handdator

Visa fullständig version : Alla dessa PT-utbildningar


frong
2012-06-11, 13:50
Efter att ha kollat från och till på att utbilda mig till PT hade jag nu tänkt att ta tag i det...
Det finns ju dock oändligt med företag som utbildar, vilken är den bästa samt "högst värderade" ute på arbetsmarknaden både i Sverige och utomlands?

willtjam
2012-06-11, 14:24
Såvitt jag vet så är SAFE vanligast och den som flest folk får jobb på, men enligt mycket folk på forumet så är det en rätt så värdelös utbildning. Arnes utbildning brukar också ge jobb och den har jag läst ska vara mycket prisvärd.

drakfelt
2012-06-11, 14:30
Jag hade helt klart gått till Arne, ingen aning om han reser runt annars håller han hus i Löddeköpinge vill jag minnas :)

frong
2012-06-11, 14:35
Såvitt jag vet så är SAFE vanligast och den som flest folk får jobb på, men enligt mycket folk på forumet så är det en rätt så värdelös utbildning. Arnes utbildning brukar också ge jobb och den har jag läst ska vara mycket prisvärd.

SAFE har ju vart med ett tag ja, men har hört som dig att den är kort, inte så bra.
Jag tänkte mig något riktigt så man lär sig nytt, inte bara får ett diplom.

Jag har kollat lite på t.ex. the academy.

Dreas
2012-06-11, 14:36
SAFE har ju vart med ett tag ja, men har hört som dig att den är kort, inte så bra.
Jag tänkte mig något riktigt så man lär sig nytt, inte bara får ett diplom.

Jag har kollat lite på t.ex. the academy.Arnes kurs, resten känns ju inte direkt värda det.

StureK
2012-06-11, 14:46
Alla utbildningar är korta. Har gått PT-skolan som ska vara den bästa (av pt-skolorna...) den är dyrast också. Väldigt intensiv utbildning och man måste studera mycket på egen hand. Lärarna är bra och det är mycket fokus på anatomi, speciellt steg ett.

Frantic
2012-06-11, 14:47
Arnes kurs, resten känns ju inte direkt värda det.

Vill man jobba på SATS tror jag att en kurs hos SAFE eller PT-School smäller högre än Arnes kurs.

Med det inte sagt att den är sämre.

L-Sami
2012-06-11, 15:24
Det finns olika vägar att gå.


Vill du bli en bra tränare. Sök en högskoleutbildning där du lär dig anatomi, fysiologi och träningslära samt träna själv i flera år, prova på och lär dig så många olika träningsmetoder som möjligt och praktisera dina kunskaper dagligen. Läs på vetenskapliga rapporter gällande träning, gå på utbildningar och utveckla dig själv hela tiden. Titta hur andra tränare kör osv

Vill du jobba på SATS. Så räcker det med SAFE-utbildning och dylikt då, då personliga tränarnas viktigaste egenskap på SATS primärt är att man säljer bra, sekundärt hur bra socialförmåga man har och hur mycket man kan le och till sist (kanske) behöver man kunna lite träning också :)

ceejay
2012-06-11, 15:30
"känner" en som jobbar lite på gymmet där jag tränar. En tjej som enligt hemsidan har gått på SAFE och är hälsoutvecklare. Hon vet knappt hur man markar och bänkar och jag kan garantera att hon inte kan knäböja.

För jobb är det safe som gäller antar jag, vill man faktiskt bli bra på att lära ut och få resultat är det 5-10+ år av regelbunden träning som gäller, tror jag.

Arne Persson
2012-06-11, 16:03
Vill man jobba på SATS tror jag att en kurs hos SAFE eller PT-School smäller högre än Arnes kurs.

Med det inte sagt att den är sämre.

Kan det bl.a bero på att SATS äger SAFE?:)

Frantic
2012-06-11, 16:42
Kan det bl.a bero på att SATS äger SAFE?:)

Absolut. Nu var visserligen just SATS ett olyckligt exempel på grund av det men jag tror fortfarande att mitt påstående gäller alla större gymkedjor.

Dennis93
2012-06-11, 18:27
Kan det bl.a bero på att SATS äger SAFE?:)

Har du någon ny kurs inplanerad ? :)

Arne Persson
2012-06-12, 06:59
Har du någon ny kurs inplanerad ? :)

Ja... En sommarkurs i juli. Info inom kort.:)

L-Sami
2012-06-12, 08:13
Absolut. Nu var visserligen just SATS ett olyckligt exempel på grund av det men jag tror fortfarande att mitt påstående gäller alla större gymkedjor.

Det viktigaste är att man har en relevant utbildning, behöver inte nödvändigtvis vara en PT-utbildning. Om man är sjukgymnast eller har läst idrottsvetenskap så räcker det för SATS. Det viktigaste ändå för SATS är inte träningen utan hur bra man säljer.

Gick själv på try-out bara för skojs skull då jag tänkte Pt som extraknäck, är sjukgymnast. Gick vidare till säljutbildning på 3 dagar + 1 dag praktik där man gick igenom djupa knäböj och marklyft på korrekt sätt faktiskt. På intervjun sen var 99% av frågorna, Har du jobbat som säljare tidigare? Vet du skillnaden mellan service och försäljning? Vad är försäljning för dig? och dylikt. Sen ville de att jag skulle jobba heltid där utan garanti att man fick lön och sluta med det jag gör nu, för det konkurerar med SATS. Avstod och fick dålig smak av SATS.

Arne Persson
2012-06-12, 22:18
Inbjudan ligger ute i träningsdelen...:)