handdator

Visa fullständig version : Deff+Tillfälligt överskott


wajjo
2012-06-12, 21:25
Har länge funderat på detta, när man ligger på ganska hård deff och sedan vid ex fest liknande får i sig kanske 1000kcal extra.
Fuckar det upp hela deffen? Lägger man på sig extra i rent paniksyfte?

Ex. Ligger på 600-700 underskott i flera veckor, får idag i mig 1200 mer kalorier än vanligt, vad händer?

312
2012-06-12, 21:30
Om du går 1200kalorier överskott en dag, och ligger på -600kcal annars, så förstör du två dagars deff (600*2=1200).

wajjo
2012-06-12, 21:34
Men rimligtvis lär man inte gå upp mer än 2-3 hekto?

Akada
2012-06-12, 21:35
Det som händer är att du går ner det du annars skulle minus vad 1200 kcal motsvarar (i fett/muskler beroende på hur du sköter deffen).

Sheogorath
2012-06-13, 04:59
Har länge funderat på detta, när man ligger på ganska hård deff och sedan vid ex fest liknande får i sig kanske 1000kcal extra.
Fuckar det upp hela deffen? Lägger man på sig extra i rent paniksyfte?

Ex. Ligger på 600-700 underskott i flera veckor, får idag i mig 1200 mer kalorier än vanligt, vad händer?

Problemet med stora överskott enstaka dagar är att man måste skapa större underskott veckans andra dagar för att vikten ska gå ner. För stora underskott ökar risken för muskelförlust och eftersom man inte kan bygga muskler hur snabbt som helst kan man inte räkna med att "bygga tillbaka" den förlorade muskelmassan på ett dygns överätande. Snarare ökar risken för fettinlagring, som i stort sett kan ske obegränsat fort till skillnad från muskeluppbyggnad.

1200 kcal överskott en dag är kanske OK om man har sådär 20% kroppsfett eller mer eftersom man med så mycket kroppsfett kan ha ganska stora underskott veckans andra dagar och ändå ha förutsättningar för att bevara musklerna, med rätt kost- och träningsplanering.

För mig som ligger på cirkus 6% kroppsfett just nu skulle det inte vara hållbart alls. Jag överäter för tillfället 180 kcal på min "ätardag". Det är vad jag tycker att jag har råd med när jag siktar på bara något hektos viktnedgång i veckan, där jag förstås vill att varenda gram förlorad kroppsvikt ska vara fett.