handdator

Visa fullständig version : Negativa effekter på resultat orsakad av streching?


Shirt
2012-06-13, 18:51
Tja

Har inte stretchat på väldigt länge, men funderar nu på att lägga in det efter varje pass. Mest för att öka/återfå rörligheten samt förbättrad hållning som jag känner/ser har försämrats av att vissa muskelgrupper blivit stela. Skulle denna stretching kunna ha en negativ inverkan på mina resultat (styrka & hypertrofi)? Har läst och fått blandade synpunkter på detta. Vissa anser att man orsakar mikrofiberskador som kommer att förlänga återhämtningen. Medan andra anser att det inte händer något alls. Vet man tillräckligt för att besvara denna fråga? Vad tycker ni personligen?

Mvh

Sverker
2012-06-13, 19:08
Min personliga åsikt är att det är mycket bra att strecha efter träningen. Att mekaniskt sträcka ut musklerna och minska muskeltonus. Minskad muskeltonus ökar blodflödet över musklerna och förbättra återhämtningen...ungefär.

King Grub
2012-06-13, 20:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131553&highlight=stretching

pezrulezhaakon
2012-06-13, 22:10
Shirt

Stretchingen har sin plats, bara man vet varför och till vilket mål.

Att stretcha "bara för att", kan vara lika knasigt som att aldrig stretcha.

Shirt
2012-06-13, 23:13
Har nu läst både negativa och positiva aspekter kring stretching. Vad är det som överväger? När är det nödvändigt/positivt, när är det negativt?
Tycker att studien King Grub postade hade större tyngd än det andra nämnda då det handlade om den negativa inverkan på proteinsyntesen (om jag inte misstolkat). Det är alltså inge vidare att stretcha "bara för att" samt om man inte är i behov att det (men ändå vill förebygga sämre rörlighet/hållning?).

Kan man utan att stretcha förbättra hållningen/minska muskeltonus som Sverker nämnde, annan metod?

Pezrulezhaakon, när är det bra respektive dåligt? Egna tankar, tips?

Tack

emi23j
2012-06-14, 07:43
Har nu läst både negativa och positiva aspekter kring stretching. Vad är det som överväger? När är det nödvändigt/positivt, när är det negativt?
Tycker att studien King Grub postade hade större tyngd än det andra nämnda då det handlade om den negativa inverkan på proteinsyntesen (om jag inte misstolkat). Det är alltså inge vidare att stretcha "bara för att" samt om man inte är i behov att det (men ändå vill förebygga sämre rörlighet/hållning?).

Kan man utan att stretcha förbättra hållningen/minska muskeltonus som Sverker nämnde, annan metod?

Pezrulezhaakon, när är det bra respektive dåligt? Egna tankar, tips?

Tack

Troligtvis egen triggerpoint massage med bollar eller rullar.

Jag stretchar oftast inte i direkt efter styrketräning. Mina pass är så långa att jag inte orkar, så jag gör det senare under dagen istället.
Brukar dock försöka få in ett par till tre stretchövningar några timmar innan jag ska köra knäböj så inte flexibiliteten är en faktor.

Vad som fungerar för dig måste du komma fram till själv. Om du är tillräckligt rörlig för att kunna utföra övningar med bra teknik så kanske inte stretching är nödvändigt i någon större utsträckning utan rörlighet/töjningar kanske är bättre i såna fall.

Av mina erfarenheter är folk oftast inte tillräckligt rörliga för diverse styrkelyfts/ol-övningar, men lyfter "runt problemen" och märker oftast inte av det i någon större utsträckning förrän skadorna kommer.. Men det är en högst subjektiv reflektion.