handdator

Visa fullständig version : Va tror ni om detta påstående angående failure?


ps3fanswe
2012-06-12, 19:53
Träffade en äldre man som sysslat med träning och kost säkert 25-30 år.
Fick uppfattningen att han var väldigt kunnig.

Men hur som så kom vi in på träning om volym där man siktar på högreps. (ca 12). Vi alla är ju överens om att ju närmare failure du kommer desto mest stryk får dina muskelfibrer.

De han då sa och påstod var att du i det första setet i varje övning ska gå till failure och kräms ut allt, och sedan alla set efter köra till 1 rep ifrån.

Han motivering eller anledning var att när du är som starkast så kan du pressa dina muskelfibrer som mest.

Va säger ni?

Rusk
2012-06-12, 19:58
Det är ju så man kör i RPT men när det kommer till muskelfibrerna så tror jag det är skitsamma om du går till failure i det första eller det sista.
Och går du till failure i det första setet så kommer resterande set för den muskeln behöva tränas med en lägre vikt såvida du inte vilar väldigt länge mellan dina set då man blir bra klen efter failure.

Qudatullah Jamal
2012-06-12, 20:02
Vad sa han var hela poängen med att gå till failure över huvud taget då?

ps3fanswe
2012-06-12, 20:05
Okej. Men spelar de någon roll då om man sänker vikten i andra setet osv. För muskeln körs ju fortfarande tills stopp. Då gör de ju inget att man blir tvungen att sänka vikterna?

För muskeln är ju utmattad. Muskeln känner ju inte av vilken vikt det är enbart att den är trött.

Qudatullah Jamal
2012-06-12, 20:36
Utmattad?
För volym tror jag personligen mer på Robbans filosofi tills jag hör någon riktig motbevisning. Det här med failure sprutar snarare bara ner muskeln med katabolt kortisol och det blir snarare centrala nervsystemet som får belastningen, lika bra man stoppar några reps innan och kör något extra set istället med bra muskelkontakt.

Det är mycket viktigt att använda en lätt vikt så att
inte sådan ”failure” infinner sig, i ett set, att vikten flyttas av
andra muskler än den avsedda. All värk som sätter sig mot
muskelfästena är felaktig och skapar onödiga inflammationer
som förhindrar uppbyggnad. Det gäller alltså att träna avsedd
muskel med en lätt vikt för att skapa en anabol signal. Om
man är för ”duktig” grävs en för djup ”grop” och tillväxten
reduceras, det leder också snabbt till överträning. (Man tappar
då ofta ”trycket” i vila och har svårt att få pump under träning)

Rusk
2012-06-12, 20:47
Utmattad?
För volym tror jag personligen mer på Robbans filosofi tills jag hör någon riktig motbevisning. Det här med failure sprutar snarare bara ner muskeln med katabolt kortisol och det blir snarare centrala nervsystemet som får belastningen, lika bra man stoppar några reps innan och kör något extra set istället med bra muskelkontakt.

Det är när du ligger nära eller når failure på höga reps som du aktiverar dom största muskelfibrerna så Robbans träningsmetodik förstår jag inte alls då dom mesta setsen ser ut som uppvärmningsset med väldigt låg ROM.
Eller iaf vad jag sett på dom filmer som dykt upp här på forumet då och då.

Qudatullah Jamal
2012-06-12, 21:21
Det är när du ligger nära eller når failure på höga reps som du aktiverar dom största muskelfibrerna så Robbans träningsmetodik förstår jag inte alls då dom mesta setsen ser ut som uppvärmningsset med väldigt låg ROM.
Eller iaf vad jag sett på dom filmer som dykt upp här på forumet då och då.

Låg ROM? Nej tanken är att ha den ROM som avsedd muskel tränas i, finns ju liksom ingen mening att trycka till det sista i toppen av hantelflyes då det ändå inte är bröst som belastas, vilket i sin tur gör att man inte tappar TUT och sen ger man pump till avsedd muskel. Ganska logiskt får man väl ändå säga.

Men att man aktiverar störst muskelfibrer när man går till failure på höga reps lät ju intressant men jag har aldrig läst det någon annanstans och frågan är väl då ifall man kanske tjänar mer på att lägga något extra set a la Robban-style eller om man ska gå till failure ibland men då förmodligen brista i tekniken och tappa kontakt med avsedd muskel?*rolleyes*

Rusk
2012-06-12, 21:46
Låg ROM? Nej tanken är att ha den ROM som avsedd muskel tränas i, finns ju liksom ingen mening att trycka till det sista i toppen av hantelflyes då det ändå inte är bröst som belastas, vilket i sin tur gör att man inte tappar TUT och sen ger man pump till avsedd muskel. Ganska logiskt får man väl ändå säga.

