handdator

Visa fullständig version : Mindre kalorier i rostade mandlar än icke-rostade?


fenzyn
2012-06-13, 19:22
Större del av min kost under deff består av mandlar och jag kan inte förstå hur det kan vara mindre kalorier i Nutisals mandlar än vanlig sötmandel.. Är det helt enkelt pga att dom är rostade? eller är det felskrivet?

--------------------------------------------------------

Nutisal Lightly salted almond mix:
Ingredients: Almonds, salt, maltodextrine, anti oxidants (E330, E319).

Nutrition facts per 100g:
Energy kJ
2100kJ

Energy kcal
500kcal

Protein
27g

Carbohydrate
6g

Sugar
5g

Fat
42g

Monosaturated
28g

Polysaturated
11g

Saturated
3g

Fiber
19g

Salt (NaCl)
2,2g

-------------------------------------------------------

Per 100g Sötmandel torkad (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi: 595.1kcal/2490.1kJ
Vatten: 4.4g
Protein: 20g
Fett: 52g varav mättat: 4.93g, enkelomättat: 33.9g, fleromättat: 11g, kolesterol: 0 mg
Kolhydrater: 13.3g, varav sockerarter: 6.6g
Fibrer: 7.2g

--------------------------------------------------------

begt
2012-06-13, 19:26
Det varierar beroende på vad det är för märke/produkt. Utgå bara ifrån vad som står så är det lugnt.

fenzyn
2012-06-13, 20:02
Det varierar beroende på vad det är för märke/produkt. Utgå bara ifrån vad som står så är det lugnt.

Tack men det var inte direkt svar på min fråga.

vicarious
2012-06-13, 20:46
det varierar beroende på vad det är för märke/produkt. Utgå bara ifrån vad som står så är det lugnt.

+1.

begt
2012-06-13, 20:49
Tack men det var inte direkt svar på min fråga.

Nästan oavsett vad det är för produkt, frånsett basvaror och liknande, och särskilt om det är något halvfabrikat, kan näringsvärdet variera något från gång till gång. Dock är det alltid det som står på förpackningen som gäller. Om det inte står något får man leta upp rimliga näringsvärden i en livsmedelsdatabas.

Tompann
2012-06-14, 09:31
Vet absolut inte hur det ligger till men skulle det inte kunna ha att göra med att de rostade mandlarna ökar en del i vikt och därför blir kcal/100g lägre. kcal för samma mängd mandlar borde då bli densamma eller högre.

vicarious
2012-06-14, 10:00
Vet absolut inte hur det ligger till men skulle det inte kunna ha att göra med att de rostade mandlarna ökar en del i vikt och därför blir kcal/100g lägre. kcal för samma mängd mandlar borde då bli densamma eller högre.

Låter väl mer sannolikt att de rostade mandlarna minskar i vikt när de rostas om de tappar vatten? Hursomhelst är det som begt säger irrelevant. De värdena som tagits fram i tabeller brukar väl vara något slags mellanvärde. Man får gå efter det som står på produkten man äter.

Tompann
2012-06-14, 10:25
Låter väl mer sannolikt att de rostade mandlarna minskar i vikt när de rostas om de tappar vatten? Hursomhelst är det som begt säger irrelevant. De värdena som tagits fram i tabeller brukar väl vara något slags mellanvärde. Man får gå efter det som står på produkten man äter.

Tänkte mer på att rostade mandlar oftast rostas i socker och skit som kanske inte är lika energitätt.

Maod
2012-06-14, 10:57
Tänkte mer på att rostade mandlar oftast rostas i socker och skit som kanske inte är lika energitätt.

Precis så. I det här fallet har man tillsatt "energisnålare" saker som salt, malto och antioxidanter. Dessutom kanske man räknat på lägre energiinnehåll på mandlarna ifrån början. Skiljer ju en del beroende på vart de är odlade.

fenzyn
2012-06-14, 12:18
Låter väl mer sannolikt att de rostade mandlarna minskar i vikt när de rostas om de tappar vatten? Hursomhelst är det som begt säger irrelevant. De värdena som tagits fram i tabeller brukar väl vara något slags mellanvärde. Man får gå efter det som står på produkten man äter.

Hur kan du säga att det är irrelevant när du inte ens vet varför jag undrar? Du och Begt får jättegärna vara tysta och låta kunniga folk med teorier svara istället.

Sniggel
2012-06-14, 16:00
Om vi förtydligar då:

Det genomsnittsliga värdet på de tester som är utförda på de rostade mandlar du köpt är lägre än det genomsnittsliga värdet på de tester som är gjorda på de naturella mandlar du köpt.

Om kcal värdet faktiskt är lägre i de rostade mandlarna du har hemma är dock inte helt säkert.

Mer än så kan jag inte säga utan att spekulera.