handdator

Visa fullständig version : Bänkpress och ont i höftkulan


frippe33
2012-06-14, 11:50
Jag får ibland ont i baksidan av höftkulorna när jag kör bänkpress. Oftast högra höftkulan. Jag kör med lite svank och rumpan mot bänken hela tiden och försöker dra ihop skulderbladen när jag bänkar. Är det någon sena som fäster i höftkulan som man kan stretcha?

Har sänkt vikterna och försöker få in tekniken, men det är tydligt att jag trots det spänner hela kroppen när jag bänkar.

pezrulezhaakon
2012-06-14, 15:27
frippe33

Är du lika rörlig i båda höfterna?

frippe33
2012-06-14, 18:37
vet inte riktigt hur jag kollar det. När jag kör 90 90 stretch för sätet så är vänster sida stelast.

pezrulezhaakon
2012-06-14, 19:24
frippe33

Du kan ju testa under två tre veckor att även stretcha insidan, utsidan och framsidan. Det finns möjlighet att de också påverkar.

frippe33
2012-06-15, 19:00
Jo, jag stretchar som en tok. Kör massage med foamroller och hård medicinboll där det gör ont.

Har googlat lite mer och tror det är piriformis som krampar. Om glutes och hamstring är svaga så får piriformis ta en del av jobbet som glutes och hamstrings ska sköta. Ska jag spänna skinkorna och trycka fötterna mot backen när jag bänkar eller?

pezrulezhaakon
2012-06-15, 22:38
frippe33

Ja, tanken i bänkpress är att du ska försöka skapa en så stabil grund som möjligt. Det gör man genom att spänna hela kroppen.

Det jag däremot funderar på. Blir det samma sak om du lägger ett par viktskivor på golvet under fötterna?
Jag spånar lite om bänken är för hög i förhållande till din benlängd?

frippe33
2012-06-17, 10:28
frippe33

Ja, tanken i bänkpress är att du ska försöka skapa en så stabil grund som möjligt. Det gör man genom att spänna hela kroppen.

Det jag däremot funderar på. Blir det samma sak om du lägger ett par viktskivor på golvet under fötterna?
Jag spånar lite om bänken är för hög i förhållande till din benlängd?

troligtvis inte. jag är 191 cm lång. Ska testa att trycka ner fötterna ordentligt nästa gång. Tack för svaren!

slwannabe
2012-06-17, 10:47
Jag brukar stretcha höftböjarna inför varje set. Bara ta tag i stången med ena handen; ena benet i market, andra benet med knät i bänken, använd den fria handen och dra upp hälen mot röven & skjut fram höften. Ev be någon polare trycka på extra. Gör under för kroppen & komma rätt i brygga å fötter å allt. Fick tipset av en styrkelyftare som enbart tävlade i bänkpress så det är säkert bra råd! Funkade för mina problem i allafall.