Visa fullständig version : "Tung" svensk 25-årsstudie och om LCHF-dieten
Sir Beef A Lot
2012-06-13, 17:23
Vad säger experterna, är detta verkligen en "tung" rapport? Kanske alla gick upp i BMI eftersom alla blev bodybuilders i norra Sverige. *flex*
Abstract (provisional)
Background
In the 1970s, men in northern Sweden had among the highest prevalences of cardiovascular diseases (CVD) worldwide. An intervention program combining population- and individual-oriented activities was initiated in 1985. Concurrently, collection of information on medical risk factors, lifestyle and anthropometry started. Today, these data make up one of the largest databases in the world on diet intake in a population-based sample, both in terms of sample size and follow-up period. The study examines trends in food and nutrient intake, serum cholesterol and body mass index (BMI) from 1986 to 2010 in northern Sweden.
Methods
Cross-sectional information on self-reported food and nutrient intake and measured body weight, height, and serum cholesterol were compiled for over 140,000 observations. Trends and trend breaks over the 25-year period were evaluated for energy- providing nutrients, foods contributing to fat intake, serum cholesterol and BMI.
Results
Reported intake of fat exhibited two significant trend breaks in both sexes: a decrease between 1986 and 1992 and an increase from 2002 (women) or 2004 (men). A reverse trend was noted for carbohydrates, whereas protein intake remained unchanged during the 25-year period. Significant trend breaks in intake of foods contributing to total fat intake were seen. Reported intake of wine increased sharply for both sexes (more so for women) and export beer increased for men. BMI increased continuously for both sexes, whereas serum cholesterol levels decreased during 1986 - 2004, remained unchanged until 2007 and then began to rise. The increase in serum cholesterol coincided with the increase in fat intake, especially with intake of saturated fat and fats for spreading on bread and cooking.
Conclusions
Men and women in northern Sweden decreased their reported fat intake in the first 7 years (1986-1992) of an intervention program. After 2004 fat intake increased sharply for both genders, which coincided with introduction of a positive media support for low carbohydrate-high-fat (LCHF) diet. The decrease and following increase in cholesterol levels occurred simultaneously with the time trends in food selection, whereas a constant increase in BMI remained unaltered. These changes in risk factors may have important effects on primary and secondary prevention of cardiovascular disease (CVD).
http://www.nutritionj.com/content/11/1/40/abstract
http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-11-40.pdf
Samma på SLVs hemsida:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Svensk-studie-visar-att-battre-livsstil-minskar-hjartinfarkter-med-40-procent/
King Grub
2012-06-13, 18:00
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om påfundet att vräka i sig fett, med betoning på mättat, straffar sig katastrofalt i längden.
MasterChief
2012-06-13, 18:52
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om påfundet att vräka i sig fett, med betoning på mättat, straffar sig katastrofalt i längden.
+1
Jag tror en lagom mängd mat med god variation och tonvikt på bra råvaror är i regel en vettig metod som håller. Grönsaker, baljväxter, frukt, rotfrukter, mejeriprodukter, fisk, magert kött och skaldjur i en salig blandning och med god kvalitet. Laga mat från grunden med omsorg och njut av den. Variera intag efter målsättning. Variera antal måltider efter vad som upplevs som bäst. Lyssna på magen och undvik livsmedel som får den att göra ont.
Tror faktisk inte det är svårare än så att äta bra. Tillräckligt bra för bra hälsa och framgång i träningen.
Catstyle
2012-06-13, 20:03
+1
Jag tror en lagom mängd mat med god variation och tonvikt på bra råvaror är i regel en vettig metod som håller. Grönsaker, baljväxter, frukt, rotfrukter, mejeriprodukter, fisk, magert kött och skaldjur i en salig blandning och med god kvalitet. Laga mat från grunden med omsorg och njut av den. Variera intag efter målsättning. Variera antal måltider efter vad som upplevs som bäst. Lyssna på magen och undvik livsmedel som får den att göra ont.
Tror faktisk inte det är svårare än så att äta bra. Tillräckligt bra för bra hälsa och framgång i träningen.
