handdator

Visa fullständig version : Tips på energi-rika drycker/mellanmål (Ej mjölk/mejeriprodukter)


swaggedout
2012-06-13, 13:34
Tidigare har jag alltid fyllt ut mitt behov med mjölk,kvarg,keso med mera, kan under inga omständigheter äta detta längre då min mage blir att må skit plus att alla finnar jag får över hela kroppen gör att det inte känns värt längre.

Vilka drycker kommer efter mjölk när det gäller kcal/dl t.ex? Det behöver inte vara rikt på protein för det får jag i mig via vanlig mat, Juice innehåller väl ganska bra men det borde finnas något bättre.

Mycket kolhydrater och kcal är vad jag är ute efter.

Jag äter för tillfället för 4000, skulle behöva fylla ut ca 1000 via mellanmål/dryck, och ser inget direkt fel att dricka sig till 1000, eller vad tycker ni?

Det får gärna vara ganska billigt också eftersom jag tänker dra i mig denna produkt varje dag

Knatcharn
2012-06-13, 13:35
Mountain Dew skulle jag gärna dricka nån liter av varje dag :D

Eddie Vedder
2012-06-13, 13:49
Limpmackor med leverpastej exempelvis. Eller valfritt pålägg med mycket energi och som inte är mjölkprodukt. För jag tolkar dig som att du helst vill ha dryck men att det inte måste vara det?

swaggedout
2012-06-13, 13:50
Visst skulle det vara fint, men borde ju finnas något nyttigare alternativ.

Blåbärssoppa & juice verkar ligga rätt lika, ca 45kcal per dl.

Fan finns det inget fläskigare utan att dra in läsk,choklad osv?

swaggedout
2012-06-13, 13:52
Limpmackor med leverpastej exempelvis. Eller valfritt pålägg med mycket energi och som inte är mjölkprodukt. För jag tolkar dig som att du helst vill ha dryck men att det inte måste vara det?

Ja alltså helst båda två då jag måste ersätta hela min frukost med helt ny kost, ägg kan jag fortfarande äta men tidigare åt jag som sagt mycket mejeri.

Hur skulle en bra och hyffsat fettsnål och nyttig frukost kunna se ut för 1000kcal? utan mejeri?

Eddie Vedder
2012-06-13, 13:56
Hur skulle en bra och hyffsat fettsnål och nyttig frukost kunna se ut för 1000kcal? utan mejeri?

Varför ska den vara fettsnål? Det är inte dåligt med fett till frukost.

Knatcharn
2012-06-13, 14:02
Visst skulle det vara fint, men borde ju finnas något nyttigare alternativ.

Blåbärssoppa & juice verkar ligga rätt lika, ca 45kcal per dl.

Fan finns det inget fläskigare utan att dra in läsk,choklad osv?

Kör på rostade smörgåsar med stekt ägg på eller något :) Eller rostat bröd med jordnötssmör + hallonsylt. Inte särskilt "nyttigt" kanske men sjuukt gott och energirikt!

swaggedout
2012-06-13, 14:06
Varför ska den vara fettsnål? Det är inte dåligt med fett till frukost.

Behöver inte vara fettsnålt egentligen, grejjen är den att jag får lite smått panik eftersom det har blivit jättemycket fett och väldigt lite kolhydrater under min "bulk".

Jag går upp i vikt sakta, men det blir omedvetet att man tar till feta produkter hela tiden för att enkelt komma upp i kcal, vill fördela ut det bättre så det blir mer kolhydrater och fett såklart.

Just nu äter jag kanske bara 400gram kolhydrater 150gram protein och säkert 350gram fett, det känns inte alls bra med så mycket fett :/

Är inte 100gram fett lagom tror ni för mig? (75kg 190cm)

swaggedout
2012-06-13, 14:10
Kan ta igår som exempel, en klassisk dag då jag dessutom tränat gym 1h

4000 kcal

183 g Protein
403 g kolhydrater
204 g fett

Hur mycket kolhydrater vore bra för mig tycker ni? Som sagt 75/190.

vicarious
2012-06-13, 14:14
Maltodextrin. Jag hade ätit godis..

begt
2012-06-13, 14:17
Skulle definitivt minskat fettet till ungefär hälften och ökat mängden kolhydrat. Om du gillar mackor så är det ju enkelt.

Har du funderat på att äta glass? Har du svårt att komma upp i tillräckligt med energi så kan ju inte glass+ chokladsås vara fy skam =). Inte näringsrikt men du får i dig tillräckligt med näring från din baskost mest troligt.

Nebuchadnezzar
2012-06-13, 14:20
Limpmackor med leverpastej exempelvis.

Håller med, mackor i allmänhet är rätt lätta att dunka i sig så man kommer upp i höga energivärden. Finns ju fantastiskt många olika saker att lägga på också.

Du kan ju, som vicarious är inne på, smyga in lite godis på passande ställen också.

Sniggel
2012-06-13, 14:21
Ofta när jag bulkat har jag hamnat på runt ca 260g/260g/260g när jag kollat upp det.
Tror inte du behöver vara så orolig för fett. Som sagt så måste energin komma nånstans ifrån och visst kan det vara bra med en del kolhydrater. Men jag resonerar som så att får man i sig tillräckligt med kolhydrater för att alltid ha "maxade" glykogennivåer så spelar det ingen roll om fettintaget blir väldigt högt.
Ditt exempel på 400g kolhydrat den dagen är en mängd som räcker långt och länge för styrketräning.

