handdator

Visa fullständig version : Bulka

RoRoo
2012-06-13, 19:30
Tjena. Har tränat i cirkus 1 år sammanlagt. Kan det mesta. Men vill börja ta det lite mer seriöst. Kort snubbe på 167cm, 67kg. Har en hyffsad massa med muskler men också fett. (ser inte alls överviktig ut , lutar sig mer åt muskliga hållet)

Vill bulka i 1 år till. Då undrar jag var jag kan hitta nån bra "räknare" eller om det finns något sett för att få reda på hur mycket proteiner/kolhydrater/fett jag bör äta. Vet att jag ska ligga på 500+ kaloriöverskott men hur mycket av vardera macros?

Sheogorath
2012-06-13, 19:33
500 överskott om dagen i ett år skulle innebära att du gick upp cirka 25 kg på det året. Det verkar kanske inte så klokt om du redan tycker att du har en del fett, eller?

begt
2012-06-13, 19:34
500+ i överskott är för mycket, särskilt med tanke på att du antagligen gjort de snabba och lätta ökningarna redan. Sikta på kanske 250 kcal om dagen istället.

caloriesperhour.com -> klicka på acitivity calculator... Bra sida men du får kolla hur vågen rör sig för att veta exakt vad du förbränner.

vicarious
2012-06-13, 19:35
Tycker du ska satsa på:

2-2.5g protein/kg
0.5-1g fett/kg
Resten kolhydrater.

Angående energimängd är det lättast att testa sig fram.

Kinbote
2012-06-13, 19:42
Ligger du på överskott skulle jag sikta på 2 gram protein per kilo kroppsvikt; sedan fördela fett och kolhydrater efter eget tycke.

Om du ska ligga på så mycket som +500 kcal i överskott så skulle jag köra det i en period om kanske 12-16 veckor.

RoRoo
2012-06-13, 21:10
Grejen med mig är att jag nästan aldrig ökar vikt. Går riktigt segt för mig hur mycket jag än vräker i mig men tack för svaren

cero
2012-06-13, 21:15
Grejen med mig är att jag nästan aldrig ökar vikt. Går riktigt segt för mig hur mycket jag än vräker i mig men tack för svaren

Tips för viktökning:

http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Latissimus Dorsi
2012-06-13, 23:17
500 överskott om dagen i ett år skulle innebära att du gick upp cirka 25 kg på det året. Det verkar kanske inte så klokt om du redan tycker att du har en del fett, eller?

Det kan väl verkligen inte vara så linjärt, någonstans kanske kroppen börjar motkämpa att gå upp i vikt på något konstigt sätt?

cero
2012-06-13, 23:42
Energiförbrukningen blir ju högre när man går upp i vikt, och då krävs det mer energi för att lägga på sig ytterligare vikt?

Sheogorath
2012-06-14, 05:08
Det kan väl verkligen inte vara så linjärt, någonstans kanske kroppen börjar motkämpa att gå upp i vikt på något konstigt sätt?

Energiförbrukningen blir ju högre när man går upp i vikt, och då krävs det mer energi för att lägga på sig ytterligare vikt?

Absolut, men då ligger man inte längre på 500 kcal i överskott vilket TS sa att han ämnade att göra. För att ligga på 500 kcal i överskott över en längre tid måste man förstås äta mer och mer, precis som man måste äta mindre och mindre för att ständigt ligga på 500 kcal i underskott.

Pretorian
2012-06-14, 06:45
500 i överskott är 500 i överskott... oavsett hur mycket man förbränner. (så som Sheo skrev)

Kischen
2012-06-14, 07:14

Det vet du utan att veta hur mycket du äter? Låter som ett vanligt fenomen som också är tvärt om för de som vill gå ner i vikt.

Gabzteryo
2012-06-14, 09:30

Gör inte misstaget som många gör när dem bulkar och gå upp i vikt i fett eftersom dem inte ser någon viktuppgång på vågen, tro mig det kommer var bara tålmodig.

begt
2012-06-14, 09:42

Som sagt så är 500 i överskott 500 i överskott. Oavsett om du är aktiv och väger 80 kg eller passiv och väger 70. Även om du har en set-point vikt på 72 kg så går du ju upp 500 kcal om dagen om du har det som överskott =) I praktiken kanske du måste äta 750 kcal "extra" för att uppnå ett verkligt överskott på 500 kcal.

krubkungen
2012-06-14, 10:43
Absolut, men då ligger man inte längre på 500 kcal i överskott vilket TS sa att han ämnade att göra. För att ligga på 500 kcal i överskott över en längre tid måste man förstås äta mer och mer, precis som man måste äta mindre och mindre för att ständigt ligga på 500 kcal i underskott.

Why why!!! *grr27**cry*

Reaper123
2012-06-14, 11:41
Du har redan fått påpekat att du bör bulka betydligt försiktigare än 500kcal+/dag om du ska köra i ett år...

Kan bara meddela att det inte är det minsta kul att deffa, har gjort det av och till i 3 år (varit väldigt överviktig). Så försök göra en "clean bulk" så slipper du deffa sönder dig sen när det väl är dags! :)

Så mit tips, skaffa kunskap i hur du räknar kalorier in vs ut (tex via deffguiden här på forumet). Börja räkna på intaget och lägg dig på en siffra, tex 3000 kcal och se vart vikten tar vägen, om det efter x antal veckor är helt åt helvete så får du justera upp/ner beroende på hur det ser ut. Känns som +1kg/månaden är rimligt, ännu lägre såklart bättre men kan vara svårt att träffa så pass rätt på kcal in vs ut!

Lycka till!

Sniggel
2012-06-14, 20:05

Då har du inte förstått vad kaloriöverskott betyder.
Att ligga på ett överskott på 500 kcal innebär in viktökning på ungefär ½ kg i veckan. Har man svårt att gå upp i vikt har man svårt att hamna på ett överskott.

edit: Ett exempel som kanske förtydligar.
Säg att du är viktstabil på 3000 kcal och ökar till 3500 kcal. Ligger du då på ett överskott? Hur stort är överskottet?
Saken är den att det vet du inte. 3500 kanske innebär 100 kcal överskott eftersom det ökade intaget kan få din kropp att vilja göra av med mer energi på ett antal olika sätt.