handdator

Visa fullständig version : Sliten axel


Pushit
2012-06-12, 05:26
Kön: Man

Ålder: 25

Längd och vikt: 176cm, 83 kg

Smärtbeskrivning:
Det började smyga sig på för ett par månader sen, jag började köra väldigt högintensivt med förmodligen för lite vila mellan träningen. Högrep och högset med shrugs dagen efter ett axelpass t.ex., ryggpass dagen efter ett armpass osv. Det handlade mest om att jag hade ett schema som inte funkade med min ökade volym. Jag började även lägga öka antalet axelövningar rätt så rejält och det känns som att de inte riktigt hann repa sig efter mina ryggpass (kör bröst/axlar dagen efter nedre och övre rygg)

Smärtan började komma smygandes, först var det mestadels i axlarnas utsida några timmar efter ett väldigt intensivt axelpass. Detta kände jag efter ungefär 3 axelpass (3 veckor). Efter att sedan kört ett tungt ryggpass följt av ett bröst/axelpass dagen efter började jag få mer smärta i fästena runt omkring hela axeln.

Nu har det gått 3-4 veckor och det tycks inte gå över, jag har försökt köra några väldigt lätta pass. Värmt upp cuffarna väldigt mycket och sedan kört väldigt lätta vikter. När jag blir varm försvinner det mesta av smärtan, men jag har inte vågat belasta speciellt mycket då jag känner att det fortfarande finns där. Dagen efter ett "testpass" är det oftast lite sämre men inte mycket.

Jag har känt att om jag försöker massera de ömma punkterna känns axeln lite bättre. Jag upplever det som att några muskelfästen smärtar mer än andra. Nästan hela främre axeln gör mer eller mindre ont när jag masserar den. Gör jag "polisgreppet" på mig själv, alltså för axeln bak mot ryggen känner jag en smärta runt övre muskelfästet av framsidan (ungefär precis vid slutet av nyckelbenet). Även nedre muskelfästet på utsidan av axeln smärtar när jag trycker på den.

Jag har märkt att sover jag på axeln blir det sämre och tyvärr är det svårt att undvika att välja hur man sover när man väl sover... men jag tror jag lyckats lite bättre. Hur som helst har det inte blivit direkt bättre under dessa 3-4 veckor jag vilat, och då har jag provat att träna lätt 2 gånger tror jag.

Jag har funderat på om jag har någon inflammerad muskel eller så men jag är väldigt okunnig när det kommer till skador, jag har knappt haft några problem alls under mina 7 år av styrketräning. Jag hade gärna provat voltaren gel och smörja in axeln med, men då jag befunnit mig i usa senaste tiden har det inte gått då den tyvärr är receptbelagd här. Ska jag försöka skaffa mig ett recept eller är det något annat som kan vara fel? Finns det något annat jag kan ta som inte bör vara receptbelagt och kan ha samma effekt?

pezrulezhaakon
2012-06-12, 08:37
Pushit

Du har mest sannolikt en överansträngd rotatorcuff. Det är inte heller omöjligt att det även kan finnas problem i ledkapsel och ledytor.

Detta är ett kardinalexempel på vad som händer då man "kör på" bara för att det känns bra och inte gör ont. Tids nog kommer problemen.

Rehabträning/vila i 2-3 veckor iaf till att börja med.

Pushit
2012-06-12, 16:34
Pushit

Du har mest sannolikt en överansträngd rotatorcuff. Det är inte heller omöjligt att det även kan finnas problem i ledkapsel och ledytor.

Detta är ett kardinalexempel på vad som händer då man "kör på" bara för att det känns bra och inte gör ont. Tids nog kommer problemen.

Rehabträning/vila i 2-3 veckor iaf till att börja med.

Tack för svaret! Vad innebär problem med ledkapsel och ledytor? Är det något som kan förbättras av vila/rehab också?

Vad för typ av rehab bör jag i så fall satsa på? Enbart köra övningar för rotatorcuffarna?

Jag uppskattar även idéer gällande mitt problem från flera personer! Bra att veta om alla tror på samma problem.

pezrulezhaakon
2012-06-12, 21:55
Pushit

Ledkapselproblem kan man få om du gått för långt upprepade gånger i en rörelse, med belastning. Eller vid inklämning vid vissa lägen i ex ett ändläge.
Problem i ledytorna kan man få vid FÖR mycket rörelse, lätt som tungt.

Så länge du bevisligen har problem så bör du endast fokusera på full rörelse utan belastning, tillsammans med ett knippe vila.
Som fortsättning efter ett par veckor kan du introducera belastningen igen som du successivt ökar.