handdator

Visa fullständig version : Stretching övningar/program för ben och höft(?)


feedhurley
2012-06-12, 12:52
Hejsan. Jag tänkte höra om det finns någon som är duktig på stretching.
Det är nämligen så att jag är otroligt stel och har varit det i flera års tid och känner att detta är grunden till att jag har haft flera mindre skador under åren och att det motverkar mig både i min styrketräning och andra aktivteter.
Anledningen till att jag är väldigt stel är nog på grund av att jag dagarna ut och dagarna in sitter i samma ställning i min datorstol och även om jag alltid har varit aktiv i fysiska sporter och aktiviteter så sätter jag mig direkt vid datorn när jag kommer hem.
De områden jag direkt tänker på som jag är stel i (mer än andra delar) är ben och höfter och får jag underfund med det så tror jag att mitt nuvarande knäproblem och mina strålningar längs med ländrygg-rumpa-bakrelår kommer att försvinna.
Så om någon sitter och trycker på ett as grymt stretchingprogram som tar 10 minuter att utföra som primärt behandlar dessa delar så skulle jag bli väldigt glad att även få ta del utav det :)

Mvh Feedhurley

feedhurley
2012-06-12, 21:40
Hejsan. Jag tänkte höra om det finns någon som är duktig på stretching.
Det är nämligen så att jag är otroligt stel och har varit det i flera års tid och känner att detta är grunden till att jag har haft flera mindre skador under åren och att det motverkar mig både i min styrketräning och andra aktivteter.
Anledningen till att jag är väldigt stel är nog på grund av att jag dagarna ut och dagarna in sitter i samma ställning i min datorstol och även om jag alltid har varit aktiv i fysiska sporter och aktiviteter så sätter jag mig direkt vid datorn när jag kommer hem.
De områden jag direkt tänker på som jag är stel i (mer än andra delar) är ben och höfter och får jag underfund med det så tror jag att mitt nuvarande knäproblem och mina strålningar längs med ländrygg-rumpa-bakrelår kommer att försvinna.
Så om någon sitter och trycker på ett as grymt stretchingprogram som tar 10 minuter att utföra som primärt behandlar dessa delar så skulle jag bli väldigt glad att även få ta del utav det :)

Mvh Feedhurley

:/

emi23j
2012-06-12, 21:45
mobilitywod.com

feedhurley
2012-06-13, 10:11
mobilitywod.com

Den där killen/sidan verkade rätt så vettig, dock så gjorde dess bloggliknande uppläggdet det svårt att hitta någon samlad information :(

espeto
2012-06-13, 10:43
Den där killen/sidan verkade rätt så vettig, dock så gjorde dess bloggliknande uppläggdet det svårt att hitta någon samlad information :(

Börja på sista sidan med hans första inlägg + följ instruktionerna = profit :D

kampsporttjej
2012-06-13, 14:39
Det du behöver göra är att hitta övningar för att töja höftböjarmuskulaturen. Det är vanligt att de blir korta av mycket stillasittande (och träning av dem)

exempel på töjning är:
Gör så låga utfall du kan och stå kvar i den positionen, se till att det känns i höften.
Se till att göra detta i ditt vardagliga liv, gärna ett par gånger om dagen.
Se över om du kanske kan ha ett ståskrivbord ist? Kanonbra för även andra funktioner i kroppen att inte sitta ned.

Gör sökningar på typ "höftböjare"+"stretching/töjning/rörlighetsträning"
eller "iliopspoas + mobility".