handdator

Visa fullständig version : Vad är ett nyttigt bröd?


Barbastark
2012-06-11, 20:40
Hejhej

Undrar vad man ska titta på när det kommet till "köpebröd".

Tex på vilken plats får vetemjöl komma i ingrediens-listan för att det ska vara nyttigt? Hur många % av kolhydratsinnehållet kan komma från sockerarter för att det fortfarande ska vara nyttigt? Vilka mjölsorter ska man försöka se till att brödet innehåller? Osv.

Ja, när är det nyttigt? (ni förstår vad man menar med "nyttigt" så inget "formfranska kan vara nyttigt i rätt sammanhang"-tjafs).

MVH

begt
2012-06-11, 20:44
Någorlunda grova och fiberrika bröd anses bättre än andra p.ga.

större mättnad pga fiberhalten (en del andra fördelar med fibrer i kosten också)
mer fullkorn->mer näring
något mer protein.

...jämfört med t.ex. formfranska eller storform.

Perramja
2012-06-11, 20:44
Hejhej

Undrar vad man ska titta på när det kommet till "köpebröd".

Tex på vilken plats får vetemjöl komma i ingrediens-listan för att det ska vara nyttigt? Hur många % av kolhydratsinnehållet kan komma från sockerarter för att det fortfarande ska vara nyttigt? Vilka mjölsorter ska man försöka se till att brödet innehåller? Osv.

Ja, när är det nyttigt? (ni förstår vad man menar med "nyttigt" så inget "formfranska kan vara nyttigt i rätt sammanhang"-tjafs).

MVH

Ett grovt surdegsbröd tycker jag är att föredra. Rågkusar och rallarhalvor är bra grejor*flex* Sen är det här problemet med ordet "nyttigt" svårt att komma runt, men ovanstående är väl ur allmänhetens syn nyttigt bröd:)

Barbastark
2012-06-11, 20:49
Sockerarter. Är 10% av kolhydratsmängden för mycket?

King Grub
2012-06-11, 20:52
Beror på vad du är ute efter. Det är inte för mycket för mig.

Sandra81
2012-06-11, 21:00
http://www.wellnessguide.se/Nyheter/guide-till-nyttigaste-brodet

Dreas
2012-06-11, 21:04
http://www.wellnessguide.se/Nyheter/guide-till-nyttigaste-brodetMen suck. Fullkorn bra, vetemjöl dåligt...

King Grub
2012-06-11, 21:05
Och glukos blev den värsta sockerarten.

TREX
2012-06-11, 21:13
http://www.polarbrod.se/DocumentBank/thumbs/Extrem-B_640x771.jpg

begt
2012-06-11, 21:14
Svårt att leva utan glukos, särskilt om kroppen inte kunnat producera det själv =)

Holabandola
2012-06-11, 21:47
Surdeg är bra för lägre GI och blodsockersvar.
Havre är nyttigt så om det ingår är det inte fel.
FÖR mycket frön, tjoffs och kraffs, dvs hela grejer finns det inga fördelar att äta.
Ju mörkare och hårdare desto näringstätare kan man nog generalisera det hela som.
Undvik bröd med massa socker, sirap och liknande.
Jag själv köper ett extremt grovt surdegsbröd på Lidl, billigt som fan 7kr, liknar pumpernickel.
Rostar man sådär grova bröd, blir de mjukare och bra mycket godare. Man måste äta de ganska omgående dock om man rostar, för annars blir de stenhårda istället :-)
Blodsockersvaret på det bröda är knappt mätbart hehe.

