Visa fullständig version : alkohol fettförbränning
aldoschadewitz
2012-06-13, 11:05
Hej denna frågan har säkert ställts innan och jag har läst en tråd om det men fick inte riktig grepp om det.
Jag är för tillfället bakis sen igår. Bortses från att det är jobbigt att gå med huvudvärk och så (är ju ändå lågintensiv) kommer jag förbränna fett/påskynda alkoholens väg ut ur kroppen? Och om den tar energin från alkoholen, kan jag lika gärna springa/högintensiv?
Tacksam för svar så fort som möjligt
Du kan inte påskynda nedbrytingen av alkoholen, tyvärr. Men en promenad dagen efter kan allmänt vara skönt och uppfriskande
aldoschadewitz
2012-06-13, 16:19
Men vart ifrån tar kroppen energin?
vicarious
2012-06-13, 16:22
Men vart ifrån tar kroppen energin?
Från samma ställen den tar energin vanligtvis. Lagrat glykogen & fett + det man äter och dricker. Alkoholen ger också energi när den brutits ned. Det som sker när man får i sig alkohol är att kroppen börjar bryta ned etanolen till acetaldehyd. Acetaldehyden bryts i sin tur ned till ättiksyra. Detta sker med hjälp av enzymer och deras aktivitet kan du inte påskynda på nåt vis.
aldoschadewitz
2012-06-13, 18:43
Från samma ställen den tar energin vanligtvis. Lagrat glykogen & fett + det man äter och dricker. Alkoholen ger också energi när den brutits ned. Det som sker när man får i sig alkohol är att kroppen börjar bryta ned etanolen till acetaldehyd. Acetaldehyden bryts i sin tur ned till ättiksyra. Detta sker med hjälp av enzymer och deras aktivitet kan du inte påskynda på nåt vis.
aha då fick jag svar på det jag undrade. då kan man ju se på alkoholen som vilken energikälla som helst. tack
Nej. Alkohol är ett bränsle exklusivt för levern. Inget annat organ kan förbränna alkohol.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.