handdator

Visa fullständig version : Funktionsmaterial, varför luktar dem så mycket svett!


Barbastark
2012-06-12, 11:29
Hejhej

Undrar varför en tröja i funktionsmaterial luktar så jäkla mycket svett efter bara en användning?

En t-shirt i vanlig bommul kan man ju köra med ett par tre gånger+ innan den luktar. Inte för att jag gör det såklart då men

MVH

blondyz
2012-06-12, 11:47
Använder du sköljmedel?

Sköljmedel sätter igen porerna i funktionsmaterialet, det börjar kännas lite klibbigt och luktar apa på mycket kort tid. Även bomull tycker jag blir obekvämt att svettas i om det är behandlat med sköljmedel, men doftfaktorn drabbas inte lika hårt.

Barbastark
2012-06-12, 11:50
Använder du sköljmedel?

Sköljmedel sätter igen porerna i funktionsmaterialet, det börjar kännas lite klibbigt och luktar apa på mycket kort tid. Även bomull tycker jag blir obekvämt att svettas i om det är behandlat med sköljmedel, men doftfaktorn drabbas inte lika hårt.

Hep, inget sköljmedel.

blondyz
2012-06-12, 11:51
Hep, inget sköljmedel.

Då beror det nog på att det är syntetiskt material, naturliga material kanske luktar naturligare.

miaz
2012-06-12, 12:07
vissa material binder inte svett/smuts/dyl lika bra som andra.
hade ett smartwool underställi typ 1månad när jag vandra i kina utan att tvätta det, luktade aldrig

Aping
2012-06-12, 12:43
+1 på det miaz säger. Ull och bambu är de material du vill ha eftersom de har egenskaper som försvårar tillväxten för de luktskapande organismerna (bakterier och svampar). Glöm syntet m a o. Bomull är också sämre överlag eftersom det har en tendens att hålla fukt längre vilket gynnar stinkorganismerna.

Köp framför allt inte funktionskläder med silvertillsats, det är superkass för miljön.

Ett sista tips är att tvätta kläderna med ättika. Det är magiskt när det gäller att få bort lukt!