handdator

Visa fullständig version : Någon Jazzkunnig?


Honken
2012-06-14, 15:01
Jag håller på att snickra en nostalgilåda till fästmön, en av komponenterna går ut på att det skall spelas upp music när man öppnar locket.

Har en gammal inspelning från när hon spelade saxofon för mig när vi först träffades;
http://kiwi6.com/file/pk9vj9zd56

Någon som vet vilken låt detta kommer ifrån?

Also; Någon som har några tips på hur man skulle få lådmusiken att fungera? Har sett lite olika förslag, och det verkar som att det lutar mot en liten högtalare, en sensor och en gammal MP3-spelare. Jag är helt okunnig inom elektronik.

Tack på förhand!

MasterChief
2012-06-14, 15:39
My Funny Valentine kanske? Det var ju inte den bästa saxofonisten direkt.

http://www.youtube.com/watch?v=7s4aLG1sxEo

Juxta
2012-06-14, 15:44
Gissar också på My funny valentine med Chettan.

Tricklew
2012-06-14, 16:11
My Funny Valentine kanske? Det var ju inte den bästa saxofonisten direkt.

http://www.youtube.com/watch?v=7s4aLG1sxEo

Dissar du Honkens flickvän? :D

Lando
2012-06-14, 16:54
Vilken romantisk idé!

Detta är hur som helst inte My Funny Valentine och inte heller någon jazzstandard som jag hört eller spelat. Kan mycket väl vara en melodi som hon improviserade fram..

Honken
2012-06-14, 23:13
Det var ju inte den bästa saxofonisten direkt.

Det skall tilläggas att är från ett parkfest där hon står berusad på en bänk och dansar medans hon spelar. Har garvat åt klippet i några år nu (inte jättepopulärt här hemma).

My Funny valentine är det nog inte, iaf ingen verision jag hört.

Hobbes
2012-06-15, 06:45
En av mina favoritlåtar, lyssnar ofta på den när jag gör frukost...den borde funka till din låda. alt. Kind of Blue av M. Davis.

vmDDOFXSgAs

Den är underbart lekfull!

LoveMachine
2012-06-15, 07:28
Har ingen större koll på standards är mer åt bebop och moderna jazz. Men jag känner inte igen låten. Kan det vara en imporivsering? Jag får nästan den känslan när jag lyssnar.

Skulle jag istället rekommendera platser att leta saxofonmusik på så skulle det bli något från John Coltrane, Roland Kirk, Jonas Kullhammar eller Per "Ruskträsk" Johansson. De två första har både lite tradigare låtar och mer bebop-betonade saker. De två sista är rätt moderna men det är inte anarki-frijazz.

558bTG0D-xg
u-kjunZryXA
YUbHOBnOPjQ
N3lZlKt5cgo

Vad det gäller monteringen så beror det på hur mycket du kan om elektronik. Det lättaste jag kan komma på är att ta en MP3-spelare med någon form av fjärkontroll och sedan rigga den till locket. Fjärrkontrollen har färre funktioner och att hitta just play/pause knappen och bygga vidare på den är nog betydligt lättare än att göra ett interface från grunden. Men jag har inte kunskapen för att ge något mer konkret tips då jag inte vet hur styrningen på MP3-spelar funkar.

Juxta
2012-06-15, 08:13
En av mina favoritlåtar, lyssnar ofta på den när jag gör frukost...den borde funka till din låda. alt. Kind of Blue av M. Davis.

vmDDOFXSgAs

Den är underbart lekfull!

Nee, det är inte Take Five. Det är MIN absoluta favoritlåt, inte din.

Hobbes
2012-06-15, 08:47
Nee, det är inte Take Five. Det är MIN absoluta favoritlåt, inte din.

*slap*Jag till höger:em:

Oh, nej, snarare att låten kunde fungera i lådan:D

Juxta
2012-06-15, 08:51
*slap*Jag till höger:em:

Oh, nej, snarare att låten kunde fungera i lådan:D

Ack. Mitt misstag. Inte angående favoritlåten, utan att det var den hon spelade...... ;)

Hobbes
2012-06-15, 08:54
Ack. Mitt misstag. Inte angående favoritlåten, utan att det var den hon spelade...... ;)

Ingen fara! Jag fullkomligt älskar den låten...spelar den ibland för mina studenter som pausmusik:D...take five!:D