Dreas
2012-06-11, 21:51
Surdeg är bra för lägre GI och blodsockersvar.
Havre är nyttigt så om det ingår är det inte fel.
FÖR mycket frön, tjoffs och kraffs, dvs hela grejer finns det inga fördelar att äta.
Ju mörkare och hårdare desto näringstätare kan man nog generalisera det hela som.
Undvik bröd med massa socker, sirap och liknande.
Jag själv köper ett extremt grovt surdegsbröd på Lidl, billigt som fan 7kr, liknar pumpernickel.
Rostar man sådär grova bröd, blir de mjukare och bra mycket godare. Man måste äta de ganska omgående dock om man rostar, för annars blir de stenhårda istället :-)
Blodsockersvaret på det bröda är knappt mätbart hehe.Fast GI är ju ganska ointressant och vilka friska individer har problem med blodsockret?

krubkungen
2012-06-11, 21:53
Trex


Dem är goda!

Nutrid
2012-06-12, 01:34
Fast GI är ju ganska ointressant och vilka friska individer har problem med blodsockret?

GI är inte alls ointressant.

Sen får du gärna definiera "friska" personer? Är det personer utan diabetes du menar?

Sheogorath
2012-06-12, 04:45
GI är inte alls ointressant.

Sen får du gärna definiera "friska" personer? Är det personer utan diabetes du menar?

Jo, ganska. Produkter med lågt GI tenderar att vara mer mättande vilket kan vara bra för en del och de med högt GI (och högt kolhydratinnehåll) är ofta bra för att snabbt och effektivt återinlagra glykogen efter träning. Men det är väl så långt GI är "intressant" för oss friska, vilket i sammanhanget är de med fungerande blodsockerkontroll (ej diabetes eller kroniskt sänkt glukostolerans, d.v.s. på väg att få diabetes). Diabetes typ II får man av övervikt (särskilt bukfetma), inaktiv livsstil och otur i det genetiska lotteriet. Man kan också paja bukspottskörteln genom kroniskt supande.

Morty
2012-06-12, 07:00
Jag kollar på ration protein/kolhydrater. Vill gärna att det är lite frön och grejer i, eftersom det generellt betyder mer näring. 10g protein/40g kolhydrater per 100 är rätt schysst. Fett får bli som det blir, det är ju bröd, spela roll.

StNicholaus
2012-06-12, 07:14
Jag kollar på ration protein/kolhydrater. Vill gärna att det är lite frön och grejer i, eftersom det generellt betyder mer näring. 10g protein/40g kolhydrater per 100 är rätt schysst. Fett får bli som det blir, det är ju bröd, spela roll.

Kikar också på motsvarande makrofördelning. Även om jag inte är så noga med frön och dyl. Med det inte sagt att det inte blir ett och annat bröd innehållandes frön, för det blir det onekligen :)

Nutrid
2012-06-12, 07:33
text

Ja, men man kan vara frisk och hålla på att utveckla hyperinsulemia/diabetes vilket är anledningen till att jag inte tycker att man ska säga rakt ut att folk kan strunta i GI.

Det är ju faktumet att vissa faktiskt äter långsammare kolhydrater som kan vara avgörande för hur om utvecklingen blir till det sämre eller bättre.

Man kallar ju inte en överviktig person för sjuk för att den är överviktig. Den personen kanske exempelvis inte tränar och behöver på så vis ett råd om hur den ska sköta kosten till det bättre.

Vi vet ingenting om TS (i alla fall inte jag) så att kasta ur sig saker som att GI är irrelevant över ett internet forum vilket många gör utan att veta något om personen är fel i mina ögon.

Sheogorath
2012-06-12, 07:36
Ja, men man kan vara frisk och hålla på att utveckla hyperinsulemia/diabetes vilket är anledningen till att jag inte tycker att man ska säga rakt ut att folk kan strunta i GI.

Det är ju faktumet att vissa faktiskt äter långsammare kolhydrater som kan vara avgörande för hur om utvecklingen blir till det sämre eller bättre.

Man kallar ju inte en överviktig person för sjuk för att den är överviktig. Den personen kanske exempelvis inte tränar och behöver på så vis ett råd om hur den ska sköta kosten till det bättre.

Vi vet ingenting om TS (i alla fall inte jag) så att kasta ur sig saker som att GI är irrelevant över ett internet forum vilket många gör utan att veta något om personen är fel i mina ögon.