Sen skulle jag nog klassa leverpastejmackor som nyttigare än juice under de omständigheter du befinner dig. Klart lägre mängd fruktos, något man kanske vill vara mer försiktig med vid bulk ifall man vill vara optimal. Om man ska ha utfyllnadskalorier så hellre fett än fruktos vid bulk IMO.

Annars får du kanske helt enkelt ta o köpa maltodextrin eller dextropur och blanda drinkar (med t ex 10g EAA i varje drink). Smidigt med 100g malto + 10g EAA efter träning. Där har du 440 kcal som du sveper i dig helt utan fruktos. Praktiskt om du anser att du behöver mer kolhdyrat/kalorier.

swaggedout
2012-06-13, 14:35
Ofta när jag bulkat har jag hamnat på runt ca 260g/260g/260g när jag kollat upp det.
Tror inte du behöver vara så orolig för fett. Som sagt så måste energin komma nånstans ifrån och visst kan det vara bra med en del kolhydrater. Men jag resonerar som så att får man i sig tillräckligt med kolhydrater för att alltid ha "maxade" glykogennivåer så spelar det ingen roll om fettintaget blir väldigt högt.
Ditt exempel på 400g kolhydrat den dagen är en mängd som räcker långt och länge för styrketräning.

Sen skulle jag nog klassa leverpastejmackor som nyttigare än juice under de omständigheter du befinner dig. Klart lägre mängd fruktos, något man kanske vill vara mer försiktig med vid bulk ifall man vill vara optimal. Om man ska ha utfyllnadskalorier så hellre fett än fruktos vid bulk IMO.

Annars får du kanske helt enkelt ta o köpa maltodextrin eller dextropur och blanda drinkar (med t ex 10g EAA i varje drink). Smidigt med 100g malto + 10g EAA efter träning. Där har du 440 kcal som du sveper i dig helt utan fruktos. Praktiskt om du anser att du behöver mer kolhdyrat/kalorier.

Tack för tipsen, gäller alla som skrivit. Vart får jag tag i det lättast/billigast? 400kcal från kolhydrater är precis vad jag behöver efter träning! Vad är skillnaden mot pulvret och vanliga kolhydrater från t.ex pasta?

Varför rekommenderar du fett före fruktos? Jag är faktiskt rätt försiktig med fett, vafan det är inte bara muskler det handlar om man måste ju värna om hälsan också är rädd för att försöra insidan med allt fett

begt
2012-06-13, 14:59
Fruktos förstör insidan snarare än fett. När levern är full på kolhydrater, likaså musklerna, har kroppen inget annat sätt att konvertera fruktos än till fett, och i såna fall har det en tendens att sätta sig på de inre organen (lever osv.).

swaggedout
2012-06-13, 15:39
Oh fan, äsch jag kör på som jag kör bara att jag minskar fettet och ökar lite kolhydrater. Efter att ha läst och kollat lite har jag kommit fram till att jag kan ju äta normalt, behöver inte göra några sjuka saker jag tänkre innan typ dricka 2l juice rakt upp och ner :P

Sheogorath
2012-06-13, 15:56
Tack för tipsen, gäller alla som skrivit. Vart får jag tag i det lättast/billigast? 400kcal från kolhydrater är precis vad jag behöver efter träning! Vad är skillnaden mot pulvret och vanliga kolhydrater från t.ex pasta?

Varför rekommenderar du fett före fruktos? Jag är faktiskt rätt försiktig med fett, vafan det är inte bara muskler det handlar om man måste ju värna om hälsan också är rädd för att försöra insidan med allt fett

Se till att få i dig en ordentlig mängd Omega-3 för att balansera upp fettsyrorna och framförallt var inte rädd för fett, men för att äta dig fet. Går du upp i vikt i lagom långsamt tempo och håller kroppsfettprocenten nere på en rimligt låg nivå samtidigt som du tränar och får i dig en god dos essentiella fetter behöver du inte vara rädd för en hög andel fett i maten, skulle jag säga.

Eddies förslag är alldeles kalas. Pålägg är trevligt men inget måste. Marmelad finns i lättsockrade varianter men inte ens om du tar "regular" kommer fruktosmängderna att bli betydande. Men mackor med ost och skinka, eller leverpastej, eller kaviar, eller... Osv. Mackor är bra skit helt enkelt. :)

Sheogorath
2012-06-13, 15:57
Oh fan, äsch jag kör på som jag kör bara att jag minskar fettet och ökar lite kolhydrater. Efter att ha läst och kollat lite har jag kommit fram till att jag kan ju äta normalt, behöver inte göra några sjuka saker jag tänkre innan typ dricka 2l juice rakt upp och ner :P

Det vore kalasdumt. Du hade lika gärna kunnat dricka Pepsi, typ.

begt
2012-06-13, 16:18
Sheograths tips om att äta essentiella, omega-3, fetter låter bra. Liksom många andra svenskar kanske du också har en viss brist på det i kosten. Du kan ju steka makrill i olivolja och göra någon gräddsås t.ex.