har börjat packa om kyckling nu också, det gick ju med köttfärsen så varför inte ? ;-)

Johanss0n
2012-06-14, 20:08
Åfan.... De har börjat packa om kyckling nu också, det gick ju med köttfärsen så varför inte ? ;-)

Där var det ju något helt annat där var det snarare reglerna som var löjliga, det var inget som helst fel på köttfärsen.

noob76
2012-06-15, 23:53
Självklart är det inget fel på icke vacumförpackad köttfärs som är några dagar gammal, det är just därför vi packeterar livsmedel med livsmedelsgas just för att gammal köttfärs är så nyttig. Livsmedelsverket skall vi inte tala om, det är deras regler som är löjliga. *ironi*

Sverker
2012-06-16, 07:11
Är det oklart till vad livsmedelsgasen används till ?




Stor mängd syrgas ger en rosaröd färg. Stor mängd koldioxid håller tillbaka tillväxten av bakterier.


Koldioxiden dödar inte men bromsar tillväxten av alla möjliga mikroorganismer. Alltså går det inte att "rädda" gammalt kött eller gammal köttfärs genom att lägga den i livsmedelsgas.

Tiefensee
2012-06-16, 08:30
Stinker den fruktansvärt är den dålig. Det räcker med att det blivit ett litet hål i förpackningen så är den sk "skyddande atmosfären" bruten, det räcker sedan med ett par dagar tills dess att föruttnelseprocess gör att den luktar.

dt06mj2
2014-12-14, 19:11
Bumpar denna lite..

Har en rejäl mängd kyckling i kylskåpet i isolerad luftig förpackning, och det var en ganska stark doft av "äggafis" som mötte mig vid öppnandet. Efter att jag sköljde av köttet så luktar det dock ingenting.
Feedback på detta?

Kan rapportera tillbaka imorgon om jag blev magsjuk.

King Grub
2014-12-14, 19:24
Kan rapportera tillbaka imorgon om jag blev magsjuk.

Kommer att bli svårt att somna i kväll pga spänningen.

R Scarpa27
2014-12-14, 19:29
Kommer att bli svårt att somna i kväll pga spänningen.

http://img.photobucket.com/albums/v467/TMB/BluebirdNut/Emoticons/Positive/LaughTilCry.gif

nu får du allt äta popcorn fram till svaret kommer.