handdator

Visa fullständig version : Inköp av kedjor


pellepedal
2012-06-14, 07:54
Vi håller på och startar upp en ny SL-klubb på ett nytt gym i Nora.
Nu skulle vi vilja köpa in kedjor att använda till träningen.
Nån som har nåt bra tips om var man kan köpa sånt?

Ladugårdsdörr
2012-06-14, 08:12
Det mesta som används är väl hemmasnickrade lösningar? Biltema har billig kätting (eller så finns det säkert något att få för billig peng hos den lokala skrothandlaren) sen är det bara att kapa och skarva ihop.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88485

Styrkebloggen
2012-06-17, 13:03
Har också kikat lite på det men inte hittat något vettigt alls.
En idé kan vara att titta med olika företag inom stålindustrin. Dock brukar de flesta kedjor vara härdade och specialtillverkade för vissa belastningar, med legeringar och beläggningar av olika slag som lätt får priset att springa iväg.

Kanske ett gjuteri kan fixa? Uppdatera gärna om du hittar något bra.

joker560
2012-06-17, 16:39
biltema har massor.
Exempel
40m 6mm 32 kg 949:-
5 m 13 mm 15,2 kg 399:-
2 m 13 mm 8,0 kg 219:-

Kapa i rätt längder. Eller köp en 5m@15,2kg och häng på på varje sida.

Karbinhakar från 8,90:-
exempel
50 mm lång och klarar 200 kg 8:90:-
100 mm lång och klarar 700 kg 19:90

edit: såg att du redan fått det tipset :D

pellepedal
2012-06-18, 15:17
När det gäller biltemas kedjor har jag hört att de är lite ojämna i vikten.

z_bumbi
2012-06-18, 15:38
Kedjor kommer alltid att hamna lite asymetriskt så en mindre viktskillnad spelar ingen större roll. Om man tycker det gör det är det å andra sidan bara att justera vikten genom att kapa bort motsvarande antal länkar

Herman H
2012-06-18, 16:14
Kedjor kommer alltid att hamna lite asymetriskt så en mindre viktskillnad spelar ingen större roll. Om man tycker det gör det är det å andra sidan bara att justera vikten genom att kapa bort motsvarande antal länkar

Eller som jag gjort, strippsat fast skolvikter.

Ahead Of The Pack
2012-06-18, 17:52
Jag har skrivit det i den andra tråden också men det tål att upprepas. Gummiband är inget dåligt alternativ till kedjor, då de är betydligt tystare och smidigare att hantera. Speciellt om man har ett powerrack att fästa dom i.
Annars fungerar ett par gamla snökedjor för traktordäck bra om man kan leva med oljudet.

pellepedal
2012-06-19, 18:06
Jag har skrivit det i den andra tråden också men det tål att upprepas. Gummiband är inget dåligt alternativ till kedjor, då de är betydligt tystare och smidigare att hantera. Speciellt om man har ett powerrack att fästa dom i.
Annars fungerar ett par gamla snökedjor för traktordäck bra om man kan leva med oljudet.

Gummiband kör vi redan med.
De ger inte riktigt samma effekt som kedjor, men är även de bra att ha i träningen.

Ahead Of The Pack
2012-06-19, 18:39
Gummiband kör vi redan med.
De ger inte riktigt samma effekt som kedjor, men är även de bra att ha i träningen.

Det är sant. Men när jag tränade med snökedjor använde jag ibland proppar i öronen då det blev väl mycket oljud.

joker560
2012-06-25, 15:11
Jag har skrivit det i den andra tråden också men det tål att upprepas. Gummiband är inget dåligt alternativ till kedjor, då de är betydligt tystare och smidigare att hantera. Speciellt om man har ett powerrack att fästa dom i.
Annars fungerar ett par gamla snökedjor för traktordäck bra om man kan leva med oljudet.

Vad har du/ni för bandstorlekar till träningen?
Hade tänkt köra både som motstånd och hjälp i botten.

Kikat på extremepower och funderade på att skaffa detta
2x lila band (cirka 11-36kg)
2x svarta mini monster (2,3kg - 16kg)

Eller bör man gå på dom feta banden, som ger upp mot 50-60kg ?
Blir såpass lätta band som svarta onödigt?

forsell
2012-06-25, 20:59
Jag köpte mina från Grunda jag. 43kg, 25m kätting. Högre kvalité, rätt dyrt jämfört med biltema men jag råkar vara anställd på en bygghandel samt att jag prutade på ett redan bra inköpspris. :D

Styrkebloggen
2012-06-26, 08:19
Jag har skrivit det i den andra tråden också men det tål att upprepas. Gummiband är inget dåligt alternativ till kedjor, då de är betydligt tystare och smidigare att hantera. Speciellt om man har ett powerrack att fästa dom i.
Annars fungerar ett par gamla snökedjor för traktordäck bra om man kan leva med oljudet.

Gummiband ger en exponentiell ökning av motstånd medan kedjor ger en linjär ökning.

Sen kan man ha i åtanke att träning med kedjor och gummiband lämpar sig allra bäst för de som lyfter med dräkt eftersom dräkten hjälper till minst i övre läget och det är där man behöver vara stark.