handdator

Visa fullständig version : Ont i nacken vid bänkpress?


gratefuldead
2012-06-11, 17:19
Tjena,

Har flera gånger fått ont i nacken efter ett tungt set med bänkpress, senast idag. Händer när man tar i så man nästan spricker, gör ont efter att man har lyft av stången.

Har annars inte ofta ont i nacken, lite grann just nu några timmar efter passet men inte så farligt.

Vad kan det vara, något jag bör göra något åt?

pezrulezhaakon
2012-06-11, 17:22
gratefuldead

Tryck inte ner huvudet i bänken omedvetet så löser det sig. Tänk hellre att du lyfter huvudet från bänken. (fast du inte gör det, bara en tankekraft)

JakeShaft
2012-06-11, 17:25
gratefuldead

Tryck inte ner huvudet i bänken omedvetet så löser det sig. Tänk hellre att du lyfter huvudet från bänken. (fast du inte gör det, bara en tankekraft)

Precis min tanke. Tipset jag har läst är att man skall tänka att man bara lägger håret mot bänken, vilket förutsätter att man inte är långhårig.

pezrulezhaakon
2012-06-11, 17:32
JakeShaft

Jo, grundtanken är att man egentligen bör låta huvudet vila endast med sin vikt på bänken. Då kan det vara bra att överdriva tänket att lyfta huvudet, för en individ som omedvetet gräver ner skallen i bänken.

gratefuldead
2012-06-11, 19:15
Tack för tipset! Jag ska absolut se till att testa det. Aldrig riktigt reflekterat över hur jag har huvudet när jag kör, men borrar nog säkert in det i bänken.

Stor Hård Ådrig
2012-06-11, 19:17
Har inte det problemet i bänk, men i liggande tricepsextensions trycker jag ner huvudet i bänken och får ont i nacke dagar efteråt :( försöker fixa't