handdator

Visa fullständig version : Sträckt knä?


Armada
2012-06-12, 15:25
När jag skulle köra frontböj för 5 dagar sedan så började jag som vanligt med lätt uppvärmning med bara stången för att mjuka upp benen. Sedan började jag öka vikten med 20kg per set men när jag kom upp i 60 kg så drog det till över käskålen, i vad jag tror är fästet/slutet av någon lår muskel på framsidan. Jag avbröt setet direkt och körde inte mer. När jag provade att göra en knäböj utan stång så gör det fortfarande ont i knät och det känns inte behagligt, nu fem dagar senare så har jag fortfarande ont i knät.

Det jag tror ledde till det hela var att tidigare på dan så var jag i en simmhall där det fanns som en sorts hinderbana. varav ett hinder var att hoppa över till en annan flotte, men då det var lång så landade man oftast på ena smalbenet med ett maximalt böjt knä för att sedan häva sig upp (svårt att beskriva med ord). Denna sorts landning tror jag kan ha gjort så jag har sträckt mig eller vad det nu kan vara och att först i knäböjen så märktes det.

här på bilden ser ni vart jag har ont
http://i.imgur.com/Yh2bt.png
Det är i botten läget och hela vägen upp i en knäböj jag får ont, det gör också ont om jag gör en benspark men det känns inte lika mycket längre nu som då (i bensparken). Att gå har jag dock inga problem med.

Men hur ska man göra med ett sånthär problem? ska jag försöka röra så mycket som möjligt på knät eller vila det helt? ska jag kanske använda knälindor och börja med lättare knäbj igen.

Kan någon som har erfarenhet vara vänlig och komma med lite tips :)

Tack på förhand

1684_
2012-06-15, 06:27
Uuvh... Kört frontböjar me i onsdags och har brutAlt ont där nu

jo0N
2012-06-29, 13:30
Vid rehab av min knäskada ( spricka i minisken ) , så var riktlinjerna: Gör så mycket du kan utan att smärtan blir värre. Jag skulle räkna med smärta under rehab-övn men min smärta fick inte vara värre senare under dagen då jag i det fallet hade belastat knät för hårt.

Säkraste är väll att ta det lugnt ett tag och kolla upp det hos läkare/sjukgymnast/Idrottsklinik om det inte är bättre inom den närmsta tiden.