Inte det faktum att kolhydraterna är långsammare utan i så fall hur ätbeteendet i stort ser ut. Påstår du att kolhydraternas GI påverkar diabetesutveckling får jag lov att kräva en källa.

Nutrid
2012-06-12, 07:53
Inte det faktum att kolhydraterna är långsammare utan i så fall hur ätbeteendet i stort ser ut. Påstår du att kolhydraternas GI påverkar diabetesutveckling får jag lov att kräva en källa.

Men faktumet att mer insulin utsöndras av snabbare kolhydrater än långsammare kolhydrater är ett faktum. Äter du en pizza så kan insulin finnas i 9 timmar i kroppen exempelvis. Det kan leda till att insulinkänsligheten kommer att påverkas i längden av det. Vilket i sin tur kan leda till hyperinsulemia, vilket i sin tur kan ledas till diabetes.

Det kan dock motverkas av exempelvis motion då det förbättrar GLUT4 receptorerna och på så vis kommer glukos att tas upp effektivare från blodet in till cellerna = mindre insulin behöver utsöndras för att uppnå samma uppgift.

Det är därför jag säger att det är helt olika från person till person. Man kan inte dra slutsatser till någon utan att veta hur deras övriga liv ser ut. Precis på samma sätt som om person A inte kan fråga om den ska äta mer gröt på morgonen då det helt beror på vad målet är.

Dreas
2012-06-12, 08:06
GI är inte alls ointressant.

Sen får du gärna definiera "friska" personer? Är det personer utan diabetes du menar?Jo, jag är av den åsikten.

Inte sagt att folk ska äta "skräp" men hurvida personen kommer utveckla diabetes eller andra åkommor ligger med största sannolikhet inte i ifall personen äter ett bröd med lågt GI eller högt vid normalkonsumtion.

Friska individer = Individer utan åkommor, eller som tillägg, utan åkommor/tillstånd som påverkas av diskussionsämnet.

aldoschadewitz
2012-06-12, 13:51
Bröd utan tillsatt socker, sirap och även salt är väll att föredra. Själv äter jag inte bröd överhuvudtaget pga kcal.. men det är jag det

Sverker
2012-06-12, 17:54
Men saltet behövs för att få ut glutenproteinerna och ett bröd som jäser bra.
Ett par procent socker eller sirap i degen är ren näring för jästen. Förbrukas under jäsningen.

Aping
2012-06-12, 20:59
Inte det faktum att kolhydraterna är långsammare utan i så fall hur ätbeteendet i stort ser ut. Påstår du att kolhydraternas GI påverkar diabetesutveckling får jag lov att kräva en källa.
Den senaste artikeln (som iofs är mer av en review) jag hittade vid en snabbsökning på PubMed säger att låg-GI kost är "perhaps modest benefit". Vidare är high protein (orkar inte hitta vad high är) "probably adverse; probably most pronounced with red meat intake", diatary fibre (>14g/1000 kcal and day) "beneficial", soluble fibre (main sources fruit and vegetables) "no effect" och insoluble cereal fibre (main sources cereals, wheat bran and whole grain products) "strong benefit".

Källa: What dietary modification best improves insulin sensitivity and why? (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22640465)

Det betyder som jag tolkar det i praktiken att de bröd som är märkta med lågt GI ofta då skulle vara "bra" när det gäller diabetes men inte pga av låga GI i sig utan för att de ofta innehåller fullkorn.

Byxor
2012-06-16, 09:17
10 skivor dollarfranska efter träningen är ju ''bra'' :-)

Sniggel
2012-06-16, 17:40
Mättnad tycker jag inte man generellt kan baka in i "nyttighet". Mättande mat är inte per automatik nyttigt. Det kan vara precis tvärtom. Vi pratar om allmäna definitioner och isäfall borde man ju prata om vilka egenskaper brödet har som kan upprätthålla hälsa. Fiberinnehåll kan ju vara en sak och ifall det är näringstätt så är det ju iaf "nyttigare" än genomsnittsbrödet.
Men hur mätt man blir är en annan diskussion. Överäter man inte spelar det ingen f-ing roll hur pass kcal-tätt ett livsmedel är.

