handdator

Visa fullständig version : Fattigmans gym


Ingemansson
2012-06-13, 09:10
Går i funderingarna att bygga ett "gym" hemma hos päronen då jag kommer spendera ganska många veckor hos de i sommar. Hittade denna ganska inspererande video men undrar, vad tusan är det för sönder borrad planka vid 02:20?! Hur använder man en sådan? Ser riktigt intressant ut då jag har lite utav en klättrings fetish.

http://www.youtube.com/watch?v=aJHtA57S9MA&t=2m20s

Förövrigt så tänkte jag snickra ihop följande:

bulgarian bag
push sled
PVC-häckar (att hoppa över...)
traktordäck att välta runt (givet då pappa är bonde)
chins stång
nått tungt att träna grepp med
parallel bars
Någon som har nått bra förslag på hur jag ska straffa tuttarna? :hbang:

G_lund
2012-06-13, 09:32
En skivstång med några vikter till?
=
Bänk,böj,marklyft,militärpressar,skivstångsrodd,

Degpekka
2012-06-13, 09:36
Den borrade plankan klättrar du uppför genom att flytta pinnarna som sitter i lägsta hålen. Vet inte vad dem kallas. Gillar du klättring kan du ju fixa en sån "greppträningsplanka" eller vad dem kallar det, som man sätter fast på väggen. Kolla på klättringswebshops så förstår du vad jag menar! :)

Ingemansson
2012-06-13, 09:58
En skivstång med några vikter till?
=
Bänk,böj,marklyft,militärpressar,skivstångsrodd,

Då vart det helt plötsligt ganska mycket dyrare. Ben, rygg, axlar tänkte jag få med via främst den belgiska väskan samt släden. Sommarn kommer att bestå av att bygga uthålliga ben, samt pannben.

Den borrade plankan klättrar du uppför genom att flytta pinnarna som sitter i lägsta hålen. Vet inte vad dem kallas. Gillar du klättring kan du ju fixa en sån "greppträningsplanka" eller vad dem kallar det, som man sätter fast på väggen. Kolla på klättringswebshops så förstår du vad jag menar! :)

Ah det låter ju riktigt jobbigt! En egen "greppträningsplanka" måste ju byggas! Tack för tipset!

Hemi
2012-06-13, 12:43
Campusbräda eller Campus Board.

Färssen
2012-06-13, 14:06
Tjacka två säkerhetshantlar, gärna med "skruv"-säkring av vikterna, och ett gäng skolvikter. Då kan du träna igenom hela kroppen. Räcker t.om med en enda hantel för att göra enhandspressar, tricepsextensions, hantelrodd etc. Brukar kunna hittas billigt på loppis eller blocket. Har du tajt budget kan viktade armhävningar vara ett alternativ för bröstet, t.ex genom en ryggsäck på ryggen packad med sten.

Annars tycker jag den tilltänkta utrustningen ser väldigt vettig ut, särskilt för crossfitinspirerad träning. Hardcoreträning hemma på gården ute i friska luften är galet skoj!

DarcyGrahn
2012-06-13, 14:35
Jag hade köpt ett par romerska ringar och sen kollat upp lite hur gymnaster tränar. Vilka progressioner man kan göra utan att lägga på extra vikt och nästan enbart använda kroppsvikten genom att använda övningar där man får sämre hävstång. Så du inte bara pumpar vanliga armhävningar utan att bli nå starkare efter ett tag. Kolla upp gymnastic bodies forum för det. Då blir det riktigt billigt att träna iaf om du gör så ;)

ARMSTARK
2012-06-13, 14:47
Mitt första hemgym som jag byggde gick under stenhård budget, då tog jag ett järnrör typ smalare lyckstolpe och hängde på bildäck fyllda med sand. Funkade klockrent tills jag köpte upp mig med riktiga grejjer.

begt
2012-06-13, 14:57
En t-bar för t-stångsrodd borde du kunna snickra ihop.

Exdiaq
2012-06-13, 18:27
Romerska ringar + boken Convict Conditioning

Ingemansson
2012-06-13, 18:31
Campusbräda eller Campus Board.

Givet, bra förslag. Tackar tackar.

En t-bar för t-stångsrodd borde du kunna snickra ihop.

Hmm en stock + ett handtag = stång rodd

EDIT: Stock blir nog inge bra, enklare att svetsa ihop lite järnrör...

DarcyGrahn
2012-06-13, 19:10
Romerska ringar + boken Convict Conditioning

Convict gillar inte jag. Building the gymnastic bodie hade jag hellre köpt och sen kompletterat med forumet för kunskap. Sen så ser jag många skrivit bra om "Overcoming Gravity: A Systematic Approach to Gymnastics and Bodyweight Strength".

Degpekka
2012-06-14, 09:07
Många av övningarna som man kör i ringar går också finfint att träna på marken, tex fristödvåg, olika former av brytningar, piksittande och handstående osv. :) Åk till en gymnastikklubb och be att få titta på en träning så lär du få mycket inspiration!

Exdiaq
2012-06-14, 19:58
Convict gillar inte jag. Building the gymnastic bodie hade jag hellre köpt och sen kompletterat med forumet för kunskap. Sen så ser jag många skrivit bra om "Overcoming Gravity: A Systematic Approach to Gymnastics and Bodyweight Strength".

Eller gör man som jag och skaffar båda

DarcyGrahn
2012-06-14, 20:05
Eller gör man som jag och skaffar båda

Har du convict och Btgb? Eller har du convict och overcoming gravity?

Exdiaq
2012-06-14, 20:15
Har du convict och Btgb? Eller har du convict och overcoming gravity?

Convict + Building the Gymnastic Body, missade den tredje du skrev.

Vilken som är bäst blandar jag mig inte i för jag vet alldeles för lite om calisthenics. Läst Convict, gillade den, knappt påbörjat BtGB.

DarcyGrahn
2012-06-14, 20:42
Convict + Building the Gymnastic Body, missade den tredje du skrev.

Vilken som är bäst blandar jag mig inte i för jag vet alldeles för lite om calisthenics. Läst Convict, gillade den, knappt påbörjat BtGB.

Okej hoppades på du hade läst overcoming gravity och kunde säga något om den hehe.

Aping
2012-06-14, 21:10
Någon som har nått bra förslag på hur jag ska straffa tuttarna? :hbang:

Bro, du ska köra enhandsarmhävningar med fullt framsträckt axel i slutpositionen. Kan du inte göra en strikt så börja med handen mot en låg mur, bänk eller nån annan upphöjning. Progressionen är sen att gå mot lägre upphöjning och efter att du kan göra en strikt med handen på marken fortsätter du med att flytta upp benen på allt högre upphöjningar. Efter det är det vikter på ryggen och/eller gummiband/kedjor som gäller.

gohei
2012-06-14, 22:02
Jag hade köpt ett par romerska ringar och sen kollat upp lite hur gymnaster tränar. Vilka progressioner man kan göra utan att lägga på extra vikt och nästan enbart använda kroppsvikten genom att använda övningar där man får sämre hävstång. Så du inte bara pumpar vanliga armhävningar utan att bli nå starkare efter ett tag. Kolla upp gymnastic bodies forum för det. Då blir det riktigt billigt att träna iaf om du gör så ;)


Kan bara hålla med, köpte ett par ringar därifrån för runt 2 år sen och besöker forumet varje dag, bästa investeringen någonsin.