handdator

Visa fullständig version : Tappat muskler?


alex111
2012-06-14, 11:13
Jag deffar just nu och har under 3-4 veckor gått ner cirka 3 kilo. Jag känner att jag har gått ner lite för snabbt och jag hade inte tänkt förlora särskilt mycket fett till sommaren. Därför är jag lite skraj att jag har tappat muskler pga dålig kost.

Jag känner mig dock riktigt fräsch och stark på gymmet och har inte tappat någon styrka. Gymmar cirka 5ggr/vecka och kör på 8 reps. Tror ni jag kan ha tappat muskler?

Zizou
2012-06-14, 11:16
Det är även till ganska stor del vätska du har tappat, kan vara 1-2 kilo vätska man tappar första veckan-två veckorna. Har du haft koll på hur vikten har gått ner veckovis?
Ett bra sätt att väga sig är på samma tidpunkt varje dag, t.ex nypissad på morgonen, för att sedan ta ut medianvärdet för varje vecka.

alex111
2012-06-14, 11:23
Det är även till ganska stor del vätska du har tappat, kan vara 1-2 kilo vätska man tappar första veckan-två veckorna. Har du haft koll på hur vikten har gått ner veckovis?
Ett bra sätt att väga sig är på samma tidpunkt varje dag, t.ex nypissad på morgonen, för att sedan ta ut medianvärdet för varje vecka.

Ja, väger mig varje morgon nypissad. Har tappat cirka 7-800 gram varje vecka vilket känns lite för mycket eftersom att jag inte har mycket fett på kroppen

Reaper123
2012-06-14, 11:25
Jag deffar just nu och har under 3-4 veckor gått ner cirka 3 kilo. Jag känner att jag har gått ner lite för snabbt och jag hade inte tänkt förlora särskilt mycket fett till sommaren. Därför är jag lite skraj att jag har tappat muskler pga dålig kost.

Jag känner mig dock riktigt fräsch och stark på gymmet och har inte tappat någon styrka. Gymmar cirka 5ggr/vecka och kör på 8 reps. Tror ni jag kan ha tappat muskler?Det festilad verkar styrka min tro, alltså att du inte tappat någon FFM... åtminstone inte i den storleksordningen att du behöver vara orolig.

Är du extremt nojjig och inte har någon brådska med deffen, så sänk kcalunderskottet något. Annars kör på och använd just resultatet på gymmet som en bra verifieringsmetod hurvida du ligger på för högt underskott eller ej! :)

Pretorian
2012-06-14, 11:50
Om du deffat i 4 veckor och tappat 3 kg så tror jag det är lugnt. Viktnedgången kommer troligtvis bromsa in nu. Som sagts ovan. mycket vätska i början och håll kol på vikterna, försök behålla styrkan.

Kent Herbert
2012-06-14, 15:08
Om du ska fortsätta så, så rekomenderar jag dig iaf att ha ett högt proteinintag