Barbastark
2012-06-16, 19:08
Beror på vad du är ute efter. Det är inte för mycket för mig.

Är alltså ute efter riktlinjer som hjälper mig hitta ett bröd som är nyttigt. Något som kan klassas som "detta är alltid bra att äta" och inte "du kan äta det då och då" (nej man kan inte enbart basera sin kost på det, och ja "nyttigt" är svårdefinierat, osv osv).

Sheogorath
2012-06-16, 20:12
Är alltså ute efter riktlinjer som hjälper mig hitta ett bröd som är nyttigt. Något som kan klassas som "detta är alltid bra att äta" och inte "du kan äta det då och då" (nej man kan inte enbart basera sin kost på det, och ja "nyttigt" är svårdefinierat, osv osv).

Exempel då på "bra" sorter:

Alegrova
Solklar
Osötat medelhavsbröd
Osötat surdegsbröd
Kneipp
Pågen Energi
Pågen Lantbröd
Pågen Lantgoda

(Med reservation för att jag minns något namn fel). Dessa har sockerinnehåll från 0,5 till kanske 3,5 g / 100. Sirap och socker, i de fall de ens finns med, är bara som jästnäring. Mjuka/fluggiga färdigskurna sorter eftersom det är så jag vill ha det. Danskt rågbröd etc tittar jag inte ens på.

Barbastark
2012-06-16, 21:40
Exempel då på "bra" sorter:

Alegrova
Solklar
Osötat medelhavsbröd
Osötat surdegsbröd
Kneipp
Pågen Energi
Pågen Lantbröd
Pågen Lantgoda

(Med reservation för att jag minns något namn fel). Dessa har sockerinnehåll från 0,5 till kanske 3,5 g / 100. Sirap och socker, i de fall de ens finns med, är bara som jästnäring. Mjuka/fluggiga färdigskurna sorter eftersom det är så jag vill ha det. Danskt rågbröd etc tittar jag inte ens på.

Tack för tipsen! Tar med som inspiration nästa mathandlingsrunda.

Btw, hur kan Fazers rågform ha nästan 10% socker? Vilken typ är dessa sockerarter av?

Sheogorath
2012-06-16, 21:50
Tack för tipsen! Tar med som inspiration nästa mathandlingsrunda.

Btw, hur kan Fazers rågform ha nästan 10% socker? Vilken typ är dessa sockerarter av?

Det är nästan alltid sackaros (socker, sirap). Har nog aldrig sett ett bröd med malto eller dextro tror jag.

aldoschadewitz
2012-06-16, 22:19
Men saltet behövs för att få ut glutenproteinerna och ett bröd som jäser bra.
Ett par procent socker eller sirap i degen är ren näring för jästen. Förbrukas under jäsningen.

"förbrukas" betyder det att den energin redan är förbrukad så att den måste stå med i ingredienserna men att kroppen aldrig kommer att använda den eftersom att den redan är förbrukad?

Sverker
2012-06-17, 06:55
Sockret blir till koldioxid och alkohol. Alkoholen kokas bort i bakningen och koldioxiden får brödet att jäsa.

Eftersom det finns med sirap eller socker i receptet måste det också anges i innehållsdeklarationen. Det finns alltid lite socker kvar i det färdiga brödet. Verkningsgraden på jästen är inte 100 %:D



Jag går inte in på vad som är ett nyttigt bröd. Självklart är ett bröd gjort på fullkorn med surdeg alltid bäst m a p innehållet av mikronäringsämnen. Tyvärr blir innehållet av fibrer större och storförbrukare av fullkorn bör givetvis välja bröd med mindre fiberinnehåll.
Enligt mig är det bättre att äta bröd med 1/3 fullkorn varje dag än någon spånskiva av fullkornsråg en gång i veckan.