handdator

Visa fullständig version : Utråkad i skolan, ett gäng frågor ;)


Björn S
2004-01-28, 10:14
Sitter här och plinkar på mattelektionen, tänkte jag kunde lära mig något på lektionen för en gångs skull så jag kan mecka upp ett par frågor :-)

1. Någon som har en mer vetenskaplig insyn på "att periodisera träning" som varför man inte tränar alla muskler på en gång, tränar alla muskler varje dag. Och lite inom de kretsarna.
(En artikel, länk, mindre förklaring eller något i den stilen skulle sitta fint) ;)

2. En mer svensonvänlig artikel om typ kolhydrater :-)
Jag hänger inte riktigt med på det här med glukos och sånt. Det här med vad som gör vad och de funktionella delarna.

3. De svenska namnen på musklerna ;) Kommer ihåg att castro, allan eller någon annan här på forumet hade det i uppgift eller något i den stilen. Jag hittade inte tråden nu så tänkte att någon kanske har bättre koll här och/eller har det liggandes på datorn.

4. Någon sida med lite basic anatomi, muskelfunktioner, rörelser, vetenskapen bakom denna underbara magi ;) Länkar, artiklar llt är välkommet.

5. Bara någon artikel om någonting som kan vara bra att lära sig..(Tränings/kost relaterat).. :-) Självklart kan jag en del men lite repetering eller närmare insyn på någonting vore inte fel :-) Jag vill bara lära mig något nytt! :-)

Thxx 'n bye

Haré

Pez
2004-01-28, 10:37
Orkar inte plita ner svaren på alla de där frågorna... sheesh..

Fråga 3 och 4 hittar du till stor del svaren på i en gammal hederlig Biologibok. Om inte din vanliga, gå till skolbiblioteket...

Det man inte blir serverad, får man hämta själv i köket..typ.

/pez

Björn S
2004-01-28, 11:45
Okej :-) får dra ner på stadsbiblioteket nån dag :-)
Går i en friskola där vi ej har något bibliotek ;)

Tagg å Haré

herr_Arne
2004-01-28, 12:23
Originally posted by Feeble
2. En mer svensonvänlig artikel om typ kolhydrater :-)
Jag hänger inte riktigt med på det här med glukos och sånt. Det här med vad som gör vad och de funktionella delarna.


Vad sägs om Blodsockerblues av Paulun?
Visserligen handlar den om GI och pratar inte särskit mycket om ATP och citronsyracykler... Men "Svenssonvänlig" är den.

Jaja, det är en bok... men snabbläst som en artikel. Dessutom såg jag den på rea på Akademibokhandeln... ;)