Varför just magert kött? :)
MasterChief
2012-06-13, 20:23
Varför just magert kött? :)
Menade väl mer vitt kött. Rött kan ju också vara magert men jag försöker begränsa intag av rött kött till ett par gånger i veckan och charkuterier till en gång i veckan. Men som sagt, det är min uppfattning.
En styrka är den långa tiden för uppföljning samt att det löpande skett validering av det/de FFG som användes. Visst, även en 24-h recall kan innebära felkällor men då resultatet på till exempel energiintag valideras så blir det mer pricksäkert, om än inte perfekt. Men perfekt blir det aldrig, vad man än studerar.
Kött bör väl begränsas av andra orsaker än de eventuellt hälsosamma...
Eddie Vedder
2012-06-14, 09:42
Det enda negativa är att man överhuvudtaget nämner LCHF tycker jag, det handlar liksom om 39.9 och 37.7 procent och då ska man också prata om 39.9 och 37.7 procent, varken mer eller mindre. Trenden är att äta mer fett och den handlar ju inte bara om en specifik diet. Jag tycker man ska hålla sin egen (privata) avoga inställning mot en diet borta från den vetenskapliga publikationen. Det är bra att det studeras men jag tycker man är väldigt snabb att ta de här norrländska projekten och titta på kolesterol och fettintag så väldigt lätt.
Bra att det forskar som sagt. Men man får vara väldigt generös för att kalla den tung.
Use of cream (including regular cream, crème fraiche and sour cream), oils in
salad dressings, and non-sweetened snacks (including potato and maize crisps, cheeseflavoured
puffed products, pop corn, and peanuts) increased linearly over the 25-year period
for men and women (Figure 5.). For the other foods identified to contribute to high fat intake,
i.e. intake of bacon, hamburgers, sausages, minced meat dishes, steak, stews, pizza and fried
potato chips (French fries), reported intakes remained virtually stable over the 25-year period
(data not shown).
Det förvånade mig lite faktiskt.
Det enda negativa är att man överhuvudtaget nämner LCHF tycker jag. Trenden är att äta mer fett och den handlar ju inte bara om en specifik diet.
God iakttagelse. Det har ju faktiskt varit en trend under de senaste åren i att äta ekologiskt och "naturligt" vilket säkerligen har inverkat på t.ex. konsumtionen av smör, ägg och fullfet mjölk. Även att äta "fettranden" istället för att skära bort den.
Detta är dock endast spekulationer gjorda utifrån personliga iakttagelser, så det behöver inte stämma, men det visar att det kan finnas andra orsaker till ökad fettkonsumtion än en positiv mediabild av LCHF.
Eddie Vedder
2012-06-14, 10:02
God iakttagelse. Det har ju faktiskt varit en trend under de senaste åren i att äta ekologiskt och "naturligt" vilket säkerligen har inverkat på t.ex. konsumtionen av smör, ägg och fullfet mjölk. Även att äta "fettranden" istället för att skära bort den.
Detta är dock endast spekulationer gjorda utifrån personliga iakttagelser, så det behöver inte stämma, men det visar att det kan finnas andra orsaker till ökad fettkonsumtion än en positiv mediabild av LCHF.
Ja jag tror främst att naturlighetstrenden lett till ökningen men att man gärna vill peka på en massmedialt uppmärksammad diet. Om det skett en ökning av vegetariska måltider tror jag på samma sätt inte att vegetarianismen är den stora orsaksfaktorn utan miljödebatten.
Men med det sagt kan det ju fortfarande vara så att den här trenden här negativ ur hälsosynpunkt och om så är fallet kan man ju ana att just LCHF är extra riskabelt. Men det är enligt mig inget som ens ska nämnas i en vetenskaplig artikel. Den diskussionen kan man ta i media (dels journalister men även forskarna själva naturligtvis).
exevision
2012-06-14, 20:16
Samma på SLVs hemsida:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Kommentarer/Svensk-studie-visar-att-battre-livsstil-minskar-hjartinfarkter-med-40-procent/
De skriver:
Flera faktorer kan kopplas till de höjda kolesterolvärdena: fett, mättat fett, smör och bregott på smörgås, hårt bakmargarin, bullar, chips, kokt potatis och kokkaffe.
