handdator

Visa fullständig version : Mer om armbågs/tricepsproblem


Arnoldski
2012-06-12, 14:15
Hej!

Jag har skrivit i flera trådar och knorrat över mina ynkliga armbågar och här kommer en till.

Första korta enkla frågan:
-jag vill gå till ett proffs som kollar mina armbågar (och knän). Hur gör jag? Ska jag gå till en naprapat eller en sjukgymnast, eller gör man som så att man först går till vårdcentralen och så remitteras man till lämplig instans?

Nsta fråga:
-när jag söker på nätet hittar jag nästan endast rehab-prlar kopplade tilla rmbågssmärtor som sitter på underarmsdelen av armbågen (golfarmbåge/tennisarmbåge), men min smärta sitter på överarmssidan, alltså tricepsfästet. Det enda jag funnit om det är "vila". Ja, det har jag gjort hur länge som helst, men det kommer tillbaka av att jag lutar mig framåt över ett bord lite häftigt, så nåt måste vara fel.
Finns det några konkreta rehab-tips? Är det exempelvis så att man kan träna endast en viss del av rörelsebanan, tex aldrig låsa ut, dvs endast med maxsträckt triceps, eller tvärtom, endast en mindre rörelse i ytterläget? Eller liknande.

Ångesten över dettaär mördande och påverkar min livskvalite. Alla tips mottages med glädje!


Extrainfo för den intresserade;
*34 år gammal
*gymat av och till i kanske 7 år, skapligt otränad innan dess
*vissa större uppehåll under tiden på ett apr månader här och där
*ont i armbågarna och knäna, men även underarmsproblem och benhinneproblem varför jag tror mig ha en fallenhet för led/muskelfästes-problem

312
2012-06-12, 16:18
Jag har samma problem. Kassa knän, kassa armbågar. Det gör ont av pushdowns och tricepsextensions.

Jag provade dock att köra utan utlåsning i tricepextensions, det gick mycket bättre. Ju längre in i tricepsträningen, ju mindre gör det ont, så jag (vi?) bör nog värma upp ordentligare.

Värmer du upp ordentligt innan du tränar triceps etc? Om jag stegrar upp vikten så brukar det inte göra lika ont heller. :)