handdator

Visa fullständig version : träningsschema för 10 veckor


vetej
2012-06-11, 21:27
Hej
Är rätt ny inom det här med träning och har precis börjat träna.
Men har inte ett riktigt "schema" utan kör när jag känner för det.
Är det någon vänlig som kan hjälpa mig att sätta upp ett schema för 10 veckor, även vilka övningar, reps/set, vikter med mera.
Satsar mest på överkroppen (mage bröst armar) och är ute efter synliga magmuskler, stora biceps ni vet
är 15 år ganska "liten" och har tillgång till hantlar och min kropp

Tyrwing
2012-06-11, 21:41
Moralkaka:
Träna hela kroppen så kommer du garanterat bli större. Det ser bara skumt ut med pyttesmå ben till en stor överkropp.
Tränar du inte ryggen kommer du få problem med axlar osv, för mycket press i jämförelse ned drag.
Triceps utgör en större del av armen än biceps, så kan vara rätt viktig med.
Låg % kroppsfett ger dig synliga magrutor.

Här har du ett 3 split nybörjarschema från Z_bumbi på Kolo.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Du kan köra allt från 3-6 dagar i veckan. Kör 3-4 själv.

Dag 1: Ben
Dag 2: Press(Bröst/Axlar/Triceps)
Dag 3: Vila
Dag 4: Drag(Rygg/biceps)
Dag 5: Vila
Dag 6: Repetera.

EDIT: Såg att du bara hade tillgång till hantlar och din kropp. Dock kan du utföra de flesta övningar med hantlar. Motståndet på vissa kan dock bli lite lågt. Typ knäböj, fast det kan man träna till enbens knäböj med kroppsvikten endast.
Annars rekommenderar jag att skaffa ett gymkort. :)

vetej
2012-06-13, 14:51
Låg % kroppsfett ger dig synliga magrutor.





Dag 1: Ben
Dag 2: Press(Bröst/Axlar/Triceps)
Dag 3: Vila
Dag 4: Drag(Rygg/biceps)
Dag 5: Vila
Dag 6: Repetera.


hur får man låg % kroppsfett? (äta mindre?)
vad menar du med press och drag?

Dribinho
2012-06-13, 15:35
Låg % kroppsfett ger dig synliga magrutor.





Dag 1: Ben
Dag 2: Press(Bröst/Axlar/Triceps)
Dag 3: Vila
Dag 4: Drag(Rygg/biceps)
Dag 5: Vila
Dag 6: Repetera.


hur får man låg % kroppsfett? (äta mindre?)
vad menar du med press och drag?

Låg kroppsfetts procent får du genom att behålla/bygga muskler och minska andelen fett på kroppen, ett genomtänkt sätt att banta helt enkelt.
Ett vanligt, förnuftigt sätt att "deffa" som det kallas för är att träna tung styrketräning ett par gngr i veckan (hellre 3 snarare än 5-6gngr), skära ner på godis/skräpmat mm och äta mycket grönsaker och framförallt protein i mängder (kött, kyckling, ägg, mjölk, proteinpulver osv) istället.
Behåller du eller ökar din styrka och samtidigt äter mycket protein men inte så mycket kalorier så kommer du då minska i kroppsfettsmängd med tiden.
För mer info om detta kan du läsa följande länk:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Press är en förkortning för pressövningar. Dvs när du pressar en vikt eller liknande ifrån kroppen. Tex bänkpress, militärpress mm. Även armhävningar räknas som en pressövning.

Drag är en förkortning för dragövningar. När du drar någonting mot kroppen eller drar upp dig själv. Tex chins/pullups, drag i kabelroddmaskin, stångrodd, hantelrodd osv.

Frågor på det?

vetej
2012-06-13, 16:32
bygger man muskler lika bra om man deffar samtidigt?
hur mycket kan man bygga på tio veckor?

Röda Björnen
2012-06-13, 16:44
bygger man muskler lika bra om man deffar samtidigt?
hur mycket kan man bygga på tio veckor?

Nej du bygger inte muskler lika bra om man deffar samtidigt.


Exakt 54 G muskler *flex*

Nej men det är omöjligt att säga, det beror på så många olika variabler att det går inte ens att gissa.

MVH

okiol
2012-06-13, 17:11
jag har tre tips:

1) fixa riktigt gym
2) träna hela kroppen, oavsett vad du tror att du vill eller vad du inte tror att du vill eller vad du tror att du vill uppnå eller vad du nu tror, så VILL du träna hela kroppen, tro mig!
3) nörda lite, och se till att försöka ta reda på lite om form, vad syftet med övningen som du kör är, rätt rörelse, etc. Kör något enkelt bra schema som någon annan redan har gjort, och följ det slaviskt, står det att man får lägga till något så kanske du kan göra det om du känner dig jättepigg, annars låter du bli och följer det som står.
4) funkar inte ettan, så fine, men följ tips 2), tro mig.

vetej
2012-06-13, 19:28
vad är bäst? börja deffa samtidigt som man börjar träna eller träna först och sen deffa?

hidden
2012-06-13, 20:16
vad är bäst? börja deffa samtidigt som man börjar träna eller träna först och sen deffa?

Du skriver att du är "liten". Deffa inte det första du gör om du inte är nära sjukligt fet, vilket du förmodligen inte är.

vetej
2012-06-13, 22:34
Är alla övningar lika bra elr är det någon några som funkar bättre än andra, isåfall vilka?

stålrasta
2012-06-13, 22:40
[QUOTE=vetej;5824783]Är alla övningar lika bra elr är det någon några som funkar bättre än andra, isåfall vilka?[/QUOTe

du får va mer specifik

vetej
2012-06-13, 22:57
[QUOTE=vetej;5824783]Är alla övningar lika bra elr är det någon några som funkar bättre än andra, isåfall vilka?[/QUOTe

du får va mer specifik
Är det någon övning som är bättre än andra? Alltså nän övninng som funkar mycket bättre när man ska bygga muskler i början

stålrasta
2012-06-13, 23:06
[QUOTE=stålrasta;5824791]
Är det någon övning som är bättre än andra? Alltså nän övninng som funkar mycket bättre när man ska bygga muskler i början

finns inga mirakel övningar

teo123
2012-06-13, 23:38
[QUOTE=stålrasta;5824791]
Är det någon övning som är bättre än andra? Alltså nän övninng som funkar mycket bättre när man ska bygga muskler i början

Knäböj och marklyft :naughty: