handdator

Visa fullständig version : träna en trapezius sida i taget?


rockztatic
2004-01-28, 08:02
hej, jag verkar ha tränat vänster trapezius mer än höger.. främst mellersta och nedre delen. därför ser jag att min ena axel är lite mer framåtroterad.

kan jag korrigera detta genom att bara träna höger sida på nått sätt? isf vilken/vilka övningar finns till min hjälp? eller ska jag gå tillväga på något annat sätt?

mkt tacksam för svar!

Medusa
2004-01-28, 09:13
En övning jag direkt kom att tänka på som är bra om du vill träna en sida i taget är Lateral raise eller shrugs.

Lateral raise:
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Shrugs:
http://www.exrx.net/WeightExercises/TrapeziusUpper/DBShrug.html

På båda dessa kan du enkelt ta en sida i taget.

Jag vet faktiskt inte hur du skall gå tillväga, kanske kan gå ner i belastning i form av vikt (Inte kortare reps) och inte köra till failure ( 50 % av vad du brukar köra, inte med syftet att den skall växa, utan för att Atrophy, nedbrytning, inte skall ske, vilket det är risk för om du helt lägger av med vänster sida) på den vänstra sidan, så att den inte växer lika snabbt, och lasta på tungt och gå till failure på den högra sidan så den växer ikapp.

kharon
2004-01-28, 09:34
Hur länge har du tränat? Är du nybörjare eller bara tränat några år så är det bara att köra på som vanligt och bygga mera massa så jämnar allt ut sig efter hand.

rockztatic
2004-01-28, 12:37
jag måste nog se mig som nybörjare.. har tränat i ca 3år, men mycket mer seriöst under kanske 1,5år

skillnaden är inte enorm, men jag har dessutom lite s-rygg, vilket kan vara en bidragande orsak till skillnaden? tror att skillnaden kan ha tillkommit delvis beroende på det, samt och för att jag har olika långa armar, vilket leder till lite olika drag..

men om skillnaden är någon som består, så kanske det då blir så att den även inte ökar, utan bara finns där.. och som det är nu så syns det ingen visuell skillnad.. man märker det om man känner på musklerna

kharon
2004-01-28, 13:39
Det finns knappast nån som har symmetriska muskler. Själv har jag över 1cm grövre vänsterarm, och ännu mera skiljer det på vaderna.

Första steget är att bygga mer massa överlag, då man har nån massa att prata om så kan man börja fundera på annat.

Det finns ju ingen i hela världen som skulle kunna ta notis av att din ena trap e nån millimeter grövre. Den dag du står på scen och väntar på att domare skall bedöma din kropp så kan man fundera på sånt.

Dipshit
2004-01-28, 13:52
Originally posted by kharon
Den dag du står på scen och väntar på att domare skall bedöma din kropp så kan man fundera på sånt.

Hur man trivs med sin kropp i vanliga livet är nog ganska mkt viktigare...