handdator

Visa fullständig version : 70--75 kg styrkelyft


JonathanSv
2012-06-14, 09:42
Jag vet inte riktigt vad dem har för viktklasser i styrkelyft?
Men om man väger runt 70-75 kg, vad ungefär borde man ta i dem olika övningarna?
Har jag förstått det rätt så räknar man ihop sitt bästa resultat i bänk, böj och marklyft? för att sen se vem som lyft mest?

Men som sagt, vad anses som en "okej" vikt att klara på tävling om man väger runt 70-75 kg. ( nybörjartävling då )

Deceiver85
2012-06-14, 09:50
Jag vet inte riktigt vad dem har för viktklasser i styrkelyft?
Men om man väger runt 70-75 kg, vad ungefär borde man ta i dem olika övningarna?
Har jag förstått det rätt så räknar man ihop sitt bästa resultat i bänk, böj och marklyft? för att sen se vem som lyft mest?

Men som sagt, vad anses som en "okej" vikt att klara på tävling om man väger runt 70-75 kg. ( nybörjartävling då )

-74kg borde vara bra viktklass för den som väger runt 70-75kg.

"Okej" vikt att klara på en nybörjartävling är minst ett godkänt lyft i varje moment.

Pepz
2012-06-14, 10:03
finns inget "vad man borde ta" är du sugen på att tävla så gör det. sen kan man utvecklas under tiden.

Bara synd att försöka bli starkare innan man vågar sig på att tävla

JonathanSv
2012-06-14, 11:00
Jag förstår vad ni menar. Men jag är tävlingaktiv i annan idrott på rätt hög nivå. Så jag har inte tid att fokusera på att tävla i styrkelyft med. Va bara nyfiken vad folk brukar lyfta.
Det måste ju finnas ett snitt på vart en medioker person på en styrketävling lyfter.
Ungefär som att springa milen runt 40 min är okej. Medans 50 minuter inte är specielt bra men springer du ner på 35 så är du snabb.

O.W.
2012-06-14, 11:02
Jag förstår vad ni menar. Men jag är tävlingaktiv i annan idrott på rätt hög nivå. Så jag har inte tid att fokusera på att tävla i styrkelyft med. Va bara nyfiken vad folk brukar lyfta.
Det måste ju finnas ett snitt på vart en medioker person på en styrketävling lyfter.
Ungefär som att springa milen runt 40 min är okej. Medans 50 minuter inte är specielt bra men springer du ner på 35 så är du snabb.

Alla har vi olika referensramar. Gå in på rankingen och kolla så får du avgöra själv på svensknivå. Eller kolla resultaten från WC och avgör själv.

JonathanSv
2012-06-14, 11:41
Kollade på rankingen och fick en bild av hur starka dem va.

Någon Per från Örebro... Mäktigt att dra 275 kg i mark och böj och 180 i bänk....och väga 74 kg!!!
Hur fan blir man så stark med så låg kroppsvikt? :P
Gissar att man är rätt kort också?

cirkelrak
2012-06-14, 12:08
Kollade på rankingen och fick en bild av hur starka dem va.

Någon Per från Örebro... Mäktigt att dra 275 kg i mark och böj och 180 i bänk....och väga 74 kg!!!
Hur fan blir man så stark med så låg kroppsvikt? :P
Gissar att man är rätt kort också?

Du har tittat på lyft med utrustning. Vill du se utan utrustning så välj klassisk i menyn.

gunhamn
2012-06-14, 13:13
Samma Per gjorde ju igår resultatet 227,5 162,5 255 klassiskt, om jag har fel får ngn rätta mig!

JonathanSv
2012-06-14, 13:28
Helt sjukt ju! jag skulle behöva utrustning i form av en traktorgrävare!
Men vad för utrustning använder får man använda när de inte är klassiskt?

Strand93
2012-06-14, 14:27
Helt sjukt ju! jag skulle behöva utrustning i form av en traktorgrävare!
Men vad för utrustning använder får man använda när de inte är klassiskt?

bänktröja och bälte osv

Starkkille
2012-06-16, 11:24
Den omtalade Per är Per Berglund och han lyfter klassiskt( alltså ingen utrustning).
Jonathan, vill du kolla lite viktklasser och resultat så kolla här http://online.styrkelyft.se/web/ShowRanking.aspx

Deceiver85
2012-06-16, 11:31
Kollade på rankingen och fick en bild av hur starka dem va.

Någon Per från Örebro... Mäktigt att dra 275 kg i mark och böj och 180 i bänk....och väga 74 kg!!!
Hur fan blir man så stark med så låg kroppsvikt? :P
Gissar att man är rätt kort också?

Per är exceptionellt stark i -74:an, svar ja, men under honom är det ganska jämt...och Per har varit igång länge.

Adama
2012-06-16, 11:34
Man gör ju absolut fel om man direkt börjar jämföra sig med sveriges bästa lyftare i klassen för att sen avgöra om man är "stark nog" att tävla.

JonathanSv
2012-06-18, 06:20
Eller så gick jag in och kollade vad snittet låg på för jag va nyfiken, men råkade se vilka vikter dem bästa lyfte och blev imponerad...

mikaelj
2012-06-19, 13:50
Eller så gick jag in och kollade vad snittet låg på för jag va nyfiken, men råkade se vilka vikter dem bästa lyfte och blev imponerad...

http://online.styrkelyft.se/web/resultSeriesTeamMember.aspx?seriesId=185&teamId=79082