Kokt potatis och kokkaffe?
King Grub
2012-06-14, 20:20
Att kokkaffe har negativ påverkan på blodfetter är känt sedan länge.
exevision
2012-06-14, 20:37
Klassas perkulator som kokkaffe?
King Grub
2012-06-14, 20:47
Den lär ju koka. Det handlar inte om man använder brygg- eller kokkaffepulver, utan om vätskan (kaffet) kokas.
Ola Wallengren
2012-06-15, 08:25
Skillnaden skulle jag säga är om man använder filter eller inte, det är där som ämnena som man tror inte är så bra kan fastna.
Det vill säga att espresso, perkulator, presso (infusion) och kokkaffe sannolikt är lika "illa".
exevision
2012-06-15, 20:03
Då avger säkert även pappfiltret i sig en del sämre ämnen ;)
Men stämmer det även att kokt potatis höjer kolesterolet?
Klorerade ämnen i kaffefiltret är 1980-tal. På den tiden blektes kaffefiltren med klor*screwy* Varför bleka ett papper som ändå blir gulbrunt efteråt.
En kvalificerad gissning är att kaffepulvret i sig,fungerar som absorbent för många ämnen. Varmt vatten löser in mycket men de mest svårlösliga ämnena sitter hårt bundet till kaffepulvret och kan inte följa med igenom filtret ut i kaffet.
Eddie Vedder
2012-06-16, 09:02
Då avger säkert även pappfiltret i sig en del sämre ämnen ;)
Men stämmer det även att kokt potatis höjer kolesterolet?
Blodlipider påverkar på olika sätt av det mesta man äter. Av kolhydratrik kost ökar triglycerider mer exempelvis. Det handlar inte om potatis specifikt. Potatus är ju bara ett exempel på en, i kohorten, frekvent konsumerad vara.
Denise Minger analyserar denna studie:
http://www.marksdailyapple.com/is-it-time-to-retire-the-low-carb-diet-fad/#axzz1yDozd7ja
So how did the doom-and-gloom warnings about low carbing enter the scene?
Simple: the researchers think Sweden’s recent cholesterol hike might be a result of the LCHF boom – although the design of this study, with dieters of all persuasions stirred together in a giant pot of data-soup, makes it impossible to tell if that’s actually the case. Although the media apparently didn’t get the memo, the researchers even stated in their paper that “our study design does not allow a causal evaluation of the relationship between the increased fat intake since 2004 and the increased cholesterol values after 2007.” Likewise, the media thinks Sweden’s ever-increasing BMI, despite being an average of the general population, means that low-carb adherents fail to maintain their weight loss. (Yeah, I’m scratching my head over that logic too.)
Ralf Sundberg kommenterar den också:
http://www.blogg.ralfsundberg.se/#post11
Intressant nog redovisar man bara genomsnittet för hela befolkningen. Man redovisar inte vad som hände med kolesterolet eller vikten hos de som börjat äta mer fett och mindre kolhydrater, i jämförelse med dem som äter mer fettsnålt än förut, trots att de naturligtvis hade kunant räkna fram det. Man kan utgå ifrån att om sådana beräkningar har gjorts, skulle de slutsatser man ville dra, inte stödjas av data. Det är antagligen därför materialet presenteras på det sätt som skett.
Det finns många märkligheter med denna studie.
Joe Hardgainer
2012-06-26, 14:20
Denise Minger analyserar denna studie:
http://www.marksdailyapple.com/is-it-time-to-retire-the-low-carb-diet-fad/#axzz1yDozd7ja
Ralf Sundberg kommenterar den också:
http://www.blogg.ralfsundberg.se/#post11
Det finns många märkligheter med denna studie.
Det slog även mig när jag läste fulltexten. Logiken....
Lite kul att se hur alla anti-LCHF-fanatiker direkt hoppar på LCHF bara för att en rapport nämner det i negativ mening, trots att rapportedn uppenbarligen är färgad och inte har något med LCHF-dieter att göra. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.