Men att man aktiverar störst muskelfibrer när man går till failure på höga reps lät ju intressant men jag har aldrig läst det någon annanstans och frågan är väl då ifall man kanske tjänar mer på att lägga något extra set a la Robban-style eller om man ska gå till failure ibland men då förmodligen brista i tekniken och tappa kontakt med avsedd muskel?*rolleyes*

Jo flyes förstår jag, om jag kör den övningen med hantlar så går inte jag hela vägen upp heller.
Men ta hans tricepsextantioner som exempel, där utför han inte ens halva repetitioner och vad ska den övningen träna för andra muskler när man använder högre ROM?
Där är jag 100% övertygad om att en full ROM utan utlåsning ger mer.
Om muskelfiberaktivering btw, scrolla ner lite ->

http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/

RobbanColeman
2012-06-13, 07:58
Jo flyes förstår jag, om jag kör den övningen med hantlar så går inte jag hela vägen upp heller.
Men ta hans tricepsextantioner som exempel, där utför han inte ens halva repetitioner och vad ska den övningen träna för andra muskler när man använder högre ROM?
Där är jag 100% övertygad om att en full ROM utan utlåsning ger mer.
Om muskelfiberaktivering btw, scrolla ner lite ->

http://traningslara.se/styrketraning-del-ii-muskelfiberaktivering/

Då jag omnämns får jag väl också mandat på att förklara syftet. Jag vill bygga de bästa möjliga triceps jag kan. Jag lyckas bra med detta utifrån förutsättningarna skulle jag vilja påstå och jag därmed också flika in att något rätt gör jag iaf. :)

Jag går till fail ibland. Dock aldrig utan rätt utförande samt att det sker sällan.

Guddi
2012-06-13, 08:11
Failure har nog sitt syfte i perioder när man tränar för hypertrofi. Det har kommit en hel del studier de senaste 2-3 åren som lyft upp betydelsen av de metabola slaggprodukterna som det produceras mest av när man kör med lite lättare vikter och till failure. För att öka i styrka är däremot failure något man allt som oftast bör undvika.

Mats J
2012-06-13, 08:41
Failure har nog sitt syfte i perioder när man tränar för hypertrofi. Det har kommit en hel del studier de senaste 2-3 åren som lyft upp betydelsen av de metabola slaggprodukterna som det produceras mest av när man kör med lite lättare vikter och till failure. För att öka i styrka är däremot failure något man allt som oftast bör undvika.

Jag körde till failure i alla set vid alla pass och med tunga vikter under minst 5 år, ökade extremt bra i styrka och massa, men var så klart tvungen att köra med väldigt låg frekvens och inte för hög volym.

ps3fanswe
2012-06-13, 08:47
Mannen jag träffade sa även att dom flesta som säger att dom går till failure inte gör det.

Utan många stannar 1 rep innan failure men tror då att de är failure.

Failure är ju bär man påbörjar repetionen men ej klare den.

Men frågan är då hur långe ska man försöka få upp vikten?:) man kan ju ge upp direkt eller stå å pressa å försöka ett bra tag:)

z_bumbi
2012-06-13, 08:58
Det är ju så man kör i RPT

Man kan köra så men det är inget som automatiskt sker i halva pyramider.

Okej. Men spelar de någon roll då om man sänker vikten i andra setet osv. För muskeln körs ju fortfarande tills stopp. Då gör de ju inget att man blir tvungen att sänka vikterna?

Det är ganska normalt att sänka vikten eller antalet reps i set två men det du frågar om går inte att svara på utan att du analyserar hela träningsupplägget. Det går utan problem att köra till negativ failure i samtliga set om hela upplägget är anpassat för det liksom det skulle vara dumt att köra till positiv failure i något set i andra upplägg.

ps3fanswe
2012-06-13, 09:01
Man kan köra så men det är inget som automatiskt sker i halva pyramider.



Det är ganska normalt att sänka vikten eller antalet reps i set två men det du frågar om går inte att svara på utan att du analyserar hela träningsupplägget. Det går utan problem att köra till negativ failure i samtliga set om hela upplägget är anpassat för det liksom det skulle vara dumt att köra till positiv failure i något set i andra upplägg.

Skillnaden på positiv & negativ failure?

Okej. Jag kör ett 3-1-3 upplägg. 8-12 reps.

Bröst,axlar,triceps
Ben,mage
rygg,biceps
Vila
Repeat

Latissimus Dorsi
2012-06-13, 10:28
Skillnaden på positiv & negativ failure?

Okej. Jag kör ett 3-1-3 upplägg. 8-12 reps.

Bröst,axlar,triceps
Ben,mage
rygg,biceps
Vila
Repeat

Positiv failure, är t.e.x när du i biceps curl är så utmattad att du inte kan dra upp hanteln, dock om någon hjälper dig upp med hanteln alternativt du fuskar finns det fortfarande några reps kvar när du bara håller emot på nedvägen. Sen när du inte ens kan hålla emot där, då har du upnått negativ failure också.

Rusk
2012-06-13, 10:32
Mannen jag träffade sa även att dom flesta som säger att dom går till failure inte gör det.

Utan många stannar 1 rep innan failure men tror då att de är failure.

Failure är ju bär man påbörjar repetionen men ej klare den.

Men frågan är då hur långe ska man försöka få upp vikten?:) man kan ju ge upp direkt eller stå å pressa å försöka ett bra tag:)

Det stämmer, många som säger att dom går till failure fast dom slutar 1 innan.

Man kan köra så men det är inget som automatiskt sker i halva pyramider.

Självklart inte, skulle nog förklarat det mer specifikt.

Mats J
2012-06-13, 10:58
Ja failure är när du inte kan få upp vikten trots att livet hänger på det.

Guddi
2012-06-13, 22:07
Jag körde till failure i alla set vid alla pass och med tunga vikter under minst 5 år, ökade extremt bra i styrka och massa, men var så klart tvungen att köra med väldigt låg frekvens och inte för hög volym.Det mesta fungerar ju när det gäller styrketräning. Det är bara en fråga om hur fort det går och hur mycket man behöver lida på vägen :)