handdator

Visa fullständig version : För stora portioner vassle?


BERZEERK
2012-06-13, 00:37
Ibland när jag tar en protein-drink så kan jag ösa på ca 2DL pulver (väger ungefär 50 gram) och det är ungefär 45-50 gram protein. Är det slöseri? Är det bättre att dela ut dosen på två olika tillfällen?
Jag har nämligen läst någonstans att om man tar mer än vad som räknas som en portion så tar inte kroppen upp det.

Sheogorath
2012-06-13, 05:07
Ibland när jag tar en protein-drink så kan jag ösa på ca 2DL pulver (väger ungefär 50 gram) och det är ungefär 45-50 gram protein. Är det slöseri? Är det bättre att dela ut dosen på två olika tillfällen?
Jag har nämligen läst någonstans att om man tar mer än vad som räknas som en portion så tar inte kroppen upp det.

Det finns lite (inte mycket, men lite) som indikerar att just vassleprotein passerar igenom så snabbt att intag på tom mage kan innebära begränsat upptag. Siffror allt från 15 till 30 g har nämnts. För att vara på den säkra sidan just när det kommer till vassle på tom mage kan du begränsa ditt intag till 30 g protein per tillfälle (35-40 g pulver beroende på märke/smak).

Med andra proteinsorter behöver du inte bry dig. Och inte heller med vassle om du har riktig mat i magen (inte bara sockerlösning etc).

aldoschadewitz
2012-06-13, 10:14
Så att byta ut sin gainer mot en brödbit kan öka upptaget av proteinet i vassle? Jag Har själv alltid föredragit det ändå pga smak och mättnadskännsla

begt
2012-06-13, 10:17
Tidigare kunde jag ta 2 dl vassle om dagen men det är trist och mättar uselt...Tar numera max 1 dl och resten äter jag mig till genom vanlig mat, ofta kycklingfilé.

Sheogorath
2012-06-13, 10:19
Så att byta ut sin gainer mot en brödbit kan öka upptaget av proteinet i vassle? Jag Har själv alltid föredragit det ändå pga smak och mättnadskännsla

Bröd är väl i sammanhanget på gränsen, skulle jag säga om jag får lita på min magkänsla. Bättre än sockerarter är det nog, frågan är om det är tillräckligt? (Om det nu ens är begränsat). Kött, potatis och en fet sås is more like it. Själv håller jag mig alltid till 30 g vassleprotein eller under (26-38 g Whey Fx) så slipper jag ha huvudbry. Finns ingen anledning för mig att ta större portioner.